آموزش عکاسی بادوربین نیکون

آموزش عکاسی با دوربین نیکون یکی از آموزش‌ های پرطرفدار برای دارندگان دوربین‌های دیجیتال DSLR نیکون به شمار می رود. می‌توان به جرات گفت حتی برخی از عکاسان حرفه‌ای هم به تمام تنظیمات این دوربین‌های عکاسی واقف نیستند.

ما در این مقاله ۱۰ تکنیک منحصر به فرد آموزش عکاسی با دوربین نیکون را گردآوری کرده‌ایم تا با آموختن در زمینه تنظیمات وضعیت عکس‌های شما را بهبود ببخشیم.

آموزش عکاسی بادوربین نیکون

عکاسی با دوربین نیکون

  • قفل فوکوس

قفل فوکوس یکی از راه‌های آموزش عکاسی با دوربین نیکون به شمار می‌رود. بهتر است بدانید حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌های اتوفوکوس برای عکس برداری از سوژه خارج از مرکز نیاز به کنترل دارند.

قفل فوکوس

تثبیت موقعیت سوژه خارج از مرکز یکی از راه و روش بهبود عکاسی می‌باشد. برای این امر باید اطمینان حاصل کنید که دوربین نیکون شما بر روی سوژه خارج از مرکز بیش از سایر موارد در مرکز فریم متمرکز است. در واقع قفل فوکوس یکی از ابزارهای مناسب دوربین نیکون شمرده شده که سوژه را در مناطق مختلف فریم ثابت نگه می‌دارد. استفاده از تکنیک قفل فوکوس برای برخی از مدل‌های دوربین عکاسی که دارای محدوده خاصی از نقاط AF (اتوفوکوس) هستند، مناسب می‌باشد. بدین وسیله، شما می‌توانید حتی برای سوژه‌هایی که از نقاط AF بی‌بهره هستند، هم از قفل فوکوس استفاده کنید.

  • ردیابی فوکوس

اگر هنوز اطلاعاتی درباره قابلیت ردیابی فوکوس ندارید، باید گفت ردیابی فوکوس بیشتر برای سوژه‌های در حال حرکت استفاده می‌گردد. در واقع هنگامی که سوژه در حال حرکت است، عکاس باید بداند از کدام حالت فوکوس بهره ببرد. ردیابی فوکوس یکی از اصول آموزش عکاسی با دوربین نیکون می‌باشد.

ردیابی فوکوس

دوربین‌های عکاسی DSLR نیکون دارای سه حالت فوکوس تک، متوالی و اتوماتیک می‌باشد که بنا به شرایط باید از آن‌ها استفاده شود. در مبحث ردیابی فوکوس یادگیری اصول آموزش عکاسی با دوربین نیکون به استفاده از حالت AF-C (اتوفوکوس متوالی) بازمی‌گردد. شما به کمک این تکنیک قادر خواهید بود تا از سوژه متحرک به طور مداوم عکس بگیرید.  توجه داشته باشید با نیمه فشار دادن دکمه شاتر قادر خواهید بود تا حالت AF-C را فعال نمائید.

  • جبران نوردهی

اگر قصد دارید به کنترل بیشتری از نوردهی دست یابید اما همچنان مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، باید بدانید حالت دستی جبران نوردهی یکی از اصول اولیه آموزش عکاسی با دوربین نیکون به شمار می‌رود که مناسب وضعیت شماست. جبران نوردهی یکی از آسان‌ترین شیوه‌های کنترل نوردهی می‌باشد که درک کار با آن چندان دشوار هم نیست. با این حال، جبران نوردهی در امر آموزش عکاسی با دوربین نیکون کارتان را به عنوان عکاسی حرفه‌ای پیش خواهد برد.

جبران نوردهی

جبران نوردهی یکی از اساسی‌ترین شیوه‌های روشن و یا تیره کردن تصاویر است که با فشردن یک دکمه معمولا در بالای بدنه دوربین نیکون قابل انجام است. برای آموختن این تکنیک باید بتوانید به طور همزمان مفاهیم دیافراگم (اپرچر) و سرعت شاتر را به کار ببرید.

  • نمایش هیستوگرام

استفاده از نمودار هیستوگرام یکی از نکات آموزش عکاسی با دوربین نیکون می‌باشد. در واقع کارایی نمودار هیستوگرام به سنجش نور در تصاویر ثبت شده ختم می‌شود. نمودار هیستوگرام دارای یک صفحه نمایش است که نور را در شکل نهایی تصاویر نشان می‌دهد و تمام ایرادات آن را در معرض نمایش قرار می‌دهد.

نمایش هیستوگرام

درک مفهوم هیستوگرام باعث گردیده تا تنظیم نوردهی را با حداکثر جزئیات تن‌های رنگی و سیاه سفید بودن انجام بدهید. استفاده از نمودار هیستوگرام چندان کار دشواری نیست. شما می‌توانید با فشردن دکمه Play و غلتانیدن دکمه راست و چپ وارد تنظیمات نمودار هیستوگرام شوید.

نمایش هیستوگرام به گونه‌ای که خطوط آن به سوی راست متمایل باشد، نشانگر روشنایی بیش از حد تصویر و در صورتی که خطوط به سوی چپ متمایل باشد، نشانگر سایه‌های بیش از حد می‌باشد. از این رو، اگر خطوط در وسط عکس قرار گیرند، یعنی تصویر از وضعیت خوب و متعادل برخوردار است.

  • حالت عکاسی متوالی

برای آموزشی عکاسی با دوربین نیکون باید ذکر کرد، این دوربین دارای دو حالت شاتر می‌باشد. در واقع می‌توان گفت دو حالت تک و متوالی برای عکس برداری در شیوه‌های گوناگون می‌باشد.

حالت عکاسی متوالی

اکثر دوربین‌های عکاسی نیکون مجهز به دو حالت تک و متوالی هستند. در حالت شاتر تک، شما تنها با یک بار فشردن دکمه شاتر قادر خواهید بود یک عکس بیاندازید. این در حالی است که اگر سوژه شما در حال حرکت باشد، شما با فشردن دکمه شاتر و متوقف نکردن آن قادر خواهید بود تا عکس‌های متوالی بیاندازید. در این مواقع حالت عکاسی متوالی (Burst Mode) به کمک شما می‌آید.

بهتر است برای استفاده از حالت عکاسی متوالی سوژه مدنظر شما در حال حرکت باشد. زیرا تنها در این صورت امکان دارد با یک بار عکس گرفتن راضی نشوید! البته آنچه در حالت عکاسی متوالی حائز اهمیت می‌باشد، کارت حافظه است. اگر به طور مداوم با حالت عکاسی متوالی سروکار دارید، بهتر است کارت حافظه خود را دائما چک کنید. زیرا در این حالت حافظه دوربین با سرعت بیشتری پُر می‌شود.

  • کاهش لرزش

عکاس‌های بسیاری از مبتدی تا حرفه‌ای همیشه از لرزش دست و تاثیر آن بر روی تصاویر ثبت شده شکایت دارند. این در حالی است که دوربین‌های عکاسی نیکون غالبا به سیستم Vibration Reduction (به اختصار: VR) مجهز هستند و این مشکل را با افزایش سرعت شاتر رفع می‌کنند.

کاهش لرزش

در واقع راه‌حل‌های بسیاری برای کاهش لرزش دست حین عکس برداری وجود دارد. برخی از عکاسان که بالاجبار قصد دارند در سرعت شاتر پائین عکس خود را ثبت کنند، استفاده از سه پایه‌های نگهدارنده را ترجیح می‌دهند. منتها سیستم کاهش لرزش چندی است که دوربین‌های عکاسی نیکون را تحت تاثیر قرار داده و عکاس‌ها قادرند با فعال نمودن این دکمه بر روی لنز از شدت لرزش به هنگام عکاسی کاهش دهند. سیستم کاهش لرزش یکی از نکات قابل توجه در آموزش عکاسی با دوربین نیکون به شمار می‌رود.

  • حالت اولویت شاتر

یادگیری و استفاده از حالت اولویت شاتر یکی از برجسته‌ترین موضوعات ممکن در آموزش عکاسی با دوربین نیکون می‌باشد. ثبت تصاویر از سوژه‌های در حال حرکت با حداقل میزان تاری امری حیاتی محسوب می‌گردد. برای ثبت عکس دارای وضوح بالا، باید از سرعت شاتر ۵۰۰/۱ و یا کمتر برخوردار باشید. باید توجه داشته باشید، در سرعت‌های ذکر شده به مقدار زیادی نور و ISO  نیاز است.

حالت اولویت شاتر

بهتر است حین عکاسی از سوژه‌های متحرک به فکر سرعت شاتر معقول باشید. بهره‌بری از سرعت‌های شاتری نظیر ۴۰۰۰/۱ و ۸۰۰۰/۱ بیشتر از آنکه حرفه‌ای به نظر برسد، نسبت به حرکت سوژه غیرقابل باور است. بهتر است از سرعت شاتر ۲۰۰۰/۱ در حد معمول استفاده کنید و عکس خود را در بهترین حالت ممکن ثبت کنید. سوژه شما در عکس باید طوری به نظر برسد که گویا برای یک لحظه فریز شده است!

  • حالت اولویت دیافراگم

حالت اولویت دیافراگم

یکی از مسائل حائز اهمیت ِحالت دیافراگم، عمق میدان در آموزش عکاسی با دوربین نیکون می‌باشد. عمق میدان تحت تاثیر سه عامل دیافراگم، فاصله کانونی لنز و فاصله میان دوربین و سوژه است. کنترل عمق میدان و انتخاب سرعت شاتر یکی از مهم‌ترین مسائل عکاسی است. بسیاری از سوژه‌ها برای ثبت شدن نیازمند حالت اولویت دیافراگم هستند.

بهتر است برای سوژه‌های داری عمق میدان کمتر از ۲.۸ و ۴ استفاده کنید و اگر سوژه عکاسی شما دارای عمیق میدان بیشتری است از دیافراگم ۱۱ و ۱۶ بهره ببرید.

  • میزان حساسیت سنسور دیجیتال به نور

ایزو و یا میزان حساسیت سنسور دیجیتال به نور می‌تواند بر روی آموزش عکاسی با دوربین نیکون تاثیر بسزایی بگذارد. در ذیل به تعریف و تاثیرات ایزو بر روی نحوه عکاسی با دوربین نیکون می‌پردازیم.

دیافراگم

میزان حساسیت سنسور دیجیتال به نور که به آن ایزو هم گفته می‌شود، به طور مستقیم بر روی کیفیت عکس‌های شما تاثیر می‌گذارد. اگر حین عکاسی میزان ایزو را به حداکثر برسانید، قادر خواهید بود تا در صورت عدم نور هم عکاسی کنید و عکس‌های خود را در وضوح بالا ثبت کنید. برای استفاده از ایزو باید حالت اولویت شاتر را نیز فعال کنید. با این حال، اگر تصور می‌کنید برای ثبت عکس شما نور کافی وجود ندارد از ایزو بهره ببرید.

  • تراز سفیدی

تراز سفیدی جزء اصول اولیه رنگی از آموزش عکاسی با دوربین نیکون به شمار می‌رود. تراز سفیدی برای اطمینان جهت ثبت رنگ‌های دقیق سوژه می‌باشد. معدود عکاسان در تکاپو هستند تا اطمینان حاصل کنند که رنگ‌های سوژه در تصویر به همان دقت ِ واقعیت هستند. به طور مثال، اگر قسمتی از آسمان سفید است، به زردی و یا آبی کمرنگ نمی‌زند.

تراز سفیدی

شما می‌توانید با پردازش تصاویر در فرمت RAW تراز سفیدی را به درستی انتخاب کنید. اگرچه امروزه دوربین‌های عکاسی نیکون مجهز به تنظیم اتوماتیک تراز سفیدی هستند اما انتخاب دستی تراز سفیدی یکی از نکات مهم دقیق عکاسی است.

جمع بندی

عکاسان زیادی از مبتدی با حرفه‌ای از دوربین‌های عکاسی نیکون بهره می‌برند اما به نظر می‌رسد همچنان حین کار با آن دچار مشکلات عدیدی می‌شوند. ما در این مقاله تمام نکات حائز اهمیت آموزش عکاسی با دوربین نیکون را شرح داده‌ایم. این نکات از ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین نکات را پوشش داده است. با این حال، آنچه در عکاسی با دوربین دیجیتال مهم به نظر می‌رسد تمرین کردن بیش از حد و ناامید نشدن از نتایج بصری است.

برگرفته از: techradar.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵