آموزش عکاسی با دوربین کنون

آموزش عکاسی با دوربین کنون خلاف تصور اکثر افراد، اصلا کار پیچیده‌ای نیست.با یادگیری اصول اولیه متوجه خواهید شد که دنیای عکاسی با اینکه دنیای پیچیده‌ای است، ولی با یادگیری چند فوت و فن ساده درمی‌یابید عکاسان حرفه‌ای هم یک شبه عکاس نشده‌اند. ما در این مقاله قصد داریم تا نکات و  اصول عکاسی با دوربین کنون را به شما بیاموزیم.

آموزش عکاسی بادوربین کنون

عکاسی با دوربین کنون

بهینه سازی نور خودکار را درک کنید

احتمالا حین عکاسی، با سوژه‌های تاریک‌ تر از پس زمینه عکس مواجه شده‌اید. این موضوع تنها زمانی اتفاق می‌افتد که پس زمینه عکس شما بسیار روشن‌ تر از سوژه عکاسی شماست.در این مواقع دوربین‌های عکاسی کنون با گزینه بهینه سازی نور خودکار (اصطلاحا: Auto Lighting Optimizer) این مشکل را به طور اتوماتیک برطرف می‌کنند.

بهینه سازی نور خودکار

گزینه ALO تقریبا در تمام دوربین‌های عکاسی دارای لنز قابل تعویض و بیشتر کامپکت‌های کنون موجود و قابل دسترس می‌باشد. این گزینه با سه قدرت متناسب با حالت عکس برداری شما کارایی دارد.استفاده از گزینه ALO موجب گردیده تا سایه‌های موجود بر روی سوژه شما روشن‌تر شده و هایلایت‌ها کمرنگ‌تر جلوه کنند.

بنابراین می‌توان پی برد، این گزینه در مواقعی که صحنه عکاسی شما دارای کنتراست بالا و پس زمینه روشن است، یک قابلیت ضروری به شمار می‌رود.در صورت فراموشی استفاده از گزینه ALO، پیشنهاد می‌شود از پردازش RAW و یا برنامه Digital Photo Professional کنون بهره ببرید.

عکس‌های بیشتری با فرمت S-RAW بگیرید

یکی از اصول آموزش عکاسی با دوربین کنون به استفاده بهینه از کارت حافظه و فرمت S-RAW بازمی‌گردد.بسیاری از دوربین‌های عکاسی کنون و به خصوص مدل EOS دارای دو فرمت استاندارد S-RAW و M-RAW می‌باشند. عکاس می‌تواند بنا به موقعیت و سوژه عکاسی خود از این دو فرمت بهره ببرد.

اگرچه این دو فرمت با هم یکسان نیستند اما هنگامی که نتیجه نهایی عکس را با هم قیاس می‌کنید، هیچ‌گونه تفاوتی در ظاهر آن‌ها نمی‌بینید. در واقع یکی از موارد آموزش عکاسی با دوربین کنون این است که نیازی به عکس برداری در وضوح بسیار بالا نیست. بهتر است با توجه به کارت حافظه فرمت را انتخاب کنید.بنابراین اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که عادت دارند هر صحنه‌ای را ثبت کنند، بهتر است با توجه به کارت حافظه از فرمت S-RAW عکس بیاندازید.

از سایت Infobank استفاده کنید

اگر نمی‌دانید از چه فضای رنگی باید برای عکاسی استفاده کنید و یا از تفاوت بین فشرده سازی فرمت‌های lossy و lossless اطلاعاتی ندارید، بهتر است کمی اطلاعات منحصر به فرد درباره نحوه عکاسی با دوربین کنون به دست آورید و با مفاهیم تکنیکی این حوزه آشنا شوید.

سر زدن به سایت Infobank یکی از منابع حائز اهمیت آموزش عکاسی با دوربین کنون به شمار می‌رود. سایت Infobank تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مفاهیم مهم عکاسی با دوربین کنون را به طور کامل شرح داده و با استفاده از عکس‌های متحرک و نمودارهای ساده تکنیک‌ها را حتی برای مبتدیان قابل فهم کند.
علاوه بر بخش آموزش عکاسی با دوربین کنون، بخش قابل توجهی از سایت به لنزها اختصاص داده شده و تمام تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها را توضیح داده است.

باتری را با حالت ECO ذخیره کنید

تا چند سال گذشته حالت ECO تنها به دوربین‌های عکاسی کامپکت Powershot و IXUS کنون اختصاص یافته بود. اگر دوربین عکاسی شما دارای یک باتری است، این حالت از آن ِ شماست.

حالت ECO در مواقعی که دوربین عکاسی روشن و بلااستفاده است، پس از گذشت دو ثانیه صفحه را تاریک کرده و پس از گذشت ۱۰ ثانیه دستگاه را به طور کل خاموش می‌کند. این حالت بدین ترتیب باتری شما را ذخیره نگه می‌دارد.

با سبک دلخواه خودتان عکس بگیرید

عکاسی با سبک دلخواه

اکثر دوربین‌های عکاسی کنون دارای طیف‌ گسترده‌ای از سبک‌های متفاوت مانند استاندارد، لنداسکیپ و منوکروم می‌باشند. مدل‌های اخیر دوربین‌های عکاسی کنون ۳ سبک سفارشی با کنترل عناصری نظیر کنتراست، وضوح، تن و اشباع رنگ را پوشش می‌دهند. بنابراین، عکاسان مجهز به دوربین عکاسی کنون قادر هستند تا علاوه بر ثبت عکس‌های استاندارد از گزینه‌ ها و فیلتر های متناسب با سوژه بهره ببرند.

تشخیص فلیکر را زیر نور فلورسنت فعال کنید

فلیکر یا سوسو زدن یکی از مشکلات معمول عکاسان حین عکاسی زیر پرتوهای حاصل از منبع روشنایی می‌باشد. این اتفاق که بیشتر زیر تابش پرتو های نور فلورسنت می‌افتد، می‌تواند به مشکلی جدی ختم شود.

اکثر اوقات فلیکر یا سوسو زدن حین عکس برداری با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست. این در حالی است که برند کنون با تعبیه قابلیت تشخیص فلیکر در بسیاری از مدل‌ های اخیر دوربین‌های عکاسی خود توانسته تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند.

بدین ترتیب، اگر منبع روشنایی شما به هنگام عکاسی چشمک بزند، منظره‌ یاب دوربین عکاسی هشدار می‌دهد تا مسئله را حل کنید.

بدانید از کدام حالت فرمت کارت حافظه استفاده می‌ کنید

یکی دیگر از مسائل مهم در آموزش عکاسی با دوربین کنون، نحوه فرمت کارت حافظه است. کنون دو نوع فرمت کارت حافظه استاندارد و سطح پائین برای دوربین‌های عکاسی خود در نظر گرفته است. اکثر افراد به طور معمول از تنظیمات پیش فرض دوربین عکاسی برای فرمت کارت حافظه استفاده می‌کنند.

اما چه وقت باید از فرمت سطح پائین استفاده کنیم؟ کنون در این باره توصیه کرده هنگامی که ضبط اطلاعات شما به کندی صورت می‌گیرد، تصاویر با کمی تاخیر به نمایش در می‌آیند و پیام ارور کارت حافظه را دریافت می‌کنید، از فرمت سطح پائین استفاده کنید.

فرمت کارت حافظه

با گزینه تنظیم سریع، تنظیم مجدد کنید

برخی از مدل‌های دوربین عکاسی کنون به شما این امکان را داده‌اند تا با انتخاب گزینه تنظیم سریع صفحه و حتی عکس را مجددا تنظیم کنید. در صورتی که در انتخاب گزینه‌ های زیاد سردرگم شده‌اید، با انتخاب این گزینه سریع‌ترین راه حل را پیدا خواهید کرد.

انتخاب گزینه تنظیم سریع یکی از مسائل پررنگ در زمینه آموزش عکاسی با دوربین کنون به شمار می‌رود که کمتر کسی هم به آن می‌پردازد.

گزینه تنظیم سریع

اصلاح کننده اعوجاج لنز را فراموش نکنید

اگرچه اصلاح کننده اعوجاج لنز یک قابلیت است اما نمی‌توان در مبحث آموزش عکاسی با دوربین کنون به آن اشاره‌ای نکرد.برند کنون از سال ۲۰۰۹ تلاش کرده است تا اصلاح کننده اعوجاج لنز را در دوربین‌های DSLR خود به کار گیرد.

این گزینه با هدف رفع دو مشکل اپتیکال نظیر نور محیطی و اعوجاج رنگی تعبیه شده است. تا زمانی که دوربین عکاسی کنون شما مجهز به اصلاح کننده اعوجاج لنز باشد، هربار که قصد دارید عکاسی کنید این اصلاحات برای کار شما در نظر گرفته می‌شود.

سیستم عامل دوربین را به روزسانی کنید

به روزرسانی سیستم عامل دوربین یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به آموزش عکاسی با دوربین کنون می‌باشد. در واقع به روزرسانی سیستم عامل دوربین عکاسی به شما این امکان را می‌دهد تا برخی معایب و اشکالات کوچک را برطرف کرده و ویژگی‌های جدیدی را از سوی کمپانی کنون اضافه کنید.اگر به روزرسانی سیستم عامل برای دوربین عکاسی شما موجود باشد، بر روی وبسایت کنون قابل مشاهده بوده و شما می‌توانید آن را کاملا رایگان نصب کنید.

جمع بندی

آموزش عکاسی با دوربین کنون همواره یکی از مسائل قابل توجه عکاسان مبتدی تا پیشرفته بوده است. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای بر این باورند که به صفر تا صد نحوه عکاسی با دوربین کنون واقف هستند.

با این حال بسیاری از تنظیم‌های دوربین کنون در حال به روزرسانی است و حتی عکاسان حرفه‌ای هم از عملکرد چنین ویژگی‌هایی بی‌خبرند. ما در این مقاله به شما توصیه کرده‌ایم تا در صورت عدم اطلاعات کافی به سایت Infobank سر بزنید و تمام تکنیک‌های عکاسی با دوربین کنون را یاد بگیرید.

علاوه بر این، با کمی جستجو در این مقاله قادر خواهید بود تا از تنظیمات مناسب برای عکس برداری استفاده کرده و در عین حال دوربینتان را به روز کرده و در صورت لزوم آن را فرمت کنید.

برگرفته از: digitalcameraworld.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵