آموزش عکاسی: چطور از بافت برای بهبود عکس های خود استفاده کنیم

آگاه تر شدن نسبت به بافت (texture) در عکاسی می تواند به شما کمک کند تا تصاویر قوی تری ایجاد کنید. چرا بافت مهم است؟ علت اصلی این است که این المان ترکیب بندی به شما کمک می کند تا یک حس عمق و قابلیت لمس در عکس های خود ایجاد کنید. بیایید نگاهی به چند نمونه عملی بیاندازیم.

عکس هایی که بافت زیادی دارند

من این عکس را در یکی از شهرهای بولیوی گرفتم.

آموزش عکاسی: چطور از بافت برای بهبود عکس های خود استفاده کنیم

به تمام این بافت های زیبا نگاه کنید؛ در موهای سگ، سنگی که روی آن خوابیده است، پله بتنی و درب چوبی پشت سرش. آیا می توانید تصور کنید که دست زدن به موی سگ چگونه است؟ یا سنگ، بتن یا چوب؟ بافت این اشیاء به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید، و به یک تصویر دو بُعدی جان ببخشید.

عکس هایی که کمی بافت دارند

این عکس دیگری است که در آمریکای جنوبی گرفته شده است.

چند کنتراست یا تضاد در اینجا وجود دارد که عکس را جالب می کند. یکی از آنها تفاوت روشنایی بین کلیسا و آسمان است (کنتراست تُن ها). دیگری کنتراست در بافت است. بنای سنگی یک سطح ناهموار و مقدار زیادی بافت دارد. آسمان هیچ کدام را ندارد. کنتراست بین سطح ناهموار بنا و آسمان صاف یک لایه جذابیت دیگر به تصویر اضافه می کند.

عکاسی پرتره موضوع دیگری است که در آن می توانید از کنتراست یا تضاد بافت بین سطح نسبتا صاف پوست یک شخص و یک پس زمینه بسیار بافت دار استفاده کنید. پرتره زیر یک نمونه از آن است. عدم وجود بافت در پوست مدل با بافت های موجود در ژاکت، موها، و پس زمینه کنتراست دارد.

کنتراست بین سطح ناهموار و صاف در عکاسی با نوردهی طولانی نیز رایج است، که در آن عکاسان از سرعت شاترهای یک دقیقه ای یا طولانی تر برای مات کردن حرکت دریا، یا هر آب دیگری استفاده می کنند. نتیجه عکسی است که هم شامل المان های ثابت (مانند اسکله بتنی و جزیره در عکس زیر) و هم المان های متحرک است که به لطف نوردهی طولانی به صورت یک تُن نرم و یکنواخت ثبت شده اند.

پس پردازش و بافت

یکی از مزایای عکاسی دیجیتال این است که می توانید از ابزارهای موجود در برنامه هایی مانند لایت روم برای تاکید بر بافت استفاده کنید. یا در مورد پرتره ها، برای کمرنگ کردن جلوه آن با استفاده از یک تنظیمات موضعی برای نرم کردن پوست.

این یک نکته سریع است. در مورد تقویت بافت به صورت یک تنظیمات موضعی و نه سراسری، فکر کنید. در عکس سگ بالا من دو تنظیمات Clarity در لایت روم انجام دادم. اولی یک تنظیمات سراسری بود که با تنظیم Clarity بر روی ۱۲+ در پنل Basic ایجاد شد. دومی یک تنظیمات موضعی بود که با استفاده از Adjustment Brush برای انتخاب سگ (تصویر زیر را ببینید) و تنظیم Clarity بر روی ۴۱+ ایجاد شد. نتیجه این است که بافت موی سگ و پس زمینه با یکدیگر رقابت نمی کنند.

ماسک قرمز نشان می دهد که قلم موی Adjustment چگونه به صورت موضعی فقط بر روی سگ اعمال شده است.

تمرین عملی

هدف این مقاله این است که شما را به فکر کردن در مورد بافت و این که چطور می توانید از آن برای بهتر کردن عکس های خود استفاده کنید، وادارد. اینها چند تمرین هستند که به شما کمک می کنند تا نگاه خود را به دیدن بافت عادت دهید:

عکاسی خیابانی

در اطراف محله خود کمی قدم بزنید، و به دنبال سوژه هایی با بافت زیاد بگردید. به چیزهایی مانند درگاه ها، صندوق های پست یا هر چیزی که از بتن یا سنگ ساخته شده، فکر کنید. لازم نیست آنها عکس های خارق العاده ای باشند، هدف این است که آگاهی خود را از بافت بالا ببرید و به این فکر کنید که چطور می توانید از آن در عکس های خود استفاده کنید.

عکاسی پرتره

یک دوست یا یک مدل را به عنوان سوژه خود انتخاب کنید، و پس زمینه هایی با بافت های جالب پیدا کنید. این پس زمینه می تواند هر چیزی باشد، مانند یک دیوار، یک درگاه، یا یک صخره بزرگ. ایده این است که با تضاد بین عدم وجود تقریبی بافت (بر روی پوست) و بافت پس زمینه بازی کنید.

زمانی که این تمرین تمام شد، مرحله بعد این است که تاکید بر بافت در پس پردازش را آزمایش کنید. چه از لایت روم استفاده می کنید، چه از فتوشاپ یا یک پلاگین مانند Intensify یا Silver Efex Pro2، به این فکر کنید که چطور می توانید از این ابزارها برای تاکید بر بافت، یا کنتراست بافت بین پوست و یک پس زمینه بافت دار استفاده کنید.

منبع:lenzak.com

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)

میانگین امتیازات ۵ از ۵