باز و بسته کردن لنز در دوربین‌های SLR چگونه است ؟

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های دوربین‌های SLR یا DSLR توانایی تعویض لنز آن‌ها و امکان نصب انواع مختلف لنز روی آن‌ها است.

باز و بسته کردن لنز در دوربین‌های SLR چگونه است ؟

تعویض لنز دوربین خیلی سخت نیست اما راه‌های درست و اشتباه زیادی برای این کار وجود دارد و در این مقاله قصد داریم بهترین روش برای تعویض لنز دوربین را به شما آموزش دهیم.

آموزش تغییر لنز دوربین‌های نیکون

قبل از اینکه تلاش کنید یک لنز را باز یا بسته کنید، مطمئن شوید که دوربین خاموش شده است. سپس نقاط نشانگر روی لنز و بدنه دوربین (نقاط سفید رنگ) را روبروی هم قرار دهید و پایه لنز را وارد مانت کنید. سپس لنز را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آن را قفل کنید.

نحوه بستن لنز

برای باز کردن لنز هم می‌توانید پس از فشار دادن کلید آزادسازی لنز که روی بدنه دوربین قرار دارد و چرخاندن آن برخلاف جهت عقربه‌های ساعت، لنز را باز کنید.

نحوه باز کردن لنز

آموزش تغییر لنز دوربین‌های کانن

در صورتی که شما از دوربین‌های کانن برای عکاسی استفاده می‌کنند، این پروسه کمی متفاوت خواهد بود. برای این کار مانند دوربین‌های نیکون ابتدا باید دوربین را خاموش کنید و لنز قبلی یا درپوش لنز را از روی دوربین باز کنید. سپس باید نقطه مناسب را برای اتصال لنز پیدا کنید. بسته به نوع لنز یک نشانگر روی بدنه دوربین قرار دارد که به شما نشان می‌دهد لنز را باید به چه صورتی روی دوربین نصب کرد.

روی تمام دوربین‌های کانن یک مربع سفید و یک نقطه قرمز رنگ وجود دارد. مربع سفید برای نصب لنزهای EF-S و نقطه قرمز رنگ برای نصب لنزهای EF کاربرد دارد. در مرحله بعد باید نشانگر روی لنز را با نشانگر روی بدنه دوربین به صورت همراستا قرار دهید و لنز را وارد مانت روی دوربین کنید. آخرین مرحله نیز این است که لنز را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا قفل شود.

برای باز کردن لنز هم دوربین را خاموش کنید و پس از فشار دادن کلید آزادسازی لنز که روی بدنه دوربین قرار دارد، لنز را به سمت کلید شاتر بچرخانید. سپس پوشش محافظ لنز را روی آن قرار دهید و در صورتی که قصد ندارید از لنز دیگری استفاده کنید، سنسور دوربین را هم با پوشش محافظ بپوشانید.

هر بار که نسبت به تعویض لنز دوربین SLR اقدام می‌کنید، دوربین را در معرض ورود گرد و غبار قرار می‌دهید. این گرد و غبار ممکن است روی فیلتر Low-Pass قرار بگیرد که دقیقا جلوی سنسور تصویر قرار دارد. آلوده شدن این فیلتر بعدا به شکل لکه یا نقطه‌ ‎های خاکستری و مشکی دیده می‌شود. برای کاهش این مشکل باید مدت زمانی که سنسور دوربین به صورت کامل در معرض گرد و خاک قرار دارد را به حداقل زمان ممکن برسانید. برای این کار بهتر است لنزی که می‌خواهید روی دوربین نصب کنید را از قبل آماده کنید و پس از آماده کردن آن نسبتا به باز کردن لنز قبلی اقدام کنید.

همچنین مطمئن شوید که دوربین خاموش است، زیرا خود سنسور دوربین الکتریسیته ساکنی ایجاد می‌کند که گرد و غبار را به خودش جذب می‌کند و باعث آلودگی سنسور می‌شود. علاوه بر این، در صورتی که لنز شما لرزشگیر VR دارد آن را هم خاموش کنید و با پشت کردن به باد احتمال آلوده شدن لنز را تا حد ممکن کاهش دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵