ترفند هایی که شما رو به عکاس حرفه ای موبایل تبدیل می کند

تاریخچه عکاسی در ایران

پیدایش عکاسی و رواج روش‌های گوناگون این فن در ایران، با اختلاف حدود سه سال از اعلام موجودیت عکاسی در فرانسه روی داده‌است. نخستین دستگاه‌های عکاسی به در خواست محمد شاه قاجار از کشورهای روسیه و انگلیس به دربار ایران وارد شد.

دستگاه‌های عکسبرداری روسیه که هدیه امپراتور بود، زودتر رسید و نیکلای پاولوف دیپلمات جوان روس که به این منظور تعلیم عکاسی دیده بود، این دستگاه‌ها را به تهران آورد و در اواسط دسامبر ۱۸۴۲ م مطابق پایان آذر ۱۲۲۱ه‍.ش نخستین عکسبرداری در ایران را انجام داد . اولین عکس تاریخ ایران رو هم می تونید پایین ببینید.

ترفند هایی که شما رو به عکاس حرفه ای موبایل تبدیل می کند

اولین عکس تاریخ ایران

مسائل مهمی در عکاسی تاثیر داره ،مثل جنس دوربین و یا فضا و محیطی که در اون هستید ولی خوب من در اینجا سعی کردم یک سری ترفند مهم برای عکس گرفت با موبایل رو براتون جمع کنم که بتونید عکس های بهتری رو از لحظات زیباتون ثبت کنید. پس با من همراه باشید

1-قبل از هر چیز لنز دوربین موبایل خود را پاک کنید

برای این کار از دستمال های نرم و کمی مرطوب استفاده کنید و از دستمال های خشن جدا خودداری کنید.

ترفند های عکاسی با موبایل

2-سوژه رو در فوکوس کامل بگذارید

خوب حالا چطوری ما سوژه رو توی فوکوس بزاریم ،خیلی راحت فقط کافیه که سوژه مورد نظر خودمون در نظر بگیرید و با انگشت روی سوژه یک ضربه وارد کنید (به اصطلاح کلیک کنید) به همین راحتی.

ترفند های عکاسی با موبایل

3-تنظیم سیستم نوردهی دوربین موبایل به صورت دستی

اگر روی صفحه که با ضربه فوکوس کردید ،خود گوشی هوشمند نیز به صورت خودکار تنظیم نور را انجام میدهد ولی خوب شاید این کافی نباشد ،شما باید به بخش تنظیمات دوربین تلفن همراه خود بروید و اگر نور محیط کم است فلش دوربین را روشن کنید و یا بلعکس اگر نور زیاد است فلش دوربین رو خاموش کنید و یا اینکه می تونید در بخش تنظیمات گوشی ، یک علامت خورشید و ماه در تنظیمات دوربین شما قرار دارد ،می توانید درجه نور را آنجا تنظیم کنید .

ترفند های عکاسی با موبایل

4-از زوم دوربین برای عکاسی استفاده نکنید

چونکه بزرگنمایی (Zoom) در گوشی های هوشمند به صورت دیجیتالی است و نه اپتیکال ،پس بزرگنمایی عکس در حین عکاسی باعث پایین آمدن کیفیت عکس ها می شود، پس اصلا از زوم دوربین استفاده نکنید و بجای اون خودتون به سوژه نزدیک بشین و یا اینکه اگر امکان نزدیک شدن به سوژه رو ندارین ،عکس رو بگیرین و بعدها با استفاده از تکنیک برش (Crop) قسمت های اضافه رو حذف کنید و عکس رو نزدیک تر کنید. به همین راحتی یک عکس با کیفیت خواهید داشت.

ترفند های عکاسی با موبایل

5-دوربین رو حتما ثابت نگه دارید و از لرزش جلوگیری کنید

برای ثابت بودن و جلوگیری از عکس ،در حین گرفتن عکس چند ثانیه نفس نکشید و نفس خودتون رو حبث کنید ،به همین راحتی

ترفند های عکاسی با موبایل

6-از قانون یک سوم استفاده کنید

قانون یک سوم باعث می شود که عکس های خوبی داشته باشید ، فقط کافیه که این قوانین رو رعایت کنید تا عکس خوبی داشته باشید.

  • اول به صورت ذهنی ،تصویر مقابلتان را به دو خط عمودی و افقی تجسم کنید
  • بعدش سعی کنید که سوژه تون رو توی یکی از خطهای عمودی تصویر قرار بدید. مثل عکس زیر

ترفند های عکاسی با موبایل

البته یه نکته رو بگم که الان اکثر گوشی های هشمند موبایل ، یک سیستمی دارند به اسم Grid ،که میتونید اون رو توی تنظیمات دوربین عکاسی گوشیتون فعال کنید ، ودیگه لازم به تجسم کردن خطوط افقی و عمودی ندارید. به همین راحتی.

7-از زاویه های مختلف عکاسی کنید

اکثر عکاس های مبتدی به صورت استاده عکاسی میکنن ولی خوب با توجه به وزن کم موبایل ،می تونید دوربین موبایل رو در حالتهای مختلف قرار بدید نسبت به سوژه و بعد عکس بگیرید. مثلا می تونید اون رو در سطح زمین قرار بدید و از سوژه عکس بگیرین. مثلا توی عکس زیر از بالا به سوژه نگاه میکند .

ترفند های مهم عکاسی با گوشی

8-مواظب باشید پس‌زمینه عکس بیش از حد شلوغ نباشد

روش اول : یه نکته خیلی خیلی جالب بهتون بگم اونم اینه که اگر پس‌زمینه عکستون خیلی شلوغ بود و ممکن بود که چشم بیننده عکس به جاهایی غیر از سوژه جلب بشه فقط کافیه عکس رو به صورت سیاه و سفید عکاسی کنید.

ترفند های مهم عکاسی با گوشی

روش دوم : اگر پس‌زمینه شلوغی داشتید می تونید ارتفاع عکس رو کم کنید یعنی بجای استفاده از پس زمینه شلوغ ،از آسمان برای پر کردن عکس و پس‌زمینه استفاده کنید. مثل عکس زیر

ترفند های مهم عکاسی با گوشی

9-چندین عکس بگیرید از سوژه

این نیست که چند بار دکمه عکاسی موبایلتون رو فشار بدید ،نه منظور این نیست ، منظورم اینه که اول عکس رو بگیرید و بعد اون رو بررسی کنید ببینید که به اون نتیجه ای که می خواستید رسیدید یا نه ؟ پس باز هم از زوایای مختلف عکس بگیرید تا بهترین نتیجه رو بدست میارید. مثل عکس زیر

10-از حالت پانوراما (Panorama) استفاده کنید

بعضی مواقع یه صحنه ها و منظره هایی هستش که با عکس عادی قابل ثبت شدن نیستن ،پس می تونید خیلی راحت از تکنیک پانوراما استفاده کنید ، یعنی میتونید یک تصویر عریض رو در یک قاب ثبت کنید به همین راحتی.

حالا عکس پانوراما رو چطوری بگیریم :

اول : برید توی تنظیمات دوربین موبایل و گزینه panorama رو انتخاب کنید مثل عکس زیر :

ترفندهای مهم عکاسی با موبایل

دوم : باید دکمه شاتر دوربین رو بزنید و از سمت چپ تصویر به سمت راست به آرامی دستتون رو بچرخونید ،هرچی این حرکت آهسته تر باشه عکس بهتر خواهد بود و درنهایت برای انتهای کار باز هم دکمه شاتر رو بزنید که کار تموم بشه. به همین راحتی.

نتیجه گیری

در کل سعی کنید از افکت و ویرایش های بیش از حد برای عکس هاتون استفاده نکنید و سعی کنید عکاسی رو ادامه بدید و لذت ببرید .
منبع:virgool.io

میانگین امتیازات ۴ از ۵