توصیه هایی برای عکاسی در شرایط خطرناک

شاید عجیب باشد اما بزرگترین ریسک زندگی هر انسان این است که ریسکی نکند! دنیایی که لحظه به لحظه درحال تغییر است، یک انسان با شهامت برای رویارویی نیاز دارد.
«ریسک» به حدی جای پای خود را در دنیای انسان های موفق محکم کرده که با اطمینان می‎توان گفت ردپایش در عکاسی هم دیده می شود!

درواقع اگر می خواهید تغییر اساسی در سبک عکاسی خود ایجاد کنید، با خطر کردن می توانید تصاویر جذابی خلق کنید که ویژگی های متفاوت آن، آثار شما را از سایر نمونه ها متمایز می کند. یعنی تصاویر شما عنصر متمایزی به نام ریسک دارد که هرکسی جرات تجربه ان را نخواهد داشت! بسیاری از عکاسان برای پیدا کردن موقعیت ها و سوژه های جدید ریسک نمی کنند. با اینکه با پذیرفتن ریسک انجام یک کار احتمال جواب دادن آن 50 درصد است، ولی حتی خطر کردن و ریسک پذیری هم اصولی دارد که حتما برای جلوگیری از آسیب های مالی و جانی باید آن ها را در نظر گرفت.

در ادامه ما به شما چند نکته و توصیه ارائه می دهیم که با عمل کردن به آنها بتوانید از شرایط خطرناک تصاویر بهتری ثبت کنید آنهم با کمترین میزان آسیب.

توصیه هایی برای عکاسی در شرایط خطرناک

در دنیای امروز که اسمارت فون های دارای دوربین های پیشرفته و قوی پا به عرصه رقابت گذاشته اند، روز به روز به تعداد علاقه مندان عکاسی هم افزوده می شود.گردشگران در یک مسیر رقابتی حرکت کرده و در هر فرصتی از مکان هایی که بازدید می کنند عکس می گیرند و در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک می گذارند که بسیاری از این تصاویر موفق می شوند نظر مثبت مخاطبان را جلب کنند.

با وجود موقعیت های بی شمار برای عکاسی ، چه چیزی تصاویر را از هم متمایز می کند؟ مبنای این رقابت چه چیزی است؟ پاسخ این پرسش ها بسیار ساده و در عین حال دشوار است؛ یکی از روش های متمایز بودن در یک سبک عکاسی، خطر کردن است که البته باید همراه با احتیاط و کسب توانایی های لازم انجام شود تا بشود کنترل اوضاع را در دست گرفت.

1- دوربینتان را نپرستید

هر روزه کمپانی های بزرگ دوربین هایی جدید و پیشرفته با قیمت هایی سرسام آور به بازار عرضه می کنند. دوربین نبض عکاسی است و شما به عنوان یک عکاس نباید از قافله عقب بمانید و شرایط این طور حکم می کند که هر چند وقت یک بار تجهیزات خود را بروز رسانی کنید. پس اینکه یک دوربین  DSLR تهیه کنید، ممکن است برای شما گران تمام شود. همین موضوع سبب می شود که در ذهنتان حساسیت عجیبی نسبت به دوربینتان پیدا کنید و دائما به فکر محافظت از آن باشید.

اما این حساسیت بیش از حد مانع پیشرفت شما می شود!

توجه داشته باشید که دوربین عکاس ابزار کار اوست و باید در پرداختن به حرفه عکاسی از آن به بهترین و کامل ترین نحو استفاده کرد. اگر در فرایند ثبت یک عکس منحصر به فرد روی آن خط و خشی بیفتد ایرادی ندارد. زیرا به واسطه آن شما قدم بزرگی در راه اهداف خود بر میدارید.

به این تصویر دقت کنید؛ به نظر شما دوربین برای ثبت این تصاویر در شرایط مناسبی قرار گرفته؟

می دانیم که آب از مخرب ترین عوامل برای دوربین است. ولی آیا بدون قبول کردن این ریسک می شد چنین تصاویری ثبت کرد؟ موارد دیگری مثل حیوانات، ضربه و گرد و غبار هم می تواند به دوربین آسیب برساند.

البته منظور از خطر کردن این نیست که دوربین و سایر تجهیزات را به سادگی در معرض خطر قرار دهیم؛ می شود با انجام کار هایی آسان مثل استفاده از کاور مخصوص تا جایی که ممکن است احتمال آسیب دیدن دوربین را کاهش دهیم. فقط باید شرایط عکاسی را در نظر بگیرید و خطرات ممکن را شناسایی کنید.

2- با تجهیزات خود آشنایی داشته باشید

برای اینکه احتمال خسارت را تا حد ممکن کاهش دهید، باید از دوربین و سایر تجهیزات خود شناختی بالا داشته باشید. مثلا آیا دوربین و یا لنز شما ضد آب است؟ یا در برابر گرد و خاک مقاومت دارد؟ بدنه دوربین صد درصد پلاستیکی است یا قاب آن فلزی است؟ فیلتر UV را به کار برده اید؟ برای دانستن مواردی که برایتان نا مفهوم است می توانید به وبسایت کمپانی سازنده آن سر بزنید و هر چیزی که دانستن آن ضروری است ببینید.

دانستن نحوه صحیح استفاده از دوربین و سایر ابزار جانبی همیشه اهمیت دارد. مخصوصا اگر بخواهیم از آن ها در موقعیت خطرناکی استفاده کنیم. هر چه بیشتر دوربیننمان را بشناسیم، زمان کمتری را برای تغییرات و تنظیم کردن آن نیاز خواهیم داشت و در نتیجه دوربین مدت زمان کمتری در موقعیت خطرناک قرار خواهد گرفت.

نمی شود بدون داشتن تجربه کافی در عکاسی در شرایط عادی، به مرحله عکاسی در شرایط خطرناک جهش کنید. قطعا پیش از شروع عکاسی در موقعیت های خطرناک، باید آن قدر در شرایط عادی با دوربین کار کرده باشید تا در استفاده از دوربین مهارت لازم را کسب کرده باشید و به قول معروف، قلق آن به دستتان بیاید.

3- زیر و بم سوژه را کشف کنید

اگر قرار باشد از یک جانور در محیطی مثل باغ وحش عکسبرداری کنید، چه اقداماتی انجام می دهید؟ فرض می کنیم که از تجهیزات خود شناخت نسبتا کاملی داشته باشید؛ به نظرتان در این موقعیت صرفا شناخت تجهیزات کافی است؟ شما در این پروژه با سوژه ای سر و کار دارید که چندان تحت کنترل شما عمل نمی کند؛ پس باید مواردی را درباره آن جانور و مشخصاتش، رفتار هایش در شرایط خاص و دیگر موضوعات بدانید و همچنین برای اتفاقات و خطرات احتمالی تدبیری بیندیشید.

در این کار می توانید از افراد مربوط مثل کارمندان باغ وحش کمک بگیرید. انواع اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد تجسم کنید و در هر زمان حتی هنگامی که داخل قفس هستید، هر سوالی که به ذهنتان می رسد بدون تعارف مطرح کنید. حتی هنگام عکاسی هم می توانید برای کنترل بیشتر شرایط از یک کارمند باغ وحش بخواهید که به شما کمک کند.

دور و نزدیک بودن دوربین نسبت به سوژه کیفیت نتیجه نهایی را مشخص می کند. قطعا هر چه فاصله شما و حیوانات کمتر باشد، تصاویر بهتری ثبت می کنید و جزئیات بیشتر در تصویر نمایان می شود.

عکاسی از حیوانات در باغ وحش کار چندان خطرناکی نیست؛ اما اگر بخواهید در محیط طبیعی حیات وحش عکاسی کنید، شرایط تغییر می کند. احتمال رخ دادن اتفاقاتی مثل ضرب دیدن دوربین و خیس شدن آن، حمله حیوانات و مواردی دیگر در محیط طبیعی بسیار بیتر است. پس پیش از شروع این چنین پروژه ها تا حد امکان اطلاعاتی در رابطه با آن ها کسب کنید.

4- ریسک پذیر باشید تا کامروا شوید

البته ریسک کردن فقط مربوط به عکاسی نیست و در هر حرفه ای گاهی خطر کردن باعث بهبود اوضاع و پیشرفت می شود که عکاسی هم از این قاعده مستثنی نیست. درست است که با نگاهی خلاقانه به اطراف می شود تصاویر جالبی خلق کرد اما اگر همیشه در مسیر خود از سوژه ها و ترفند های معمولی استفاده کنید، سرنوشتی متفاوت با دیگران نخواهید داشت. راز شهرت عکاسان معروف هم همین است؛

آن ها به چیزی فرا تر از عکاسی معمولی فکر می کنند.

برای رسیدن به این آرمان گاهی علاوه بر ابزار باید بر سر اعتبار شغلی خود هم قمار کنید.

5-تنها غیرممکن، غیرممکن است!

ریسک کردن در موضوعی به این معنی است که می دانیم و می پذیریم همان قدر که امکان وقوع آن وجود دارد، همان قدر هم ممکن است به وقوع نپیوندد. پس در این حرفه هم هرچه انتظار گرفتن نتیجه مثبت داریم، به همان اندازه ممکن است ضرر مالی و جانی به بار آید.

اگر نمی توانید وسیله ای را دوباره تهیه کنید و توانایی مالی آن را ندارید، می توانید آن را بیمه کنید. اما در مورد خودتان باید بگوییم که هیچ چیز ارزشش از سلامتی و جان شما بیشتر نیست. حتی ثبت بهترین تصویر دنیا هم ارزش به خطر انداختن جان شما را ندارد.

دوربین از کار افتاده جایگزین خواهد شد، شغلی که از دست می دهید با نمایان کردن توانایی های خود مجددا به دست می آید؛ اما سلامتی و حیات اگر از دست برود، دیگر امکان جبران آن وجود نخواهد داشت.

مخلص کلام

اگر می خواهیم از مزیت ریسک کردن بهره مند شویم، باید ماهیت آن را قبول کنیم. این که می تواند بر وفق مراد شما عمل کنید و یا بر عکس، بر خلاف تصور شما به بد ترین حالت ممکن رخ دهد.

ما با ارائه این توضیحات تلاش کردیم شما برای بوجود آوردن تغییراتی هدفمند در سبک خود راه های معقولی را امتحان کنید. البته همه ی این توصیه ها در همه شرایط صد درصد جواب نمی دهند و گاهی باید با توجه به تجربیات و دانسته های قبلی خود عمل کنید.

در آخر، شما باید این مهارت را کسب کنید که چگونه در هر موقعیت تصمیمات بزرگی بگیرید. چون شما انتخاب می کنید که ریسک کردن در مورد موضوعی خاص می تواند موثر واقع شود و نتیجه رضایت بخشی بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵