مقدمه ای بر عکاسی کلوزآپ

عکاسی از نمای نزدیک یا کلوزآپ یکی از شگفت‌انگیز‌ترین ژانرهای عکاسی شناخته می‌شود. علت این همه شگفتی را می‌توان در دید متفاوت این سبک عکاسی به اشیا جست و جو کرد.
عکاسی از نمای نزدیک راهی است برای دیدن اشیا از نمایی کاملا جدید!
عکاسی کلوزآپ به‌شما این امکان را می‌دهد تا تصاویری ثبت کنید که حتی تصورش را هم نمی‌کردید. در این مقاله با دنیای شگفت انگیز عکاسی نمای نزدیک آشنا خواهید شد، پس اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید این مقاله را از دست ندهید!

دنیای شگفت انگیز عکاسی کلوزآپ یا نمای نزدیک

دوربین مورد نیاز برای عکاسی کلوز آپ

برای عکاسی کلوزآپ دوربین شما باید به فوکوسی مجهز باشد که امکان عکاسی در فاصله کمتر از بیست سانتی‌متر را بدهد. دوربین های دیجیتال جدید مثل سری COOLPIX نیکون ، حتی امکان عکاسی تا فاصله یک یا دو سانتی‌متری از سوژه را هم به شما می‌دهند. در واقع به کمک این دوربین ها می‌توانید کل کادر عکس را با یک جسم پانزده میلی‌متری پر کنید!
دوربین های کامپکت دارای تنظیمات ماکرو هستند ( معمولاً دکمه مربوط به تنظیمات ماکرو به شکل یک گل مشخص می‌شود ).

این نوع دوربین‌ها برای عکاسی از گل‌ها و سوژه‌های دیگری در همان ابعاد و اندازه مناسب هستند.

دنیای شگفت انگیز عکاسی کلوزآپ یا نمای نزدیک

عنکوبت‌ها هنگام عکاسی کلوزآپ، کمی ترسناک به‌نظر می‌رسند.

این تصویر با لنز ماکرو  Nikon AF-S Micro-Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED VR ثبت شده‌است.

عمق میدان

یکی از سختی های عکاسی کلوزآپ ، کاهش وضوح تصویر در نقاط خارج از فوکوس است. برای مثال، در عکس کلوزآپی که شما از پرچم یک گل گرفته‌اید، گلبرگ‌ها دارای وضوح کمتری هستند‌. اینجاست که مسئله عمق میدان در عکاسی مطرح می‌شود.

در عکاسی کلوزآپ که به سوژه مورد نظر نزدیک هستیم، عمق میدان کم است و برای حل این مشکلات، راه حل‌های زیر پیشنهاد می‌شوند:

۱) به جای نزدیک شده به سوژه، عکس را از فاصله‌ای دورتر بگیرید و بعد عکس را با فوتوشاپ ویرایش و نقاط اطراف سوژه را crop کنید. در این حالت عکس شما واضح خواهد بود اما عیب آن این است که کیفیت عکس به خوبی عکس اصلی نخواهد شد ( زیرا از پیکسل های کمتری استفاده شده است).

دنیای شگفت انگیز عکاسی کلوزآپ یا نمای نزدیک

در این تصویر، عکاس و دوربینش در مردمک چشم منعکس شده‌اند.این تصویر با لنز ماکرو  Canon EF 135 mm F2L USM ثبت شده‌است.

۲) روش دوم، که روش معقول‌تری به‌شمار می‌آید، تنظیم دیافراگم است. یعنی با تنظیم دیافراگم بر روی عددی کوچک‌تر ، عمق میدان افزایش پیدا می‌کند. در دوربین‌های کامپکت، معمولاً عدد دیافراگم بسیار محدود است و نهایتاً تا f/8 قابل تنظیم هستند. اما در دوربین های DSLR ، می‌توان دیافراگم را تا f/32 هم تنظیم کرد. کاهش دیافراگم به این معناست که نور کمتری به سنسور می‌رسد، بنابراین برای جبران آن سرعت شاتر را بالا می‌بریم.

اینجاست که شما به یک دوراهی می‌رسید؛ طولانی کردن سرعت شاتر مساوی است با افزایش لرزش دوربین !

اگر سوژه شما ثابت است، کافی است که دوربین را بر روی سه پایه و یا روی شی ثابت دیگری مثل دیوار یا تعدادی کتاب که روی هم چیده شده‌اند، قرار دهید.

اگر در محیطی حضور دارید که باد درحال وزیدن است و سوژه شما می‌لرزد، بهترین کار این است که عکاسی را به روز دیگری موکول کنید!

اگر سوژه شما در حال حرکت است، بهتر است سرعت شاتر و ایزو را بیشتر کنید. در این حالت، ممکن است که نویز در عکس بیشتر شود اما عکس دارای عمق میدان بیشتری است؛ لذا تصویر نهایی وضوح بالاتری دارد.

دنیای شگفت انگیز عکاسی کلوزآپ یا نمای نزدیک

در این عکس از کرم ابریشم، سرعت شاتر به ۱/۱۵ ام کاهش یافته است.لذا عمق میدان کم می باشد و برای رفع این مشکل از ایزو ۱۰۰ الی ۸۰۰ استفاده شده است.اگر دقت کنید عکس دارای نویز است اما وضوح نسبتا خوبی دارد.

۳) راهکار سوم این است که شانس خود را امتحان کنید‌!

دیافراگم را بیشتر کرده و عمق میدان را کاهش دهید. برخی عکاسان از قصد عمق میدان را کم می‌کنند تا فقط یک بخش از عکس واضح شود. شاید باورتان نشود اما این تکنیک برای عکاسی از گل‌ها خیلی خوب جواب می‌دهد.

۴) اگر دوربین شما فوکوس کمی دارد، می‌توانید با فاصله از سوژه خود بایستید و به‌جای نزدیک کردن دوربین به سوژه، دوربین را بر روی سوژه زوم کنید. در این نوع عکس، عمق میدان کم می‌شود.

یکی از مشکلاتی که باید هنگام نزدیک شدن بیش از حد به سوژه در دوربین با فوکوس بالا به آن توجه کرد، امکان سایه انداختن دوربین به روی سوژه و کاهش نور است .

برای رفع این مشکل سعی کنید که جای خود را عوض کنید و با چرخاندن دوربین شاتی را پیدا کنید که نور بیشتری دارد. هم چنین می‌توانید از فلاش استفاده کنید اما این گزینه فقط برای دوربین‌هایی قابل استفاده است که دارای قابلیت off camera هستند، بنابراین می‌توان فلاش را در جایی مناسب و دور از دوربین قرار داد. توجه داشته باشید که استفاده از فلاش داخلی دوربین عکس ناخوشایندی را به شما خواهد داد.

دنیای شگفت انگیز عکاسی کلوزآپ یا نمای نزدیک

عکسی از برش یک پرتقال ( پرتقال در داخل جعبه نور قرار داده شده است ).

سخن آخر

دنیای شگفت انگیز عکاسی کلوزآپ یا نمای نزدیک

زنبورها سوژه‌های رنگارنگی را برای عکاسی خلق می‌کنند، مخصوصاً زمانی که درحال گرده افشانی از گل‌ها هستند.

تصویر بالا با لنز ماکرو Sigma 105 mm f/2.8 DG OS HSM Macro ثبت شده است.

دنیای عکاسی کلوزآپ برای عکاسان جذابیت منحصربه‌فردی دارد و شاید ساعت‌ها برای این سبک از عکاسی زمان بگذارند. اگر شما هم از طرفداران عکاسی نمای نزدیک هستید، تجهیزات خود را بردارید و در طبیعت به دنبال سوژه مناسب بگردید. تا جایی که لنز شما اجازه می‌دهد به سوژه نزدیک شوید و با عمق میدان بازی کنید تا بتوانید بهترین عکس ممکن را بگیرید .

منبع:didnegar.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵