فلاش دوربین عکاسی و بهبود روشنایی عکس

استفاده کردن از فلاش دوربین، بخشی اجتناب ناپذیر از عکاسی است، به ویژه زمانی که عکاسی صد در صد به نور و روشنایی وابسته است. اما برای گرفتن این مدل از عکس ها و اتکا به فلاش دوربین عکاسی (چه خارجی و چه داخلی)، ابتدا باید کاربردهای آن درک شود.

بر خلاف تصور مبتدیان این حرفه، فلاش دوربین عکاسی فقط برای نوردهی به یک صحنه یا موضوع استفاده نمی شود. فلاش دوربین عکاسی می تواند شیوه عکاسی را تنظیم کند، عناصر موجود در تصویر را تأیید کند و جلوه های ویژه ای را در عکس ایجاد کند.

در نتیجه فلاش دوربین عکاسی سرگرم کننده و بسیار مفید است. ما در این مقاله، به شما روش های مختلفی که می تواند تصاویر شما را بهبود ببخشد، معرفی می کنیم. امید است که از این نکات آموزشی در عکس هایتان استفاده کنید.

فلاش دوربین عکاسی و بهبود روشنایی عکس

فلاش دوربین عکاسی

نکاتی در مورد فلاش دوربین عکاسی

برای رسیدن به جایگاه یک عکاس ماهر، باید بتوانید در هر شیوه ای از عکاسی و با هر شرایطی بر اساس میزان نور موجود، از دانش خود در زمینه فلاش دوربین عکاسی استفاده کنید.

در این مقاله چند تکنیک برای بکار بردن فلاش دوربین عکاسی، به صورت مفصل شرح داده شده که ممکن است قبلا آنها را شنیده باشید و یا حتی از برخی شان استفاده کرده باشید. شما از بعضی از این فلاش های داخلی در دوربین خود می توانید استفاده کنید، اما پیشنهاد می کنیم که برای کنترل و آزادی و خلاقیت بیشتر، از یک فلاش خارجی استفاده کنید.

تکنیک های استفاده از فلاش

این تکنیک ها به شرح زیر هستند:

  • پرش نور
  • پخش کردن نور فلاش
  • استفاده از نور محیط
  • استفاده از فلاش های رنگی در عکس
  • استفاده از TTL Technology
  • فعال کردن همگام سازی فلاش در سرعت بالا
  • استفاده از بیش از یک فلاش

پرش نور

یکی از اولین و مهم ترین چیزهایی که عکاسان مشتاق باید درباره فلاش دوربین عکاسی یاد بگیرند؛ این است که فلاش نباید به طور مستقیم به سوژه شما بتابد. هیچ کس نمی خواهد در عکس های خود سایه هایی زمخت و ناخوشایند یا نوری زیاد را ببیند.

پرش نور

یک راه کلیدی برای داشتن نور مناسب، این است که فلاش را در برابر یک سطح دیگر بچرخانید. یعنی نور فلاش شما باید در جاهای دیگر مانند یک دیواری خنثی، سقف یا یک کارت بازتابنده نور باشد؛ تا یک منبع نور بزرگتر بسازید و نور کافی را که موضوع عکاسی شما را روشن و واضح می کند، نرم و صاف کنید.

نکته: زمانی که نور را شدیدتر می کنید، فلاش خود را از یک جهت، با قطعه کوچکی از فوم سیاه و یا هر ماده مات دیگری بصورت عمودی بپوشانید، سپس تمام نورهای روشن را مستقیما به موضوع، بازتاب دهید.

پخش کردن نور فلاش دوربین عکاسی

پخش کردن نور فلاش دوربین عکاسی

تکنیکی دیگر برای ایجاد نور جذاب تر، این است که نور را پخش کنید. این کار با استفاده از یک پخش کننده میسر است؛ به طوری که وسعت فلاش را افزایش داده، تا نور را در عکس به صورت نرم تر و گسترده تر نمایش دهد.

از جمله ی این پخش کننده ها می توان به فلاش پاپ آپ (Pop-up) اشاره کرد. همچنین پخش کننده هایی بنام tupperware-looking موجودند که برای افزایش سرعت نوردهی، آن هم به شکل تخصصی به کار می روند. هر دو این موارد به منظور افزایش وسعت فلاش دوربین عکاسی، حتی زمانی که آن را به سمت سوژه هدایت می کنید، بهینه شده اند. کاربرد اصلی این پخش کننده ها برای نورپردازی در استودیوهای کم وسعت است. همچنین Softboxهای کوچکی وجود دارند که می توانند سرعت نور شما را در فلاش دوربین عکاسی، افزایش دهند.

بهره گیری از نور محیط

این کار خیلی آسان است که شما فقط دوربین خود را روشن کنید تا با روشنایی طبیعی صحنه از سوژه عکاسی کنید، اما این کار همیشه بهترین نتایج را تولید نمی کند. اغلب اوقات، پس زمینه شما تقریبا به طور کامل ناپدید می شود، در حالی که بر روی سوژه عکاسی خود فوکوس می کنید.

نور محیط

اصولا استفاده از نور محیط و پس زمینه برای موضوع عکاسی، به عکس، احساس فضای باز بودن می دهد. شما این کار را در عکس برداری با حالت نور دستی به جای نور خودکار می توانید انجام دهید و سپس تنظیمات دوربین خود را برای اولین بار در استفاده از نور پس زمینه تنظیم کنید. این کار موضوع مورد نظر شما را تحت الشعاع قرار می دهد، اما پس از آن می توانید از قدرت فلاش دوربین عکاسی، برای جبران اختلاط روشنایی بین پس زمینه و پیش زمینه استفاده کنید و سوژه خود را به بهترین شکل نمایش دهید.

نکته: از همگام سازی شاتر برای ایجاد جلوه ها در هنگام عکاسی از شرایط کم نور استفاده کنید. این تنظیم به فلاش می گوید که کمی دیرتر عمل کند – درست کمی قبل تر از بسته شدن شاتر؛ تا مقداری از نور تار و در حال حرکت محیط را قبل از انتشار نور اصلی در عکس خود ضبط کنید.

استفاده از فلاش های رنگی

استفاده از ژل فلاش رنگی

استفاده از فلاش های رنگی یک راه عالی برای افزودن رنگ و لعاب به عکس شما است. آنها می توانند به فلاش دوربین عکاسی اضافه شده، تا یک طرح رنگارنگ را به نوری که توسط فلاش منتشر می شود اضافه کنند. این فلاش ها معمولا، بجز تولید جلوه های خلاق، برای مطابقت رنگ فلاش با نور محیط استفاده می شوند.

چراغ های یک اتاق معمولا دارای رنگ متفاوت نسبت به فلاش هستند. این عدم تطابق، تصویر شما را غیر طبیعی خواهد کرد. همچنین تماشای عکس هایی که در آنها فلاش مورد استفاده قرار می گیرد، برای بینندگان آسان تر است. فلاش در دوربین عکاسی به راحتی با تعادل رنگی دوربین، یا به صورت خودکار و یا تنگستن با نور اتاق هماهنگ می شود. پس از آن با اضافه کردن یک فیلتر جوهر و یا رنگ قرمز (CTO)، می توان بیشتر از لنز فلاش برای اصلاح رنگ پیش زمینه استفاده کرد.

نکته: از پخش کننده های فلاش رنگی برای پراکنده کردن و اصلاح دمای رنگ نور فلاش، استفاده کنید.

استفاده از تکنولوژی TTL

استفاده از تکنولوژی TTL

با استفاده از حالت فوکوس خودکار (TTL)، فلاش شما تغییر حالت نور محیط را بسیار آسان تر درک می کند. هنگام فعال بودن iTTL برای دوربین های نیکون و eTTL برای کانن، فلاش به سرعت با دوربین ارتباط برقرار کرده و شرایط نوردهی فعلی و فاصله بین فلاش و سوژه را برای تعیین شدت نور مورد نیاز صحنه بررسی می کند. این کار باعث یک عکس برداری مناسب شده و در رابطه با تکنیک های پرش نور استفاده می شود.

نکته: سعی کنید در فلاش دوربین عکاسی، میزان غلظت را پایین بیاورید تا قدرت فلاش کاهش داده شود و نتایج طبیعی تری تولید کند.

فعال کردن همگام سازی فلاش در سرعت بالا

فعال کردن همگام سازی فلاش در سرعت بالا

زمانی وجود دارد که ممکن است بخواهید از فلاش خود با سرعت بالای شاتر (مثلا برای گرفتن عکس ثابت از سوژه ی در حال حرکت و یا برای پر کردن نور در زمان عکس برداری در روز) استفاده کنید. با این حال، قابلیتی به عنوان حداکثر سرعت همگام سازی فلاش وجود دارد، که سریع ترین سرعت در شاتر بوده و برای همگام سازی با فلاش، می توانید از آن استفاده کنید. بالاتر رفتن از فرکانس ۱/۱۲۵ یا ۱/۲۵۰ (بسته به مدل دوربین شما) باعث تولید قسمت های بزرگ سیاهی در عکس نهایی می شود.

دلیل اینکه سرعت همگام سازی دوربین شما با فلاش خوب کار نمی کند، این است که مدت زمان فلاش زدن کوتاه تر از سرعت شاتر است. با فعال کردن همگام سازی فوری با سرعت بالا (در دوربین های کانن) و یا خودکار FP (در دوربین های نیکون)، فلاش طولانی تر می شود و در دقیقا در لحظه دلخواه عکاسی صورت می گیرد.

استفاده از بیش از یک فلاش

برای روشنایی در یک اثر سه بعدی، می توانید از بیش از یک فلاش برای نور دهی به موضوع خود استفاده کنید. این کار نیاز به دانش قابل توجهی در کار کردن و همگام سازی چندین فلاش بی سیم با دوربین به طور مستقیم یا از طریق یک فرستنده بی سیم دارد.

مفهوم استفاده از بیش از یک فلاش، ساده است: شما از چراغ های متعدد برای ایجاد سایه ها، برجستگی ها و حتی گاهی اوقات روشنایی روی موضوع خود استفاده می کنید.

استفاده از بیش از یک فلاش

برای ایجاد یک نورپردازی سه بعدی و با کیفیت در یک استودیو عکاسی، نیاز به یک نور ثابت رو به سوژه خود دارید. حتما باید آن را نزدیک به دو طرف دوربین قرار دهید، سپس نور را به سمت سوژه گرفته و از طرف دیگر دوربین را نزدیک آن قرار بدهید. می توانید برای ظرافت بیشتر و همچنین جدا کردن سوژه از پس زمینه از نور پس زمینه استفاده کنید. به طور متناوب، بهتر است از نور کامل یا نور پس زمینه برای تنظیم پرسپکتیو دو نقطه ای استفاده کنید.

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدا بیان شد استفاده از فلاش دوربین عکاسی، چه به شکل داخلی و یا خارجی می توانید کیفیت عکس های شما را تحت الشعاع قرار دهد، اگر شیوه استفاده از آنها را بدانید و بکار ببرید. استفاده از هریک از شیوه های فلاش دوربین عکاسی به شما و سوژه مورد نظرتان هرآنچه که از عکس نهایی انتظار دارید را خواهد داد، همچنین می توانید به طور تخصصی نور و روشنایی را در عکس هایتان به بازی بگیرید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵