لنز پرایم 35 یا 50 میلی متر یا هر دو؟

لنز پرایم 35 یا 50 میلی متر یا هر دو؟

دلیلی وجود دارد که چرا لنز پرایم “پرایم” نامیده می شود. این مهمترین قطعه کیت عکاسی شما، رئیس دنیای لنز است و باید بخشی از کیت روزمره شما باشد. این مقاله به بررسی اعداد اول 35 میلی متر در مقابل 50 میلی متر و ویژگی های آنها می پردازد. همچنین توضیح خواهیم داد که چرا باید همیشه یک لنز پرایم در کیف خود داشته باشید.

اگر صاحب یک لنز پرایم هستید، می‌دانید که چقدر شگفت‌انگیز هستند. وضوح، ظرفیت کم نور و کیفیت ساخت عالی آنها را به ابزاری استثنایی تبدیل کرده است. این مقاله به شما کمک می‌کند اعداد اول 35 میلی‌متری و 50 میلی‌متری را مقایسه کنید و تصمیم بگیرید کدام را به کیت خود اضافه کنید.

لنز پرایم چیست؟

وقتی در مورد لنز صحبت می کنیم، به دو چیز نگاه می کنیم. فاصله کانونی لنز با میلی متر و دیافراگم با f/stop اندازه گیری می شود. یک لنز زوم به شما امکان می دهد از فاصله کانونی متغیر استفاده کنید. Canon EF 70-200mm f/4L یک لنز زوم است زیرا به شما امکان می دهد در فاصله کانونی 70 میلی متر، 200 میلی متر و در هر نقطه ای از این بین کار کنید.

یک لنز پرایم با فاصله کانونی ثابت و مقدار دیافراگم کم کار می کند. به عنوان مثال، یک لنز 85 میلی‌متری f/1.8 دارای فاصله کانونی 85 میلی‌متر و دیافراگم f/1.8 است. ما همچنین از کلماتی مانند پرایم، استاندارد، تله فوتو و زوم برای توصیف لنزهای خود استفاده می کنیم. بیایید ببینیم منظور آنها چیست:

  • لنز چشم ماهی. لنزهای 6 تا 16 میلی متری با زاویه دید بسیار وسیع. بهترین برای اهداف خلاقانه
  • لنز واید. لنزهای 14 تا 35 میلی‌متری با زاویه دید گسترده. بهترین برای تصاویر داخلی یا منظره.
  • لنز ماکرو لنزهای 28 تا 200 میلی‌متری که برای نزدیک شدن به سوژه استفاده می‌شوند. بهترین استفاده برای عکاسی از نمای نزدیک.
  • لنز استاندارد لنزهای 45 تا 60 میلی‌متری با حداقل اعوجاج. بهترین برای عکاسی پرتره
  • لنز تله فوتو لنزهای 85 تا 400 میلی‌متری با فاصله کانونی بسیار زیاد. بهترین برای حیات وحش یا عکاسی نجومی.

به خاطر داشته باشید که این فواصل کانونی معادل دوربین های فول فریم است. برای سنسورهای برش، مقادیر فاصله کانونی متفاوت است. تمامی لنزهای فوق به دو صورت زوم یا پرایم عرضه می شوند.

 

مزایا و معایب استفاده از لنز پرایم

داشتن لنزهای زوم و پرایم مزایا و معایبی دارد. همه چیز به سوژه ای بستگی دارد که شما در حال عکاسی از آن هستید. لنزهای پرایم کوچک‌تر، سبک‌تر، سریع‌تر و واضح‌تر با وضوح بالاتری هستند. آنها به دلیل داشتن دیافراگم سریع، شریک مناسبی برای شرایط کم نور و عمق میدان کم هستند.

لنزهای پرایم می توانند در برخی موارد به f/1.4، f/1.2 و حتی f/0.95 برسند. دیافراگم سریعتر و بازتر هزینه بیشتری دارد. اما به طور کلی لنزهای پرایم ارزان تر از لنزهای زوم با مقدار دیافراگم ثابت هستند.

متأسفانه، عکاسان تنبل‌تر و تنبل‌تر می‌شوند در حالی که کیفیت تصویر را فدای لنزهای زوم می‌کنند. با لنزهای زوم، می توانید به سرعت از لنز زاویه باز به تله فوتو تنها با یک حرکت مچ دست تغییر حالت دهید.

در همین حال، لنزهای پرایم تضمین می کنند که باید با پاهای خود زوم کنید و شما را فعال نگه می دارند. فاصله کانونی ثابت همچنین به این معنی است که باید خلاقیت به خرج دهید و تا آنجا که ممکن است راه بروید تا بهترین فاصله را از سوژه خود پیدا کنید. این می تواند شما را برای داشتن ایده های جدید و همچنین کشف زوایای جالب در طول عکاسی ترغیب کند.

لنز پرایم 35 میلی متری چه ویژگی هایی دارد؟

فاصله کانونی 35 میلی متر میدان دید 54.4 درجه را به شما می دهد. این یک همراه عالی برای سفر است، زیرا می توانید صحنه های بیشتری را ببینید. اگر قصد دارید از اعوجاج بیش از حد جلوگیری کنید، این لنز زاویه باز است. داشتن میدان دید وسیع تر به شما امکان می دهد به سوژه خود نزدیکتر شوید.

همچنین به شما این امکان را می دهد تا فاصله ای امن را برای ثبت لحظات صمیمانه حفظ کنید.لنز 35 میلی متری در نقاط تنگ عالی است، زیرا زاویه باز آن جزئیات را فقط در کنار ناحیه کانونی اصلی ثبت می کند.

این لنز همه کاره است و به شما امکان می دهد بدون هیچ مشکلی از نماها و مناظر نزدیک عکس بگیرید. این به شما امکان می دهد بخشی از صحنه باشید و با سوژه خود تعامل بیشتری داشته باشید.

35 میلی متر به اندازه 50 میلی متر در گرفتن چهره انسان جذاب نیست. اعوجاج کمی تهاجمی تر است. اما ممکن است برای پرتره های تمام بدن مناسب باشد، زیرا زاویه به شما امکان می دهد کل فرد را از فاصله نسبتا نزدیک در کادر قرار دهید.

ما لنز Canon EF 35mm f/1.4L II USM را پیشنهاد می کنیم. دیافراگم باز و سیستم فوکوس خودکار عالی را ارائه می دهد، به این معنی که برای شرایط کم نور عالی است. همچنین، به شما کمک می کند تا ایزو خود را پایین نگه دارید، بنابراین کیفیت تصویر را حفظ کنید.

 

لنز پرایم 50 میلی متری چه ویژگی هایی دارد؟

لنز 50 میلی‌متری “nifty-fifty” دارای میدان دید 39.6 درجه است. این استاندارد همه لنزها است و مدتی است که وجود داشته است. این لنز است که پس از عادت کردن به لنز کیت 18-55 میلی‌متری به عکاسان توصیه می‌کنم. برای مبتدیان مهم است که با لنز پرایم آزمایش کنند. کیفیت تصویر بسیار بهتری نسبت به لنزهای کیت ارائه می دهد.

همچنین عکاس را مجبور می کند که به اطراف حرکت کند و از منطقه راحتی خود خارج شود. لنز 50 میلی متری نزدیک ترین لنز به نقطه کانونی چشم انسان است. 50 میلی متر چیزی است که چشم انسان به عنوان یک میدان دید تیز می بیند. ما فوراً به آن عادت کرده‌ایم زیرا به طور مؤثری از یک 50 میلی‌متر هر روز، در تمام طول روز استفاده می‌کنیم.

لنز Canon50mm f/1.8 STM یکی از ارزان‌ترین لنزهای فوق‌العاده موجود است، مخصوصاً برای سرعت. این لنز عمق میدان بهتری نسبت به 35 میلی متر به شما می دهد.

این یعنی بوکه بهتر. درست مانند لنز پرایم 35 میلی متری، لازم است که به سوژه خود نزدیک شوید. 50 میلی متر به شما امکان می دهد کمی عقب تر بایستید، اما نه به مقدار قابل توجهی. عکاسی از نزدیک امری شخصی است و آغازگر یک رابطه متفاوت با سوژه است. و حتی بهتر است که نیازی به فریاد زدن دستورالعمل ها نداشته باشید!

بهترین لنز پرایم 50 میلی متری از نظر ما Carl Zeiss Distagon Otus 1.4/55 ZF.2 است. دیافراگم f/2 در شرایط نور کم عالی است و کیفیت زایس ارزش قیمت آن را دارد.

کدام لنز بهتر است و چرا؟

ممکن است احساس کنید که بین لنزهای 35 میلی متری و 50 میلی متری فاصله زیادی وجود ندارد. با 15 میلی متر اختلاف فاصله کانونی، واضح است که چرا. اما همین تفاوت اندک می تواند از یک تپه کوچک کوهی بسازد. اعوجاج بر سوژه شما تأثیر می گذارد، که هر چه به سوژه نزدیکتر می شوید بدتر می شود. این مخصوصاً زمانی است که فکر می‌کردید نزدیک‌تر شدن به سوژه، 50 میلی‌متر شما را به یک پرسپکتیو 35 میلی‌متری تبدیل می‌کند.

هیچ برنده ای بین این دو لنز وجود ندارد، زیرا هر دو مزایا و معایب دارند. آنها برای هر سناریو متفاوت عمل می کنند. شما اغلب می توانید با 50 میلی متر در یک عکس شروع کنید، و سپس در صورت نیاز به زاویه بازتر به 35 میلی متر تغییر دهید. این حتی اگر موقعیت شما کمی تنگ باشد، صادق تر است.

تصاویر گرفته شده با هر دو لنز را از یک موقعیت و با تنظیمات یکسان مقایسه کنید. می بینید که 50 میلی متر عمق میدان کمتر و بوکه بهتری به شما می دهد.

از سوی دیگر، 35 میلی‌متر بیشتر در قاب قرار می‌گیرد و آن را برای عکس‌های منظره و فضای داخلی مناسب‌تر می‌کند. به طور کلی، اگر به دنبال همه کاره ترین لنز هستید و فقط می توانید یک لنز با خود داشته باشید، 50 میلی متر انتخابی عالی است. همچنین به دلیل اعوجاج کوچکتر، بهتر است عکس‌ها را نزدیک‌تر به چیزی که چشم انسان می‌بیند، ثبت کنید.

اگر متوجه شدید که 50 میلی متر شما را به اندازه کافی به عمل نزدیک نمی کند، گزینه سوم را امتحان کنید 85 میلی متری پرایم. این در شرایط کم نور عالی است و فوکوس آن بسیار واضح است.

نکته دیگر این است که سنسور دوربین شما فول فریم یا برش است. یک سنسور برش خورده 1.6 برابر به فاصله کانونی لنز شما اضافه می کند. ناگهان، آن لنز 35 میلی‌متری به 60 میلی‌متر میرسد و 50 میلی‌متر به 80 میلی‌متر میرسد. این می تواند به شدت تصویر شما را تغییر دهد، به خصوص اگر به جای برش دادن، به فول فریم عادت دارید.

بهترین پرایم ها برای هر اندازه سنسور

معادل سازی لنز یک موضوع فنی است که اغلب افراد مبتدی را سردرگم می کند. اگر مفهوم را درک نمی کنید نگران نباشید، شما تنها نیستید. اگر می خواهید بدانید که معادل سازی چگونه کار می کند، این مقاله را بررسی کنید!

در اینجا، ما بهترین لنزهای 35 میلی‌متری و 50 میلی‌متری را برای هر اندازه سنسور جمع‌آوری کرده‌ایم.

بهترین لنزهای 35 میلی متری

  • فول فریم: Canon EF 35mm f/1.4L II USM / Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED
  • APS-C: Tokina 35mm f/2.8 AT-X PRO DX / Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
  •  میکرو چهار سوم: Voigtlander 17.5mm f0.95

 

بهترین لنزهای 50 میلی متری

  • فول فریم: Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art / Carl Zeiss 55 mm/F 1.4
  • APS-C: Canon EF 50mm f/1.8 STM/ Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G
  • میکرو چهار سوم: Panasonic Leica 25mm f/1.4 Summilux

نتیجه

اگر به دنبال لنزهای همه کاره و با کیفیت هستید، پرایم ها ابزار عالی هستند. هر دو 35 میلی متر و 50 میلی متر دارای مزایا و معایبی هستند. بسته به اینکه می خواهید از لنز پرایم برای چه چیزی استفاده کنید، انتخاب با شماست. امیدواریم این مقاله به شما در انتخاب لنزهای 35 میلی متری و 50 میلی متری کمک کرده باشد.

منبع:digicenter.ir

expertphotography.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵