مقاله ای کوتاه با آشنایی لوازم نورپردازی در عکاسی

آشنایی با لوازم نورپردازی در عکاسی که یکی از مهم ترین ارکان عکاسی به شمار می آید و برای بهتر انجام شدن آن، عکاس به لوازم و تجهیزات حرفه ای و خاصی نیاز خواهد داشت. در ادامه مهم ترین تجهیزات عکاسی معرفی شده است.

اصلی ترین لوازم نورپردازی در عکاسی چیست؟

لوازم نورپردازی عکس در سه دستۀ اصلی قرار می گیرد:

  1. خود منبع نور
  2. اصلاح کننده هایی که وظیفۀ کنترل پخش کننده های نور را به عهده دارند
  3. پشتیبان های ایستادۀ چراغ ها
1.منابع نور

از مهم ترین و کاربردی ترین لوازم نورپردازی در عکاسی، منابع نور حرفه ای استدیو است که به دو دسته تقسیم می شود:

  1. یک کیت که یک سر فلش و یک پاور برق دارد
  2. یک کیت جداگانه

پاورهای برق در دو نوع بسته های قدرت متقارن و بسته های برق نامتقارن موجود هستند. پکیج انرژی متقارن قدرت برق را به طور مساوی بین چندین فلاش تقسیم می کند و پکیج انرژی نامتقارن به کاربر این امکان را می دهد تا کار نورپردازی عکس را با تغییر منبع تغذیه در سرهای مختلف فلاش انجام بدهد.

اگر در خارج از استدیو یا منزل عکاسی می کنید، یکی از لوازم نورپردازی در عکاسی که در این مواقع برای غلبه بر نور خورشید و سایر نورهای مزاحم  به آن احتیاج خواهید داشت، سیستم های head / pack است.

  1. اصلاح کننده های نور

1.چتر ها

رایج ترین اصلاح کننده های نور در میان لوازم نورپردازی عکاسی، چترها و جعبه ها هستند. چترهای منعکس کنندۀ نور به دلیل دارا بودن سطح بزرگ ترِ بازتاب، نورپردازی عکس پراکنده و گسترده انجام می دهند. چترها به گونه ای قرار می گیرند که نور از سوژه یا مدل دورتر بشود. در واقع نور از روی تسمه عبور می کند، به داخل چتر می خورد و به سمت سوژه برمی گردد. چترهای نورپردازی عکس در رنگ های نقره ای، سفید و طلایی موجود است. در این میان چترهای نقره ای کارآمدتر هستند و نور باریک تری می تابانند.

1.جعبه های نرم

از دیگر لوازم نورپردازی در عکاسی جعبه های سافت هستند که در شکل های مربع و مستطیل موجودند. در داخل این جعبه ها یک بازتابانندۀ نور و یک قسمت شفاف وجود دارد. این جعبه ها شکل و اندازه های گوناگون دارند و به قسمت جلویی منبع نور وصل می شوند. تفاوت چتر و جعبه در نورپردازی عکس ها این است که گسترش نور با استفاده از جعبه ها کیفیت بهتری خواهد داشت.

2.اسنک ها

این دسته از لوازم نورپردازی در عکاسی شکل مخروطی دارند و توزیع نور روی سوژه را محدود می کنند. از اسنک ها برای تولید نورهای متمرکز و تند استفاده می شود.

3.پرچم ها

پرچم نوع دیگری از اصلاح کننده های نورپردازی عکس هاست و به هر جسم ماتی گفته می شود که برای برش نور و هدایت آن در کنار لنز دوربین ها قرار می دهند.

4.شبکه های لانه زنبوری

این شبکه های فلزی به شکل لانۀ زنبور هستند و وظیفۀ هدایت نور برای گسترش متمرکزتر و دقیق تر را به عهده دارند و هرچه شبکه های آن کوچک تر باشد، نور متمرکزتر تابانده خواهد شد.

منبع:eduskill.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵