لرزشگیر ها از کاربردی ترین ابزار ها در تصویربرداری می باشند که برند های معروف در حال توسعه آنها هستند. همانطور که می دانید کانن و نیکون هر دو در زمینه تثبیت کننده های لنز نقش بسیار موثری را داشته اند در حالی که سونی و پنتاکس برای ایجاد تثبیت کننده های دوربین تلاش های زیادی را انجام داده اند. به دلیل سوالات زیاد در این زمینه تصمیم گرفتیم تا مقاله ای را بنویسیم و در آن به مقایسه لرزشگیر لنز و لرزشگیر دوربین بپردازیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم.

آشنایی با لرزشگیر لنز و لرزشگیر دوربین

Image Stabilization و Vibration Reduction و Optical Stabilization هر یک نوعی لرزشگیر می باشند و ممکن است قبلا نام هایی آنها را شنیده باشید. در حالی که معنی تمامی این نام ها یکسان است (همه آنها لرزشگیر میباشد) تنها نامگذاری آنها با یکدیگر تفاوت دارد که برند های مختلف این تفاوت را ایجاد کرده اند. کانن برای لرزشگیر های خود IS را انتخاب کرده که معنای “تثبیت کننده تصویر” را می دهد. این در حالی است که نیکون برای خود از اصطلاح “کاهش لرزش” یا VR استفاده کرده و سایر برند ها مانند سیگما نیز از نام های اختصاصی برای خود استفاده کرده اند. این کار برای برندینگ و مارک تجاری این شرکت ها صورت می گیرد و دلیل آن بیشتر برای متمایز کردن خود از رقیبان می باشد.

مزایا و معایب لرزشگیر لنز و لرزشگیر دوربین

حال که با لرزشگیر های برند های مختلف آشنا شدیم بهتر است تا به بررسی مزایا و معایب لرزشگیر لنز و لرزشگیر دوربین بپردازیم :

مقایسه لرزشگیر لنز و لرزشگیر دوربین

مزایای لرزشگیر لنز

  1. لرزشگیر های لنز تاثیر بیشتری در گرفتن لرزش ها دارند. در حالی که هیچ علمی پشت این موضوع وجود ندارد اما می توان گفت بی شک همه تصویربرداران این گفته را تجربه کرده اند.
  2. تثبیت کننده لنز در لنز های تله فوتو و سوپر تله فوتو عملکرد بهتری را از خود نشان داده اند. لنز های طولانی به حرکات بیشتر سنسور نیاز دارند که تثبیت کننده دوربین قادر به انجام آن نمی باشد.
  3. لرزشگیر لنز در شرایط کم نور عملکرد بهتری را دارد. از آنجا که تصویر از لنز شروع به تثبیت شدن می گیرد دوربین می توانید در اندازه گیری مقادیر متفاوت بهتر عمل کند.

با اینکه مزایا دیگری نیز وجود دارد اما آنها را از لیست حذف کرده ایم و دلیل آن نیز منسوخ شدن و درست نبودن آنها می باشد.

معایب تثبیت کننده لنز

عدم دسترسی : در حالی که برند های معتبر تولید کننده مشغول بروزرسانی های خود می باشند اما هنوز هم بسیاری از لنز های پرایم و لنز های واید فاقد استابلایزر هستند.

قیمت بالاتر : لنز های دارای لرزشگیر قیمت بالاتری نسبت به نمونه هایی که فاقد آن هستند دارند.

خراب کردن بوکه : لرزشگیر تصویر موجود در لنز می تواند بوکه های عکس شما را خراب کند.

صدای مزاحم : اگر از لنز های دارای لرزشگیر استفاده کرده باشید احتمالا با صداهای مزاحم آن آشنا هستید. این نویزها به خصوصی در هنگام فیلمبرداری زمانی که صدای آنها در فیلم ضبط می شود بسیار آزار دهنده هستند.

مزایای لرزشگیر دوربین

  1. با تمام لنز ها کار می کند : بزرگترین مزیت لرزشگیر حسگر، کارکردن آن با انواع لنز ها می باشد که محدودیت ها را به مقدار زیادی از بین برده است.
  2. یک بار هزینه می کنید : شما یک بار برای خرید دوربینی که دارای لرزشگیر است هزینه می کنید و می توانید تمامی لنز های خود را بر روی آن قرار دهید.
  3. ارتقا لرزشگیر : در صورتی که به روز رسانی برای لرزشگیر دوربین باشد، شما تنها نیاز به بروز کردن دوربین خود هستید این در حالی است که در لنز ها باید چندین لنز را تعویض کنید.
  4. خرید لنز های ارزان تر : در صورتی که دوربین شما دارای لرزشگیر باشد می توانید از لنز های کوچکتر و ارزانتر که فاقد این قابلیت هستند استفاده کنید.
  5. عدم تاثیر بر روی بوکه : سنسور دوربین بر روی بوکه های عکس شما تاثیر منفی ندارد.
  6. عدم وجود صدا : لرزشگیر دوربین هیچ صدای مزاحمی را ایجاد نمی کند.

معایب لرزشگیر دوربین

ایجاد مشکل AF در شرایط کم نور: به دلیل این که تصویر از سمت لنز دارای لرزش هایی می باشد و تثبیت نشده است در شرایط کم نور سیستم AF دوربین با مشکل مواجه می شود و تصاویر خوبی را ایجاد نمی کند.

عدم کارایی برای لنز های طولانی : لرزشگیر حسگر نمی تواند به اندازه کافی در لنز های تله فوتو و سوپر تله فوتو عملکرد مناسبی داشته باشد. در این حالت حسگر مجبور به حرکت بیشتر می باشد در حالی که محدودیت جابجایی برای آن وجود دارد.

نتیجه مقایسه لرزشگیر لنز و لرزشگیر دوربین

با اینکه تمامی جوانب مثبت و منفی لرزشگیر لنز و لرزشگیر دوربین را با هم بررسی کردیم اما در حال حاضر نیز انتخاب از میان این دو گزینه کمی سخت می باشد. به شخصه انتخاب دوربین هایی دارای لرزشگیر هستند را ترجیح می دهم و بهتر است تا لنز های دارای لرزشگیر را با انواع دوربین های دارای استابلایزر ترکیب کنید.

دلیل این گفته این است که لرزشگیر دوربین دارای کارایی بیشتری می باشد اما بزرگترین عیب آن داشتن محدودیت استفاده از انواع لنز ها بر روی آن است. بهتر است تا عکاسان ورزشی و یا حیاط وحش از لنز هایی دارای لرزشگیر استفاده کنند تا تصویربرداری بهتری داشته باشند و در صورت نیاز لرزشگیر دوربین خود را غیر فعال کنند

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵