نحوه عکاسی با سرعت بالا

عکاسی با سرعت بالا چیست؟

عکاسی با سرعت بالا به معنی ثبت لحظاتی است که در واحد بسیار کوتاهی از زمان رخ می دهندو با چشم غیرمسلح نمی توان آنها را دید مانند ترکیدن بادکنک و پرتاب شدن قطرات آب.

این نوع عکاسی متفاوت از سایر انواع است زیرا تقریبا به 1/20,000 یک ثانیه زمان نوردهی نیاز دارد تا آن لحظه را ثبت کند.بیشتر دوربین های DSLR چنین سرعت شاتر بالایی ندارند، پس چگونه می توان چنین عکس هایی گرفت؟در این مقاله نحوه عکاسی با سرعت بالا را توضیح خواهیم داد.

رقص رنگ ها – اصول عکاسی با سرعت بالا

به چه دوربین و لنزهایی نیاز دارید؟

اول از همه بهتر است در مورد وسایل مورد نیاز برای عکاسی با سرعت بالا صحبت کنیم.حتما به یک دوربین DSLR نیازخواهید داشت و مهم نیست که از چه نوعی باشد.اگر دوربین دیگری با کنترل های دستی دارید هم خوب است.قسمت بعد لنزها هستند و هر نوعی از آنها که باشد مشکلی ندارد.

مثلا میتوانید از لنزهای ماکرو 10mm برای شات های کلوزآپ مانند قطره های آب و 24-70mm برای شات از بادکنک استفاده کنید.تنها نکته در مورد لنز این است که فاصله تا کانون عدسی باید به اندازه ای باشد که میان دوربین و سوژه فاصله کافی وجود داشته باشد و تجهیزات را از رنگ ها و قطرات آب مصون نگه دارد.

به نظرم 100mm macro بهترین لنز است زیرا بزرگنمایی اش 1:1 است و می توانید قاب را پر کنید.به دلیل فاصله 100mm تا کانون عدسی، دوربین تان به اندازه کافی از سوژه دور خواهد بود.

نحوه عکاسی با سرعت بالا

سایر تجهیزات مورد نیاز

به فلاش های زیادی نیاز دارید. در بعضی از شات ها، من حتی تا چهار فلاش را هم استفاده می کنم.لازمه دیگر یک سه پایه است زیرا باید به طور همزمان کارهای زیادی را انجام دهید بنابراین بهتر است دوربین روی سه پایه ثابت شود.به کابل شاتر یا کنترل از راه دور برای باز کردن شاتر نیاز دارید.

صبور باشیدبرای این نوع عکاسی به صبر و تمرین زیادی نیاز است. گاهی صدها شات می گیرید و هیچ کدام خوب نیستند لازم است که صبر کنید تا نتیجه مناسب بدست آید.
ممکن است حتی ماه ها طول بکشد و بیش از هزاران شات بگیرید تا به شات درست برسید.

از یک کمک هم استفاده کنیدممکن است به دلیل حجم کارهای همزمانی که باید انجام دهید به یک کمک هم نیاز پیدا کنید و نتوانید خودتان همه کارها را به تنهایی انجام دهید.علاوه بر این پس از اینکه عکس گرفتید کارهای تدوین و آماده سازی عکس باقی می ماند که انجام دادن آنها به تنهایی خسته کننده است. در نهایت به زمینه های خلاقانه نیاز دارید.

تنظیمات دوربین

قبل از اینکه درباره تنظیمات دوربین صحبت کنیم، یک حقیقت عجیب را برایتان می گوییم. آیا آماده اید؟حقیقت این است که سرعت شاتر دوربین در عکاسی با سرعت بالا اهمیتی ندارد.در چنین نوع عکاسی ما معمولا در اتاقی تاریک با یک دیافراگم باریک و حالت bulb عکس می گیریم.ما شاتر را باز کرده و فلاش را در زمان مناسب برای نوردهی به عکس روشن می کنیم.پس بدون توجه به سرعت دوربین، زمان نوردهی تنها زمانی است که فلاش روشن می شود (مدت زمان فلاش زدن).

بنابراین تنظیمات دوربین باید بدین ترتیب باشند:

  • حالت دوربین: Bulb
  • دیافراگم: f/11-f/16
  •  ISO: 100-400
  •  فوکس: دستی
  • فلاش با پایین ترین قدرت ممکن.

چرا باید فلاش ها با پایین ترین قدرت ممکن باشند؟
زیرا مدت زمان فلاش کوتاهتر خواهد شد.
اگر با قدرت کامل فلاش بزنید مدت زمان آن تقریبا 1/1000 ثانیه است اما در قدرت 1/128 به سرعت 135000 ثانیه می رسد و سوژه را کاملا فریز می کند.

جریان کاردوربین را روی یک سه پایه همراه با کابل بازکننده شاتر قرار دهید.کمترین ISO ممکن را برای 100 تنظیم کنید و آنرا تنها در صورتی افزایش دهید که قدرت کافی فلاش ندارید.سپس دیافراگم را میان f/11-f/16 تنظیم کرده، فوکس دستی و دوربین را رها کنید.
حالا باید از کسی بخواهید که دکمه بازشدن شاتر را فشار دهد و آنرا به محض روشن شدن فلاش رها کند.کار شما با یک دست انجام می شود و برای روشن کردن فلاش در مناسب ترین زمان از یک سوییچ استفاده می کنید.به تمرین نیاز است اما در نهایت از عهده اش برمی آیید.

نکاتی که باید بخاطر داشته باشید

  • عکس گرفتن در اتاق تاریک: همیشه باید در اتاقی تاریک و با استفاده از حالت bulb عکس بگیرید و گاهی سرعت شاترتان به زیر 1/10 یا 1/5 خواهد رسید.
    بنابراین اگر نور اتاق زیاد باشد روی عکس تاثیر می گذارد. اتاق باید تنها یک منبع کوچک نور داشته باشد تا بتوانید همه چیز را ببینید.
  • دیافراگم کوچک: همیشه میان f/11-f/16 عکس بگیرید تا بتوانید عمق میدان را بگیرید و همه چیز تحت فوکس تان باشد. دیافراگم باریک باعث می شود که نور محیط روی عکس تاثیر زیادی نگذارد.
  • فوکس دستی: فوکس دستی بسیار مهم است زیرا دوربین نمی تواند در تاریکی فوکس کند و اگر تلاشش را برای اینکار ادامه دهد صحنه را از دست خواهید داد.
  • فلاش ها: از کمترین قدرت فلاش و حالت slave استفاده کنید تا نیازی به اتصال فلاش ها با استفاده از سیم نباشد.
    در حالت slave تنها کافیست فلاش اصلی را روشن کنید تا بقیه خودشان اتوماتیک روشن شوند.

حالا خوب گوش بدهید زیرا می خواهیم یک روش بسیار ساده را در عکاسی با سرعت بالا و گرفتن عکس های جذاب بدون تلاش زیاد برایتان توضیح دهیم.به جرات می توان گفت که شانس تان برای گرفتن شات های درست تقریبا ده برابر می شود. آماده اید؟راز این موفقیت استفاده از حالت burst روی دوربین است.دوربین را در حالت burst با سرعت بالا قرار دهید.

باید آنرا در وضعیت تنظیمات دستی قرار داده و سرعت شاتر را 1/125 تنظیم کنید.به علاوه باید فلاش اصلی را به دوربین وصل کنید تا همزمان با دوربین روشن شود.حال وقتی دکمه شاتر را رها کنید، دوربین گرفتن عکس را شروع می کند و کلیک کردن را ادامه می دهد تا زمانی که دکمه را رها کنید.بر اساس مدل دوربین تان، معمولا بین 4 تا 10 شات در ثانیه می گیرد.

با یک دست دکمه شاتر را فشار داده و با دست دیگر کار را انجام دهید.پس از اتمام آن دکمه را رها کنید. با استفاده از این ترفند می توانید اولین شات موفقیت آمیزتان را تنها در طول 5 یا 6 بار امتحان کردن بگیرید.

نتیجه گیری

عکاسی با سرعت بالا جذابیت زیادی دارد.گرفتن شات مورد نظر می توان سخت باشد اما تسلیم نشوید و به تلاش تان ادامه دهید.

منبع:akkasi.art

میانگین امتیازات ۵ از ۵