نکاتی برای ایجاد عکس های منظره در ساعت طلایی

نکاتی برای ایجاد عکس های منظره در ساعت طلایی

ساعت طلایی

حتی اگر مدت زیادی است که درگیر عکاسی نبوده اید، بدون شک این اصطلاح را شنیده اید. ما به عنوان عکاس در کار عکاسی در اصل از نور عکاسی میکنیم و هیچ نوری بهتر از نور خورشید که در افق کم است وجود ندارد.

ساعت طلایی به عنوان دوره های زمانی تعریف می شود. به طور خاص، ساعت پس از طلوع خورشید، و ساعت قبل از غروب خورشید. طول و زمان این اتفاقات به موقعیت مکانی شما در سیاره ما و زمان سال بستگی دارد.

صرف نظر از نوع عکاسی که انجام می دهید، نور طبیعی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود. خشن (سخت) و نرم. نور خشن چیزی است که وقتی خورشید در اوج آسمان است، در وسط روز (روز بدون ابر) می بینید. از آنجایی که نور در آن زمان در شدیدترین حالت خود قرار دارد و مستقیماً از بالا به پایین می تابد، سایه ها تیز و به خوبی مشخص هستند.

آنها همچنین می توانند در مکان هایی که شما نمی خواهید ظاهر شوند، مانند روی صورت یک سوژه انسانی. گاهی اوقات می توانید با استفاده از فلاش پر و رفلکتورها با این مشکل مقابله کنید. هنگامی که از مناظر عکاسی می کنید، با گرمای کمتر و کنتراست بالاتر، اثرات نامطلوب بیشتری را در آسمان مشاهده می کنید.

سوژه های شما به خوبی روشن می شوند، اما عموما فقط از یک جهت. تصاویر گرفته شده در ظهر می توانند نسبتا کسل کننده و غیر الهام بخش باشند و گرفتن چیزهای دیدنی دشوارتر می شود.

اما پس از پایین آمدن خورشید در افق و نزدیک شدن به غروب خورشید، همه چیز تغییر می کند. به عبارت ساده، عکس گرفتن در ساعت طلایی به تصاویر حال و هوا می دهد. این زمان ها بهترین نور را برای انواع عکاسی می دهند، اما با عکاسی از مناظر خود در ساعت طلایی چه مزایایی به دست می آورید؟

کاهش کنتراست

نور ساعت طلایی کنتراست تصاویر شما را به طور موثر کاهش می دهد. یک عکس خیابانی سیاه و سفید می تواند از نور شدیدتر در وسط روز بهره مند شود، زیرا کنتراست بالاتر و سایه های تند بهتر سوژه و محیط را مشخص می کند. با این حال، برای عکس‌های منظره، جهان زمانی زنده می‌شود که خورشید کم است، و نور ملایم و پراکنده است.

سایه ها طولانی تر و کمتر مشخص می شوند و محدوده تونال به طور قابل توجهی تغییر می کند. ابرها به طور متفاوتی روشن می شوند و انتقال بصری آنها در برابر آسمان نرم می شود.

رنگ ها

موقعیت خورشید در طول روز دماهای متفاوتی از نور ایجاد می کند، همانطور که می توانید با رنگ های مختلف هنگام عبور از آسمان ببینید. وقتی در عکاسی از دما صحبت می کنیم، به جای گرما، از رنگ بحث می کنیم.

دمای خنثی همان چیزی است که در وسط روز می بینید. نکته اصلی که باید از این موضوع صرف نظر کرد این است که دماهای خنثی نسبت به تأثیر زیبایی شناختی آنها در عکاسی شما نسبتاً جالب نیستند.

هنگامی که خورشید به افق نزدیک تر است، طیف رنگی پر جنب و جوش تر و برجسته تر می شود.

در طول دوره‌های ساعت طلایی، رنگ‌ها تا حد زیادی نرم می‌شوند و جلوه‌های واضح‌تری روی تصاویرتان به شما می‌دهند. در ساعت طلایی صبح، درست پس از طلوع خورشید، دمای رنگ سردتر است و رنگی مایل به آبی به عکس می دهد.

در شب قبل از غروب خورشید، طیف به رنگ های گرم تر تغییر می کند و رنگ های نارنجی و قرمز گرم را برای شما فراهم می کند. عکسی که در ساعت طلایی گرفته شده است، گرما و احساس فوق‌العاده‌ای دارد که ثبت آن در ظهر غیرممکن است.

نور نرمتر از طریق انتشار

انتشار را می توان با کلمات تجسم کرد، پراکندگی و نرم شدن. نوری که منتشر می‌شود، نرم و با لبه‌های مشخص‌تر است و در ناحیه بزرگ‌تری نسبت به نور غیر پراکنده، پراکنده می‌شود. یک مثال خوب از آن یک پیوست پخش کننده برای واحد فلاش DSLR شما است. شفافیت پیوست پخش کننده نور ملایمی را که از خورشید در موقعیت کم در آسمان دریافت می کنید شبیه سازی می کند و سایه های سخت را از بین می برد.

نور پراکنده به طور یکنواخت و ملایم در سراسر صحنه اعمال می شود و نور خورشید که از میان ابرها پخش می شود به یک پخش کننده طبیعی عالی تبدیل می شود.

عکس‌های منظره شما با سایه‌های کمتر مشخص، از اشیاء در عکس شما از این کار سود می‌برند، و به طور کلی نوری که روی سوژه‌های شما در داخل منظره می‌افتد به شیوه‌ای یکنواخت‌تر و مطلوب‌تر پخش می‌شود.

گرفتن شعله های خورشید در ساعات طلایی آسان تر است و تأثیر بسیار چشمگیری در تصویر نهایی ایجاد می کند.شعله ور شدن زمانی اتفاق می افتد که خورشید در یا نزدیک به لبه قاب عکس شما قرار دارد، و در حالی که در برخی موقعیت ها ناخواسته است (عکاس ها معمولا از اتصالات هود لنز برای به حداقل رساندن این اثرات استفاده می کنند)، شعله ور شدن می تواند حالت درام را به یک عکس منظره اضافه کند.

بنابراین اکنون که از جلوه‌های شگفت‌انگیز عکاسی در ساعت طلایی آگاه هستید، چگونه می‌خواهید در این زمان‌ها از مناظر ما عکس بگیرید؟

تنظیمات

تنظیمات دوربین شما برای عکاسی در صبح‌های اولیه یا اواخر عصر به سوژه دقیق شما بستگی دارد، اما به طور کلی، از آنجایی که نور کمتری به سنسور شما می‌رسد، معمولاً دیافراگم بزرگ‌تری مورد نیاز است. همچنین ممکن است لازم باشد تنظیمات ISO خود را افزایش دهید تا میزان نور کمتری را جبران کنید.

این کار باعث افزایش نویز می شود، اما معمولاً به حد قابل توجهی نمی رسد، و حتی در این صورت، مراحلی در پس پردازش وجود دارد که می تواند به راحتی آن را حذف کند. باز هم، همه اینها به نوع عکاسی شما بستگی دارد. اگر به عکاسی با نوردهی طولانی فکر می کنید، دوربین خود را برای دیافراگم کوچکتر و ایزو کمتر تنظیم کنید.

از سه پایه استفاده کنید

به عنوان یک عکاس منظره همیشه تشویق به استفاده از سه پایه می شوید. از آنجایی که معمولاً برای هر مجموعه عکس در یک مکان ثابت عکس می گیرید، سه پایه به شما امکان می دهد طیف وسیع تری از دیافراگم ها را با آن کار کنید. شما همیشه می خواهید مناظر خود را شفاف کنید!

آماده کردن

طبق تعریف، شما روزانه دو ساعت فرصت دارید تا برای بهترین نور عکاسی کنید، بنابراین آمادگی شما برای آن زمان‌ها حتی از حد معمول مهم‌تر است (شما همیشه برای هر تصویربرداری آماده هستید، درست است؟). اگر قصد دارید فقط وسایل خود را بردارید و زمان صرف کنید تا همه چیز را در موقعیت مکانی تنظیم کنید، در وهله اول در خطر از دست دادن عکس هایی هستید که می خواهید بگیرید.

یا قبل از رفتن آماده شوید، یا قبل از ساعت طلایی زمان بیشتری بگذارید تا همه چیز حل شود. مکان را از قبل جستجو کنید. تنظیمات خود را برای عکس‌های مناسب آماده کنید، و هر چیز اضافی را که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، از جمله غذا، نوشیدنی یا چیزی گرم برای پوشاندن بسته بندی کنید.

به عکاسی ادامه دهید!

در حالی که دامنه این مقاله ساعت طلایی بوده است، فراموش نکنید که پس از فرورفتن خورشید به زیر افق، جادو متوقف نمی شود. پس از این مرحله، ساعت آبی آغاز می شود، زمانی که رنگ ها و تن ها حتی با سرعت بیشتری و به طور چشمگیری تغییر می کنند. به تنظیم تنظیمات خود ادامه دهید و تا زمانی عکاسی کنید که نوری برای گرفتن نماند. هنگامی که در نهایت آن تصاویر را در رایانه خود بارگیری کنید، از آنچه دارید شگفت زده خواهید شد.

تعادل رنگ سفید

در حالی که تعادل رنگ سفید یک تنظیم در دوربین شما است، به دلیل تأثیر کلی آن بر اتمسفر تصاویر شما، هنگام عکاسی از مناظر در طول ساعت طلایی کمی توجه بیشتری را به خود جلب می کند. توصیه من این است که دوربین خود را از حالت AWB (تراز سفیدی خودکار) خارج کنید زیرا دوربین سعی می کند گرمای تصویر را در این تنظیم خنثی کند.

اکثر دوربین های DSLR دارای تنظیمات ابری یا سایه هستند که آن تن رنگ را حفظ می کند. اگر در حال عکاسی از تصاویر RAW هستید، این مرحله ای است که می توان آن را در مرحله پس از تولید تنظیم کرد.

خوشبختانه، چندین برنامه تلفن هوشمند وجود دارد که می تواند به روند برنامه ریزی شما کمک کند. جستجو در فروشگاه برنامه اپل و فروشگاه Google Play هیچ کمبودی در این نوع برنامه‌ها ایجاد نمی‌کند، اگرچه تعدادی از برنامه‌هایی که من استفاده کرده‌ام کمی قوی‌تر به نظر می‌رسند و ارزش هزینه‌ای را دارند که می‌پردازید.

این برنامه‌ها ماشین‌حساب‌هایی را ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهند ببینید چه زمانی ساعت‌های طلایی و آبی در هر مکانی از جهان اتفاق می‌افتد، و همچنین شامل محاسباتی برای نوردهی، عمق میدان، تایم لپس و موارد دیگر است.

از نور لذت ببرید!

عکاسی در زمان های بهینه از روز یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای بهبود عکاسی خود انجام دهید. هیچ چیز دیگری به این اندازه به کار شما شخصیت، فضا و بعد اضافه نمی کند.

منبع:digicenter.ir

digital-photography-school.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵