چند اصل حیاتی برای عکاسی حرفه ای از ماه

عکاسی ماه یکی از جذاب‌ترین سوژه هایی است که بسیاری از متخصصان این رشته، از آن به عنوان بهترین ژانر عکاسی نام می‌برند. در حالت عادی وقتی به ماه نگاه می کنید یک دایره کامل و بزرگ را در مقابل خود می بینید. اما اگر تنظیمات دوربین خود را نادرست انجام دهید، احتمالا یک شی کوچک و روشن در یک پیش زمینه سیاه خواهید دید که هیچ شباهتی به ماه ندارد. در مطلب زیر به شما آموزش می‌دهیم که چگونه مانند یک عکاس حرفه‌ای از ماه عکس بگیرید؛ پس با ما همراه باشید.

یکی از تصورات اشتباه عکاسان مبتدی ، گران قیمت دانستن تکنیک عکاسی از ماه است (آن ها تصور می‌کنند برای این کار نیاز به لنزهای گران قیمت با فاصله کانونی بیشتر از لنزهای عادی دارند)؛ اما شما با دانستن چند نکته ساده می توانید با دوربین فعلی خود، از ماه عکاسی کنید.

۱- تجهیزات مناسب برای عکاسی از ماه

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از ماه دقیقا شبیه به تجهیزات مورد استفاده برای عکاسی از طبیعت می باشد؛ یک دوربین DSLR و حتی کامپکتی که قابلیت زوم داشته باشد، سه پایه محکم، لنز واید یا هر یک از لنز های تله فتو (برای مثال یک لنز ۳۰۰-۷۰ میلیمتری) و یک ریموت شاتر برای از بین بردن هرگونه لرزش های احتمالی در دوربین، از جمله ابزار های مورد نیاز برای عکاسی از ماه می باشند.

توجه داشته باشید که ماه یک سوژه متحرک است و دور مدار زمین در حال گردش است، بنابراین در انتخاب سرعت شاتر نهایت دقت خود را بکار بگیرید.

عکاسی حرفه ای از ماه

نمونه عکاسی از ماه با لنز واید

۲-لنز مناسب برای عکاسی ماه

انتخاب لنز مناسب برای عکاسی از ماه بسیار مهم است، به طور مثال عکاسان مشهور لنزهایی مانند Canon EF 100-400 mm و Nikon 200-400mm را توصیه می کنند.

عکاسی حرفه ای از ماه

(تصویر بالا با یک لنز mm 300 و دوربین فول فریم Canon 5D گرفته شده و سپس کراپ شده است)

ایده دیگری که می تواند به شما کمک کند تا بهترین عکس ها را از ماه بگیرید، اطلاع از تقویم ماه و زمان دقیق طلوع و غروب در یک منطقه جغرافیایی است.

عکاسی حرفه ای از ماه

اگر شما یک لنز سوپرتله داشته باشید، می توانید با ثبت جزئیات کامل تصاویری خارق العاده ای را از ماه بگیرید و با کراپ کردن تصویر یا استفاده کامل از آن، مهارت عکاسی خود را نشان دهید. لنز هایی با فاصله کانونی ۸۰۰ – ۳۰۰ میلیمتری از جمله مناسب ترین لنزها برای عکاسی ماه هستند.

برای کاهش هزینه های ناشی از خرید انواع لنزها می توانید از مبدل های لنز استفاده کنید. مبدل تله ابزاری نورشناختی است که مابین لنز و بدنه دوربین عکاسی قرار گرفته و باعث افزایش فاصله کانونی لنز می‌شود. به طور مثال شما با قرار دادن مبدل تله x2 برای یک لنز ۲۰۰ میلیمتری، عملکرد آن را به لنز ۸۰۰ میلیمتری تبدیل می کنید. این کار شاید کیفیت تصویر نهایی را کاهش دهد اما برای بزرگنمایی عکس گرفته شده با لنز استاندارد بهتر است.

اگر شما می خواهید از سطح ماه کامل با جزییات بیشتری عکس بگیرید غالبا به لنز تله ای با فاصله کانونی بیشتر از ۲۰۰ میلیمتر نیاز دارید. طبیعتا هر چه قدر که لنز تله تر باشد برای عکاسی ماه مناسب‌تر است.

۳- تنظیمات مناسب دوربین برای عکاسی از ماه

دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید زیرا نوردهی خودکار دوربین شما قادر به نورسنجی صحیح یک شی کوچک روشن مانند ماه در آسمان تاریک نخواهد بود؛ پس هرگز فراموش نکنید که تنطیمات دوربین خود را به صورت دستی انجام دهید. از دیافراگم f / 11، پایین ترین مقدار ایزو (یعنی ایزوی ۱۰۰) و سرعت شاتر ۲۵۰/۱ ثانیه، شروع کنید. از فوکوس اتوماتیک دوربین خود برای تمرکز روی ماه استفاده کنید، سپس به فوکوس دستی بروید تا فاصله فوکوس را قفل کنید.

یک عکس آزمایشی گرفته و آن را بر روی صفحه نمایش (LCD) دوربین خود بررسی کنید، روی تصویر زوم کرده تا جزئیات آن مشخص شود. تنظیمات را مجددا انجام دهید و روند را تکرار کنید. هنگام استفاده از لنزهای بزرگ، سعی کنید سرعت شاتر خود را کمتر از ۲/۱ ثانیه نگه دارید تا تاری تصویر را کاهش دهید.

۴- فاز ماه (رخ ماه) را تشخیص دهید

عکاسی حرفه ای از ماه

همان‌طور که می دانید ماه در اطراف زمین می چرخد و نور خورشید از زاویه های مختلف به ماه می تابد که موجب ظهور شکل های گوناگون یا فاز های مختلف می شود. هر فازی از ماه احساسی متفاوت به مخاطب می دهد. شناخت فازهای مختلف ماه در عکاسی اهمیت زیادی دارد. در زیر این فازها را معرفی می کنیم:

  • قرص ماه:

یک ماه کامل (قرص ماه) را در نظر بگیرید، این فاز اصطلاحا به روشن ترین فاز ماه معروف است، در اینجا به نظر می رسد که سطح ماه کاملا صاف است چرا که نور به صورت کامل در سطح آن پخش می شود.

  • فاز تثلیث و تربیع:

فاز تثلیث و تربیع معمولا پرطرفدارترین فازهای عکاسی هستند، چرا که نورپردازی مایل از ست خورشید، سایه هایی از کوه ها را به روی سطح ماه به نمایش می گذارد. این وضعیت را حتما زیاد دیده‌اید، گویی سطح ماه مانند یک اسفنج سفید رنگ است که در سیاهی شب می درخشد.

  • هلال ماه:

 فاز هلال، تاریک ترین رخ ماه است، اما می توان از هلال ماه برای حالتی که آسمان در تصویر ارجحیت دارد استفاده کنیم. هلال ماه به عکس جذابیت بالایی می دهد، چرا که ماه همچون نگینی بر فراز آسمان دیده می شود. به عکس زیر توجه کنید:

عکاسی حرفه ای از ماه

۵- بهترین زمان برای عکاسی ماه

بهترین زمان برای عکاسی از ماه در هوای گرگ و میش است ( درست قبل از طلوع آفتاب یا بعد از غروب خورشید ) که ماه نزدیک به افق است.

عکاسی حرفه ای از ماه

در این زمان اندکی از نور روز در آسمان باقی مانده است که جزئیات بیشتری را در محیط اطراف نمایان و رنگ های جالبی را به آسمان و ابرها اضافه می کند. این فضا، برای خلق یک عکس بی نظیر عالی است. همان‌طور که می دانید سطح نور در طول شب ثانیه به ثانیه در حال تغییر است، پس برای تنظیم دوربین خود یک زمان چند ساعته در نظر بگیرید.

این نکته را فراموش نکنید که فازهای ماه در نورهای مختلف جلوه بهتری دارند و به یاد داشته باشید که برای گرفتن یک عکس خوب مانند قوانین ریاضی فرمولی وجود ندارد! شما به عنوان یک عکاس باید سرعت شاتر خود را تنظیم کرده و نورسنجی صحیح را انجام دهید.

۶- محیط تصویر خود را خلاقانه انتخاب کنید

عکاسی حرفه ای از ماه

اگر برای خرید یک لنز با فاصله کانونی بالا بودجه کافی ندارید، هیچ چیز را از دست نداده اید؛ شما می توانید حتی با یک دوربین کامپکت یا با اسافاده از لنز واید هم از ماه عکاسی کنید!

به تصویر بالا دقت کنید. اولین نکته ای که شما را جذب می کند. درختان پایین کادر هستند، ترکیب بندی صحیح عکاس موجب هم نشینی رنگ سبز با آبی آسمان شده و مروارید سفید مانند ماه که در واقع سوژه اصلی عکاسی است، نقطه عطف تصویر شده است.

برای گرفتن یک عکس با کیفیت از ماه، هنگام نگه داشتن دوربین دستتان نباید بلرزد؛ برای کاهش لرزش دست بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • استفاده از سه پایه محکم
  • استفاده از ریموت کنترل شاتر از راه دور، و در صورتی که ریموت ندارید از تایمر دوربین استفاده کنید
  • لرزش گیر
کلام آخر

بسیاری از عکاسان مبتدی بعد از دهمین عکس خود ناامید می شوند، از لنز یا شرایط اقلیمی ایراد گرفته و از گرفتن عکس مجدد خودداری می کنند؛ دریغ از اینکه عکاسی ماه دریایی از خلاقیت و نوآوری است! چه چیزی زیباتر از اینکه هر شب به دیدن ماه بروید و از زیبایی هایش تصویر برداری کنید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵