چند نکته مهم در عکاسی پرتره

۱-کادر بندی

در عکاسی پرتره کادر بندی بسیار مهم است،به نظر من کاد های عمودی برای پرتره بسیار جذاب ترند زیرا به خوبی همه قسمت های سوژه را میتواند در خود جای دهد.

سعی کنید از زوم کردن لنز خود هراسی نداشته باشید کادر های مختلف را انتخاب کنید و عکس بگیرید.قانون یک سوم در پرتره هم بسیار موثر است.

سعی کنید حداقل یکی ازچشم های سوژه را روی نقطه طلایی قرار دهید.همانطور که در عکس زیر میبینید.

چند نکته مهم در عکاسی پرتره

۲-شناخت زاویه صورت

یکی از مهم ترین عوامل برای یک عکس خوب پیدا کردن بهترین زاویه صورت سوژه است دقت کنید که این عمل باعث میشود عکسهایتان بسیار متفاوت شود.

به نظر من عکاسی یک عکاس پرتره حرفه ای محسوب میشود که بتواند با مدلش ارتباط برقرار کند و زاویه درست هر صورت را تشخیص دهد… و از زاویه ای متناسب عکس بگیرد به صور مثال شخصی که چانه ی کشیده ای دارد را باید از زاویه های بالاتر ازسطح چشمانش عکس گرفت که چانه ی کشیده اش به چشم نیاید.

یا شخصی که بینی عقابی داردکمتر از زاویه های نیمرخ باید عکس گرفت و بیشتر تمام رخش با به نمایش کشید و اگر پیشانی خیلی بلندی دارد باید از زاویه های پایین تر از سطح چشم ها عکاسی کنید.

این ها مثال های ساده ای بودند که ما با کمی تغییر دادن زاویه دوربین خود بر جذابیت سوژه می افزاییم.

۳-نحوه ارتباط برقرار کردن با مدل

بسیار مهم است که شما به عنوان یک عکاس با سوژه ای که شاید برای بار اول میبینیدش چگونه برخورد کنید این برخورد شما حتی در بهتر ژست گرفتن سوژه هم تاثیر دارد.

سعی کنید خوبی های صورت مدلتان را پیدا کنید و به او بگویید،مثلا اگر چشمان خوبی دارد بگویید که چشم هایش جذاب است یا اگر با خنده زیباتر میشود به او بگویید که زیبا میخندد باور کنید اعتماد به نفسی که شما به سوژه خود میدهید بسیار در گرفتن عکسهای بهتر از او تاثیر گزار است.

سعی کنید وقتی او را برای دفعه اول می بینید سریع دوربین به دست نشوید کمی با او گپ بزنید اجازه دهید با شما احساس راحتی کند.

۴-انعکاس نور در چشم ها(کچ لایت)

از انجایی که چشم ها در پرتره حرف اول را میزند باید سعی کنید به بهترین نحو ممکن آن هارا به نمایش بگزارید یکی از عواملی که باعث زیبایی چشم ها میشود کچ لایت است یا همان انعکاس نور در چشم ها که باعث براقی و جذابیت دو چندان آن ها میشود.

اگر با نور طبیعی عکاسی میکنید پنجره به نظر من بهترین کچ لایت هارو به چشم ها میدهد اگر تا به الان عکاسی در کنار “نور لایتی” که از پنجره میزند را امتحان نکرده اید پشنهاد میکنم حتما انجام دهید.

عکاسی پرتره

۵-ادیت (ویرایش عکس)

میتوان گفت معجزه میکند..یک ادیت خوب و درست میتواند زیبایی عکس را چندین برابر کنید من هم با ادیت های زیاد از حد موافق نیستم ویرایش عکس باید عکس را اصلاح کند نه اینکه به کلی تغییرش دهد.

رتوش درست پوست بدون این که بافت پوست از بین برود بسیار تاثیر گزاراست هم چنین دادن افکت های مختلف و اصلاح رنگ عکسها اگرتفکرتان این است که عکس باید دست نخورده باشد از نظر من کمتر سمت ژانر های پرتره بروید چون میشودگفت یک عضوجدا نشدنی از عکس های پرتره مخصوصا پرتره های کلاسیک و هنری است.

بعد از قوی کردن خود درعکاسی حتما به سراغ یادگیری فتوشاپ بروید و با تمام قدرت پیش بروید.

قبل

بعد

منبع:fotobest.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵