چگونه اشتباهات فوکوس در عکاسی را رفع کنیم ؟

فوکوس در عکاسی دارای اهمیت بسیار زیادی است.اگر تصویر شما به طور صحیح فوکوس نشده باشد، به احتمال زیاد غیر قابل استفاده خواهد بود.احتمالا شما این گونه تصاویر را حذف می کنید.

اولین کاری که بسیاری عکاسان انجام می دهند این است که زمانی که از پشت دوربین نگاه می کنندابتدا بزرگنمایی را انجام می دهند و عکس می گیرند.اگر سوژه، شارپ باشد، مشکلی نیست ولی اگر شارپ نبود، دوباره عکس می گیرند.

از آنجایی که تصویر تار، هیچ راه حلی ندارد و قابل استفاده نیست،شما باید نحوه فوکوس برای دوربین خود و هر آنچه که باعث تار شدن یک تصویر می شود را یاد بگیرید.در اینجا دلایل شارپ نبودن فوکوس را توضیح می دهیم.

چگونه اشتباهات فوکوس در عکاسی را رفع کنیم ؟
فوکوس درعکاسی عمق میدان

عمق میدان شما، فاصله بین سوژه های نزدیک تر و دورتر در فریم است که شارپ به نظر می رسند.این فاصله توسط دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله شما از سوژه تعیین می شود.

اگر دیافراگم را اشتباه تنظیم کنید و در عین حال بخواهید که سوژه،لطیف به نظر بیاید، باید دوربین یا سوژه خود را حرکت دهید و یا یک لنز مناسب تر برای آنچه که می خواهید عکس بگیرید، پیدا کنید.

وقتی سوژه شما خیلی سریع حرکت می کند و سرعت شاتر شما به اندازه کافی زیاد نیست تار شدن زمینه عکس می تواند عمدی و نوعی تکنیک هنری باشد،اما تار شدن به صورت ناخواسته، اصلا خوب نیست.بنابراین اطمینان حاصل کنید که نوردهی شما خوب باشد و سرعت شاتر نیز به اندازه کافی سریع باشدتا بتوان از یک سوژه متحرک نیز یک عکس خوب گرفت.

مثلا در کمتر از 60/1 ثانیه، شما می توانید به تار کردن پس‌زمینه یا Blur کردن سوژه های متحرك مانند فردی که به سرعت حرکت می کند، نمایید.این مدت زمان، به سوژه در حال حرکت بستگی دارد.

به عنوان مثال، برای سوژه هایی که خیلی سریع حرکت می کنند مانند پرنده در حین پرواز، به سرعت شاتر در محدوده 1000/1 نیاز خواهید داشت.این کار هنگام عکسبرداری از حیات وحش دشوار است، بنابراین شما به تجهیزات مناسب برای کار و همچنین آطلاع کافی از نحوه عملکرد دوربین تان نیاز دارید.

دوربین را هنگام فوکوس در عکاسی تکان ندهید

یک ضربه ساده و یا حتی حرکت جزئی می تواند یک تصویر را کاملا از فوکوس خارج کند و مقدار تاری مد نظر برای پس زمینه تصویر را تغییر دهد.بنابراین هر زمان که می توانید، دوربین خود را با استفاده از سه پایه یا یک سطح پایدار، ثابت نگه دارید.

شما حتی می توانید با تکیه دادن به یک دیوار یا نرده و نشستن، از لرزش و حرکت دوربین جلوگیری نمایید.

هنگامی که باید فوکوس را خودتان تنظیم کنید، از قابلیت فوکوس خودکار (autofocus) استفاده نکنید

سیستم اتوفوکوس یا فوکوس خودکار، در اکثر دوربین ها برای تنظیم یک میدان وسیع و فوکوس بر روی سوژه های مد نظر شما، وجود دارد.اگر می خواهید فوکوس بر روی سوژه بسیار دقیق باشد،باید یک نقطه کوچک برای اتوفوکوس انتخاب کنید.

اکثر دوربین ها، گزینه های مختلفی مبنی بر انتخاب یک نقطه کوچک،یک گروه ​​از نقاط یا یک ناحیه بسیار بزرگ از سوژه ای که مشاهده می کنید را دارا هستند.

برای سوژه هایی که دارای حرکت نامنظم هستند، میدان گسترده می تواند بهترین انختاب باشد،اما برای عکس گرفتن از جزئیات، می توانید از سیستم پین-نقطه (pin-point system) به منظور افزایش دقت، استفاده کنید.به خاطر داشته باشید که تصاویر را در دوربین تان (و یا در منظره یاب سطح چشم بر روی یک دوربین بدون آینه) بزرگنمایی کنید و فوکوس را در حین انجام این کار، بررسی کنید.

اگر این کار را در مرتبه اول درست انجام ندادید، اشکالی ندارد؛ دوباره آن را امتحان کنید.در واقع یکی از اسرار عکاسی این است که به منظور عکس گرفتن، چند تصویر از یک سوژه در یک زمان گرفته می شود.این یک تکنیک محرمانه است.


منبع :pouyaandish.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵