چگونه رقص ابرها در موسیقی غروب را ثبت کنیم!

غروب همیشه یکی از سوژه های داغ عکاسی بوده که در هیچ برهه از زمان تکراری نشده آیا کسی هست که دو غروب مشابه را در زندگی خود دیده باشد؟ نیست و نخواهد بود زیرا همواره آسمان در حالت و شکلی جدید طنازی میکند و هر روز ترکیب رنگی شگفت انگیز را در هنگام غروب دارد انگار ابر و باد و خورشید دست به دست هم داده تا جلال و شکوه خلقت را به رخ جهان بکشند. چیزی به اسم غروب خوب یا بد نداریم چیزی به اسم غروب زیبا و یا زشت نداریم غروب خود به معنای زیباییست و به تنهایی بار عمیق صفت هایی که در خور شان اوست را به دوش میکشد.

آسمانی صاف را در هنگام غروب تصور کنید ترکیب رنگی آبی روشن که در نهایت به صورتی مبدل میشود چقدر تصویر آسمان را آرامبخش میکند و حال تصور کنید ابرهایی کوچک در امتداد تصویر پیش رو ظاهر شود حال ترکیب رنگی کمی به نارنجی و بنفش تمایل پیدا کند .

حال ابرها را بیشتر کنید و در نهایت به رنگ های آبی روشن، صورتی، بنفش، قرمز  و نارنجی روی ابرها فکر کنید چقدر این تصویر زیباست و بی نهایت آرامبخش، حال تعداد ابرها را بیشتر کنید، ابرهای کوچک بزرگ دور و نزدیک حال تصور کنید غروب آتشی را به آسمان روانه کرده و این آتش حاصل دریافت نور ابر ها و گریز نور از بین ابرهاست از آن جایی که فرصتی نیست و این آخرین زمان برای جاری شدن در روز است نورهای شکسته شده از هر طرف پا به فرار میگذارند و تا آخرین نفس وظیفه ی که به عهده دارند را بی نقص اجرا میکنند در این بین بیننده موسیقی غروب و رقص ابر ها را به تماشا مینشیند. عاشقانه است نه؟

چگونه رقص ابرها در موسیقی غروب را ثبت کنیم!

اندازه  و ظاهر ابر ها مهم نیست ابرها در هر سایز و شکلی که باشند میتوانند با جذب و شکست نور روی کیفیت عکس ها به شدت تاثیر بگذارند. در این مقاله انواع ابر ها و تاثیر آب و هوا و… که میتوانند روی عکس غروب شما تاثیر بگذارند صحبت میکنیم.

انواع ابرها

ابرهای باران زا که به دلیل رطوبتی که دارند ارتفاع کمتری با زمین دارند این ابرها عموما تیره هستند و در لایه های بالاتر روشن میشوند غروب با این ابرها به اصطلاح رایج کمی دلگیر و فضا سنگین میشود چون ابرها شبیه به یک پتوی ضخیم جلوی عبور نور را میگیرند و آسمان با ترکیب رنگی آتشین به اسرار سعی در عبور نور را از بین ابرها دارد گاهی نور ها فرار میکنند اما در نهایت همان فضای سنگین را داریم چون ابرها پیروز میدان هستند.

در مقابل گاهی ابرها درخشان و با فاصله ی زیاد از زمین نور را از خود عبور میدهند و تعداد بالای این ابر ها هم نمیتواند جلوی نور را بگیرد، در این حالت ما رنگ های غروب را داریم. این سبک ابرها بیشتر مناسب مناطق گرم و خشک است. در کل غروب در مناطق گرم و خشک بسیار دلنشین تر است و فضایی آرامبخش تر را دارد.

پس اگر قصد عکاسی از غروب ابری را دارید آسمان را نگاه کنید از روی ابر ها میتوان نتیجه عکس را حدس بزنید هر چند هر غروب تصویری منحصر به فرد دارد اما تا حدودی میشود از روی ظاهر ابرها دریافتی از تصاویر را حدس زد.

پیش بینی هوا

غروب آفتاب زمان زیادی طول نمیکشد و شما یک نیمروز کامل وقت دارید تا وضعیت آب و هوای منطقه ای که قصد دارید از غروب آن عکس برداری کنید را مورد بررسی قرار دهید. آسمان را مورد بررسی قرار دهید تعداد ابرها میزان باد و حرکت ابرها چک کردن گزارشات وضعیت آب و هوا شرایط جوی چند روز اخیر همه و همه برای شروع کار و جلوگیری از هدر رفتن وقت لازم است.

اگر تمام شرایط مناسب باشد و اگر طبیعت با شما همکاری کند میتوانید عکس های بی نظیری را ثبت کنید. هر چند به نظر من مهمترین بخش در زمان ثبت غروب آفتاب چه با ابر چه بی ابر محلی است که در آن قصد ثبت عکس را دارید باقی همه و همه مواردی است که به هر حال کمک به زیبا شدن عکس هایتان میکند.

نوردهی مناسب

برای رسیدن به نوردهی عالی و داشتن رنگ ها و فضای کاملا طبیعی باید در شرایط مختلف نور دهی عکاسی کنید. گاهی لازم است نوردهی طولانی تر و گاهی لازم است کوتاه تر شود گاهی سرعت شاتر پایین و دریافت تصاویر بسیار نرم و گاهی سرعت شاتر بالا، بهترین کاری که میشود در این خصوص انجام داد عکس برداری از یک صحنه با نوردهی های مختلف است و سپس ویرایش و ادغام، در مقاله های گذشته گفتیم که چشم انسان در لحظه توان تشخیص تمام فضاهای روشن و تاریک رو دارد.

اما دوربین به این شکل عمل نمیکند گاهی لازم است مثل تصویری که در ادامه مشاهده میکنید عمل کرد.

در این تصویر با دامنه بالا (HDR) و ترکیب نوردهی های متعدد، یک نوردهی برای آسمان ، دیگری برای بخش میانی و دیگری برای سایه ها ایجاد شده و سپس آنها با برنامه های ویرایش عکس ترکیب شدند.

پیش زمینه

هنگام ثبت عکس های غروب غالبا پیش زمینه تاریک میشود که این تنها یک نتیجه دارد به وجود آمدن فضای منفی، بله هدف، عکاسی از غروب است اما رها کردن کامل پیش زمینه کاری غلط است. قطعا اضافه کردن یک سوژه ی جذاب و یا یک شکل در آن فضا میتواند طعم و رنگ بهتری به تصویر شما بدهد در این راستا اگر از یک نور فلاش ضعیف هم استفاده کنید در صورتی که نور را بیش از حد زیاد نکند بسیار مفید خواهد بود.

پردازش

خوب خسته نباشید! تصاویر ثبت شده و حالا نوبت به بخش پردازش میرسد شاید قصد داشته باشید رنگ آمیزی را در دست گرفته و کمی در کار خدا دخالت کنید مثلا رنگ نارنجی یا بنفش را چند درجه بیشتر کنید، در نظر داشته باشید که در این بخش تغییرات رنگی جسورانه اصلا کارساز نیست بیش از 5 درصد تحت هیچ شرایطی رنگ ها را اشباح نکنید. اجازه دهید تصاویر همانطور طبیعی باقی بماند اشباح بیش از حد رنگ ها نتیجه ای جز مصنوعی شدن تصویر را ندارد و در نتیجه زحماتتان را هدر میدهید.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵