50 ژست عکاسی پرتره دخترانه ، مردانه ، کودکان و خانوادگی

PORTRAIT PHOTOGRAPHY POSES

مجموعه بهترین ژست‌های عکاسی پرتره

اگر بخواهیم زنان را با مردان و کودکان مقایسه کنیم،‌ آنها ساده‌ترین و بهترین مدل‌ها برای این کار هستند. به عنوان یک عکاس پرتره شما معمولا از دختران بیشتر عکس میگیرید، در نهایت شما باید بدانید چه ژست‌هایی در چه زمانی مناسب است که برای سوژه در نظر بگیرید. با ما همراه باشید تا با‌ پوزیشن‌ها و فیگور‌های عکاسی ذکر شده برای بهبود تصویربرداری پرتره آشنا شوید، مطمئن شوید که مشتریان شما رضایت کامل دارند و آنها را از دست نمی‌دهید.

ژست عکاسی دخترانه

1. ژست پروفایل

50 ژست عکاسی پرتره دخترانه ، مردانه ، کودکان و خانوادگی

از مدل بخواهید سرش را بالا بگیر و یا به جلو حرکت کند، این یه ژست ساده و بسیار زیبا است که میتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا و تصویربرداری کنید. همچنین برای تست میتوانید از مدل بخواهید که دست را روی گردن یا نزدیک فک قرار دهد و حالت‌های دیگری را امتحان کنید. همچنین میتوانید با این پریست لایت روم جلوه ویژه‌ای به تصاویر خود ببخشید.

2. ژست در حال حرکت

عکس‌هایی که در این حالت گرفته میشود و سوژه در حال حرکت است زنده و خلاقانه‌تر به نظر می‌رسد. سوژه ممکن است در حال راه رفتن،‌ دویدن یا پریدن روی هوا باشد. ثبت این تصاویر نیاز به هماهنگی بیشتری بین عکاس و مدل دارد زیرا باید تنظیمات خاصی روی دوربین اعمال شود. اما نتیجه نهایی قطعا ارزشش را خواهد داشت که زمان صرف آن کنید. البته در نظر داشته باشید که فتوشاپ را فراموش نکنید و تصاویر خود را ویرایش کنید زیر در این این حالت امکان دارد بعضی قسمت‌ها تار به نظر برسد که آنها را ویرایش کنید.

3. حالت مچ پا

یکی از بهترین ژست‌های عکاسی دخترانه در پرتره همین حالت میباشد که برای هر نوع بدنی نیز مناسب است. در این حالت پاهای سوژه کمی بلندتر دیده میشود و باسن کمی باریک تر به نظر میرسد. این ژست در حالت نشسته هم میتواند انجام شود و نتیجه شگفت انگیزی خواهد داشت.

4. نشستن

این ژست میتواند در حالت های مختلفی گرفته شود و احساسات مختلفی از قدرت و خشم یا حس خوب و آرامش را به بیننده انتقال بدهد.

این ژست را ما در اکثر افراد مشهور دیده‌ایم که در این حالت عکس گرفته‌اند،‌ در این ژست مدل باید یک پا را جمع کن و دست را روی ران خود بگذارد. در مرحله بعد باید یک پا را به جلو حرکت دهد (‌صاف نباشد) و وزن خود را به سمت دیگری بی‌اندازد. این ژست بدن را صاف نشان میدهد و پاها باریک‌ و بلندتر به‌نظر میرسد.

5. دست زیر چانه

ما توصیه میکنیم به عنوان مثال هنگامی که مدل روی یک میز نشسته‌است، از او بخواهید تا حالت صورت خود را تغییر دهد تا بتوانید در بهترین حالت ایده‌آل تصویر خود را ثبت کنید.

6. دراز کشیدن روی زمین

این یکی از ساده ترین‌ها اما بهترین ژست‌ها در پرتره فضای باز است. وظیفه مدل این است که در هر شات جدید حالت سر و دستان خود را عوض کند، همچنین عکاس باید از سطح زمین و زاویه‌های مختلفی عکس بگیرد. همیشه سعی کنید تصاویر بیشتری نگاه کنید و از آنها ایده بگیرید و در عکس‌های خود استفاده کنید.

7. ژست شانه‌ها

این ژست به وضوح زیبایی مدل و تصویر را به شدت افزایش میدهد و تاثیر چشم گیری روی عکس میگذارد. در چنین شرایطی یک پرتو نور میتواند تصویر را بسیار زیبا‌تر کند. میتوانید برای بهتر شدن عکس از مدل بخواهید که با موهای خود بازی کند. اگر میخواهید تصویر گرم‌تری داشته باشید میتوانید از اکشن های آماده فتوشاپ مخصوص پرتره استفاده کنید و تصویر خود را ویرایش کنید.

8. ژست دست‌ها

زمانی که مدل دست‌هایش را روی سرش قرار میدهد. چشمان سوژه را به سمت شکل بدن مدل هدایت میکند، این ژست یکی از حالت‌هایی است که احساسات زنانه را نشان میدهد.

9. دست‌ها روی کمر

این ژست عکاسی یکی از بهترین‌‌ها هنگامی که می‌خواهید روی نیمه بالای بدن تمرکز کنید است. این ژست نشان دهنده شخصیت قوی و قدرتمند است. مدل می‌تواند موقعیت بدن را تغییر و حالت سر خود را تغییر دهد تا عکاس بتواند مجموعه‌ای از عکس‌ها را ثبت کند.

10. ژست زنانه

اگر شما بدنبال ایده‌های عکاسی پرتره برای مدل خانوم هستید که زیبایی او را به تصویر بکشید و عکسی زیبا ثبت کنید این حالت می‌تواند بهترین ژست باشد. در این حالت مدل باید یک دست را بر روی شانه و دیگری را روی یا اینکه هر دو دست مانند تصویر بالای سر مدل باشد.

11ترکیب حالت دست

یکی از مهمترین نکات عکاسی پرتره که عکاسان مبتدی نباید فراموش کنند حالت بخش‌های دیگر بدن هم باید رعایت شود، برای مثال حالت دست‌ها هنگام عکاسی، این موارد برای تبدیل یک عکس بی روح و خشک و مصنوعی به یک تصویر واقعی زنده ضروری است. به عنوان مثال مدل می‌تواند دست را بر روی یک طرف صورت خود بگذارد و گونه خود را لمس کند یا اینکه کنار گردن خود بگذارد.

12تکیه کردن

یک ژست چشم‌گیر و عالی دقیقا زمانی است که مدل به آرامی به دیوار تکیه می‌دهد. در این ژست فضای رسمی و غیر رسمی می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. نکته طلایی برای ثبت یک عکس عالی با این ژست این است که مدل به آرامی به دیوار تکیه دهد صاف بایستد و قوز نکند.

13بازی با مو‌ها

اگر مدل موهای بلند و زیبایی داشته باشد، میتواند تاثیر بسیار زیادی روی ثبت یک عکس زیبا داشته باشد. مدل می‌تواند در این ژست با کمک یک دست یا هر‌ دو دست با انتهای مو‌های خود بازی کند یا اینکه فقط دستانش را در مو‌هایش قرار دهد.

ژست عکاسی مردانه

از آنجایی که معمولا آقایان کم حوصله‌تر هستند و زود‌تر خسته می‌شوند. به همین دلیل بهتر است که عکس ژست‌هایی که میخواهد به مدل پیشنهاد بدهد و تصویر ثبت کند را از قبل آماده کرده باشد.

1گذاشتن پا روی پای دیگر

این ژست یکی از طبیعی‌ترین، معمولی‌ترین و روزمره ترین ژست‌هایی می‌باید که بصورت اتفاقی هم شاید چند بار به این شکل بایستیم! در این ژست مدل باید به سطح دیوار یا هر سطح صاف دیگری تکیه دهد، همچنین مدل می‌تواند در حالات مختلفی بایستد، به عنوان مثال به‌جای اینکه با پشتش به دیوار تکیه دهد حالت خود را کمی عوض کند و با بازو یا شانه به دیوار تکیه دهد.

2نشستن

در این حالت هنگامی که مدل روی صندلی، مبل و سطوح صاف دیگری نشسته است از او بخواهید که مچ پایش را روی زانوی پای دیگر قرار دهید. این ژست یکی از بهترین‌ها برای مردان است.

3قدم زدن

پرتره های مردانه هنگامی که آنها در حال حرکت هستند بسیار جذاب‌تر می‌شود. برای این ژست عکاسی از مدل بخواهید که حالت بدن خود را حفظ کند و قوز نکند، همچنین در هنگام حرکت سر خود را بالا بگیرد. همچنین بهتر است تا سوژه قدم‌های بلند‌تر از حد معمول بردارد تا به خوبی خود را نشان دهد.

4. بالا گرفتن یک پا

اگر میخواهید یک تصویر پرقدرت از مدل بصورت خلاقانه ثبت کنید، از او بخواهید که یک پای خود را بالا بیاورد و در حالت ایستاده کف پایش را به دیوار بچسباند،‌ از این ژست در حالت نشسته هم می‌توان استفاده کرد اما نیاز به تغییرات کمی دارد که باید مدل آن را به‌خوبی انجام دهد.

5. نشان دادن بی ‌تفاوتی

در صورتی که مدل شما لباس‌های مد روز و فشن پوشیده است از او بخواهید ژست خاصی نگیرد و نسبت به همه چیز بی تفاوت باشد و به یک نقطه تصادفی نگاه کند، چنین ژستی حس خاصی به تصویر میبخشد که خاص به نظر میرسد و مدل پیچیده‌تر به نظر می‌رسد که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند.

6تنظیم ژاکت / یقه

این ژست یکی از بهترین ژست‌های عکاسی مردانه است که در لیست ما قرار گرفته است. زیرا بسیار آسان و سریع می‌توان آن را انجام داد و در حین سادگی بهترین تصویر را از مدل ثبت کرد. این ژست اعتماد بنفس خاص شخص را در عکس پرتره به تصویر می‌کشد.

7دست‌ها در جیب

قرار دادن دست‌ها در جیب یک ژست ساده در عین حال زیبا است که حس آرامش و عزم مرد را نشان می‌دهد، میتوان کل دست را داخل جیب قرار داد یا اینکه نیمی از دست را داخل جیب قرار داد طوری که شست بیرون باشد.

8ژاکت بر روی شانه

هرگونه ژست ایستاده می‌تواند به کمک یک المان اضافی جذاب‌تر شود، به عنوان مثال میتوان از یک ژاکت استفاده کرد. از مدل بخواهید که ژاکت را بر روی شانه خود قرار دهد تا بتوانید جلوه خاصی به تصویر ببخشید و عکسی جذاب ثبت کنید.

9دست به سینه

اگر مدل تمایل دارد جدی و قاطعانه به نظر برسد، به اون پیشنهاد دهید که دست به سینه بایستد، حتما به یاد داشته باشید که مدل در این ژست باید خیلی طبیعی به‌نظر برسد. این ژست می‌تواند در حالات مختلف صورت، حس‌های مختلفی را به بیننده انتقال دهد.

10نگه داشتن دکمه سر‌دست

هنگامی که نیاز به تاکید بر روی مردانگی مدل دارید، از او بخواهید که دکمه سر‌دست خود را نگه دارد، جوری که به‌نظر برسد مشغول بازکردن یا بستن دکمه سر‌دست خود است. این ژست جلوه‌ی خاصی به عکس میبخشد.

11ژست متفکر

این حالت یکی از مناسب‌ترین ژست‌های عکاسی مردانه است که می‌تواند احساس را به بیننده منتقل کند. در این حالت مدل باید یک دست خود را بر روی صورت خود قرار دهد، به عنوان مثال، میتواند انگشتان خود را در اطراف یا روی چانه یا اینکه روی پیشانی خود قرار دهد.

12. یک دست در جیب

یک ژست دیگر که تقریبا شبیه به حالت قبلی معرفی شده در همین پست است قرار دادن یک دست در جیب است، این ژست نسبت به قبلی بی‌تفاوتی و آرامش بیشتری دارد. حتی میتوانید از مدل بخواهید که دست دیگر خود را داخل مو‌های خود یا بر روی شانه خود قرار دهد.

13. نگاه به دور‌دست

در عکاسی پرتره حتما نباید مدل مستقیماْ به دوربین نگاه کند. بعضی مواقع می‌توانید به مدل بگویید تا سر خود را بالاتر از سطح دوربین بگیرد و به نقطه‌ای نگاه کند. عکس‌ها در این حالت بیشتر واقعی و صمیمانه‌تر به‌نظر می‌رسد.

ژست عکاسی کودکان و نوجوانان

گرفتن عکس از کودکان ممکن است یک فرآیند پیچیده و خسته کننده باشد، زیرا بچه‌ها بسیار غیر قابل پیش بینی هستند و اغلب می‌توانند در هر لحظه کار‌های غیر منتظره‌ای انجام دهند و عکس خراب شود. به همین دلیل عکاس وظیفه دارد صبور و با حوصله باشد و انواع ژست‌ها را از قبل آماده کند تا هر دو،‌ هم عکاس و هم کودک راضی باشند.

1. دویدن

با این حالت شما می‌توانید براحتی عکاسی را به یک بازی تبدیل کنید که هر کودکی از آن لذت می‌برد. از کودک بخواهید پشت دیوار یا یک درخت پنهان شود و از محلی که پنهان شده کمی فاصله بگیرید، سپس از کودک بخواهید تا از جایی که قرار دارد بیرون بیاید، در حین بیرون آمدن یا دویدن کودکان میتوانید عکس‌های خوبی بگیرید. این کار باعث می‌شود تا عکس‌ها بسیار طبیعی باشند. فراموش نکنید که مواظب کودکان باشید که آسیبی نبینند

2. بالا پریدن

​این ژست واقعا بیانگر ماهیت پرانرژی هر کودکی است .از آن‌ها بخواهید که روی زمین و یا حتی روی تخت بپرند و چهره آن‌ها که کاملا احساسات را منتقل می‌کند ثبت کنید.

3. صورت‌های خنده‌دار

توصیه نمی‌شود از کودکان بخواهید تا در طول عکاسی حالات جدی بر روی چهره خود نشان دهند. به کودک اجازه دهید که چهره‌های شاد و خندان داشته باشد. خلق و خوی بچگانه و بازیگوشانه او را در یک عکس ثبت کنید. ​

4. حالت نشسته

این یکی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین ژست‌ها در عکس‌های پرتره کودکان است. این حالت می‌تواند در طول عکاسی فضای داخلی و خارجی انجام شود. در چنین حالتی، یک مدل کاملا دوست‌داشتنی به نظر خواهد رسید، مخصوصاً با یک لبخند بر روی صورت. ​

5. چرخیدن

با این ژست، شما ممکن است واقعا یک مدل نوجوان را آزاد بگذارید،  چنین ژست پویایی به کودکان کمک خواهد کرد تا احساسات شاد و صادقانه خود را بیان کنند و شما بتوانید تصاویر زیبایی ثبت کنید.

6. عکس‌های اکشن روی زمین بازی

زمین‌بازی یک مکان راحت واقعی برای کودکان است، جایی که آن‌ها می‌توانند واقعا خودشان باشند. اگرچه آن‌ها بازی می‌کنند و اوقات خوبی دارند، اما شما ممکن میتوانید لذت واقعی را در چهره آن‌ها ثبت کنید. ​

7. دمیدن

از یک کودک بخواهید که اگر می‌خواهد، یک بوسه به سمت دوربین بزند. چنین ژست شیرینی قطعا زیبایی یک مدل را افزایش خواهد داد و جلوه‌ی خاصی به تصویر می‌بخشد. ​

8. خواندن

هر بچه‌ای ذاتاً بسیار کنجکاو است.  به همین دلیل است که شما می‌توانید کتاب‌هایی را برای عکاسی آماده کنید که کودک آن‌ها را ببیند و به آن‌ها علاقه‌مند شود. هنگامی که او به تصاویر نگاه می‌کند یا صفحات را ورق می‌زند، شما آزاد هستید که عکس‌هایی بگیرید که واقعی به نظر برسند.

9. بغل کردن یک اسباب‌بازی

برای هر کودکی، یک اسباب‌بازی مورد علاقه چیز ارزشمندی است که می‌توانید به تصویر بکشید. به این ترتیب، در حالی که کودکان در حال بازی کردن و یا در آغوش گرفتن اسباب‌بازی‌ها هستند، احساس آرامش و صلح را برای شما منتقل خواهند کرد تا آن‌ها را ثبت کنید. ​

10. قراردادن دست‌ها روی صورت

این یکی از بهترین ژست‌های عکاسی پرتره برای کودکان مناسب برای هر سنی است. یک مدل جوان را در یک سطح قرار دهید، مدل میتواند روی پا خم شود، یا حتی در این ژست دراز بکشد. ​

11. ژست همراه با حیوانات خانگی

کودکان واقعا حیوانات خانگی و حیوانات خانگی را تحسین می‌کنند. سگ یا گربه خانواده یک کودک را به یک جلسه عکاسی ببرید و عکس‌های شگفت انگیزی با ژست‌های مختلف بگیرید. ​

12. دست‌های جمع‌شده

برای این ژست، شما باید از یک کودک بخواهید تا دست‌هایش را تا کند و آن‌ها را به هر سطحی تکیه دهد. همچنین می‌توانید به یک مدل بگویید که لبخند بزند، و در نتیجه، یک عکس جذاب خواهید داشت. ​

13. قرارداد دست‌ها در اطراف پا‌ها

اگر برای عکاسی پرتره خلاقانه در فضای باز برای کودکان به یک ژست نیاز دارید، یک ژست عالی است. یک مدل را پیشنهاد کنید که کناری بنشیند و دست‌هایش را دور پاهایش بپیچید. با این ژست، یک پرتره منحصر به فرد و چشمگیر می‌شود. ​

ژست عکاسی خانوادگی

عکاسی خانوادگی می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند چون شما باید چندین نفر را به طور همزمان سازماندهی کنید. با این حال، بعد از مطالعه نکات عکاسی پرتره ما برای مبتدیان، می‌توانید ژست‌های جالب زیادی پیدا کرده و عکس‌های عالی‌ای بگیرید.

1. ژست کلاسیک

این ژست کلاسیک عکاسی پرتره خانوادگی باید آغاز عکاسی شما باشد. همه اعضای خانواده را طوری مرتب کنید که همه چیز تا حد ممکن طبیعی و ارگانیک به نظر برسد. والدین را پشت بچه‌ها قرار دهید. آن‌ها می‌توانند کودکان را در آغوش بگیرند تا بر روابط خانوادگی تاکید کنند.

2. ژست اکشن

تصاویری که در حال حرکت هستند معمولا طبیعی و پر از انرژی هستند. از کودکان و بزرگسالان بخواهید که بدوند و بازی رو شروع کنیم دوربین خود را برای ثبت بهترین لحظات فراغت خانواده آماده کنید.

3. آغوش گروهی

آغوش گرفتن خانواده یکی از بهترین ژست‌ها در عکاس‌های خانوادگی است. بنابراین، می‌توانید بر رابطه نزدیک و صمیمی در خانواده تاکید کنید.

4. ژست نشستن گروهی

همه اعضای خانواده را دعوت کنید که بنشینند. به یاد داشته باشید که نباید هیچ شکاف روشنی بین آن‌ها وجود داشته باشد، چون این کار می‌تواند احساس کلی عکس (صمیمیت) را خراب کند.

5. نگاه به جهت مخالف

همه خانواده به دوربین نگاه نمی‌کنند. برای افزودن کمی گرما و محبت به تصویر، از والدین بخواهید که دستان یکدیگر را بگیرند. این ژست رمانتیک خوب در عکاسی پرتره خانوادگی بر تمام احساسات واقعی بین اعضای خانواده تاکید خواهد کرد.

6. باران کودک

پرتاب بچه‌ها به بالا، مراقب باشید اگر قبلا اینکار را انجام نداده‌اید و از اینکه کودک از ارتفاع میترسد یا خیر اطلاع ندارید مراقب باشید و این اقدامات را امتحان نکنید.

7. هم‌سطح چشمان کودکان

اگر می‌خواهید بخشی از نزدیکی و اتحاد را دریافت کنید، از بزرگسالان بخواهید که خم شوند یا نزدیک کودک زانو بزنند تا هم سطح یکدیگر شوند. سعی کنید از زاویه‌ای عکس بگیرید که هم سطح چشمان کودکان باشید، این نوع ژست عکس خانوادگی ترکیب زیبایی را تشکیل می‌دهد و تعادل را در عکس برقرار می‌کند.

8. بوسیدن بچه

از پدر و مادر بخواهید که در هر دو صورت بچه شان را ببوسند، این نوع عکس‌ها بسیار زیبا خواهند شد.

9. دراز‌کشیدن خانواده کنارهم

با توجه به نکات عکاسی پرتره خوب، تعامل بین اعضای خانواده همیشه ایده خوبی برای ثبت تصاویر است. از همه بخواهید دراز بکشند و آماده باشند تا لبخندهای شاد خود را درک کنند. اگر از بالا عکس بگیرید، زیباترین عکس‌ها گرفته می‌شوند. این ژست برای خانواده‌های بزرگ فوق‌العاده عالی به نظر می‌رسد.

10. پشت به پشت

شما می‌توانید از این ژست استفاده کنید وقتی که خانواده شامل تعداد زیادی از افراد است. به عنوان یکی از بهترین ژست‌های ممکن، می‌توانید والدین را در حالت نشسته به عقب قرار دهید. بچه‌ها باید نزدیک بزرگ‌ترها بنشینند. این نوع عالی از بهترین ژست‌های پرتره برای خانواده‌های بزرگ است.

این نکات ساده را دنبال کنید و پرتره‌های شگفت‌انگیز بگیرید. از ایده‌های ذکر شده در بالا استفاده کنید و قطعا نتایج فوق‌العاده‌ای به دست خواهید آورد. شما همچنین می‌توانید این ایده‌ها را خودتان امتحان کنید. از تخیل خود استفاده کنید و یک عکاس پرتره موفق شوید.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵

فهرست مطالب این مقاله