هر آنچه که باید در رابطه با عکاسی از انسان بدانید

عکاسی پرتره

پرتره در لغت به معنای تصویر، نقاشی، مجسمه و … است اما امروزه پرتره در اصل به عکسبرداری،نقاشی،مجسمه سازی یا هر اثر هنری که از چهره ی شخص باشد گفته می شود. عکاسی پرتره به عنوان سبکی شناخته شده است که در آن از چهره افراد عکسبرداری می شود،البته عکاسی پرتره سبکی است که به شاخه های مختلفی تقسیم می شود.

امروزه عکاسی پرتره در بین عکاسان آماتور و حرفه ای کاربرد بسیار زیادی دارد،البته آماتورها بیشتر از عکاسی پرتره در زمینه های شخصی و خانوادگی مثل عکس از جشن تولد، افراد خانواده، دوستان، آشنایان و… استفاده می کنند ولی یک عکاس حرفه ای با بکارگیری صحیح نور، رنگ، کادر و… عکس های باکیفیت و حرفه ای می گیرند در کل از این سبک از عکاسی می توان در همه ی فضاهای هنری، صنعتی، اقتصادی و … استفاده کرد. عکاسی پرتره هم مثل بقیه شاخه های عکاسی نیاز به تمرین و تکرار و خلاقیت فراوانی دارد، تا جایی که می توان گفت خلاقیت در به دست آوردن عکس های زیبا و باب میل در عکاسی پرتره حرف اول را می زند.

هر آنچه که باید در رابطه با عکاسی از انسان بدانید

آغاز عکاسی پرتره

قبل از رواج عکاسی پرتره نقاشی از چهره اشخاص رواج داشت اما این کار علاوه بر هزینه و سختی زیاد زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص می داد،عکاسی پرتره برای اولین بار در اواسط قرن نوزدهم شمسی مورد استفاده قرار گرفت، در آن زمان برای گرفتن عکس از صفحات نقره ای حساس از ید و بخار جیوه استفاده می شد.

اما با ظهور عکاسی پرتره تمام این مشکلات برطرف شد و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد، در این سبک عکاسی افراد در مقابل زمینه ای روشن می نشستند و از طریق نورملایمی که از پنجره می تابید و با کمک عدسی ها عکس گرفته می شد،با گذر زمان و بیشرفت تکنولوژی تجهیزات مختلف عکاسی بروز شدند و زمانی که لازم بود تا مقابل دوربین بنشینند کاهش یافت و حتی عکاسی بیرون از آتلیه و استودیو رواج پیدا کرد.

انواع عکاسی پرتره

عکاسی پرتره شامل بخش های مختلفی می شودکه در ادامه به اختصار شرح میدهیم

پرتره تمام قد

در این پرتره که به صورت تمام قد گرفته می شود باید با استفاده از ژست های مختلف و خلاقیت و استفاده از وسایل جانبی عکسی موردپسند بگیریم، کادری که باید در این نوع پرتره استفاده بشود کادر مستطیل عمودی است.

پرتره پرسنلی

از عکس پرسنلی برای مدارس، راهنمایی و رانندگی، ثبت احوال و بیشتر مکان های دولتی استفاده می شود و قوانین و قواعد مخصوص به خود را دارد. مثل استفاده از پس زمینه ی سفید، رعایت حجاب، عکس از زاویه رو به رو و تمام رخ  و …

پرتره هنری

هنرمندان،بازیگران،نویسندگان و … بیشتر از پرتره هنری استفاده می کنند، این پرتره به خلاقیت بسیاری نیاز دارد.

پرتره سیاسی

در این شاخه از عکاسی پرتره از سیاستمداران، نماد های ملی و میهنی و … عکسبرداری می شود.

پرتره تبلیغاتی

نیازمند به تجهیزات پیشرفته دارد و برای مصارف تجاری کاربرد دارد.

پرتره خانوادگی

در این شاخه از مناسبت های مختلف خانوادگی، جشن ها، مسافرت ها و … عکسبرداری می کنند.

در عکاسی پرتره باید به این نکات توجه کرد

  1. درعکاسی پرتره رنگ ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارنند، بنابراین باید با ایجاد یک ترکیب رنگی درست و جذب کننده نظر مخاطب را جلب کنیم.
  2. نورپردازی صحیح و به جا و استفاده ی درست از تجهیزات آتلیه به ما کمک می کند تا عکس های ایده آلی بگیریم البته علاوه بر نور مصنوعی باید چگونگی استفاده از نور طبیعی برای عکاسی پرتره را فرابگیریم.
  3. عکس پرتره یک عکس ساده نیست بلکه می تواند نشان دهنده ی اخلاق، افکار، خصوصیات فردی و… باشد و در صورتی که به صورت حرفه ای گرفته بشود می تواند به خوبی حس ترس، انتقام، بدبختی، مهربانی، مظلومیت، غرور، شوق، دلهره، غم، شادی، عصبانیت و … را القا کند.
  4. تشخیص زاویه دقیق و انتخاب مکان مناسب قرارگیری عکاس و همچنین تشخیص بهترین زاویه از صورت سوژه به او کمک می کند تا عکس های بهتری بگیرد و حس بهتری را به مخاطب القا کند.
  5. باید از لنز های مناسب که با موضوع و شرایط و کاربرد آن متناسب باشد استفاده کنیم بنابراین تشخیص این موضوع هم می تواند از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.
  6. استفاده از پس زمینه و عناصر و تجهیزات مناسب و … نیز باید هوشمندانه باشد.
  7. انتخاب ژست های متنوع و متناسب با موضوع نیز می تواند به ما کمک کند تا عکس های بهتری بگیریم.
  8. کادربندی و ترکیب بندی صحیح نیز می تواند به ما در گرفتن عکس های ایده آل کمک کند.
  9. اگر با سوژه آشنایی داشته باشیم و از اخلاق و رفتار و روحیاتش آگاهی داشته باشیم می توانیم آنها را در عکاسی درنظر بگیریم و عکس های مورد علاقه ی افراد را بگیریم در صورتی که با او آشنا نباشیم می توانیم در مدت عکاسی با او درمورد علایقش صحبت کنیم و عکس های ایده آلی بگیریم
  10. بهتر است در عکاسی پرتره از دیافراگم باز و عمق میدان وضوح کم استفاده کنیم تا پس زمینه محو شود و سوژه بهتر و واضح تر پیدا بشود.
  11. یک عکاس موفق پرتره باید بسیار سریع کار کند و از حالات مختلف سوژه با سرعت عکس بگیرد.

عکاسی پرتره سبکی است که با توجه به تمرین و تکرار و به دست آوردن خلاقیت می توان در آن پیشرفت کرد و در این زمینه از یک عکاس آماتور به یک عکاس حرفه ای تبدیل شد،اما سبک های دیگری هم هستند که به تبدیل شدن ما به یک عکاس حرفه ای کمک می کنند،شما می توانید با دنبال کردن سایت دیجی سنتر در زمینه عکاسی پیشرفت کنید و با سبک های دیگر عکاسی آشنا شوید.

کودک

عکاسی کودک یکی از شیرین ترین سبک های عکاسی است که برخلاف سادگی کودکان بسیار پیچیده و جذاب است اگر فکر میکنید که برای عکاسی از کودکان که در اینجا منظور از کودک تا سن 3 سال است نیازی به اموزش ندارید سخت در اشتباهید کودکان رفتارهای خاص خود را دارند روحیه و آستانه تحمل متفاوتی دارند و همین نکته شما را به چالش میکشد در ادامه 20 نکته عکاسی کودک برای مبتدیان را خواهیم گفت پس با ما همراه باشید

پوشش خاص

برگ های سبز و پاییزی، گل های زیبا انواع حیوانات دوست داشتنی یا میوه ها ایده های جذاب برای لباس نوزادان هستند . تصور کنید نوزاد سه ماهه ای که درون یک گل لاله ارام خوابیده یا کلاهی شبیه به گل نیلوفر روی سر دارد یا لباسی شبیه به توت فرنگی به تن ترجیها قسمتی از بدن نوزاد را بپوشانید و اجازه دهید بخشی از بدن لطیف و کوچکش برهنه بماند تا دل هر بیننده ای را ببرد.

استودیوی خانگی

کودکان در محیط هایی که با ان اشنا هستند سرزنده و راحت تر به نظر می رسند بنابراین استودیوی خود را محیطی شبیه به خانه کنید یا خانه را شبیه به استودیو اطراف کودک را پر کنید از پتو کوسن و بالش روی میز ناهار خوری نزدیک پنجره گوشه ای دنج از تاق نشیمن را اماده کنید قانون نور پردازی طبیعی را به خاطر بسپارید از خوشبو کننده ها برای راحتی کودک استفاده کنید میتوان گفت بهترین گزینه این است که در خانه ی مشتری پروژه انجام شود البته قبلا از نور مناسب فضا مطمئن شوید.

پس زمینه

سعی کنید پس زمینه ی کار را به ساده ترین شکل انتخاب کنید پس زمینه ترجیها یک رنگ ملایم با فیلتر های رنگی نرم باشد توجه داشته باشید که کودک باید مرکز توجه باشد و پس زمینه های شلوغ تمام زیبایی کار را میگیرد زیرا کودگان ساده ترین دنیا را دارند و پیچیدگی کاملا با کودکان در تضاد است.

نور طبیعی

همانطور که گفتیم برای به وجود اوردن یک رنگ طبیعی و ارامش بخش نور طبیعی بیشترین نقش را دارد از نور پنجره ترجیها نور صبح و عصر استفاده کنید مثلا زاویه 45 درجه ی نور طبیعی در ساعات ذکر شده روی صورت کدک عکسی بینظیر را خلق میکند. بدترین زمان عکس برداری در نور طبیعی هنگام ظهر و بعد از ظهر است که پردو های قوی خورشید به پوست کودک اسیب میرساند و درخشش طبیعی کودک را میگیرد.

  • کودک را به پشت بخوابانید
  • کودک را به پشت بخوابانید و صورتش را به سمت دوربین برگردانید در این حالت بهترین ژست ها را خواهد داشت
  • کودک را بخندانید

یک کودک خوشحال میتواند حس زندگی را القا کند و به طور کلی زیبای و شاداب به نظر میرسد. مهم تر از ان یک کودک شاد و خندان بسیار دلنشین تر و دوست داشتنی تر از یک کودک خواب است مخصوصا پیش والدین که مشتری شما محسوب میشوند. کودکان در هنگام خندیدن چندین برابر معصوم تر به نظر می ایند.

 

لوازم جانبی

در هنگام عکاسی از کودک خلاق باشید لباس های بزرگتر تاج گل کراوات و هر لوازم جانبی که میتواند عکستان را خلاق تر کند فقط توجه داشته باشید که از تمام این لوازم به صورت یکجا استفاده نکنید تا سادگی عکس از بین نرود.

عکسبرداری مداوم

همانطور که گفتیم کودکان حرکات و رفتار خودشان را دارند و عکاسی از کودکان کاملا متفاوت و هیجان انگیز است هر لحظه امکان دارد تکان بخورند یا اب دهان و بینی در عکس لکه ایجاد کندبنابراین دوربین خود را در حالت عکسبرداری مداوم قرار داده و بهترین عکس را انتخاب کنید.

با کودک صادق باشید

در هنگام ویرایش عکس روی مواردی تمرکز کنید که برنامه ریزی نشده این مورد مخصوصا در هنگامی خواهر برادران درگیر هستند بیشتر کمک میکند این کار لحظات پر از شیطنت و بازیگوشی توام با شور زندگی را به تصویر میکشد به لحظاتی که کودک به پشت دراز کشیده با پایش بازی میکند میخندد یا برای پدر و مادرش دلبری میکند باشید این لحظه ها را از دست ندهید.

روی چشم ها تمرکز کنید

کودکان چشم های فوق العاده ای دارند چشم هایی که تاریک ترین فضا ها را نیز روشن میکند پس روی این زیبایی بی همتا تمرکز کنید از بالا عکس بگیرید تا چشم ها بیشتر نمایان شود روی مژه ها مانور دهید مخصوصا زمانی که کودک خوابیده عمق چشم های کودک عکستان را منحصربه فرد میکند پس این عمق را از دست ندهید.

با کودک صحبت کنید

قبل از شروع کار با پدر مادر کودک صحبت کنید سعی کنید مجموعه ای از چیزهایی که کودک را خوشحال میکند و یا میترساند را بفهمید با کودک صحبت کنید ارتباط برقرار کنید تا زمانی که صورتتان پشت دوربین قرار میگیرد به این کار ادامه دهید با صداهای بامزه نظر کودک را به خود جلب کنید کودکان به صداها بیشتر از تصاویر عکس العمل نشان میدهند پس از این ترفند برای جذب نگاه کودک به سمتی که مدنظر دارید استفاده کنید.

خانواده را درگیر کنید

بعد ار ثبت عکس های تکی خانواده را وارد کنید عکس هایی که نگاه کودک به والدین است عکس های دوستداشتنی خواهد شد در صورتی که خواهر یا برادر بزرگتر دارد هم قطعا باید از ان ها استفاده شود سعی کنید در عکس ها نگاه بزرگتر ان ها را به تصویر بکشید مثل حس مراقبت یا در اغوش کشیدن.

  • کمک بگیرید
  • عکاسی از کودکان بسیار مشکل است پس دستیار فراموش نشود
  • از سبک ماکرو کمک بگیرید

یکی از نمونه های عکس های نوزادان عکس های ماکرو است پس روی بهترین قسمت ها تمرکز کنید چشم مژه دست لب ها دست ها…

فلاش خاموش

هیچ چیز بدتر از فلاش وحشی یک دوربین نیست که چشم های خواب یک کودک را بیدار میکند یا باعث ازار چشم هایش میشود تمام تنظیمات را به فتوشاپ بسپارید و فقط از نور طیعی استفاده کنید

بر اساس سن عکاسی کنید

برای کودکان در رده های سنی مختلف سبک های مختلف داشته باشید به طور مثال برای نوزادان ماکرو و برای کودکان که توان نشستن دارند عکس های با زاویه گسترده تر را انتخاب کنید.

قاب

  • همه چیز را در یک قاب جای دهید تا ظاهر عکس با خطوط منحنی و زاویه ها زیبا شود
  • فتوشاپ و لایت روم را حرفه ای بیاموزید
  • پردازش یکی از مهمترین بخش های عکس کودک است پس فتوشاپ و لایت روم را به صورت حرفه ای بیاموزید عکس ها را بیش از حد ویرایش نکنید

فیلتر

  • عکس های کودکانه سرشار از سادگی هستند گاهی لازم ماست با فیلتر ها این سادگی ها را تقویت کنید مثل فیلتر سیاه و سفید و…

تمرین و تکرار مرتب

هیچ چیز به اندازه ی تمرین و ممارست در بهتر شدن کارتان اهمیت ندارد تا میتوانید عکس بگیرید و هر عکس را با فیلتر های مختلف ازمایش کنید البوم درست کنید از نمونه کارهایتان و به ترتیب تاریخ عکس ان ها را بچینید و در نهایت نمونه کارهایتان را با هم مقایسه کنید میتوانید کارهایتان را برای ما ارسال کنید.

خانواده

برای عکاسی خانوادگی ابتدا باید چند نکته را رعایت کنید

  • پرسجو :اطلاعات اولیه و مهم را در رابطه با خانواده ی مورد نظر کسب کنید پرسشنامه تهیه کنید و روحیات و علایق و سلایق خانواده را مورد بررسی قرار دهید این کار راه را برای شما روشن میکند
  • امتحان کنید:ممکن است مدل های شما اسرار به زاویه های خاص داشته باشند شما بدون اینکه حس ناامنی را به مدل انتقال دهید همه ی زوایا را امتحان کنید
  • جزئیات را به یاد داشته باشید:تمام تجهیزات را همراه داشته باشید عکاسی در طبیعت بسیار جذاب خواهد بود شرایط اب و هوا را بسنجید
  • ترفند های خانوادگی :اگر کسی نیم تنه پایینی بزرگتر دارد از زاویه باز استفاده کنید یا مثلا اگر اختلاف قد بین زوجی بسیار مشهود است از چهارپایه استفاده کنیدو..
  • به عکاسی کودکان توجه کنید
  • در بخش قبل عکاسی کودک را کاملا توضیح دادیم
  • عکس های واضح بگیرید:سعی کنید در عکس های خانوادگی تمام اعضای خانواده را در کادر واضح نگه دارید اگر تعداد اعضا بیشتر است خانواده را دو ردیف کنید.
  • احساسات را ثبت کنیدنگاه ها لبخند ها و فرم هایی که احساسات خانواده را به تصویر میکشد بهترین عکس ها خواهد بود در یک خانواده نیازی نیست کمدین باشید نکات کوچی خنده را به لب های خانواده خواهد اورد.
  • زاویه های مناسب پیدا کنید:سعی با توجه به اندام و صورت مثلا بزرگی بینی و … زاویه ها را تغییر دهید از زاویه های غیر معمول نترسید
  • دیافراگم را با توجه به عکس تغییر دهید همانطور که میدانید در عکس های مختلف تنظیم دیافراگم متفاوت و بسیار مهم است که در مقاله ای به صورت کامل شرح خواهیم داد
  • سرعت شاتر را مورد بررسی قرار دهید تنظیم این مطلب را نیز مقاله ای به صورت کامل شرح خواهیم داد
  • تنظیمات iso را اعمال کنید
  • فرمت raw را انتخاب کنید
  • یک زمان مناسب از روز را انتخاب کنید اهمیت نورپردازی را فراموش نکنید از روزهای با اب و هوای گرفته پرهیز کنید
  • پوشش را دست کم نگیرید روی پوشش اعضای خانواده توجه داشته باشید رنگ ها را طوری انتخاب کنید که مکمل هم باشند سادگی را فراموش نکنید به فصل و فضای عکاسی توجه کنید و رنگ ها را با توجه به ان انتخاب کنید
  • ویرایش عکس ها را مثل عکاسی از کودک پیچیده نکنید در عکاسی خانوادگی سادگی بسیار مهم است پس با فیلتر های اضافه یا خیلی تند ملایمت را از بین نبرید

سلفی

عکاسی سلفی را کمتر کسی است که نشناسد و یا انجام نداده باشد اما به عکاسی سلفی نباید خیلی گذرا نگاه کرد این سبک بسیار محبوب و همه گیر شده قاعده و قانون خودش را دارد.

فقط از صورت عکس نگیرید

وقتی به عکس سلفی فکر میکنید اولین چیزی که در ذهن تداعی میکند عکس پرتره است در حالی که سلفی عکسی است که شما از خود میگیرید حال میتواند این عکس از چهره شما باشد یا دست و پا پس امتحان کنید عکس از پاهاتون رو خصوصا زمانی که قصد ثبت عکس کفش جدیدتان را دارید یا دستبندتان که با انگشتر ست کردید و…

دوربین را نزدیک بیارید:گوشی را به خودتان نزدیک کنید تا شلوغی های اطراف را محو کنید با این روش میتوانید روی نقاط خاص تمرکز کنید مثل درشت کردن چشم ها …

سلفی را دست کم نگیرید:در عکاسی سلفی نقاط طلایی را فراموش نکنید و سعی کنید قواعد عکاسی را رعایت کنید.

سلفی با اب:یکی از ایده های خوب عکس های سلفی اب است کنار استخر در حاما بخار گرفته دراز کشیدن در وان و…

سلفی دو دستی:سلفی دو دستی نه همیشه اما در بعضی از ژست ها بسیار جذاب خواهد بود و البته امکان ثبت عکس را راحت تر میکند.

از مونوپاد استفاده کنید

در نور بایستید از نورهای طبیعی نهایت استفاده را ببرید

از زوایا مختلف عکس بگیرید خودتان را محدود نکنید عموما همه ی ما یک زاویه خاص را بیشتر میپسندیم ان را پیدا کنید اما محدود نشوید به یک زاویه، زاویه شانه را تنظیم کنید

لوازم جانبی را فراموش نکنید عینک مدل ارایش مو و…جذاب باشید سعی کنید رفتاری متفاوت داشته باشید: متفاوت باشید سعی کنید عکس هایی را ثبت کنید که ایده های منحصربه فرد دارد احساساتتان را بروز دهید اخم لبخند شادی و… را در چهره خود نمایش دهید

عکس های قدی را فراموش نکنید

در هنگام ثبت عکس سلفی کمی گردن خود را به سمن جلو بکشید (البته میدونم همه در این زمینه استادید

بدن

عکاسی از بدن انسان که از زمان های دور مورد توجه قرار داشته عکاسی از اعضای بدن در حالات و فرم های مختلف همراه با هیجان، هوس، عشق، غم، غرور، خشم، تحرک و ….. است و چشم هر بیننده ای را به خود جذب میکند. سبکی که گاه با دفرمه کردن اندام با ایجاد کنتراست یا زاویه های خاص تر ذهن هر بیننده ای را به چالش میکشد. منحنی شانه خط های مزاحم یک زخم کشش مغناطیس چشم این تصاویر را اغوا کننده و گاهی الهام بخش میکند.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵