نحوه استفاده از انواع فیلتر پلاریزه برای بهبود نوردهی در عکاسی

فیلتر پولاریزه چیست؟ انواع، کاربردها و روش استفاده

خب مطلب جدیدی که امروز می خوانید درباره فیلتر پلاریزه هستش و شما به این دلیل اینجا هستید زیرا نمی دانید فیلتر پلاریزه چیست. یا یکی از آنها را دارید ، اما نمی دانید چگونه از آن استفاده کنید و برای چه چیزی استفاده می شود.

شما در جای مناسب هستید ما نه تنها به شما می گوییم که یک فیلتر پلاریزه کننده چه کاری است و چه کاری انجام می دهد ، بلکه نحوه استفاده از آن برای به دست آوردن بهترین نتیجه از عکس های شما است.

فیلتر پلاریزه چیست؟

دو نوع فیلتر پلاریزه وجود دارد. که نام های ان دو را میتوان خطی و دایره ای نامید.

عکاسان از فیلترهای خطی برای عکاسی فیلم استفاده می کنند. و فیلترهای پلاریزه دایره ای برای دیجیتال. فیلترهای دایره ای فوکوس خودکار دوربین دیجیتال را اشتباه نمی گیرند.

وقتی فیلتر دایره ای را به انتهای لنز خود وصل می کنید ، می توانید فیلتر را بچرخانید. این امر جهت پلاریزه شدن نور و تغییراتی را ایجاد می کند.

چرا از فیلتر پلاریزه استفاده کنیم؟

فیلترهای پلاریزه یکی از انواع فیلترهای لنز هستند. این یک افزودنی ارزشمند برای تجهیزات دوربین شما است زیرا برای عکاسی در زیر نور مستقیم خورشید عالی است.

آنها تابش خیره کننده را از اجسام غیر فلزی حذف می کنند. این به نوبه خود باعث ایجاد رنگ های اشباع شده در طبیعت می شود.

جلوه ایجاد شده توسط یک فیلتر قطبی یکی از مواردی است که نمی توانید در تولید پس از آن تکرار کنید.

نحوه کارکرد فیلترهای پلاریزه

هنگام عکاسی در زیر نور مستقیم خورشید ، اغلب متوجه خواهید شد که تصاویر شما با احساس بیش از حد خشن ظاهر می شوند. به زمانی که زیر نور آفتاب هستید بدون عینک آفتابی فکر کنید. دیدن بسیار سخت است ، درست است؟پلاریزرها تنها با نوردهی از جهت خاصی کار می کنند و نور خیره کننده عکس ها را از بین می برند.

نگاهی به عکسهای زیر بیندازید. اولین مورد بدون فیلتر گرفته شده است و می توانید خورشید را در حال انعکاس از جاده مشاهده کنید.

این موضوع سفیدی ها را بیش از حد نشان داده است. مشاهده جزئیات دقیق تر را سخت تر می کند و کیفیت کلی عکس را کاهش می دهد.

نحوه استفاده از انواع فیلتر پلاریزه برای بهبود نوردهی در عکاسی

حالا به عکس مشابه زیر نگاه کنید ، اما این بار من از یک فیلتر پلاریزه استفاده کردم.

تابش و نور خورشید که خیره کننده است جاده را از بین برده است و می توانید سفیدی ها را بسیار بهتر جلوه دهید. شانه سمت چپ سوژه نیز دارای جزئیات بسیار بیشتری است.

در حال حاضر تفاوت مشخصی در رنگ بین آن و جاده وجود دارد.

نگاه کردن به عکس های گرفته شده با این فیلتر به مراتب بسیار آسان تر و بهتر است.

فیلترهای پلاریزه نیز مه را از روی عکس ها پاک می کند. هنگام عکس گرفتن از یک موضوع یا صحنه دور ، این واضح ترین حالت است. آسمان را بسیار آبی تر نشان می دهد و همه رنگ ها پر جنب و جوش تر و اشباع تر می شوند.

به 2 عکس زیر نگاه کنید – فقط عکس دوم پلاریزه شده است.

آموزش استفاده از فیلتر پلاریزه کننده

فیلترهای پلاریزاسیون وقتی در فاصله 90 درجه از خورشید قرار می گیرند بهترین نتایج خود را تولید می کنند. این یک راه عالی برای دریافت بهترین نتیجه از فیلتر شما است.

اما هنگام عکاسی از یک صحنه با زاویه باز باید مراقب باشید زیرا پلاریزه شدن آسمان یکسان نیست. با دورتر شدن رنگ آبی از خورشید ، تغییر رنگ آبی را مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در زیر نشان داده شده است ، هنگامی که خورشید پشت عدسی است ، کمترین تأثیر را دارد. من فقط از یک فیلتر پلاریزه برای عکس سمت راست استفاده کردم.

فیلترهای پلاریزه معمولاً ضخیم هستند و تمایل دارند تصویر شما را تیره کنند. برای این منظور ، اطمینان حاصل کنید که سرعت شاتر شما هنوز آنقدر بالا است که بتوانید عکس را به صورت دستی بگیرید.

این فیلترهای پلاریزه در نور مستقیم خورشید بهتر کار می کنند بنابراین نباید مشکلی ایجاد کند. اگر چنین است ، توصیه می کنم ISO خود را از 100 به 200 افزایش دهید.

بسیار مهم است که مطمئن شوید تعادل رنگ سفید خودکار را با افزودن فیلتر تیره اشتباه نمی گیرید. مطمئن شوید که آن را روی نور روز تنظیم کرده اید تا نتیجه ای را که بدنبال آن هستید بداند.

فیلترهای پلاریزه فقط در زیر نور خورشید کار می کنند. فیلتر را در شب و در روزهای ابری کنار بگذارید. مراقب باشید که آسمان خیلی تاریک نشود – این یک اشتباه آسان است که با یک فیلتر پلاریزر انجام دهید.

نمونه ها

به عکس زیر نگاه کنید ، نتیجه فیلتر پلاریزر بسیار زیاد از حد و افراطی است و باعث می شود عکس غیر طبیعی به نظر برسد.

این می تواند یک جلوه بسیار جالب ایجاد کند ، اما گاهی اوقات بهتر است از فیلتر استفاده نکنید.

از عکسهای زیر ، تصویر سمت چپ پلاریزه نشده است. بازتاب های روی زمین در واقع جزئیات را به عکس می افزاید.عکس سمت راست که پلاریزه شده است تیره تر و سخت تر دیده می شود.

می توانید از فیلترهای پلاریزه برای بازتاب شیشه و آب استفاده کنید. آنها در این مورد بسیار موثر هستند.بسیاری از عکاسان از آنها هنگام عکاسی از دریاچه ها استفاده می کنند زیرا به شما امکان می دهد فاصله بیشتری را در آنجا مشاهده کنید.

در نهایت ، مهم این است که فیلتر پلاریزه دایره ای خود را به درستی استفاده کنید و به خوبی به ان جهت دهید. به دو تصویر زیر نگاه کنید.

قسمت سمت چپ به درستی چرخانده نشده است و می توانید محو شدن آشکاری را در آسمان مشاهده کنید.در حالی که عکس سمت راست ، که به درستی جهت گیری شده است ، بسیار طبیعی تر به نظر می رسد.

هنگام خرید فیلترهای پلاریزه به چه نکاتی توجه کنیم؟

اندازه مناسب – از نظر اندازه به انتهای لنز یا قسمت داخلی درپوش لنز خود نگاه کنید.

DSLR = دایره ای – اگر دوربین دیجیتال دارید ، مطمئن شوید که پلاریزه دایره ای است.

کیفیت – خرید یک لنز 1500 دلاری و قرار دادن یک تکه شیشه ارزان در جلوی آن فایده ای ندارد. من از فیلترهای درجه یک Hoya استفاده می کنم.

کیس یا کیف – یک کیف بخرید تا زمانی که از آن استفاده نمی کنید ، آن را داخل آن قرار دهید تا فیلتر خود را از گرد و غبار و خط و خش حفظ کنید و ان را نجات دهید.

هنگامی که یک فیلتر پلاریزه کننده دارید ، همه کاره بودن شما را شگفت زده می کند. آیا تا به حال در مورد کشش نوری شنیده اید؟ تنها چیزی که نیاز دارید یک لپ تاپ یا رایانه لوحی ، مقداری پلاستیک و فیلتر پلاریزه کننده است و می توانید جلوه های رنگین کمان خیره کننده ایجاد کنید.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵