7عنصر هنر چیست؟ (چگونه از آنها در عکاسی استفاده کنیم!)

اگر می خواهید در عکاسی پیشرفت کنید، باید هفت عنصر هنر و طراحی را درک کنید. در صورت استفاده صحیح، هر یک از این عناصر عکس های کسل کننده را به یک اثر هنری تبدیل می کند.

در این مقاله به بررسی هر یک از این عناصر هنری در عکاسی و نحوه استفاده از آنها می پردازیم.

7عنصر هنر چیست؟ (چگونه از آنها در عکاسی استفاده کنیم!)

7 عنصر هنر چیست؟

برای ایجاد یک عکس عالی، باید اصول تئوری هنرهای زیبا را بدانید. درک هفت عنصر هنر اولین قدم عالی است.

هفت عنصر هنر عبارتند از:رنگ – بافت – خط – شکل یا فرم – ارزش – الگو – فضا

این عناصر با اصول هنر و طراحی همراه هستند. این اصول شامل تکرار، تضاد، تعادل، وحدت و تاکید است.یک ترکیب بندی خوب از این عناصر استفاده می کند تا عکس از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و متعادل باشد.

1. نحوه استفاده از رنگ در عکاسی

وقتی صحبت از هنر می شود، رنگ عنصر مهمی است. رنگ ها در هر فریم باید به کل ترکیب کمک کنند یا جنبه خاصی را تقویت کنند.

برای شروع از چرخه رنگ استفاده کنید. با تمرکز بر این طرح های رنگی شروع کنید.

  • تک رنگ : استفاده از سایه های مختلف از یک رنگ، اغلب با نسخه های تیره و روشن.
  • رنگ های مشابه: استفاده از سه یا چند رنگ در کنار یکدیگر در چرخه رنگ.
  • رنگ های سه گانه: رنگ هایی که به طور مساوی در اطراف چرخه رنگ قرار گرفته اند. این سه رنگ حس هماهنگی را در عکس شما ایجاد می کنند.
  • رنگ های مکمل: هر دو رنگی که در مقابل هم روی چرخه رنگ قرار می گیرند. استفاده از این ها می تواند تنش و کنتراست بالایی در عکس های شما ایجاد کند.
  • رنگ‌های متضاد: رنگ‌هایی که مستقیماً در مقابل چرخه رنگ قرار دارند.

2. نحوه استفاده از بافت در عکاسی

دنیا پر از بافت است. استفاده از بافت در عکاسی یک راه عالی برای افزودن عمق و احساس است. بافت همچنین می تواند کنتراست و درام را به تصاویر شما اضافه کند.

عکس گرفتن را در جایی که بافت وجود دارد شروع کنید و سعی کنید که ان را تمرین کنید. با لنز ماکرو دوربین خود، روی برجستگی های یک سطح تمرکز کنید. سعی کنید از دانه های چوب، آجر یا دیوارهای بلوک بتنی عکس بگیرید. همچنین می توانید با استفاده از رنگ یا مواد دیگر روی سطوحی مانند تخته های بوم بافت ایجاد کنید.

می‌توانید در حین ویرایش، بافت را در عکس‌هایتان تشدید کنید.

3. نحوه استفاده از خط در عکاسی

مرزهای یک شکل بیشتر در عکاسی خط ایجاد می کند. استفاده از خطوط برای ایجاد مسیری برای کشف عناصر ضروری تصویر، خطوط پیشرو نامیده می شود.

خطوط اصلی به طور طبیعی چشم بیننده را به یک نقطه خاص جلب می کند. آنها همچنین عمق و فضایی را در عکس هایی ایجاد می کنند که در غیر این صورت صاف به نظر می رسند.

انواع خطوط پیشرو شامل نقاط مستقیم، مورب، همگرا و ناپدید می شوند.معماری یک سبک عالی برای کشف با استفاده از خطوط در تصاویر شما است.

4. نحوه استفاده از شکل در عکاسی

شکل در عکاسی طرح کلی یک تصویر است. این عنصر ارتباط نزدیکی با خطوط دارد.

ما معمولاً اشکال را در عکاسی به صورت هندسی یا ارگانیک تعریف می کنیم. اشکال هندسی معمولاً دارای خطوط مستقیم و زوایای تیز هستند، مانند مثلث و مربع. اشکال ارگانیک طبیعی تر هستند و اغلب به صورت آزادتر گرد با منحنی های گرد هستند.

شکل را می توان برای ایجاد حس عمق یا تأثیر گذاشتن بر تعادل ترکیب شما استفاده کرد. اشکال می توانند نقطه کانونی یک تصویر باشند یا برای جلب نظر بیننده به موضوع دیگری استفاده شوند.

از اشکالی که به راحتی قابل تشخیص هستند برای جلب توجه بیننده استفاده کنید.

5. نحوه استفاده از ارزش در عکاسی

در اصطلاح عکاسی، ارزش به معنای روشن یا تیره بودن رنگ هاست. عکسی با کنتراست بالا حس ارزشی قوی خواهد داشت. یکی که گسترش یکنواخت دارد ممکن است صاف یا کمتر جالب به نظر برسد.

یک تصویر کنتراست بالا ممکن است حس درام یا جذابیت را به تصویر بکشد، در حالی که حتی مقادیر ممکن است برای تصاویر مینیمالیستی یا آرام مناسب تر باشند.

ارزش برای عکاسان سیاه و سفید ضروری است زیرا تنها راه تشخیص سایه ها و رنگ های مختلف است.هنگام عکاسی، حتما از نور طبیعی استفاده کنید تا آن سایه ها و هایلایت های غنی را به دست آورید.

6. نحوه استفاده از الگو در عکاسی

چشم انسان به طور طبیعی به دنبال الگوها است. الگو و تکرار باعث ایجاد روابط بین اشیاء مختلف می شود. می توانید از الگوها برای کمک به ایجاد حرکت عمقی یا حالت استفاده کنید.

الگوهای رایج برای عکاسی عبارتند از:

  • تکرار اشیا در پیش زمینه و پس زمینه
  • تکرار الگوهای طبیعی مانند امواج

الگوها همچنین یک راه عالی برای برجسته کردن جزئیات در عکس شما هستند، مانند یک شی یا شخصی که در بین عناصر دیگر گم شده است.

7. نحوه استفاده از فضا در عکاسی

به فضا فکر کنید که مناطق اطراف سوژه شما معمولا خالی است. این فضاها اغلب فضای وسیعی مانند آسمان یا آب هستند.در اصطلاح عکاسی به این مورد فضای منفی می گویند. در مقابل ان، فضای مثبت هم داریم.

برای ایجاد تعادل، اطمینان حاصل کنید که هنگام کادربندی عکس خود فضای منفی کافی باقی می گذارید. ما از فضای منفی برای تضاد عناصر دیگر استفاده می کنیم. می تواند با اضافه کردن اشکال و بافت های مختلف به یک قاب خالی، جذابیت بصری ایجاد کند.

استفاده از قانون شبکه یک سوم را تمرین کنید تا به صورت استراتژیک فضای کم و بیش به عکس اضافه کنید.

کلام اخر

هنگامی که شروع به فکر کردن در مورد عکاسی خود از طریق هفت عنصر هنری می کنید، ایجاد تصاویر زیبا بسیار آسان تر خواهد بود.

لازم نیست در تئوری هنر متخصص باشید. مراقب نشانه هایی باشید که در عکس های خود می بینید. امروز از این نکات برای ساختن یک عکس خلاقانه و منسجم استفاده کنید.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵