نحوه عکاسی از بافت ها

بافت در سوژه های عکاسی همه جا وجود دارد. از وسیله های هنری مانند مجسمه، سفال، نقاشی و غیره گرفته تا اشیاء روزمره و طبیعت مانند درختان، گل ها و پارچه ها.

آیا می خواهید خلاقیت و عمق بیشتری به تصاویر خود اضافه کنید؟ پس این نکات عکاسی برای تصاویر بافت را دوست خواهید داشت.

بافت در عکاسی به چه معناست؟

کلمه بافت برای عکاسان آشناست. اما ممکن است معنای آن برای برخی کمی گیج کننده باشد.

در اصل، بافت ها جزئیاتی هستند که به صورت بصری احساس فیزیکی چیزی را توصیف می کنند. بافت ها می توانند صاف، زبر و هر چیز دیگری که دست شما هنگام لمس یک سطح احساس می کند، باشد.

شما می توانید از آنها از راه دور (به عنوان مثال یک دیوار پوشیده از گرافیتی) یا از نزدیک (به عنوان مثال جزئیات روی یک برگ) عکس بگیرید.

در عکاسی، عمق، کنتراست خوب و الگوها چیزی است که بافت ها را مشخص می کند. و می توانید این موارد را در پس پردازش یا یک برنامه ویرایش تشدید کنید.

نحوه عکاسی از بافت ها

نحوه عکاسی از بافت ها – تنظیمات و نکاتی راجب دوربین

هرچه عدد f شما بزرگتر باشد، دوربین شما جزئیات بیشتری را ثبت خواهد کرد. هرچه عدد f شما کوچکتر باشد، تاری و بوکه بیشتری در تصاویر خود خواهید دید.

عکس‌های بافت‌های مختلف معمولاً بسیار دقیق و واضح هستند، به این معنی که دیافراگم شما باید حداقل f/6 باشد.

برخی افراد دوست دارند با استفاده از اعداد f کم از تکه هایی از بافت های مختلف عکس بگیرند. این نیز در عکاسی بافت قابل قبول است.

به همین دلیل، می‌توانید تقریباً از هر لنزی برای عکاسی از بافت‌ها استفاده کنید.

هر چقدر هم ثابت باشید، وقتی شاتر را فشار دهید، دستانتان کمی می لرزد. حرکات جزئی مانند اینها در سایر ژانرهای عکاسی اهمیت چندانی ندارند.

با این حال، وقتی صحبت از عکاسی بافت می شود، تعیین می کنند که آیا یک عکس موفق است یا خیر. هنگام عکاسی از بافت ها از سه پایه برای کاهش لرزش دوربین استفاده کنید. مگر اینکه هدف شما ایجاد عکس های تار باشد.

اگر می‌خواهید عکس‌هایتان کاملاً واضح باشند، از تایمر استفاده کنید. این اطمینان حاصل می کند که هیچ چیز – حتی حرکات جزئی دست – بر وضوح عکس بافت شما تأثیر نمی گذارد.

اگر به هر دلیلی می خواهید بدون قرار گرفتن در کنار دوربین خود عکس بگیرید، می توانید از ریموت استفاده کنید.

اینها در عکاسی پرتره رایج هستند. اما برای سایر انواع عکاسان نیز ارزشمند هستند. این دستگاه کوچک می تواند یک تایمر تنظیم کند یا به شما کمک کند از راه دور عکس بگیرید.

لبه های تار نشان می دهد که برای گرفتن این عکس از یک عدد f کوچک مانند f/3.5 استفاده شده است. پیش زمینه های تار می توانند بافت را در عکاسی قاب بندی کنند، و عمق ایجاد کنند و عکس های شما را رویایی تر نشان دهند.

چگونه سوژه عکاسی بافت خود را پیدا کنیم

یکی از بهترین چیزها در مورد بافت ها این است که تقریباً در هر جایی می توانید آنها را پیدا کنید. هرچه به جزئیات بیشتری توجه کنید، فرصت های خلاقانه تری را کشف خواهید کرد.

برنامه های اجتماعی شلوغ خود را در خانه رها کنید و در پارک خود قدم بزنید. یک لیست ذهنی از بافت هایی که برای شما برجسته است تهیه کنید. این می تواند هر چیزی باشد، از سطوح ناهموار مانند دیوارهای آجری، پوست درختان گرفته تا سطوحی مانند رنگ پوست کنده.

اگر نمی خواهید در حین پیاده یک دوربین بزرگ حمل کنید، از دوربین گوشی هوشمند خود استفاده کنید. بهترین مکان ها را شناسایی کنید و بهترین عکس ها را بگیرید.

شما همچنین می توانید به دنبال بافت در خانه باشید. حتی خسته کننده ترین اتاق نیز پر از الگوها و کنتراست است. این بافت ها می توانند سوژه عکس های بعدی شما شوند.

میز، کاغذ دیواری و ملحفه چند نمونه از عکاسی زیبای بافت داخلی هستند. سواحل، فروشگاه های دستفروشی، کتابخانه ها یا خیابان های شهر نیز مملو از بافت های عالی هستند.

پارک ها یا جنگل ها از قابل دسترس ترین مکان ها برای بافت هستند. شما می توانید بدون نگرانی در مورد ایمنی یا محدودیت زمانی به دنبال بافت های جالب بگردید.

چگونه بافت های خود را بسازید

شما می توانید بافت های خود را از هر چیزی که ممکن است تصور کنید بسازید. سعی کنید یک اثر هنری بسازید. لازم نیست برای شما یک شاهکار باشد تا از آن برای ایجاد بافت های چشم نواز برای پروژه های عکاسی استفاده کنید.

حتی یک مجسمه بی دست و پا دارای بافت هایی است که می تواند در یک عکس ماکرو زیبا به نظر برسد.

حالت صافی و زبری در این بافت ها عکس را برجسته تر می کند.

برای ایجاد بافت های خود، می توانید:

یک نقاشی انتزاعی بسازید؛ جمع آوری و سازماندهی اشیاء طبیعی مانند سنگریزه، برگ، یا گل های خشک؛ از چیزهایی مانند آرد، پر و آب در حال حرکت عکس بگیرید.

موهای ترکیب شده با ارد عالی (اما نامرتب) هستند. می تواند منجر به بافت های غیر قابل پیش بینی شود. اگر عاشق عکاسی اکشن هستید، از ترکیب حرکات با اشیاء تصادفی برای عکاسی بافت لذت خواهید برد. اگر جایگزین تمیزتری می‌خواهید، قطرات آب یا پرتاب کردن برگ به سوژه خود را امتحان کنید.

چگونه از نور برای افزودن عمق به بافت های خود استفاده کنید

حتی زیباترین بافت ها نیز در نور نادرست، نامطلوب به نظر می رسند.

نور مستقیم (به عنوان مثال نور ظهر) ممکن است کنتراست بیش از حد به عکس شما اضافه کند. و نور ملایم عصر ممکن است گرفتن یک عکس واضح را دشوار کند. دانه های زیادی به تصاویر شما اضافه می کند.

شما می توانید جذاب ترین نور را بین این دو افراط پیدا کنید.

ظاهر بافت ها با پیشرفت روز تغییر می کند. این همان چیزی است که نور طبیعی یا نور محیط را بسیار غیرقابل پیش بینی و سرگرم کننده می کند.

گاهی اوقات، این غیرقابل پیش بینی بودن ممکن است ناامید کننده باشد. به خصوص اگر فضای خاصی دارید که دوست دارید عکس بگیرید.

در چنین مواردی سعی کنید با نور مصنوعی کار کنید. استودیوی خود را با استفاده از یک پس زمینه ساده (حتی یک ورق کاغذ بزرگ این کار را انجام می دهد) و یک منبع نور ایجاد کنید.

وقتی خودتان سوژه هایتان را روشن کنید، کنترل بیشتری خواهید داشت. این به معنای زمان بیشتری برای آزمایش زاویه، کنتراست و روشنایی است.

اگر تجهیزات نورپردازی حرفه ای ندارید، می توانید از یک لامپ یا یک مشعل با یک پخش کننده نور ساده استفاده کنید.

اگر سایه ها در این تصویر چندان شدید نبودند، صاف به نظر می رسید. به لطف هایلایت ها و رنگ های ظریف، بافت برگ ها خودنمایی می کند.

نحوه استفاده از بافت در پرتره های عکاسی

در عکاسی پرتره، می‌توانید از بافت‌ها برای افزودن عمق، شادابی و کنتراست بیشتر به چهره استفاده کنید. بافت های انسان شامل مو، چین و چروک و کک و مک است.

با بافت های انسانی مانند بافت های موجود در طبیعت رفتار کنید. از آنها از نزدیک، با جزئیات یا از راه دور عکس بگیرید. هرچه جزئیات بیشتری داشته باشند، عکس های شما چشمگیرتر به نظر می رسند.

همچنین می توانید از بافت ها برای بهبود پس زمینه پرتره استفاده کنید. حتی اگر یک الگو را به دلیل عمق میدان تار کرده باشید، می تواند کنتراست را به یک پرتره ساده اضافه کند.

هنگام انتخاب پس زمینه مناسب برای پرتره های خود، مراقب رنگ های مکمل باشید. بافت‌هایی که بیش از حد شلوغ یا رنگارنگ هستند، بعضی اوقات ممکن است خوب و گاها ممکن است عکس شما را خراب کند.

بر اساس تجربه من، پاستل، سطوح چروکیده و رنگ‌های ساده، پرتره‌ها را بیشتر تقویت می‌کنند.

چگونه با استفاده از بافت های ساده، نوردهی های دوگانه خیره کننده ایجاد کنیم

نوردهی دوگانه حداقل از دو عکس ادغام شده تشکیل شده است. یکی از این عکس ها معمولا یک سیلوئت است. دیگری منظره، پرتره یا بافتی است که به صورت سایه می باشد.

برخی از بهترین نوردهی های دوگانه دارای بافت های زیبا هستند. اینها تصویر اصلی را برجسته می کنند.

در صورت تمایل می توانید چندین بافت را در تصاویر خود قرار دهید. در این عکس دو سیلوئت مختلف و یک تصویر استفاده کرده ام. بافت در واقع یک عکس از یک ساحل است. امواج تقسیم بندی ایجاد کرده است که در واقع باعث شده به هویت های مختلف فکر کنم. هیچ یک از اینها بدون کمک بافت رخ نمی داد. هنگامی که روی نوردهی خود کار می کنید این را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که تا آنجا که می توانید با منابع بیشتری آزمایش می کنید.

در طول هر عکاسی، چند دقیقه ای را صرف عکاسی از بافت ها و مناظر می کنم. اینها برای پروژه های بالقوه با قرار گرفتن در معرض دوگانه مفید هستند. سپس آنها را در یک پوشه منبع ویژه ذخیره می کنم.

عکس‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید ممکن است اکنون مفید به نظر نرسند، اما قطعاً روزی به کار خواهند آمد. گاهی اوقات، من با استفاده از بافت هایی که سال ها پیش عکاسی کرده ام، نوردهی های دوگانه ایجاد می کنم!

گاهی اوقات، نوردهی های دوتایی، سایه را نشان نمی دهند. این عکس از دو تصویر تشکیل شده است: یک پرتره ساده با یک دیوار ساده برای باز کردن فضای عکس دوم و یک عکس دقیق از برگ ها.

نحوه ویرایش بافت در عکاسی

می‌توانید با کمک چند ابزار ویرایش، بافت‌های خود را برجسته‌تر کنید. من از Lightroom به عنوان مثال در اینجا استفاده خواهم کرد، اما شما می توانید ابزارهای مشابه را در Photoshop و GIMP پیدا کنید:

کنتراست – این حتی کسل کننده ترین بافت ها را بهبود می بخشد. نوار لغزنده را به سمت راست حرکت دهید. مطمئن شوید که زیاده روی نکنید وگرنه با یک تصویر تاریک و بیش از حد اشباع مواجه خواهید شد.

شفافیت – این کار به تمام جزئیات عکس شما عمق می بخشد. از آزمایش آن نترسید. هیچ ویژگی صورت مکان های متمایز در تصویر شما وجود ندارد. این بدان معنی است که مقدار زیادی وضوح آن را خراب نمی کند.

Shadows و Blacks – این دو ابزار مجزا هستند که نقش مشابهی در ویرایش برنامه ها دارند. اگر می خواهید عکاسی بافت خود را جوی تر نشان دهید، هر دو نوار لغزنده را کمی به سمت چپ حرکت دهید. رنگ مشکی، مانند کنتراست، تاثیر چشمگیری بر عکس های شما نسبت به سایه ها خواهد داشت.

حتی بافت های صاف را می توان با کمک شفافیت و سایه ها افزایش داد.

ثبت بافت در عکاسی یک سرگرمی سرگرم کننده است. این گالری شما، دستکاری های عکس شما و قدردانی شما از جزئیات را افزایش می دهد.

چیزی که بیشتر از همه در مورد این ژانر دوست دارم این است که توجه را به خود جلب می کند. هرچه از بافت های بیشتری عکس بگیرید، هر کجا که بروید زیبایی بیشتری خواهید یافت. و فرصت های عکسبرداری بیشتری را کشف خواهید کرد.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵