بهترین دوربین ضبط تایم لپس کدام است؟

فناوری تایم لپس برآورده شدن یکی از آرزوهای دیرینه انسان برای غلبه بر فاکتور زمان بود. تکنولوژی با استفاده از فناوری تایم لپس ثابت کرد که هیچ محدودیتی برای ثبت لحظات وجود ندارد؛ حتی زمان. انواع دوربین­ ضبط تایم لپس با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است و کاربردهای فراوانی دارد. اگر شما هم محو تماشای تایم لپس­‌های زیبای وقایع زمان شده­‌اید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا بررسی کنیم بهترین دوربین تایم لپس کدام است؟ البته قبل از آن بهتر است کمی با این تکنیک تصویربرداری آشنا شوید.

تایم لپس چیست؟

واژه Time Lapse در زبان انگلیسی به معنای گذر زمان است. احتمالاً با واژه اسلوموشن آشنا هستید. در اسلوموشن، حرکات پدیده‌­ها بسیار آهسته نمایش داده می­‌شوند. تایم لپس، نقطه مقابل اسلوموشن است. هدف از ضبط تایم لپس این است که سپری شدن زمان و تغییر احوالات یک پدیده را با سرعت زیاد به نمایش بگذارند. به تایم لپس در زبان فارسی، تصویربرداری زمان گریز، گاه گشتی یا گاه گذر نیز گفته می­‌شود.

به بیان دیگر، تایم لپس گونه­‌ای از تصویربرداری است که در آن فرکانس ضبط، بسیار کمتر از فرکانس مشاهده آن سکانس است. در نتیجه چنین به نظر می­‌رسد که زمان با سرعت بیشتری سپری می­‌شود.

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که تصاویر گاه گذر را با استاپ موشن اشتباه نگیرید. علی­رغم شباهت­‌هایی که این دو تکنیک به یکدیگر دارند، تفاوت آن­ها بسیار فاحش است.

حتماً تا به حال تایم لپس­‌هایی از مراحل رشد گیاه یا سپری شدن شب و روز را دیده­‌اید. علی­رغم پیچیده به نظر رسیدن آن، ثبت تایم لپس­‌ها به ابزارهای پیشرفته و خاصی نیاز ندارد. هرچند برای کسب نتیجه بهتر می­‌توانید نسبت به خریداری دوربین تایم لپس حرفه‌ای‌تر اقدام فرمایید. با اینکه دوربین گوشی­‌های هوشمند توانایی ضبط تصویر گاه گذر را دارد اما با توجه به طولانی بودن زمان پروژه، قطعاً به حافظه داخلی بالا و منبع تغذیه احتیاج پیدا خواهید کرد. پس با استفاده از این روش باید هزینه و زمان زیادی را صرف کنید. بنابراین اگر درگیر چنین پروژه­‌هایی هستید به شما استفاده از دوربین تایم لپس را پیشنهاد می­‌کنیم.

چگونگی ضبط تایم لپس

فیلمبرداری در حالت عادی با سرعت متوسط 24 فریم در ثانیه ضبط می­‌شود. دستگاه نمایشگر هنگام پخش، فیلم را با سرعت 24 فریم در ثانیه پخش می­‌کند. به این ترتیب شما متوجه هیچ تغییر سرعتی در آن نخواهید شد. حال اگر فیلم مورد نظر با سرعت کمتری در حدود 1 یا 15 فریم در ثانیه ضبط شده و با سرعت 24 فریم در ثانیه پخش شود، به نظر می­‌رسد سرعت گذر زمان بیشتر شده است.

به این ترتیب، تصویربرداری گاه گذر شکل می­‌گیرد و شما قادر خواهید بود ساعت­‌ها فیلم ضبط شده را در عرض چند ثانیه تماشا کنید.به عنوان مثال اولین تایم لپس تاریخ در سال 1910 یا 1911 ضبط شد که توانست رشد یک گل را که در چند روز شکل گرفته بود، در عرض چندین ثانیه به تصویر بکشد.

در هنگام انجام پروژه با دوربین تصویربرداری گاه گذر دقت داشته باشید که فواصل زمانی باید کاملاً یکسان باشند. به این معنا که لازم است هر 10 دقیقه یا یک ساعت یک بار از سوژه مورد نظرتان عکس بگیرید.

سوژه­‌های تصویربرداری گاه گذر

انتخاب سوژه برای تهیه تایم لپس کار چندان سختی نیست. پدیده­‌های زمین به شکلی هستند که فاکتور زمان تاثیر زیادی روی آن­ها می­‌گذارد. به عنوان مثال فرایند رشد گیاهان، میوه­‌ها، وقوع پدیده­‌های طبیعی، سپری شدن شب و روز، همه و همه می­‌توانند سوژه­‌های جذابی برای ثبت تایم لپس باشند.

علاوه بر این، جهت تهیه مستندات ساخت­ و ساز، نمایش هرچه بهتر و بیشتر پروژه­‌های عمرانی و شرایط سایه اندازی ساختمان­‌ها و سایر مواردی از این دست نیز از تکنیک تایم لپس استفاده زیادی می­‌شود.

بهترین دوربین تایم لپس کدام است؟

جهت ساخت تایم لپس می­‌توانید از طیف وسیعی از دوربین­‌ها، از تجهیزات DSLR گرفته تا دوربین­‌های فاقد آینه استفاده کنید. اما همان طور که گفتیم، با توجه به شرایط خاص پروژه و نیاز به منبع تغذیه و حافظه داخلی بالا، بهتر است از دوربین­‌های مخصوص ضبط تصویر گاه گذر استفاده کنید. گوشی­‌های هوشمند و دوربین­‌های متوسط تا حرفه­‌ای را می­‌توانید طوری تنظیم کنید تا قادر باشید تصاویر گاه گذر بگیرید. لازم است خاطر نشان کنیم که برخی از تکنیک­‌های برداشت تایم لپس، به تجهیزاتی حرفه­‌ای و گران قیمت نیاز دارند. با این حال اگر در سطح مبتدی تا متوسط به این کار مشغول هستید، می­‌توانید از یک دوربین عکاسی، ریموت، سه پایه و لنزهای مناسب استفاده کنید.

 

اما حالا سوال اصلی این است که از میان دوربین­‌های DSLR، کدام نمونه­‌ها برای ضبط تصویر گاه گذر مناسب هستند؟ مدل D85 از برند نیکون و همچنین مدل EOS 90D از برند شناخته شده کانن، از جمله دوربین­‌های عالی برای ضبط تایم لپس محسوب می­‌شوند.

اگر می­‌خواهید از دوربین­‌های بدون آینه استفاده کنید، به شما توصیه می­‌کنیم به سراغ مدل­‌های EOS M6 Mark II کانن و Sony A7 III بروید. در کنار این مدل‌ها بد نیست دوربین‌های مداربسته را هم مد نظر داشته باشید.

برای خرید هر یک از این دوربین‌ها پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت دیدنگار قسمت دوربین عکاسی بزنید و انواع مدل‌ها را بررسی کنید.

برای ضبط تایم لپس از چه لنزی استفاده کنیم؟

برای ضبط تصویر گاه گذر می­‌توانید از لنزهای مختلف با فواصل کانونی متفاوت استفاده کنید. پیش از انتخاب لنز به نکاتی مانند ویژگی­‌های محیط و نتیجه دلخواه خود توجه لازم را داشته باشید. طبق نظرسنجی­‌های انجام شده از عکاسان حرفه­‌ای، لنزهای زیر نتیجه خوبی برای ضبط تایم لپس با دوربین حرفه‌ای داشته است.

  • لنز AF-S NIKKOR 20mm، f/1.8G ED
  • لنز 16-35 f4 L کانن
  • لنز 24-70 f4 L کانن
  • لنز 70-200 f2.8 L MkII کانن
  • لنز NIKKOR Z 14-30mm f/4 S
  • لنز FE 12-24mm f/2.8 GM سونی
  • لنز SAM 28-75mm f / 2.8 سونی
  • لنزهای AF-S DX 16-80mm f/2.8-4E ED VR و AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G

برای ضبط تایم لپس، از چه فیلتری استفاده کنیم؟

یکی از گزینه­‌ها برای ضبط تایم لپس، استفاده از فیلتر ND است. فیلترهای ان دی (ND)، کاربرد بسیار گسترده­‌ای در عکاسی دارند. در صورتی که شما هم به تصویربرداری تایم لپس علاقه‌مند شدید، بهتر است نسبت به تهیه یک فیلتر ND اقدام فرمایید. به کارگیری فیلتر ND خصوصاً زمان ضبط تایم لپس­‌های طولانی، بسیار کارآمد است؛ چرا که به شما این امکان را می­‌دهد تا نوردهی طولانی­‌تری داشته باشید.

علاوه بر این، تنظیمات دوربین خود را روی حالت manual قرار دهید تا از مقدار ایزو پایین استفاده کنید. با پایین آوردن ایزو، به کیفیت بهتری دست پیدا خواهید کرد. اگر می­‌خواهید روی سوژه خود فوکوس خوبی داشته باشید، حتماً دیافراگم دوربین خود را بین محدوده f/5.6 تا f/16 تنظیم نمایید.

چگونه تعداد فریم را انتخاب کنیم؟

پروژه­‌های تایم لپس با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام بسته به سوژه و صحنه مورد نظر، ویژگی­‌های منحصر به فرد خود را دارند. اگر سرعت تغییرات کادر شما بالاست، باید فواصل زمانی کوتاه­‌تر باشد. برعکس، اگر صحنه مدت زمان زیادی طول می­‌کشد، تعداد فریم­‌های خود را بیشتر در نظر بگیرید.

برای مثال پروژه ساخت یک مجتمع تفریحی را در نظر بگیرید. ساخت این مجتمع ممکن است سال­‌ها به طول بی‌انجامد. پس برای ضبط با دوربین تایم لپس از این پروژه بهتر است هر 15 الی 20 دقیقه تصویری تهیه کنید. برعکس، برای ضبط تایم لپس ترافیک، با در نظر گرفتن سرعت عبور و مرور خودروها، باید به فواصل زمانی 10 ثانیه عکس بگیرید. برای محاسبه فواصل زمانی و تعداد فریم‌ها می­‌توانید از یک ماشین حساب کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که اگر نوردهی شما طولانی مدت است، سرعت شاتر را پایین بیاورید. در این حالت به هیچ عنوان با فرمت JPEG تصویربرداری نکنید.

در کنار همه موارد گفته شده چند نکته را هم به شما یادآوری می‌کنیم که توجه به آنها حسابی تاثیرگذار است.

نکاتی پیرامون ضبط تایم لپس

برای انجام هرچه بهتر و با کیفیت‌تر پروژه­‌های ضبط تایم لپس، دو پارامتر بسیار مهم و حیاتی را در نظر داشته باشید: فاصله زمانی و ثابت ماندن دوربین.

برای تهیه تایم لپس باید تعداد فریم و فواصل زمانی را ابتدا با استفاده از یک ماشین حساب تعیین کنید. سپس برای حفظ فواصل زمانی می­‌توانید از یک اینتروالومتر یا زمان سنج کوچک کمک بگیرید. اینتروالومتر یک دستگاه کوچک در حد کنترل ضبط و تلویزیون است که از آن برای نگهداشتن زمان استفاده می­‌کنند. این دستگاه با استفاده از یک رشته سیم به دوربین شما متصل می­‌شود. البته تنظیم زمان در گوشی­‌های هوشمند و دوربین­‌ها نیز امکان‌پذیر است.

ثابت ماندن دوربین با توجه به لرزش طبیعی دست­‌ها کاری مشکل است. برای حل این مشکل لازم است از یک سه پایه دوربین تایم لپس استاندارد استفاده کنید. سه پایه شما باید محکم باشد و در مقابل ضربه­‌های احتمالی، مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

عکاسان حرفه­‌ای می­‌دانند که برای یافتن بهترین زاویه، باید طی چند روز از سوژه مورد نظر خود عکس بگیرند. با این کار قادر خواهید بود تصاویر برداشته شده را با هم مقایسه کرده و در نهایت بهترین زاویه ممکن را پیدا کنید. جهت عکس گرفتن از سوژه گزینه­‌های White Balance و Auto Focus را خاموش کنید. در نهایت پس از کامل شدن فرایند عکس گرفتن، تصاویر مورد نظر را وارد رایانه کرده و آن­ها را به ترتیب کنار هم بگذارید. سپس با سرعت 24 یا 30 فریم بر ثانیه آن­ها را پخش کنید.

آماده تصویربرداری تایم لپس هستید یا نه؟

همانطور که گفتیم این تکنیک نیازمند مهارت کافی و حداقل تجهیزات حرفه‌ای است. لازم به ذکر است که ضبط تایم لپس از بالا یا همان آسترولپس، تنها با به کارگیری دوربین­‌های با کیفیت DSLR امکان‌پذیر است. برای خرید دوربین­‌های حرفه­‌ای حتماً مدل­‌های موجود برندهای معتبری چون کانن و نیکون را بررسی کنید.

ورود به دنیای عکاسی و فعالیت در این حرفه، علاوه بر دانش نظری، کسب تجربیات و مهارت­‌های میدانی، به داشتن تجهیزات با کیفیت و حرفه­‌ای نیز نیاز دارد.

منبع:lenzak.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵