نورپردازی رامبراند

یکی از محبوب ترین تکنیک های نورپردازی پرتره است. عکاسان مبتدی اغلب برای یافتن نور مناسب در پرتره های خود تلاش می کنند. دانستن اینکه چگونه و از کجا باید نوع مناسب نورپردازی عکاسی را تنظیم کنید ، می تواند یک عکس معمولی را از یک پرتره با ظاهر حرفه ای متمایز کند. یک نوع نورپردازی که بلافاصله به عکس شما عمق می بخشد ، نورپردازی رامبراند نام دارد.

مهم نیست که عکاسی از رامبراند شما چقدر خوب باشد ، شما همیشه می توانید آن را با محل کار پرتره در Luminar بهتر کنید. Luminar همچنین دارای ظاهری خاص است که می توانید با استفاده از آنها احساس منحصر به فردی به هر عکس بدهید.

اصول نورپردازی رامبراند

نورپردازی رامبراند نام خود را از نقاش بزرگ هلندی گرفته است که هنگام نقاشی پرتره های خود از همان نوع نور استفاده می کرد. برخی از نقاشی های او را می توانید به عنوان مرجع روشنایی چهره مشاهده کنید.

نورپردازی رامبراند

این جلوه نوری وقتی ایجاد می شود که چهره مدل از یک طرف روشن شود و طرف دیگر در تاریکی باقی بماند ، اما با کمی استثنا. مثلث معکوس کوچکی از نور در گونه کم نورتر ، در مقابل منبع نور قرار دارد. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که تکه نور نباید زیاد بزرگ باشد ، به همان عرض چشم بالای آن ، در حالی که در همان زمان نوک مثلث معکوس نباید به زیر دماغه مدل کشیده شود. فقط با رعایت این قوانین ساده می توانید پرتره های چشمگیر رامبراند بگیرید.

نورپردازی رامبراند در عکاسی پرتره

برای این نوع نور پردازی نیازی به تجهیزات پیچیده نخواهید داشت. فقط دوربین خود را تهیه کنید و پس زمینه های پرتره مناسب ، یک منبع نور اصلی و یک منبع نور اضافی (اختیاری) را انتخاب کنید. روشنایی رامبراند به راحتی با نور جهت دار حاصل می شود. این بدان معنی است که نور باید از یک منبع باشد. اگر چراغ مناسبی ندارید ، حتی یک پنجره با نوری که از آن به داخل اتاق می آید کافی است.

در حقیقت ، به شرطی که نور سوژه شما را بیش از حد نشان ندهد، می توانید از نور مستقیم خورشید ، یک ظرف زیبایی یا یک لامپ استفاده کنید. آنچه مهم است تأثیر کلی شما در تصویر نهایی است. منبع نور باید بالاتر از سطح چشم و در زاویه حدود 45 درجه نسبت به جلوی سوژه شما قرار گیرد.

برای دیدن دقیقاً نحوه قرارگیری دوربین باید از یک مرجع روشنایی چهره استفاده کنید. البته ، تا زمانی که به این مثلث معکوس کامل برسید ، می توانید زاویه را تغییر دهید یا موقعیت چهره مدل را تنظیم کنید. علاوه بر این ، باید عکس های خود را در نرم افزار ویرایش عکس خوب ویرایش کنید. لومینار برای انواع عکس ها ، از جمله پرتره ها عالی عمل می کند.

انواع نور در نورپردازی رامبراند

نور کلیدی : همان نور اصلی که به صورت مستقیم یا زاویه دار به سوژه تابیده می شود

نور پر کننده : که شدت آن بین ۱/۹ تا ۱/۲ نور اصلی می باشد و به بخش هایی از سوژه تابیده می شوند که به خاطر نور اصلی سایه انداخته اند تا از شدت سایه ها بکاهد.

نور بک گراند : که برای روشن کردن بکگراند صحنه می باشد.

نور روشن کننده موها ی سوژه :  بیشتر اوقات از بالا به مو ها تابیده شده تا از بک گراند به خوبی جدا شود و شفاف تر باشد

نور کچ لایت : برای ایجاد اثر رفلکس در چشم ها تابیده می شود.

نور :  که به آن ( rim light ) هم گفته می شود  از زاویه پشتی و یا کنار تابیده شده تا از پس زمینه جدا شده و عمق بیشتری به سوژه بدهد.

نورهای کیکر : این نور ها هم از پشت و کنار تابدیه می شوند و برای بهتر نشان کناره ها استفاده می شود

عکاسی رامبراند با نور طبیعی

یکی از بهترین موارد در مورد نورپردازی رامبراند این است که با نور طبیعی می توان به آن دست یافت، یعنی یک پنجره ساده که نور از آن عبور می کند. برخی از عکاسان حتی نور پنجره را ترجیح می دهند مزیت کار با نوری که از پنجره می آید این است که مردم به آن عادت کرده اند.

مدل های شما راحت خواهند بود و در مقابل دوربین به صورت طبیعی تری عمل می کنند. در واقع ، جدا از نورپردازی ، هر عکاسی باید در نظر داشته باشد که چگونه مدل خود را طبیعی جلوه دهند و کدام یک از زن ها و مردها برای مدل های خود برای پرتره چهره مناسب ترند. اطمینان حاصل کنید که در روز عکس برداری نور مستقیم خورشید وجود ندارد ، اما آسمان ابری است. به این ترتیب نور پخش می شود.

اگر خورشید بیش از حد تابش دارد، به فکر انتقال مدل خود به یک اتاق با پنجره ای رو به شمال باشید. ترفند دیگر این است که یک ورق سفید را جلوی پنجره آویزان کنید ، که به شما کمک می کند تا تأثیر آسمان پوشیده را تقلید کنید.

نورپردازی غیر طبیعی رامبراند

در برخی موارد، ممکن است برای تهیه نور اضافی در سمت مقابل در تصویر عمودی عکاسی رامبراند ، به منبع نور تکمیلی نیز نیاز داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که منبع نور ثانویه تقریباً نصف شدت منبع نور اصلی است و برای بهترین نتیجه در زیر سطح چشم قرار گرفته است. می توانید از بازتابنده یا منبع نور ثانویه استفاده کنید.

نوع نور خیلی مهم نیست. آنچه شما باید به آن توجه کنید مطابقت با درجه حرارت رنگ در صورت شما است. به عنوان مثال ، اگر از بازتابنده استفاده می کنید ، نقره یا سفید به بهترین وجه دمای منبع نور اصلی را تولید می کنند. تصحیح منابع ناسازگار نادرست حتی در یک تقویت کننده عکس خوب دشوار است.

روشنایی صورت در نورپردازی رامبراند

دلیل محبوبیت نورپردازی رامبراند به دلیل ابعاد و عمقی است که به پرتره های شما می بخشد. این همان چیزی است که باعث می شود یک عکس بسیار جالب و چشم نواز باشد و توجه فقط به وسیله نورپردازی صورت را به سمت مدل جلب کند.

این یک نوع عالی از عکاسی برای افرادی است که دارای استخوان گونه برجسته هستند ، زیرا می تواند این ویژگی ها را برجسته کند. همچنین مناسب افراد با صورت کامل یا گرد نیز میباشد ، زیرا قسمتی که در تاریکی باقی می ماند ، گردی ناموزون را پنهان می کند. در عین حال ، نور رامبراند برای چهره های باریک گزینه مناسبی نیست ، زیرا باریکی صورت را بیشتر نمایان میکند.

این نوع نورپردازی چهره یادآور پرتره های کلاسیک هالیوود است که هم ما را به یاد درام و هم احساس می اندازد. به یاد داشته باشید که حال و هوای تنظیم شده توسط این نوع عکس ها تاریک و چشمگیر است. مدل شما نباید خیلی روشن لبخند بزند یا در غیر این صورت حالت نامناسبی از چهره را برای تحقق کامل این حالت می کشد.

اهمیت نورگیر در رامبراند

جزئیات دیگری که باید به غیر از نور روی صورت هنگام عکسبرداری از هر نوع پرتره به خاطر داشته باشید ، نورگیر است. با کمک نورگیر چشم مدل شما زنده و روشن به نظر می رسد. علاوه بر این ، نور گیر رنگ عنبیه را برجسته می کند.  بهترین دوربین ها برای این سبک کدامند؟

اگر پرتره های خانوادگی انجام می دهید ، مهم است که همه اعضای خانواده دارای چراغهای جلوی چشم باشند. برای مشاهده آنها ، به چشمان مدل نگاه کنید. باید انعکاسی سفید از نوری که در چشم مدل استفاده کرده اید وجود داشته باشد. حداقل یکی از چشم ها باید نورافکن داشته باشد تا به پرتره جان ببخشد ، اما اگر هر دو چشم این درخشش را داشته باشند بهتر است.

تقسیم روشنایی در عکاسی رامبراند

روشنایی اسپلیت نوعی نورپردازی پرتره است که صورت مدل را در نیمه های مساوی تقسیم می کند. یک طرف در نور شدید است ، و طرف دیگر در سایه. این نوع نورپردازی عکاسی برای پرتره های نمایشی ، به عنوان مثال ستاره های فیلم یا خوانندگان روی جلد پوسترها ، محبوب است. این افراد با صورت گرد را نمایان می کند ، زیرا باعث لاغرتر نشان دادن آنها می شود.

تقسیم روشنایی در عکاسی رامبراند

اطمینان حاصل کنید که منبع نور در یک طرف مدل ، ترجیحاً در سطح چشم قرار گرفته باشد. در حالت ایده آل ، باید 90 درجه به چپ یا راست سوژه و احتمالاً حتی کمی پشت سر آنها باشد. موقعیت نور یا صورت سوژه را تا جایی که کاملاً از نتیجه راضی نباشید تنظیم کنید.

روشنایی حلقه ای

اگر سایه کوچکی از بینی مدل خود را روی گونه آنها ایجاد کنید ، این بدان معنی است که شما از نور عمودی حلقه استفاده می کنید. با روشنایی حلقه ای ، سایه بینی و سایه گونه مانند آنچه در نورپردازی رامبراند انجام می شود ، لمس نمی کنند. برای رسیدن به نور حلقه ، منبع نور را کمی بالاتر از سطح چشم و در حدود 30 تا 45 درجه از دوربین قرار دهید. دلیل قرار گرفتن آن در بالای سطح چشم این است که به این ترتیب سایه حلقه به سمت گوشه دهان زاویه می یابد. اگر نور در قسمت پایین قرار گیرد ، قسمت زیرین بینی را روشن می کند ، که مطلوب نیست.

توجه داشته باشید که افراد با استخوان گونه های برجسته با این نوع نورپردازی ظاهر خوبی خواهند داشت ، اما کسانی که بینی کوچک دارند یا پل صاف دارند ممکن است ظاهر خوبی نداشته باشند. حتی در این صورت ، این نوع نورپردازی از عکاسی یکی از متداول ترین هاست ، زیرا بیشتر افراد را تملق می دهد.

نورپردازی پروانه ای رامبراند

نام شاعرانه این نوع نورپردازی پرتره از الگوی پروانه ای سایه ناشی می شود که وقتی منبع اصلی نور را در بالا و مستقیم در پشت دوربین قرار می دهیم ، در زیر دماغه مدل ظاهر می شود. این بدان معنی است که عکس در زیر منبع نور انداخته می شود. برای عکسهای پر زرق و برق از نور پروانه استفاده می شود.

زیر گونه و چانه سایه ایجاد می کند. این برای افراد مسن مناسب است ، زیرا باعث می شود چین و چروک کمتر برجسته شود. علاوه بر این ، شخصی با استخوان های گونه برجسته و صورت باریک نیز با الگوی پروانه چشمگیر به نظر می رسد. مدل هایی با صورت گرد و پهن با نور حلقه ای یا حتی نور اسپلیت که صورت را باریک می کند ، جلوه بهتری خواهند داشت.

روشنایی گسترده

تمام تکنیک های عکاسی با نورپردازی پرتره مانند نورپردازی رامبراند و نور حلقه ای که در بالا ذکر شد را می توان با نورپردازی گسترده یا کوتاه انجام داد. برای دستیابی به نور گسترده ، صورت مدل را کمی از مرکز دور کنید.

سمت عریض صورت که به سمت دوربین چرخانده می شود در نور قرار خواهد گرفت. این بدان معنی است که قسمت بیشتری از صورت در نور قرار خواهد گرفت ، در حالی که سمت سایه کوچکتر به نظر می رسد. برای پرتره های با کلید بالا می توانید از نورپردازی گسترده استفاده کنید. از این نورپردازی عکس می توان برای شخصی با صورت باریک استفاده کرد تا چهره اش پهن تر به نظر برسد و فضای بیشتری را اشغال کند.

روشنایی کوتاه

همانطور که از نامش پیداست ، نور کوتاه در مقابل نور گسترده است. صورت مدل خود را به سمت منبع نور بچرخانید. برای عکاسی از نور طبیعی حتی یک پنجره نیز به خوبی کار خواهد کرد. این کار باعث می شود سایه ها در بزرگترین قسمت صورت ظاهر شوند.

این نوع نورپردازی عکاسی را می توان برای پرتره های کم کلید یا تیره تر استفاده کرد. این برای اکثر مردم لاغر و چاپلوس است. هنوز هم می توانید نورپردازی رامبراند را با سبک کوتاه ترکیب کرده و به جلوه ای بی نظیر و فوق العاده دست پیدا کنید. با این حال ، بهتر است از مرجع روشنایی چهره استفاده کنید تا ببینید آیا این سبک با مدل خاص شما مطابقت دارد یا خیر.

پس از پردازش

نورپردازی رامبراند یک تنظیم ساده و موثر در نورپردازی عکاسی است که برای طیف گسترده ای از چهره ها موثر است و به راحتی تسلط می یابد. امکان دستیابی فقط با استفاده از دوربین و یک منبع نور واحد وجود دارد.

وقتی بهترین نورپردازی عکاسی را انتخاب کردید ، پرتره های خود را گرفتید و با مناسب ترین نورپردازی صورت به جلوه ای که می خواستید رسیدید ، وقت آن است که عکس های خود را ویرایش کنید. Luminar ابزاری عالی است زیرا به شما امکان می دهد لکه ها را از بین ببرید ، پوست سوژه های خود را تغییر داده و نور و سایه عکس را تنظیم کنید تا مدل شما برجسته شود.

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵