تکنیک های موثر برای عکاسی وسوسه کننده از غذاها

«خوردن، یکی از هیجان انگیزترین تفریحات در دنیا »
باور میکنید، جمله بالا نظر تعداد قابل قبولی از افراد مختلف جهان در رابطه با انتخاب پرطرفدارترین تفریح است؟ با این توضیح، عکاسی از این تفریح مهیج هم میتواند برای بینندگان جذاب باشد و این یعنی یک طعمه چرب و نرم برای عکاسی!

البته همه ما در دورهمی ها، گردش ها یا سفر ها با خوراکی ها و غذاهای جدید و جذابی روبه رو می شویم و گاهی از آن ها تصاویری ثبت می کنیم. البته شاید فراتر از آن عمل کرده باشیم و در انتخاب زاویه و نورپردازی خلاقیت به خرج دهیم و پا را فراتر از عکاس آماتور بگذاریم. ممکن است این عکاسی های ناگهانی از غذا در نظر شما ساده و پیش پا افتاده باشد ولی وقتش رسیده که بدانید این نوع عکاسی یکی از ژانر های پرطرفدار عکاسی محسوب می شود و مانند سایر شاخه های عکاسی به مهارت خاص خود نیاز دارد و البته تا کنون طرفداران زیادی هم به خود جذب کرده است.

با کسب اطلاعاتی در این زمینه می توانید این مهارت را به مرور در خود ایجاد کنید. هرچند اگر به این کار علاقه داشته باشید و چند نکته ساده را هم در عکس های خود رعایت کنید، می توانید در مدت زمان کوتاهی شاهد پیشرفت چشم گیری باشید و عکس های حرفه ای و خلاقانه ای ثبت کنید.

در ادامه ما برای شما 12 راهکار برای عکاسی از غذا شرح می دهیم که رعایت آنها تاثیر بسزایی بر کیفیت تصاویر شما خواهد گذاشت و از عکاسی در کنار خوراکی ها بیشتر لذت خواهید برد.

تکنیک های موثر برای عکاسی وسوسه کننده از غذاها

1- عکاسی از تک به تک مراحل

از غذا در هر مرحله ای که به نظرتان جذاب است می توانید عکاسی کنید. البته مطمئنا غذا در حالتی که دست نخورده باشد ماهیت و زیبایی خود را شفاف تر نشان می دهد؛ ولی با توجه به نوع غذا، می توانید پس از میل کردن بخشی از آن یا برش زدن قسمتی از آن عکس های خلاقانه ای ثبت کنید تا محتویات غذا هم به تصویر کشیده شود.

2-تزیین غذا

اگر غذایی که تحویل گرفتید به نظرتان به خوبی تزئین نشده بود، مدت زمانی را صرف چینش و زیباسازی مجدد آن به شیوه ای که می پسندید کنید و مطمئن باشید این کار اتلاف وقت نیست. توجه داشته باشید که زیبا بودن غذا از نوع غذا بیشتر اهمیت دارد. پس خوب توجه کنید که محتویات غذا به خوبی در کنار هم قرار گرفته باشند.

در فضای اطراف غذا که می تواند یک بشقاب هم باشد، به هیچ وجه نباید ذره هایی از غذا دیده شود و همین عامل به تنهایی می تواند تصویر شما را ناقص کند. اگر خوراکی که از آن عکس برداری می کنید منجمد است، طوری زمان را مدیریت کنید که با ذوب شدن آن فرصت عکاسی را از دست ندهید.

3- استفاده از نور عادی

استفاده از فلش برای عکاسی از غذا آن هم بدون واسطه و تابش مستقیم نور به ظرف از اشتباهات رایجی است که هنگام عکاسی از غذا انجام می شود. این کار درخشش اغراق شده ای به محتویات غذا می دهد و حتی ممکن است ظرف غذا هم نور را بازتاب کند؛ در این شرایط رنگ های طبیعی غذا به درستی در تصویر ثبت نخواهد شد. اگر می خواهید از فلش استفاده کنید، ابزاری هم برای پخش نور به کار ببرید و از تاباندن مستقیم نور اجتناب کنید.

تا جایی که می توانید، از نور طبیعی محیط استفاده کنید. برای این کار می توانید غذا را به فضای خارجی رستوران ببرید یا کنار پنجره بنشینید. حتی نور خورشید هم نباید به طور مستقیم به غذا تابیده شود. در هر صورتی هر نور مستقیمی ممکن است باعث ظاهر شدن رنگ هایی غیر طبیعی در تصویر نهایی شود. در عکاسی با نور طبیعی، برای پخش نور می توانید از یک چتر استفاده کنید یا غذا را زیر سایه درخت قرار دهید. روز های ابری بهترین نورپردازی را برای شما مهیا می کنند.

4- زاویه تابش نور

در مورد زاویه تابش نور می توان گفت اصولا تابش نور از روبه رو نتیجه مطلوبی ندارد؛ زیرا نوری که از روبه رو تابیده می شود گاهی باعث از بین رفتن بافت غذا در تصویر می شود و حضور سایه هارا در تصویر کمرنگ می کند. ولی اگر سوژه را از جانب پهلو ها یا پشت نوردهی کنید، بافت آن تا حد زیادی حفظ شده و درخشش حاصل از رطوبت سطح آن به بهترین شکل ثبت می شود.

سعی کنید منبع نوری که به کار می گیرید تا حد امکان بزرگ باشد؛ تفاوتی ندارد که این منبع نور یک پنجره بزرگ یا نور غیر مستقیم و پخش شده توسط یک فلاش درون سافت باکس باشد.

5- طراحی صحنه خلوت و ساده

غذای مورد نظر شما برای عکاسی باید دارای ظرف مناسبی باشد. فضای اطراف سوژه را با موارد بیهوده شلوغ نکنید. اجسامی که به طریقه صحیح برای طراحی صحنه سوژه استفاده کرده اید را با دیافراگم واید تار کنید تا سوژه اصلی در مرکز توجه قرار بگیرد. از پس زمینه هم غافل نشوید. پس زمینه عکس غذا باید ساده باشد؛ مثلا قرار دادن غذا بر میز چوبی گزینه خوبی است و حس ملموسی به بیننده منتقل می کند.

6- انتخاب مود مناسب

اگر به عکاسی از غذا به عنوان چیزی فراتر از تفریح نگاه می کنید و برای آن برنامه های طولانی مدت دارید، باید بر ترکیب بندی تصاویر زمان بیشتری بگذارید.اصولا در عکاسی از غذا از مود پرتره استفاده می شود. هر چند در موقعیت های دیگر می توان از مود های دیگر هم استفاده کرد. با توجه به این که عکس هایی که ثبت می کنید شاید در اندازه های بزرگ یا اندازه های کوچک به نمایش گذاشته شود، ترکیب بندی آن بسیار مهم است.

7- تنظیم فوکوس صحیح

بحث فوکوس در فرایند عکاسی از غذا از چالش برانگیز ترین موضوعات است. در تنظیم فوکوس باید توجه داشته باشید که کدام قسمت از غذا قسمت اصلی آن محسوب می شود و باید در مرکز توجه بیینده قرار بگیرد. در حقیقت فوکوس مناسب تحت تاثیر سرعت شاتر و عمق میدان عمل می کند. هرچه سرعت شاتر پایین تر باشد، دوربین باید ثبات بیشتری داشته باشد. توصیه عمومی برای سرعت شاتر این است که در کمتر از ۶۰/ ۱ ثانیه تنظیم نشود.

البته زمانی که سرعت شاتر به اندازه کافی نیست می توانید از ISO هم کمک بگیرید. ولی در نظر داشته باشید که با ISO بیشتر، نویز تصویر افزایش پیدا خواهد کرد.

از عمق میدان غافل نشوید. اگر نیاز دارید که بیشتر عکس دارای فوکوس باشد، عدد بزرگ تری را برای دیافراگم تعیین کنید.

8- استفاده از فرمت خام

با اینکه عکس های ثبت شده با مود خام نسبت به تصاویر JPEG حجم زیاد تری دارند، ولیکن به شما این امکان را می دهند که بعد ها بتوانید تغییراتی را که می خواهید روی عکس ایجاد کنید که این قابلیت بسیار کاربردی است.

9- امتحان زاویه های مختلف

اصولا زاویه عکاسی مستقیم از بالا برای همه غذا ها مناسب نیست؛ زیرا این زاویه از نمایش حجم مواد غذایی جلوگیری می کند و آن را صاف و تخت نشان می دهد و این موقعیت در شرایطی کاربردی است که بخواهیم غذا را حتما به صورت کامل در کادر جای دهیم.به جای این زاویه، زاویه های مختلف حتی زاویه معمولی چشم را امتحان کنید.

10- دقت در انجام دادن کراپ

توجه داشته باشید که شما با کراپ کردن گویا قسمتی از تصویر خود را دور می اندازید. پس باید دقت داشته باشید که چه قسمتی از آن مطلوب نیست و یا اهمیت چندانی ندارد.همیشه لازم نیست که تمام قسمت های غذا حتما در تصویر باشند؛ پس نیازی نیست از کراپ کردن تصویر بترسید. فقط هنگام بریدن تصویر به قسمت اصلی آن توجه داشته باشید. قسمتی را انتخاب کنید که تمام عناصر تشکیل دهنده غذا در آن وجود داشته باشد.

این را هم در نظر بگیرید که برای داشتن تصویری از نمای بسیار نزدیک باید از لنز ماکرو استفاده کنید.

11- دیدی فراتر از ظرف غذا

توجه داشته باشید که این شاخه از عکاسی صرفا به عکسبرداری از غذا ها و خوراکی ها محدود نمی شود؛ بلکه می توان آن را تا فرایند تهیه غذا هم گسترش داد و اتفاقا سوژه های جالب و خلاقانه ای هم کشف کرد. پس می توانید در صورت امکان سری هم به آشپزخانه بزنید و از آشپز ها و فرایند تهیه غذا عکس بگیرید. مواد اولیه غذا ها هم سوژه های مناسبی برای عکاسی هستند.

12- ایده های خلاقانه در بازار

در بازار ها می توانید مکان های زیادی بیابید که در آن مقابل چشم شما غذا میپزند و خوراکی های متنوع می فروشند؛ این مکان ها سوژه های جالبی برای عکاسی هستند و می توانید در آن جا از مواد اولیه هم عکس بگیرید. در واقع بازار ها برای تمرین عکاسی سرشار از ایده هستند.

در آخر، می شود عکاسی از غذا را عکاسی جذاب و در عین حال گاها چالش برانگیز معرفی کرد؛ بر خلاف ظاهر دوست داشتنی و ساده آن، بعضی وقت ها مجبور می شوید که اعتراف کنید همه چیز آن طور که فکر می کردید و پیش بینی کرده بودید پیش نرفت و نتیجه دلخواه را کسب نکردید.قطعا موفقیت و کسب مهارت در این شیوه عکاسی هم مانند دیگر شاخه ها به مشاهده کردن، برنامه ریزی، تجربه کردن و خلاقیت در ترکیب بندی حاصل می شود.

منبع:akasee.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵