رنگ‌های متضاد در عکاسی

رنگ‌های متضاد در عکاسی

تضاد رنگ‌ها در عکاسی

برخی از تصاویر زودتر از بقیه توجه شما را جلب می‌کنند. اما راز آن‌ها چیست؟ رنگ‌های خاصی به خوبی باهم جفت می‌شوند و یک تضاد طبیعی ایجاد می‌کنند که چشم نواز است. بیایید ببینیم برای بهبود عکاسی خود چگونه می‌توانید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید.

رنگ‌های متضاد در عکاسی

برخی از تصاویر زودتر از بقیه توجه شما را جلب می‌کنند. اما راز آن‌ها چیست؟ رنگ‌های خاصی به خوبی باهم جفت می‌شوند و یک تضاد طبیعی ایجاد می‌کنند که چشم نواز است. بیایید ببینیم برای بهبود عکاسی خود چگونه می‌توانید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید.

تفاوت بین تضاد تونال و رنگ

تضاد در عکاسی به چه معنی است؟ ما می‌توانیم راجب 2 نوع از تضاد در عکاسی صحبت کنیم.کنتراست تونال و کنتراست رنگ وجود دارد. مورد اول به تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقطه تصویر بدون توجه به رنگ آن مربوط می‌شود.

این تضاد بین سفید، سیاه و سایه‌های خاکستری است. کنتراست رنگ به تفاوت بین رنگ‌های مختلف اشاره دارد. به عبارت دیگر، این مسئول نحوه تعامل رنگها با یکدیگر است.تاکتیک خوبی است که فقط به یک نوع تضاد در تصویر خود اعتماد کنید و نوع دیگر را به عنوان یک ابزار ثانویه استفاده کنید.

به عنوان مثال، این تصویر متکی بر تضاد تونال بین ماه سفید درخشان و یک شبح تاریک از عمارت خالی از سکنه و خفاش‌ها است.

بنابراین رنگ‌های متضاد بین خرمالو نارنجی و دود آبی (بعلاوه زمینه آبی تیره) در درجه دوم است. این به هماهنگی می‌افزاید اما اصلی‌ترین چیزی نیست که تصویر را در کنار هم نگه می‌دارد.

تصویر آبی نارنجی زیر ( مجموعه آتش) کلاً در مورد تضاد رنگ است.مطمئناً، بین آتش روشن و پس زمینه تیره تضاد تونالی وجود دارد. اما در مقایسه با تضاد رنگی بین نارنجی گرم جرقه‌ها و آبی سرد پس زمینه، نقش ثانویه دارد.

ساخت تضاد با استفاده از رنگ‌های مکمل برای تصاویر بهتر

دانستن جفت کردن رنگ‌های مکمل یک چیز است. تبدیل کردن آن به بخشی از دانش داخلی خود، یک چیز دیگر.مدتی را به کاوش بین جفت‌های رنگ مخالف اختصاص دهید. درک چرخ رنگ برای عکاسی با تضاد رنگ ضروری است.رنگ‌های موجود در دو طرف مستقیم چرخ رنگ، رنگ‌های مکمل یکدیگر هستند. آن‌ها به طور طبیعی قوی‌ترین تضاد را ایجاد می‌کنندرنگ‌های مکمل بر روی چرخ رنگ رنگ‌های متضاد هستند.

آن‌ها به همان اندازه متفاوت هستند، بنابراین حداکثر رنگ‌های متضاد را ایجاد می‌کنند که یکدیگر را تقویت می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گوییم رنگ‌های مکمل تصویر را جذاب می‌کنند.

شروع با 2 رنگ برای یک تصویر چشم نواز

مدیریت رنگ‌های متضاد می‌تواند مشکل باشد. بنابراین بهتر است با چیزی آسان و قابل اعتماد شروع کنید. هرچه رنگ‌های تصویر کمتر باشد، گرفتن عکس چشم نواز راحت تر است.

با دو رنگ شروع کنید. چاشنی قرمز به پس زمینه سبز سخت فراموش می‌شود. به عنوان مثال، یک توت فرنگی در یک صفحه سبز یا یک دختر با کلاه قرمز در یک جنگل. می‌تواند بلافاصله توجه بیننده را جلب کند.ساده شروع کنید. در واقع، بیایید آن را به سه قدم ساده تقسیم کنیم

قدم 1- یک شی با رنگ ثابت و روشن انتخاب کنید. مثلا، یک کتری قرمز.

قدم 2- پس زمینه‌ای از رنگ‌های متضاد پیدا کنید. رنگ مکمل کتری قرمز ما بسته به مدل رنگی که استفاده می‌کنید می‌تواند سبز یا فیروزه‌ای باشد. من سایه روشن آبی را ترجیح می‌دهم. این یک فیروزه‌ای خالص نیست، اما از این طریق تضاد هماهنگ‌تر است.

قدم 3- آن‌ها را ترکیب کنید و جزئیات را به آن اضافه کنید، کتری خود را در پس زمینه مورد نظر خود قرار دهید و چند جزئیات روشن اضافه کنید تا تصویر زنده‌تر شود.

چندین بار این تمرین را انجام دهید و به تعامل رنگ توجه کنید. به زودی، بدون اینکه واقعاً به آن فکر کنید، می‌توانید پالت چشم نوازی پیدا کنید.و هر چه بیشتر از تضاد چرخ‌های رنگی سنتی فاصله بگیرید، روش‌های ظریف‌تری برای ترکیب رنگ‌ها پیدا خواهید کرد.

تصویر کامل خود را در حدود دو یا سه رنگ بسازید

بلوک بندی رنگ نیز یک راه عالی دیگر برای درک اینکه رنگ‌ها چگونه با یکدیگر کار می‌کنند است. بلوک‌ها و سطوح بزرگ رنگ‌های یک دست را کنار یکدیگر بگذارید. به شکل‌های ساده و رنگ‌های پررنگ بچسبید.

اگر در حال عکاسی پرتره هستید، با مدل خود در مورد لباسی بحث کنید که چندین رنگ ثابت را ترکیب کرده است. مثلاً، ژاکت قرمز با یک تاپ آبی.و مکانی را انتخاب کنید که یک دیوار بزرگ با رنگ ثابت یا نقاشی‌های دیواری زنده داشته باشد.

اگر اشیاء بی جان را ترجیح می‌دهید ، چندین زمینه با رنگ‌های مختلف پررنگ تهیه کنید و اشیا را انتخاب کنید. حواستان باشد که روی چرخ رنگ با پس زمینه انتخابی شما مخالف باشد.

بیایید به عنوان نمونه به تصویری از آنا دینیوا نگاه کنیم. لیمو زرد در پس زمینه عمیق آبی فوق العاده به نظر می‌رسد. به خصوص با نور سخت و سایه‌های مشخص.

کیف رشته‌ای سبز از پالت رنگی حداقلی پشتیبانی می‌کند اما تنوع زیادی را نیز به همراه دارد.

من پیشنهاد می‌کنم قدرت خود را در یک پروژه مشابه امتحان کنید. تصمیم بگیرید که چند رنگ می‌خواهید استفاده کنید. با بیشتر از سه عدد شروع نکنید. اشیاء خود را با دقت انتخاب کنید. و هر کار دیگری را به راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

امتحان کردن یک پالت جدید در حال حاضر به اندازه کافی سخت است. بنابراین بگذارید هر پارامتر دیگری به نقاط قوت شما تکیه کند. به عنوان مثال، اگر در عکاسی از عکس‌های تخت مسلط هستید، یک عکس تخت بگیرید.

اگر زاویه حرکت شما 45 درجه است، این کار را انجام دهید. همه موارد دیگر را به روش معمول در آورید. بنابراین می‌توانید روی تغییراتی که رنگ ایجاد می‌کند تمرکز کنید و آنها را مطالعه کنید.

برای برجسته کردن سوژه خود از رنگ‌های متضاد استفاده کنید

دلیل اصلی استفاده از رنگ‌های متضاد، جلب توجه بیننده و هدایت آن به سوژه است. به همین دلیل است که می‌توانید اشیاء خود را با استفاده از رنگ‌های مکمل برجسته کنید.در اینجا یک قایق کاغذی قرمز در یک ترکیب بندی بی جان جای گذاری شده است که دارای رنگ های آبی سرد است. برجسته است و به بیننده می‌گوید که قهرمان این داستان است.

این تکنیک حتی در اشباع کم نیز کار می‌کند. در تصویر زیر رنگ زرد، رنگ زرد نئونی چشم نوازی ندارد. اما به هر حال در پس زمینه مایل به آبی متمایز است.از تضاد رنگ برای برجسته کردن شی اصلی یا جزئیات مهم در تصویر خود استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که رنگ‌های گرم برای این ترفند بهتر هستند.اشیا قرمز یا زرد در پس زمینه‌های آبی یا بنفش بیش از آبی یا بنفش در پس زمینه‌های قرمز یا زرد ظاهر می‌شوند.

به دنبال حشرات و پرنده‌ها با تضاد رنگ طبیعی باشید

می توانید قدمی بیرون از استودیوی خود بردارید و رنگ مورد علاقه خود را شکار کنید. یکی را انتخاب کنید و کل مجموعه را در اطراف آن مرتب کنید. مردم می‌گوییند که آدم در محدودیت‌ها است که ستاره می‌شود، بنابراین اجازه دهید از این مزیت استفاده کنیم!

در شهر خود گشت بزنید و مکان‌های جالبی را با رنگ‌های ثابت پیدا کنید. اغلب، می‌توانید یک دیوار آجری قرمز پیدا کنید. آن را با مدلی با لباس آبی ست کنید. یا به دنبال درب سبز باشید. یا یک ساختمان مدرن که با بلوک‌هایی از رنگ‌های روشن نقاشی شده است.

هر تابلوی خیابانی‌، صندوق پستی، ماشین، مجسمه یا یک مانکن خوش لباس که با رنگ دل شما انتخاب شده باشد را پیدا کنید. آن را با یک رنگ مخالف ترکیب کنید. یک عکس بگیرید.

اگر اهل عکاسی در خیابان نیستید، سعی کنید تضاد رنگ را در طبیعت پیدا کنید. بسیاری از گل‌ها، انواع توت‌ها و پرندگان دارای تضاد طبیعی رنگ هستند.تمام جفت‌های رنگ مکمل را به خاطر بسپارید و به دنبال چیزی یا کسی باشید که هر دوی آنها را داشته باشد.

یک کفشدوزک قرمز روی تیغه چمن، یک ارکیده زرد و بنفش، برگهای نارنجی در برابر آسمان آبی، یک قورباغه سبز با چشم‌های قرمز، یا هر پرنده دیگری با دو رنگ مخالف.هوشیار باشید و از هر فرصتی لذت ببرید!

ترکیب‌های نمایشی را با اشکال و تونال‌های ساده ایجاد کنید

یک تمرین سرگرم کننده دیگر که می‌توانید برای درک بهتر تضاد رنگ انجام دهید، تمرین با شکل‌های کاغذی است.یک شی با رنگ روشن انتخاب کنید: یک پیراشکی با لعاب صورتی، یک گل، یک لیمو که از وسط نصف شده است، چند وسیله آشپزخانه مدرن با رنگ‌های جامد، یک گریپ فروت، یک هواپیمای اسباب بازی، هر چیزی که مناسب می‌دانید.

سپس کاغذ یا وینیل رنگی بردارید و اشکال ساده را برش دهید: مثلث، دایره، مربع. اندازه آن‌ها را متفاوت کنید. اما طیف رنگی خود را محدود کنید. می‌توانید از رنگ‌های پررنگ زیاد استفاده کنید. اما آنها را در یک پالت هماهنگ سازماندهی کنید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید دو رنگ مکمل (مثلاً آبی و نارنجی) انتخاب کرده و به هر یک از آنها دو متغیر اضافه کنید. تن‌های عمیق یا روشن‌تر از آبی و نارنجی یا رنگ‌های کنار آبی و نارنجی را روی چرخ رنگی اضافه کنید. این‌ها می‌توانند زرد و سبز یا بنفش و قرمز باشند.

پس از آماده شدن با تمام مقدمات، یک ترکیب هندسی ساده ترتیب دهید.

ترتیب ترکیب خود را از بزرگترین لکه‌های رنگی و مهمترین اشیا شروع کنید. و سپس به جزئیات ریز بروید. توجه داشته باشید که چگونه با اضافه کردن یک مثلث یا دایره رنگ دیگر، پویایی تصویر تغییر می‌یابد.

این کار را آنقدر تکرار کنید تا از نتیجه راضی باشید.

یک پالت تک رنگ را با تضاد بشکنید

این احتمالاً ساده ترین و موثرترین روش استفاده از تضاد رنگ است. یک رنگ متضاد را به یک پالت تک رنگ اضافه کنید.یک شی را از جمعیت متمایز کنید. از عجیب و غریب بودن و اصالت گرفتن عکس بگیرید. در مورد متفاوت بودن این بسیار ساده است اما تأثیر عمیقی دارد.

غالباً ، یک طرح رنگی تک رنگ، هرگونه رنگ منحرف کننده را از بین می‌برد و توجه بیننده را به بافت و جزئیات سوژه معطوف می‌کند. در این حالت یک رنگ اصلی در سوژه، وسایل و پس زمینه استفاده شده است.

اما اگر جزئیات را با رنگ مخالف اضافه کنید، تصویر کاملا متفاوت می‌شود. شما در حال شکستن هماهنگی با یک عنصر مخالف هستید که باعث جلب توجه خواهد شد.یک سیب قرمز در میان سبزیجات سبز. یک پروانه بنفش بین پروانه‌های زرد. یک لیوان قهوه نارنجی روی کل قفسه ظروف و فنجان‌های آبی.

می توانید این ترفند را با یک تخت ساده امتحان کنید. اما بعداً به سراغ تصاویر پیچیده‌تری بروید، جایی که می‌توانید نه تنها با رنگ بلکه با حجم نیز کار کنید.

شی خاص خود را پنهان کنید تا بیننده مجبور شود آن را پیدا کند. آن را درون یک بازتاب یا در سایه قرار دهید، در نگاه اول پنهان است. کار خود را خیلی آسان نکنید. به این ترتیب می‌توانید عکاسی با تضاد رنگ برجسته ایجاد کنید.

برای افزودن تأکید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید

اگر به دنبال روش ظریف‌تری برای استفاده از رنگ‌های مکمل هستید، همیشه می‌توانید از مکمل به عنوان هایلایت استفاده کنید.یک تصویر کامل روی تضاد دو رنگ ایجاد نکنید. در عوض، از یک طرف از جفت به عنوان سلاح مورد نظر خود استفاده کنید و از یک طرف دیگر به عنوان سپر استفاده کنید.

بنابراین شما یک تصویر مبتنی بر یک رنگ دارید. اما با جزئیاتی که خود جلب توجه نمی‌کنند. اما آنها می‌شوند رنگ اصلی کار کند.به عنوان مثال، در این مجموعه با گل صورتی، من از برگ‌های سبز برای ایجاد کمی تضاد رنگی در یک تصویر بر اساس یک پالت رنگ مشابه استفاده می‌کنم.آنها قسمت بسیار کمی از تصویر را اشغال می‌کنند اما تنوع مورد نیاز را به ارمغان می‌آورند.

این یک روش عالی برای ایجاد نشاط بیشتر در یک تصویر مبتنی بر یک پالت رنگی مشابه است. لازم نیست مقدار زیادی رنگ مخالف اضافه کنید. فقط چند جزئیات اینجا و آنجا اضافه کنید.

این می‌تواند راه راه روی یک دستمال کتان، یک تکه لیمو، یک تزیین روی ظرف، بخشی از آرایش مدل شما یا لوازم جانبی مانند کمربند یا روسری باشد.این رنگ کوچک به شما کمک می‌کند تا به شی اصلی علاقه پیدا کنید.

و به یاد داشته باشید، پوست نیز رنگ دارد. می‌توانید با افزودن برخی جزئیات با تون‌های نزدیک به پوست، تصویر را متعادل کنید.من این عکس را به صورت یک تخت مسطح و مبتنی بر سایه‌های مختلف آبی تصور کردم. من پس زمینه خودم را رنگ آمیزی کردم و تعداد زیادی رنگ با تن‌های فیروزه‌ای و آبی ایجاد کردم.

قبل از اینکه دستانم را داخل قاب بکشم و عکس بگیرم، جزئیات قهوه‌ای و بژ اضافه کردم تا رنگ پوستم متعادل شود. یک لنگر چوبی و بیشتر قلموها کاملاً با این کار کنار آمده‌اند.

برای اظهار سبک منحصر به فرد خود بیانیه‌ای جسورانه بیان کنید

پررنگ بودن زیباست. بنابراین از آزمایش نترسید. روش خود را برای مدیریت رنگ‌های متضاد در عکس‌های خود پیدا کنید. ترکیبات و پالت‌های موردعلاقه خود را پیدا کنید، رنگپ‌هایی که بینش شما را برقرار می‌کنند.

مطمئناً، شما باید قوانین را قبل از نقض آنها درک کنید. اما از ترکیب رنگ‌های بلند، رنگهای زنده و عناصر گرافیکی قوی استقبال کنید. یا برعکس، در سایه‌های پاستلی و تضاد رنگی ظریف فرو بروید.

به هر حال ، به متخصصان گوش دهید و موارد مختلف را امتحان کنید. اما روش‌هایی را که باعث شادی و سرگرمی شما می‌شوند، دنبال کنید. رنگ یک ابزار قدرتمند است، اما این تنها یک ابزار است. از آن برای بیان آنچه می‌خواهید بگویید استفاده کنید.

جمع بندی

امیدوارم بتوانید از برخی از این تمرینات و ترفندها برای افزایش درک خود از عکس با تضاد رنگ استفاده کنید.برخی از این ترفندها را خودتان بسازید و روش منحصر به فرد خود را برای کنار آمدن با رنگ‌ها پیدا کنید.

منبع:noornegar.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵

درباره مدیر سایت :

کارشناس فناوری اطلاعات - مربی و مدرس عکاسی و گرافیک - دارای مدرک آکادمیک عکاسی از دانشگاه هنر تهران - جهاد دانشگاهی