از انواع سبک های عکاسی طبیعت چه می‌دانید؟

همه ما وقتی که با یک منظره زیبا رو­به‌­رو می­‌شویم، دوربین عکاسی موبایل‌مان را برای شکار یک لحظه­ عالی آماده می­‌کنیم. شگفتی­‌های طبیعت آنچنان زیاد است که اگر هزاران عکس وجود داشته‌باشند، باز هم یک سوژه عکاسی طبیعت بکر و زیبا وجود دارد و ما می‌­توانیم هزار و یک عکس را به‌زیبایی ثبت کنیم.

اما عکاسی طبیعت تنها به تصویربرداری از یک منظره پاییزی یا آسمان نارنجی رنگ هنگام غروب ختم نمی­‌شود و انواع مختلفی دارد. از این‌رو در این مقاله می‌خواهیم انواع سبک های عکاسی طبیعت را بررسی کنیم.

عکاسی منظره

از انواع سبک های عکاسی طبیعت چه می‌دانید؟

عکاسی منظره که به آن عکاسی لنداسکیپ (Landscape) هم گفته می­‌شود، شامل گرفتن عکس از یک صحنه طبیعی بزرگ یا کوچک است و احساسی را در بیننده ایجاد می‌کند که گویی در آن محیط قرار گرفته‌­است.

در نگاه اول گرفتن عکس از یک منظره آسان به نظر می­‌رسد، به خصوص که سوژه‌های عکاسی منظره زیاد هستند، اما در حقیقت اصول خودش را دارد و برای تبدیل شدن به یک عکاس منظره حرفه­‌ای، باید وقت و انرژی زیادی صرف کنیم. با این حال عکاسی از منظره یکی از سبک های محبوب عکاسی محسوب می‌­شود و خودش نیز زیرشاخه‌­هایی دارد که عبارتند از:

مناظر دریا و ساحل

برای عکاسی از دریا و ساحل استفاده از لنزهای واید (Wide) بهترین انتخاب است. لنز واید در مقایسه با سایر لنزها به ما این امکان را می‌دهد که دامنه بیشتری از صحنه را در دسترس داشته باشیم و جزئیات منحصر­به‌­فردی مانند سنگ­‌ها، امواج و چاله‌های آب را ثبت کنیم.

همچنین برای ثبت حرکت امواج می‌توانیم از سرعت شاتر (Shutter) پایین استفاده کرده و برای جلوگیری از لرزش دوربین یک سه‌­پایه همراه خودمان داشته باشیم.

کویر

چشم‌­انداز کویر به خاطر مناظر شگفت­‌انگیز و اشکال متنوعش به یکی از فریبنده­‌ترین مکان­‌ها برای عکاسی در جهان تبدیل شده‌­است. با اینکه برای عکاسی از کویر استفاده از لنزهای واید که دامنه وسیعی را در بر می­‌گیرند، توصیه می‌­شود، اما برای بزرگنمایی جزئیات و برجسته‌­تر شدن خطوط تپه‌های شنی می­‌توان از لنزهای تله (Telephoto) هم استفاده کرد.

همچنین وجود یک پالِت رنگی تقریبا یکنواخت در مناظر کویری، اهمیت نورپردازی را دوچندان می‌کند و به همین دلیل برای تبدیل کردن یک منظره بیابانی به یک تصویر خیره­‌کننده، تمرین و مهارت زیادی لازم داریم.

جنگل

جنگل ترکیبات بصری فوق­‌العاده‌­ای را ارائه می‌­دهد. ترکیب عناصری مانند غبار، مه و باران با خطوط عمودی درختان یا نور آفتابی که از بین برگ­‌های زرد و نارنجی سرک کشیده‌­­­است، همگی پس‌زمینه‌های بسیار زیبایی را ایجاد می‌­کنند.

همچنین در عکاسی جنگل می‌­توانیم از لنز واید برای زاویه دید بیشتر، لنز ماکرو (Macro) برای تصاویر نزدیک و کلوزآپ و لنز تله برای گرفتن عکس از سوژه­‌های دور و غیرقابل دسترس استفاده کنیم.

کوهستان

وقتی از عکاسی کوهستان صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها عکس­‌هایی با پس‌زمینه آسمان و کوه­‌هایی در دوردست نیست، بلکه می­‌توانیم از کوه‌­ها به‌عنوان پس‌­زمینه‌­ای برای سایر عناصر طبیعی مانند دره‌­ها و نهرها استفاده کنیم یا از دریاچه­‌های کوهستانی پنهان و دره­‌های پر از مه، عکس­‌های زیبایی ثبت نماییم.

منظره شهری

وقتی صحبت از عکاسی منظره به‌میان می­‌آید، احتمالا به یاد مناظر سرسبز، امواج خروشان دریا و انعکاس درختان در آب می­‌افتیم، اما بگذارید این بار پا را فراتر گذاشته و برج­‌های بلندبالا و چراغ‌های چشمک‌زنی که همچون ستاره در دل شهر می‌­درخشند را تصور کنیم.

با اینکه طبیعت همیشه مناظر منحصر­به‌­فردی برای ارائه به ما دارد، زندگی شهری و جنب و جوشی که در آن جریان دارد هم به یک سوژه متفاوت برای عکاسان تبدیل شده و سبک جدیدی را به عنوان عکس‌­برداری از منظره شهری بوجود آورده‌­است.

عکاسی حیات وحش

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که اگرچه ما در خانه­‌ها یا ساختمان­‌هایی در شهر زندگی می‌­کنیم، اما هنوز هم طبیعت جایی است که به آن تعلق داریم. و دقیقا به همین دلیل است که از دیدن مناظر طبیعی مختلفی مانند شیری که از برکه آب می‌نوشد، سنجاب کوچکی که از درخت بالا رفته‌است یا زرافه‌هایی که در منظره غروب آفتاب راه می‌روند، لذت می‌­بریم.

اینکه شخصی ساعت­‌ها منتظر بماند تا یک صحنه خاص از حیوانات را شکار کند یا خودش را به خطر انداخته و با حیوانات خطرناکی رو­به‌­رو شود، بسیار سخت به نظر می­‌رسد اما به قدری جذاب است که عکاسان زیادی را به خود جذب کرده­‌است. با اینکه مناظر حیات وحش غیرقابل دسترس به نظر می­‌رسند، ما هم می­‌توانیم در اطراف خانه خود حیوانات مختلفی را پیدا کرده و عکس زیبایی را به ثبت برسانیم.

عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو نوعی تصویربرداری از نمای نزدیک است که برای سوژه‌­های کوچکی مانند حشرات، گل­‌ها، دانه­‌های برف، قطرات آب و … استفاده می‌شود. یکی از سبک‌­های مرتبط با ماکرو، تصاویر کلوزآپ می‌­باشد. کلوزآپ (Close Up) به تصویری گفته می­‌شود که از فاصله نسبتا دور از اشیای ریز گرفته شده‌­است.

در حالی که لنزهای ماکرو امکان نزدیک شدن به سوژه تا فاصله یک سانتیمتر را فراهم می‌­کنند، لنزهای کلوزآپ از فاصله بیشتری (مثلا 50 سانتی‌متر) یک نمای بسته را ثبت می­‌کنند. با اینکه هزینه لنزهای ماکرو نسبتا زیاد است، اما به علت در دسترس بودن سوژه­‌های مختلف، مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌­گیرد.

عکاسی زیر­آب

تصویربرداری زیرآب یکی از پیچیده­‌ترین سبک های عکاسی طبیعت است، چرا که به امکانات مختلفی مانند دوربین ضدآب، تجهیزات نورپردازی و آموزش‌های لازم برای غواصی نیاز دارد. از آنجایی که زیرآب، سوژه‌­ها و عکاسان همیشه در حال حرکت هستند، کنترل حرکت در حین تصویربرداری به مهارت ویژه‌­ای نیاز دارد.

از دیگر چالش­‌های عکاسی زیرآب می‌توانیم به کمبود نور در اعماق آب و کوچک­‌تر شدن سوژه­‌ها نسبت به حالت عادی اشاره کنیم. با این حال این نوع تصویربرداری به علت رویارویی با سوژه‌­های ناشناخته و متنوع، از جذابیت زیادی برخوردار بوده و از حیات­ وحش و ماکرو گرفته تا پرتره­‌های بسیار زیبا را شامل می­‌شود.

عکاسی نجومی

همه ما تا کنون بارها به این موضوع فکر کرده‌­ایم که آن سوی ابرها، بین ستاره­‌ها، خورشید، ماه و دیگر اجرام آسمانی چه می‌­گذرد و چه می­‌شود که ناگهان ستاره دنباله­‌داری در نزدیکی تک درختی تنها ظاهر می‌­شود. در واقع آسمان شب یکی از زیباترین و مرموزترین جلوه‌های طبیعت است که به سوژه‌ای بی­‌نظیر برای عکاسان تبدیل شده­ و سبک محبوبی از عکس‌­برداری را تحت عنوان عکاسی نجومی به‌میان آورده‌است. عکاسی نجومی، به معنی ثبت تصاویر از فضا و آسمان است که از دو جنبه علمی و هنری به آن توجه می‌­شود.

از تلسکوپ به عنوان لنزی قوی که اجرام آسمانی را نزدیک‌تر نشان می­‌دهد، برای عکاسی نجومی استفاده می‌شود، با این‌حال با استفاده از دوربین‌های عکاسی هم می‌توانیم از ستاره‌ها و سیارات نزدیک، عکس‌های زیبایی ثبت کنیم.

عکاسی هوایی

به تصاویری با ارتفاع زیاد که با استفاده از هواپیماها و هلی­کوپترها از سطح زمین گرفته­ می‌شوند، عکس‌­برداری هوایی گفته می­‌شود. این نوع تصاویر بیشتر به جهت مطالعات زمین­‌شناسی، جاده‌­سازی، شهرسازی و … استفاده می‌­شوند و برای اهداف نظامی و امنیتی هم کاربرد فراوانی دارند.

عکاسی علمی

عکاسی علمی به نوعی تصویربرداری گفته می­‌شود که هدف آن نشان دادن عناصری در جهان است که با چشم غیرمسلح دیده نمی­‌شوند و از عکس‌برداری با میکروسکوپ تا عکاسی نجومی را شامل می­‌شوند. در واقع زیبایی علم در این است که موارد مختلفی را در ساده­‌ترین عناصر خود به ما نشان می­‌دهد و هنر عکاسی در این زمینه، چشم­‌انداز کاملا جدیدی را برای ما فراهم می­‌کند.

سخن پایانی

عکاسی طبیعت هرگز کسل‌­کننده نیست و این امکان را به ما می­‌دهد که از زاویه جدیدی به محیط اطرافمان نگاه کنیم. طبیعت همه‌جا هست و نیازی نیست برای یافتن یک سوژه­ زیبا، استودیو رزرو کرده یا تجهیزات خاصی را تهیه کنیم.

همین‌که از خانه خود بیرون می­‌آییم با سوژه‌­های مختلفی مانند غروب خورشید، چاله آبی که انعکاس آسمان را در خود جای داده‌است، پروانه کوچکی که روی گل­‌ها نشسته‌است و درختان سرسبزی که در امتداد کوچه ایستاده­‌اند، رو­به­‌رو می­‌شویم و تنها کافیست گوشی موبایل‌مان را بیرون آورده و یک عکس زیبا ثبت کنیم. با این حال هنر عکاسی تنها به طبیعت محدود نمی‌شود و برای هر سلیقه­‌ای سبکی را پیشنهاد می‌­دهد که هر کدام از آن­‌ها جذابیت­‌های مخصوص به خودشان را دارند.

منبع:nightinvr.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵