4 نوع از سبک های عکاسی که باید بشناسید

سبک های عکاسی زیادی در بین عکاسان وجود دارد که دانستن آن‌ها باعث می‌شود عکس‌های دیگران را بهتر بشناسیم و با دانستن آن‌ها ممکن است علاقه‌مند شویم که سبک های دیگر را امتحان کرده و تجربیات جدیدی را کسب کنیم. همچنین اگر تازه می‌خواهیم عکاسی را شروع کنیم، دانستن این سبک‌ها کمک می‌کند زمینه مناسب خودمان را پیدا کنیم.

در این مقاله 4 مورد از سبک های عکاسی را گفته و در مقاله‌های آتی به تشریح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

عکاسی طبیعت

4نوع از سبک های عکاسی که باید بشناسید

عکاسی طبیعت هر آنچه را که جهان طبیعی می‌تواند به ما نشان بدهد را در بر می‌گیرد. بیاید چند مورد را با هم تصور کنیم:

  • مناظر سرسبز یک جنگل آرام
  • یک گیاه تنها و دوست داشتنی در میان سازه‌های شهری
  • یک آهوی زیبا که می‌خواهد از رودخانه آب بخورد
  • شهابی که از یک آسمان پرستاره عبور می‌کند
  • مرز میان جریان‌های آبی که از بالا تصویری زیبا خلق می‌کند
  • ماهی‌های رنگارنگ زیر آب
  • قطره آب بر روی برگ درخت
  • تغییرات فصلی از یک محیط خاص
  • نشان دادن عواقب کارهای نادرست ما انسان‌ها مثل ذوب شدن یخ‌ها

همه مواردی که را که باهم تصور کردیم جزو این سبک محسوب می‌شوند. اولین چیزی که برای تبدیل شدن ما به یک عکاس طبیعت می‌تواند مفید باشد، حس کنجکاوی است. عکاسی طبیعت نیز شامل مجموعه‌ای از سبک‌های متنوع است که هریک از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای متفاوت برای ما ایجاد کند.

عکاسی از مردم

عکاسی از مردم را می‌توان از نظر دیگر، عکاسی از دیگران نیز نامگذاری کرد. مسلما عکاسی از مردم نیازمند مهارت‌ها و نکاتی دیگر است که آن را از بقیه سبک های عکاسی متمایز می‌کند. تا حالا برای همه ما اتفاق افتاده است که بخواهیم از خودمان و یا فردی دیگر عکس بگیریم. گاهی اوقات فردی را در مکانی می‌بینیم و بنابه سلیقه و هدفمان از آن فرد عکس می‌گیریم. بنابراین این سبک نیازمند یک کاندید برای گرفتن عکس است. حال این کاندید می‌تواند از این کار که می‌خواهیم از آن‌ها عکس بگیریم خبر داشته باشد و یا اینکه اطلاعی نداشته باشد.

برای مثال عروس و دامادی را در نظر بگیریم که از ما درخواست می‌کنند تا از آن‌ها عکس‌های عروسی به‌عنوان یادگاری بگیریم. و یا اینکه ورزشکارانی را در نظر بگیریم که در هنگام اجرای حرکت نمایشی، از آن‌ها عکس می‌گیریم.

عکس از مردم می‌تواند به صورت فردی یا گروهی نیز باشد. هنگامی که از یک خیابان پر جمعیت عکس می‌گیریم درواقع این عکس یک عکس گروهی از مردم در یک مکان است.

عکاسی از اجسام بی جان

عکاسی از اجسام بی جان یکی از سبک های عکاسی است که می‌توانیم مهارت‌‌های جدیدی را از آن یاد بگیریم. اجسامی که توسط انسان ساخته شده است نیز جزو اجسام بی جان قرار می‌گیرند. روزمره اجسام بسیار زیادی را در اطراف خود می‌بینیم که گاهی اوقات توجه و عکس گرفتن از آن‌ها می‌تواند اثر هنری بسیار زیبایی را خلق کند. برای مثال قطعه سنگ یا صخره‌ای می‌بینیم که از دیدمان شبیه یک ببر است. یا اینکه محصولی در اختیارمان قرار می‌گیرد تا از آن عکاس تبلیغاتی بگیریم.

در عکاسی از اجسام بی جان، باید بتوانیم شیء مورد نظرمان را جذاب نشان بدهیم. متغیرهای زیادی بر روی خروجی کار ما تاثیر می‌گذارد مانند نور، ساختار جسم مورد نظرمان و چیدمان اجسام اطراف. عکاسان با عکاس گرفتن از اجسام به آن‌ها جان می‌بخشند.

سبک های دیگر

همه تصاویر در یک سبک خاص قرار نمی‌گیرند. برای مثال یک تلسکوپ و اجسام دیگر که ساخته دست انسان هست را تصور کنیم که در زیر آسمان پر از ستاره و کهکشان راه شیری قرار دارند. بنابراین گاهی اوقات نمی‌توانیم بعضی از تصاویرمان را در یک سبک خاص دسته‌بندی کنیم.

یکی از روش‌های نوین و جذاب عکاسی این است که بتوانیم گاهی اوقات عکس‌هایی بگیریم که مخلوطی از چند سبک متفاوت باشد. ایده‌های بسیار زیادی را می‌توانیم با مخلوط کردن انواع سبک های عکاسی پیاده‌سازی کنیم.

سخن پایانی

سبک های عکاسی در زمان‌های مختلف بوجود آمدند تا بتوانیم عکس‌ها را دسته‌بندی کنیم، ایده‌های جدید بدهیم و مهارت‌های مختلفی برای هرکدام بدست آوریم. مسلما برای اینکه به فردی حرفه‌ای در یک سبک تبدیل بشویم باید زمان زیادی را صرف کنیم. بنابراین نمی‌توان در تمامی سبک های عکاسی به فردی حرفه‌ای تبدیل شد اما می‌توان از مفاهیم و روش‌های آن‌ها در سبک‌هایی که مهارت کافی داریم استفاده کنیم و عکس خودمان را جذاب‌تر کنیم.

منبع:nightinvr.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵