انواع رفلکتورها

رفلکتور چیست؟

رفلکتورها ابزارهای منعکس کننده نور به سمت سوژه مورد نظر می باشند. در دنیای عکاسی، از رفلکتورها برای بازتاب نور طبیعی یا مصنوعی بر روی سوژه ( عموماً افراد ) استفاده می شود. در این مقاله انواع رفلکتورها و نحوه استفاده از آن ها را توضیح می دهیم.

انواع رفلکتورها

انتخاب رفلکتور

رفلکتورها از نظر شکل، اندازه و رنگ تنوع بسیار زیادی دارند. شناخت کاربرد هر یک از آن ها انتخاب رفلکتور مناسب را ساده تر می کند.

اشکال مختلف رفلکتور

امروزه رفلکتورها در شکل های مختلف تولید می شوند. هنوز هم بیشترین نوع تولید شده از نوع دایره ای هستند اما انواع مربع، مستطیل و مثلثی نیز قابل تهیه هستند. از نظر تنوع، رفلکتورهای دایره ای متنوع ترین نوع رفلکتورها محسوب می شوند.

رفلکتورهای مثلثی نیز بدلیل داشتن دستگیره حمل، بسیار محبوب هستند.

اندازه ها

همانند اشکال مختلف، تنوع اندازه در رفلکتورها نیز بسیار زیاد است، از انواع جیبی گرفته تا رفلکتورهای بزرگ ۲ متری که باید از پایه های مخصوص برای آن ها استفاده کنیم. هرچه رفلکتور بزرگ تر باشد نور حاصل از آن نرم تر خواهد بود.

اگر می خواهید فقط یک عدد رفلکتور تهیه کنید اندازه ۸۰ سانتیمتر معمولاً مناسب است و در عین حال هنگام جمع شده نیز فضای کمی اشغال کرده و براحتی قابل حمل و نقل است.

رفلکتورها با توجه به نوع کاربرد دارای رنگ های مختلفی نیز هستند :

رفلکتور نقره ای

برای شروع، رفلکتورهای نقره ای بهترین هستند زیرا نوری خنثی را به سمت سوژه منعکس می کنند. این بدان معنی است که این رفلکتورها رنگ سوژه را تحت تاثیر قرار نمی دهند. میزان بازتاب رفلکتورهای نقره ای بیشتر از انواع دیگر است بنابراین استفاده از آن ها در فضاهای پرنور خیلی توصیه نمی شود.

رفلکتور سفید

رفلکتورهای سفید نیز مانند انواع نقره ای، به لحاظ رنگی خنثی هستند. از آنجایی که نور بازتابی رفلکتورهای سفید بسیار نرم تر از نوع نقره ای می باشد، می توانید از این رفلکتورها در فضای پرنور نیز استفاده کنید. از رفلکتورهای سفید برای پر کردن سایه ها بدون افزایش هایلایت ها استفاده می شود.

توجه داشته باشید برای تاثیر هرچه بیشتر، بایستی رفلکتورهای سفید را در فاصله کمی از سوژه قرار دهید.

رفلکتور طلایی

رفلکتورهای طلایی بازتابی از نور گرم بر روی سوژه ایجاد می کنند. توجه داشته باشید بازتاب رفلکتور طلایی می تواند رنگ سوژه را تحت تاثیر قرار دهد. براساس تجربه، استفاده از رفلکتور طلایی هنگام طلوع و غروب نتایج بهتری ایجاد می کند.

همچنین بازتاب این رفلکتور برای رنگ پوست های تیره مناسب تر از پوست های روشن است.( به نظر می رسد افراد در برنزه کردن خود افراط کرده اند !)

رفلکتور نیمه شفاف

به لحاظ لغوی این نوع را نمی توان رفلکتور نامید بلکه آن ها نرم کننده های ( Diffuser ) نور هستند. برای استفاده از آن ها بایستی این نرم کننده ها را بین منبع نور و سوژه قرار دهید. همچنین از این نرم کننده برای ملایم نمودن نور فلاش ها استفاده می شود.

رفلکتور مشکی

سمت مشکی یک رفلکتور، یک رفلکتور نور نیست بلکه برای عملکردی متضاد استفاده می شود. رفلکتور مشکی در واقه ایجاد سایه می کند و برای مواقعی که نور یک سمت از صورت سوژه بیش از حد زیاد شده و برای ایجاد سایه در آن سمت بکار می رود

رفلکتور ترکیبی

رفلکتورها به شکل ترکیبی از رنگ ها نیز ساخته می شوند. عمومی ترین آن ها رفلکتور Sunfire و  Soft Silver می باشند. رفلکتور Soft Silver ترکیب ۵۰ درصد نقره ای و ۵۰ درصد سفید است و رفلکتور Sun Fire بصورت نوارهای موازی نقره ای و طلایی است. این رفلکتور تاثیری بسیار دلپذیر بر روی چهره افراد ایجاد می کند.

نگه داشتن رفلکتور

با توجه به رفلکتوری که انتخاب کرده اید، می توانید از یک دستیار برای نگه داشتن رفلکتور استفاده کنید با از خود سوژه بخواهید آن را نگه دارد.

بهترین راه نگه داشتن یک رفلکتور استفاده از پایه های مخصوص آن است. این پایه ها تنظیم رفلکتور و ثابت ماندن وضعیت زاویه ای آن را تضمین می کند.

کاربرد صحیح رفلکتور

بهترین روش برای کاربرد بهینه رفلکتور، در نظر گرفتن آن بعنوان نور پر کننده است. مسلماً نور بازتابی از رفلکتور نباید بر منبع نور اصلی – طبیعی یا داخل استودیو – غلبه کنید و فقط برای ایجاد درخشش لازم در برخی قسمت های سوژه استفاده می شود. برای حصول بهترین نتیجه کمی تمرین لازم است.

رفلکتور در استودیو

در فضای استودیویی نیز از رفلکتورها  هم برای عکاسی پرتره و هم در عکاسی تبلیغاتی استفاده زیادی می شود. می توانید رفلکتور را درست در سمت مقابل نور اصلی قرار داده و بازتاب آن را بر روی سوژه متمرکز کنید.

همچنین می توانید از رفلکتور برای نرم نمودن سایه های زیر چشم و زیر گونه افراد بخوبی بهره ببرید. برای ایجاد جلوه ویژه Catch Eye ( درخشش نور در مردمک چشم ) از رفلکتورهای نقره ای یا سفید استفاده . توجه داشته باشید سوژه نباید بطور مستقیم به رفلکتور نگاه کند.

سخن اخر

رفلکتورها از ارزانترین و در عین حال با ارزشترین لوازم جانبی عکاسی هستند. هرجا که منبع نوری باشد رفلکتورها می توانند به بهتر دیده شدن و تمرکز بیشتر بر روی سوژه کمک کنند. توصیه می شود حداقل یک رفلکتور را همیشه به همراه داشته باشید.

منبع:noornegar.academy

میانگین امتیازات ۵ از ۵