ترفند های عکاسی با موبایل در سفر

فرقی نمیکنه از یه جاذبه گردشگری تو سفر عکس بگیریم یا یک عکس یادگاری با دوستانمون، بلاخره وقتی عکس هارو بازبینی می کنیم، متوجه میشیم که خیلی از اونا کیفیت جالبی ندارن و اونجوری که دوست داشتیم نشده و معمولا زمانی متوجه این موضوع میشیم که از سفر برگشتیم و دیگه فرصتی برای گرفتن عکسی بهتر وجود نداره.

اما چجوری میشه عکس های جذاب و باکیفیت گرفت؟ حتما جوابتون اینه که دوربین حرفه ای و گرون قیمت میخواد، درسته که با دوربین های DSLR میشه عکس های خیلی خوبی گرفت، ولی باید بدونید که با دوربین های تلفن های همراه هم میتونید عکس های جذابی بگیرین، فقط کافیه که یک سری ترفند ها رو بلد باشین و ابزار های کوچیکی رو تهیه کنید.

ترفند های عکاسی با موبایل در سفر

عکاسی با موبایل

تلفن های همراه در گذشته دوربین های خیلی ضعیفی داشتن، اما درحال حاضر خیلی پیشرفته شدن و میشه باهاشون عکس های رضایت بخشی گرفت، البته کیفیت دوربین بین مدل های مختلف باهم فرق داره، موبایل های بالا رده یا پرچمدار مثل آیفون 11 پرو و گلکسی S20، دوربین های کاربردی و بسیار با کیفیتی دارند، دوربین میان رده ها تصاویر بسیار خوبی رو ثبت می کنند و دوربین پایین رده ها در شرایط نوری مناسب، قابل قبول هستند. برای اینکه متوجه بشید دوربین تلفن همراهتون در چه سطحی قرار داره می تونید از وب سایت DXOmark استفاده کنید.

ترفند های عکاسی

حتی اگه موبایل شما دوربین ضعیفی داره می تونید با یادگرفتن چند ترفند، عکس های یادگاری مناسبی از سفرتون تهیه کنید، بریم ببینیم برای عکاسی با موبایل در سفر چه چیز هایی رو باید بدونیم.

تکنیک شیب هلندی: اگه قصد دارین از یک ساختمان بلند عکاسی کنید بهتره که اون رو به صورت مستقیم و صاف داخل کادر قرار ندین، کمی به سوژه نزدیک بشین و بعد با زاویه 45 درجه، ساختمان رو داخل کادر دوربین جا بدید، شیب هلندی باعث میشه عکس جذاب تر و هیجان انگیز تری بگیرید.

البته باید در نظر داشته باشین که این ترفند همیشه کاربردی نیست و باید در جای مناسب ازش استفاده کنید.

  • قانون یک سوم: یکی از ترفند های جالبی که لازمه در عکاسی از سوژه های مختلف بدونید، قانون یک سومه، تو این قانون کادر دوربین از دو جهت عمودی و افقی به 3 قسمت تقسیم میشه و شما باید سوژه مورد نظر خودتون رو در محل تلاقی این خطوط قرار بدین، فرقی نداره که سوژه یک درخت باشه یا یک پرنده، قانون یک سوم عکس شما رو جذاب تر و حرفه ای تر میکنه. برای درک بهتر این موضوع کافیه در نرم افزار دوربین تلفن همراهتون گزینه Grid (جدول) رو روشن کنید.

  • پانوراما: اکثر تلفن های هوشمند امروزی از قابلیت پانوراما پشتیبانی می کنند، این قابلیت برای ثبت تصاویر از مناظر گزینه بسیار مناسبی به حساب میاد چون نمای کامل و 360 درجه رو از اون منظره می گیره، استفاده از پانوراما شاید اولش کمی سخت و پیچیده باشه اما زمانی که مفهوم اون رو متوجه بشین، شمارو به یک عکاس حرفه ای تبدیل می کنه.
  • نمای چشم پرنده: افراد معمولی یا عکاس های آماتور معمولا به طور مستقیم عکاسی می کنند و بیشتر عکس هایی که این افراد ثبت می کنند، کلیشه ای بنظر می رسد، اما برای ثبت تصاویر جذاب باید زاویه دیدتون رو تغییر بدین، به عنوان مثال برای عکاسی از شلوغی شهر ها بهتره که از زاویه بالا به پایین یا همون چشم پرنده رو انتخاب کنید.
  • عکاسی پشت سر هم: این تکنیک که به عنوان Brust Mode شناخته میشه در اکثر تلفن های همراه با نگه داشتن دکمه شاتر دوربین فعال میشه و تا زمانی که دکمه رو نگه دارین به این کار ادامه میده، این تکنیک وقتی به کارتون میاد که در حال حرکت هستین و نمیشه عکس ثابت گرفت، با این روش از بین عکس های گرفته شده بهترین رو انتخاب می کنید.

  • بازتاب نور: با قرار دادن موبایل بر روی سطحی که نور رو بازتاب می کنه، مثل سقف ماشین یا سطح آب می تونید تصاویر شگفت انگیزی رو بگیرید، این کار رو با هر چیزه دیگه ای که نور رو بازتاب می کنه می تونید انجام بدین.
  • سه پایه عکاسی و لنز های مجزا: لوازم جانبی خیلی متنوعی برای عکاسی با موبایل وجود داره، مثل سه پایه که از لرزش دست جلوگیری می کنه و تو عکاسی با نور دهی بالا خیلی کاربردیه، همینطور اگه دوربین موبایل شما تنها یک لنز داره، میتونید لنز های کلیپسی مجزا مثل لنز زاویه باز، یا ماکرو تهیه کنید و از عکاسی با اون ها لذت ببرید، راستی اگه بیشتر وقت ها تنها سفر می کنید، مونوپاد هم لازمتون میشه.

  • استفاده از اشخاص: سعی کنید در عکس هایی که از یک منظره یا یک بنای تاریخی میگرین، حتما یک یا چند نفر حضور داشته باشند، وجود اون ها درک مقیاس رو برای مخاطبی که عکس رو میبینه راحت تر میکنه.
  • پرتره: برای عکاسی از افراد یا جدا کردن جسمی از پس زمینه میتونید از قابلیت پرتره موبایل استفاده کنید، البته همه تلفن های همراه این قابلیت رو ندارند و بیشتر در پرچمدار ها و میان رده ها وجود داره، این قابلیت که معمولا از یک دوربین مجزا کمک میگره، پس زمینه رو تار کرده و سوژه اصلی رو شفاف ثبت می کند.

  • عکاسی با زمان بالا: یکی از بزرگ ترین مشکلات دوربین های موبایل، عکاسی در شب به حساب میاد، معمولا میان رده ها و پایین رده ها در شب عکس هایی تاریک با نویز بسیار زیاد ثبت می کنند، اما پرچمدار ها با استفاده از قابلیت عکاسی در شب و تکنیک عکاسی با زمان بالا که در واقع باز نگه داشتن دیافراگم دوربین برای جذب نور بیشتر هست، عکس های قابل قبولی می گیرند. لازمه بدونید که حتی لرزش های کوچیک دست هم در تصاویر نهایی عکاسی با زمان بالا تاثیر گذاره، پس بهتره که در این حالت از سه پایه استفاده کنید.

عکاسی در سفر

نکته های خیلی زیادی برای ثبت تصاویر باکیفیت و شگفت انگیز وجود داره که برای یاد گرفتن اون ها باید به طور تخصصی در این زمینه فعالیت کنید، اما نکات کلی و آسونی وجود داره که باعث میشه عکس های جالب تری بگیرید.

  • لنز دوربین موبایل رو همیشه تمیز کنید، این کار جلوی تاری و کدر شدن عکس ها رو می گیره
  • سوژه رو بر روی صفحه لمس کنید تا فوکوس دوربین به طور دقیق روی سوژه مورد نظرتون تنظیم بشه
  • از زوم دیجیتال استفاده نکنید، فقط زوم اپتیکال، اگه موبالتون زوم اپتیکال نداره بهتره که خودتون به سوژه نزدیک بشید

  • برای عکاسی از سوژه ای که پس زمینه شلوغی داره از حالت سیاه و سفید استفاده کنید
  • تا حد ممکن سعی کنید از فلاش دوربین استفاده نکنید
  • سحرخیز باشید، در زمان طلوع خورشید عکس های خیلی خوبی میشه گرفت
  • برای استفاده از تنظیمات دستی دوربین نرم افزار جداگانه نصب کنید

ویرایش تصاویر

بعد از ثبت تصاویر از سوژه های مختلف، میتونید اونارو ویرایش کنید، البته باید توجه کنید که ویرایش بیش از حد هم باعث غیر طبیعی شدن عکس میشه. همه ما میدونیم که بهترین نرم افزار برای ویرایش تصاویر فتوشاپ هست، اما کار کردن با اون برای همه ممکن نیست و اگه عکس هاتون رو با فرمت RAW نگرفته باشین نیاز خاصی به فتوشاپ ندارین، اما نرم افزار های متنوعی برای تلفن های همراه وجود داره که از معروف ترین اون ها می تونیم به VSCO، Snapseed، PicsArt و Photoshop Express اشاره کنیم.

در بین نرم افزار های موجود، VSCO یکی از محبوب ترین نرم افزار ها برای ویرایش تصاویر به حساب میاد، جالبه بدونید که داخل این نرم افزار بخشی برای ثبت تصاویر هم وجود داره که تنظیمات جالب و کاربردی رو ارائه میده، در ادامه لینک دانلود این نرم افزار برای اندروید و ای او اس قرار میدیم.

دانلود نرم افزار VSCO از اپ استور

دانلود نرم افزار VSCO از گوگل پلی

مزایا و معایب دوربین تلفن همراه خود را بشناسید

میدونید که امروزه موبایل ها معمولا چندین دوربین دارند و هر کدوم دوربین ها در زمان عکاسی تصویر متفاوتی رو ثبت می کنه، قبل از سفر و شروع عکاسی لازمه که قابلیت های دوربین موبالتون رو بشناسید، برای مثال بعضی از گوشی ها دوربین واید دارند، بعضی ها زوم، پرتره، ماکرو و موارد دیگه، شما با استفاده از این لنز ها می تونید عکسی متفاوت بگیرید و نسبت به سوژه ای که دارین از اون ها استفاده کنید.

قابلیت جالب دیگه ای که تعداد کمی از موبایل ها دارند، قابلیت عکاسی در شب هست، شما با استفاده از اون میتونید عکس هایی با نور و کیفیت قابل قبول در شب بگیرید.

گول مگاپیکسل بالاتر رو نخورید، یکی ترفند های که شرکت های سازنده تو موبایل های میان رده و پایین رده استفاده می کنن، بالا بردن عدد مگاپیکسل برای فروش بیشتره، یادتون باشه که همیشه پرچمدار ها دوربین های بهتری دارند، حتی با مگاپیکسل کمتر.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که حتما قبل از سفر حافظه موبالتون رو خالی کنید، امیدواریم که این مقاله براتون کاربردی بوده باشه و عکس های بسیار زیبایی در سفر هاتون ثبت کنید.

منبع:lahzeakhar.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵