آموزش وایت بالانس

این روزها دیگر تنظیم کردن وایت بالانس مشکلی برای عکاسان ایجاد نمی کند، ولی هنوز آنها را سردرگم می کند. هنوز عکاسان از خود می پرسند: بهتر است در فرمت RAW عکاسی کنیم یا خیر؟ یا اینکه چه تنظیماتی برای هر موقعیتی مناسب است؟ در مقاله آموزش وایت بالانس در عکاسی برخی نکات و ترفندهایی آورده شده است که میتوانید به وسیله آنها عکس با وایت بالانس یا تراتز سفیدی مناسب ثبت کنید. با مقاله آموزش وایت بالانس در عکاسی با ما همراه باشید.

مفهوم وایت بالانس خلاقانه

قبل از بیان نکات لازم برای آموزش وایت بالانس در عکاسی باید بدانید که لازم نیست همیشه دنبال وایت بالانس “مناسب” باشید. تمام نورپردازی ها یک بالانس “صحیح” به همراه خود خواهند داشت، ولی شما می توانید از وایت بالانس متفاوتی برای ایجاد افکت های خاص استفاده کنید.

دو تصویری که از آسمان در زیر مشاهده می کنید، مثال خوبی در این مورد است. آنها هر دو در مکان و زمان یکسانی گرفته شده اند. یکی از آنها از فیلتر وایت بالانس دیجیتال حرفه ای اکسپو دیسک (ExpoDisc) استفاده کرده و عکس دیگر که رنگ های گرم تری دارد، بدون این فیلتر است و تنظیمات وایت بالانس پیشنهادی دوربین را داراست.

آموزش وایت بالانس

عکس بدون فیلتر اکسپو دیسک

تصویر ثبت شده با فیلتر ExpoDisc نشان می دهد که اگر بخواهید، می توانید سفیدی دلخواهتان را در ابرها پیدا کنید. آیا عکس با فیلتر، زیباتر از عکس گرفته شده با وایت بالانس خودکار است؟ این عکس ها بسیار متفاوت بوده و برای اهداف متفاوتی گرفته شده اند. این یکی از مهم ترین نکاتی است که عکاسان در مورد وایت بالانس باید بدانند.

عکس با فیلتر اکسپو دیسک

حالا زمان آن رسیده که در آموزش وایت بالانس در عکاسی، راه های متنوع تنظیم تراز سفیدی مناسب را برای شما بیان کنیم. البته این را فراموش نکنید که تنظیمات واحدی به عنوان مناسب ترین، وجود ندارد!

از RAW استفاده کنید.

زمانی که از RAW استفاده می کنید، می توانید تنظیمات وایت بالانس را در مرحله ویرایش انتخاب کنید: در نرم افزارهای Camera RAW یا Lightroom. بهترین راه برای گرفتن وایت بالانس مناسب، بسیار ساده است: هنگام ثبت عکس هایتان از RAW استفاده کنید. بعد از آن می توانید وایت بالانس دلخواه را در مرحله ویرایش انتخاب کنید.

تنظیمات وایت بالانس در مرحله ویرایش

این کاری است که بیشتر افراد به شما توصیه می کنند. ولی برخی عکاسان مانند راب شپارد، عکاس ژورنالی فضای باز، نظر دیگری دارند. او می گوید: زمانی که شما در حال عکاسی در فرمت RAW هستید، باز هم یک سری تنظیمات وایت بالانس در عکس ذخیره می شود. این همان تنظیماتی است که پیش نمایش فرمت JPEG از آن استفاده می کند، زمانی که فایل را در نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ یا Lightroom باز می کنید.

فایل RAW اطلاعات وایت بالانس ندارد. ولی باز هم احتمال گمراه شدن عکاس توسط پیش نمایشی که روی صفحه دیده می شود، وجود دارد.

پس باید چه کنیم؟ اصول آموزش وایت بالانس در عکاسی پیشنهاد می کند که میانه رو باشید. عکس های RAW را با استفاده از وایت بالانس خودکار بگیرید و روی صفحه نمایش تایید کنید که نتایج از طریق چک کردن تصویر یا هیستوگرام، به آنچه نیاز دارید یا می خواهید نزدیک باشد. به چشم هایتان اعتماد کنید و از حس تان استفاده کنید. احتمالا در اکثر مواقع کار درست را انجام می دهید.

گرچه باید به یاد داشته باشید که اگر فرمت JPEG را به کار می برید و از تنظیمات وایت بالانس خودکار رضایت ندارید، بهتر است وایت بالانس را با شرایط محیط عکاسی (هدف تان از عکاسی) تنظیم کنید. چرا که فرمت JPEG از داده های متای وایت بالانس استفاده می کند. در این صورت هم می توانید وایت بالانس را در مرحله ویرایش تغییر دهید، گرچه این کار با فرمت RAW آسان تر است.

از کارت خاکستری استفاده کنید.

کارت خاکستری Kodak

برای دهه های متوالی، کارت خاکستری Kodak مرسوم ترین راه برای ثبت رنگ ها و اکسپوژر دقیق در آموزش وایت بالانس در عکاسی بود.عکاسان سال های زیادی از کارت های خاکستری استفاده می کردند. کارت خاکستری Kodak که در اندازه های مختلف قابل خریداری اند، ‏ابزارهایی هستند که برای انجام یک نورپردازی بی نقص کاربرد دارند. یک کارت خاکستری رو به ‌روی نورسنج دوربین قرار می گیرد و نور تابیده شده به سوژه را بازتاب می کند.

فراموش نکنید که کارت، یک بازتاب ۱۸ درصدی مانند خاکستری متوسط یا ناحیه V روی سیستم بخش بندی انسل آدامز دارد. شما نور را از روی کارت اندازه گیری می کنید و کارت به شما نور مناسب رنگ ها را می دهد.

کارت خاکستری عملکرد نسبتا خوبی دارد؛ اما اگر کارت در همان زاویه دقیقی که سوژه در آن قرار دارد نباشد، ممکن است نتیجه خوبی ندهد. علاوه بر این کارت های خاکستری در استفاده دراز مدت آسیب می بینند، مخصوصاً اگر آنها را همه جا با خود حمل کنید. این یکی از نکات حائز اهمیتی است که آموزش وایت بالانس در عکاسی به آن اشاره می کند.

استفاده از وایت بالانس شخصی سازی شده

وایت بالانس شخصی سازی شده

شما همیشه می ‌توانید از گزینه های وایت بالانس تعریف شده در دوربین تان (روشنایی روز، سایه، تنگستن، فلورسنت و غیره) استفاده کنید. همچنین در آموزش وایت بالانس در عکاسی این امکان فراهم شده است که با استفاده از مقیاس دمای رنگی کلوین، رنگ ها را تنظیم کنید. علاوه بر این شما می توانید یک وایت بالانس شخصی سازی شده ایجاد کنید.

یک دوربین، راه های مختلفی برای ایجاد وایت بالانس شخصی سازی شده دارد. اما رایج ترین راه این است که از یک سوژه عکاسی کنید و آن را به عنوان مرجع تنظیمات خود قرار دهید و به دوربین بگویید که تنظیمات آن عکس را به عنوان وایت بالانس شخصی ‌سازی شده استفاده کند. اگر از یک کارت خاکستری عکاسی کنید و آن را به عنوان مرجع وایت بالانس شخصی ‌سازی شده قرار دهید، تمام عکس هایی که از آن به بعد می گیرید، این تنظیم در آنها باقی می ماند تا اینکه آن را تغییر دهید یا یکی دیگر از گزینه ها را انتخاب کنید.

عکس از کارت خاکستری

برای خلق عکس های مبتکرانه می ‌توان از این قابلیت دوربین استفاده کرد. اگر از یک دیوار یا صفحه رنگی عکاسی کنید، تنظیمات تراز سفیدی این عکس می ‌تواند به عنوان وایت بالانس برای یک سری از عکس ها تعریف شود. این کار را برای رنگ های متفاوت امتحان کنید. با این شیوه چیزهای زیادی درباره نحوه عملکرد دوربین تان می آموزید.

استفاده از نمای لایو در آموزش وایت بالانس در عکاسی

در آموزش وایت بالانس در عکاسی، نمای لایو (Live View) در یک دوربین دی اس ال آر امکان مشاهده و مقایسه تنظیمات مختلف وایت بالانس و تاثیر آن روی عکس را فراهم می کند.

نمای لایو

اگر تا به حال به صفحه نمایش یک دوربین دیجیتال کوچک در حین تغییر وایت بالانس نگاه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که چگونه رنگ ها تغییر می کنند. معمولا وقتی که از طریق منظره یاب، عکاسی می کنید، فکر می‌کنید که این کار با یک دوربین دی اس ال آر قابل انجام نیست.  ولی از زمانی که دوربین های دی اس ال آر به گزینه نمای لایو مجهز شده اند، همه چیز تغییر کرده است.

زمانی که با یک موقعیت نورپردازی دشوار رو به رو هستیم، بهتر است از نمای لایو روی دوربین دی اس ال آر استفاده کنیم تا نحوه کارکرد تنظیمات مختلف روی منظره یا سوژه را چک کنیم.

استفاده از اکسپو دیسک

بهترین رنگ ها زمانی به دست می آید که از اکسپو دیسک و اندازه گیری نور تابیده شده روی سوژه استفاده شود.فیلتر وایت بالانس دیجیتال حرفه ای اکسپو دیسک حتی بهتر از کارت خاکستری در مقابل لنز قرار می گیرد و مشابه یک گنبد روی نورسنج به نظر می آید. پیشنهاد می کنیم که فیلتر سایز بزرگ بخرید تا روی همه لنزها کاربرد داشته باشد. این فیلتر، نور بازتاب شده را در داخل دوربین به نور تابیده شده تبدیل می کند.

این مسئله به این معناست که شما دوربین را به جای نشانه گرفتن به سمت خود سوژه، در جهت نور تابیده شده روی سوژه قرار می دهید. به یاد داشته باشید که تنظیمات اکسپوژر متناسب با شرایط نوری را انجام دهید. فوکوس خودکار را از روی لنز بردارید، وگرنه لنز روی دیسک تمرکز می کند. سپس دستورات راهنمای دوربین تان را برای تنظیم وایت بالانس شخصی سازی شده دنبال کنید. وقتی که یک بار این کار را انجام دادید، پس از آن می‌ توانید با همان تنظیمات به عکاسی ادامه دهید و به خوبی آموزش وایت بالانس در عکاسی را تمرین کنید.

استفاده از اکسپو دیسک

عکس نشان داده شده در بالا، مثال خوبی درباره نحوه کاربرد اکسپو دیسک با نور تنگستن است. رنگ سبز کاسه فقط با فیلتر اکسپو دیسک در عکس مشخص می شود در حالیکه تنظیم وایت بالانس روی حالت تنگستن، رنگ ها را به صورت واقعی نشان نداده است.چگونگی به کارگیری این دیسک یکی از موارد مهم آموزش وایت بالانس در عکاسی است.

نتیجه گیری

فیلتر اکسپو دیسک و دیگر ابزارها و  سیستم های ذکر شده در این مقاله، برای عکاسانی که می‌ خواهند وایت بالانس را اندازه گیری کنند ضروری است. اگر شما از نتایج وایت بالانس خودکار رضایت دارید و عمدتاً در شرایط نوری معمولی عکاسی می کنید، می توانید تمام این مطالب را فراموش کنید و به عکاسی خود آزادانه ادامه دهید.

اما اگر می خواهید وارد زمینه عکاسی خلاقانه شوید، در شرایط نوری متنوع عکاسی کنید و به تنظیمات وایت بالانس تعریف شده در دوربین تان بسنده نکنید. پس از مدتی آزمون و خطا، این ابزارها و تنظیمات، جزء جدایی ناپذیر در شیوه عکس برداری شما خواهد شد. این را فراموش نکنید که آموزش وایت بالانس در عکاسی کافی نیست، بلکه باید آن را تمرین کنید و حتما به کار ببرید.

سیستم های متنوعی وجود دارند که وایت بالانس بی نقص و مناسبی را به شما ارائه می دهند. باید آن ها را امتحان کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر است.

برگرفته از: photography.tutsplus.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵