نکات برجسته در عکاسی چیست (و چگونه جزئیات را حفظ کنیم)

برای اینکه بفهمیم هایلایت در عکاسی چیست، ابتدا باید بفهمیم که بیشتر عکس ها از هایلایت، میان تن و سایه تشکیل شده اند. این محدوده تونال یک تصویر است.

من بیشتر می گویم، زیرا برخی از عکس ها عمداً بسیار تاریک هستند (عکاسی تاریک و بد خلق) و برخی عمداً بسیار روشن هستند (عکاسی روشن و مطبوع). در هر دو سبک عکاسی، توزیع معمولی از سایه ها، میانتون ها و هایلایت ها وجود ندارد.

ما این عکسبرداری با نور طبیعی را درست قبل از غروب خورشید در یک روز آفتابی روشن انجام دادیم. اگرچه لباس سفید او یک برجسته روشن است، اما هنوز جزئیات را حفظ کرده است و من جزئیات را در سایه ها نیز ثبت کرده ام.

هایلایت در عکاسی چیست؟

نواحی هایلایت روشن ترین نواحی یک تصویر هستند که روشن ترین قسمت های یک صحنه هستند.

در صحنه های با کنتراست بالا با منبع نور روشن، مانند یک روز آفتابی، حفظ جزئیات در هایلایت های روشن ممکن است دشوار باشد. این به این دلیل است که سایه ها بسیار تاریک و نقاط برجسته بسیار روشن هستند و سنسورهای دوربین دیجیتال برای ثبت کل محدوده دینامیکی صحنه تلاش می کنند.

دوربین ها نمی توانند همان محدوده تونال صحنه های کنتراست بالا را مانند چشم ما تحمل کنند.

هایلایت های دمیده در عکاسی چیست؟

هنگامی که نواحی هایلایت یک تصویر بیش از حد نوردهی می شوند و به رنگ سفید خالص به نظر می رسند، می گوییم که هایلایت ها از بین رفته یا سوخته اند. این به عنوان برش برجسته نیز شناخته می شود.

یکی از دلایل اصلی عکاسی با فرمت RAW به جای JPEG این است که فایل های RAW جزئیات بسیار بیشتری نسبت به فایل های JPEG حفظ می کنند. بنابراین، هنگام ویرایش تصاویر، اغلب می توانید برخی از جزئیات برجسته از دست رفته را بازیابی کنید.

ابزارهای لایت روم که به کاهش نواحی روشن کمک می کنند عبارتند از:

  • نوار لغزنده Highlights (بهترین گزینه)
  • نوار لغزنده سفیدها
  • نوار لغزنده نوردهی

با نوار لغزنده Highlights شروع کنید، زیرا این کار تنها بر روشن ترین قسمت های عکس شما تأثیر می گذارد. نوار لغزنده نوردهی یک تنظیم کلی برای همه زنگ‌های تصویر ایجاد می‌کند، بنابراین ممکن است لازم باشد نوار لغزنده سایه‌ها را افزایش دهید تا نواحی تاریک را روشن کنید تا جزئیات را بازگردانید.

این هیستوگرام لایت روم عکس بالا است. هیستوگرام ها از سمت چپ به 4 ناحیه تقسیم می شوند: سایه ها، تاریکی ها، نورها، هایلایت ها. می توانید ببینید که بیشتر داده ها در نورها و مناطق هایلایت هستند، زیرا این یک عکس سبک با مناطق نور زیاد است.

نقاط برجسته در هیستوگرام کجا هستند؟

ناحیه برجسته هیستوگرام دوربین شما و هیستوگرام لایت روم در سمت راست قرار دارد.

چگونه تشخیص دهیم که هایلایت بیش از حد نوردهی شده است

اگر در حین تصویربرداری یا در مرحله قبل از پست در مورد نکات برجسته خود شک دارید، دو گزینه دارید:

1. هیستوگرام را برای نوردهی بیش از حد برجسته بررسی کنید

وقتی داده‌های روی هیستوگرام شما به سمت راست هیستوگرام فشار می‌آورد، نقاط برجسته را بیش از حد در معرض دید قرار داده‌اید. اگر خوش شانس هستید، به عبارت دیگر نقاط برجسته را به طور کامل حذف نکرده اید، می توانید این مناطق را در پست تولید تیره کنید تا تصویری متعادل تر داشته باشید.

2. هشدار هایلایت را برای نوردهی بیش از حد برجسته بررسی کنید

دوربین‌های دیجیتال دارای تنظیمات هشدار برجسته هستند که با محبت به چشمک زدن معروف است. زیرا این کاری است که آنها انجام می دهند. هنگامی که تصاویر را در LCD دوربین خود در حالت هشدار برجسته مشاهده می کنید، مناطق برجسته شده بیش از حد سیاه چشمک می زنند.

به خاطر داشته باشید که وقتی هر اطلاعاتی را در پشت دوربین مشاهده می‌کنید، بر اساس پیش‌نمایش JPEG از تصویر است، حتی زمانی که در حال عکاسی با فرمت RAW هستید، بنابراین اطلاعات 100٪ دقیق نیست. گفته شد، این واقعا مفید است.

این همان هیستوگرام قبلی است، اما من هایلایت ها را افزایش دادم و سایه ها را در تصویر کم کردم و هشدار برش را روشن کردم تا هیستوگرام را تغییر دهد و هشدارهای برش را نشان دهد. مثلث سفید در بالا سمت چپ نشان می دهد که سایه ها بریده شده اند و مثلث قرمز بالا سمت راست نشان می دهد که هایلایت ها بریده شده اند.

اخطارها را در پردازش پست برجسته کنید

در پست پروداکشن نیز می توانید هیستوگرام را مشاهده کرده و هشدارهای هایلایت را روشن کنید. در لایت روم می‌توانید با فشار دادن J روی صفحه‌کلید، اخطارهای برش برجسته و برش سایه را در ماژول Develop روشن کنید:

highlights بریده شده به صورت قرمز در تصویر نشان داده می شوند
سایه های بریده شده در تصویر آبی خواهند بود
همانطور که لغزنده ها را برای تیره شدن روشن ترین نقاط تنظیم می کنید، شاهد کاهش برش خواهید بود.

اسکرین شات از عکس ها با هشدار برش در لایت روم روشن است. رنگ قرمز در دو عکس اول برش هایلایت را نشان می دهد. اگر دقت کنید می توانید رنگ آبی را نیز در عکس اول ببینید که همان بریده شدن سایه است. بیشتر در مورد نحوه عکاسی از این تصاویر در زیر…

نحوه قرار گرفتن در معرض highlights در عکس ها

بسیاری از عکاسان برای به دست آوردن جزئیات سایه و همچنین حفظ جزئیات در نقاط برجسته، به دلیل محدوده دینامیکی محدود دوربین های دیجیتال تلاش می کنند.

شما سه گزینه برای حفظ جزئیات برجسته در صحنه های با کنتراست بالا دارید:

  • برای هایلایت ها نوردهی کنید و اجازه دهید سایه ها به سمت مشکی بروند
  • برای هایلایت ها نوردهی کنید و نور پر را به سایه ها اضافه کنید
  • از براکت نوردهی برای ایجاد یک تصویر HDR در پست تولید استفاده کنید

البته، اگر نمی خواهید، لازم نیست جزئیات را حفظ کنید. حتی اگر زمانی که جزئیات در تمام قسمت‌های یک تصویر حفظ می‌شود، «نورگیری صحیح» در نظر گرفته می‌شود. انتخاب شخصی است

به طور خاص در عکاسی بودوآر خود اغلب عمداً نقاط برجسته پنجره موجود در تصویر را منفجر می‌کنم تا جزئیات بیرون را حذف کنم. با این حال، من هرگز عمداً نکات برجسته سوژه خود را حذف نمی کنم.

من از نور طبیعی فقط برای نور پس‌زمینه این پرتره استفاده کردم بدون اینکه نقاط برجسته را از بین ببرم، بنابراین محدوده دینامیکی بالایی از سیاه خالص تا سفید تقریباً خالص وجود دارد.

1. جزئیات را فقط در هایلایت ضبط کنید

اگر نقاط برجسته یک صحنه همان چیزی است که می خواهید به درستی نوردهی کنید، تنظیمات نوردهی شما باید برای این قسمت از تصویر تنظیم شود. بنابراین باید این ناحیه را اندازه گیری کنید تا یک قرائت نوردهی برای تنظیم تنظیمات دوربین دریافت کنید.

این در مورد تصاویر با کنتراست بالا، با نام نور low key، صدق می کند. برای دستیابی به ظاهر در عکاسی پرتره low key، نوردهی کنید و از سمت سایه سوژه عکس بگیرید.

به نظر من عکاسی در حالت دستی آسان‌تر است، اما می‌توانید از اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر همراه با جبران نوردهی استفاده کنید.

نحوه اندازه گیری نقاط برجسته

مهم‌ترین چیز، اگر از نورسنج دوربین خود برای نورسنجی استفاده می‌کنید، استفاده از نورسنجی نقطه‌ای برای اندازه‌گیری نور در ناحیه‌ای که می‌خواهید به درستی در معرض نور قرار گیرد، است.

اگر از اندازه‌گیری ماتریسی (معروف به اندازه‌گیری ارزیابی) یا اندازه‌گیری با وزن مرکزی استفاده می‌کنید، باید از جبران نوردهی نیز استفاده کنید تا مطمئن شوید مناطق برجسته عکس به درستی نوردهی می‌شوند. میزان جبران نوردهی که تنظیم می کنید به محدوده دینامیکی صحنه بستگی دارد.

به یاد داشته باشید که نورسنج دوربین شما نور منعکس شده را اندازه گیری می کند. بنابراین رنگ ناحیه‌ای که اندازه‌گیری می‌کنید روی خواندن تأثیر می‌گذارد، زیرا دوربین شما می‌خواهد همه چیز را خاکستری متوسط کند. شاید لازم باشد برای اصلاح آن از جبران نوردهی استفاده کنید.

اگر از نورسنج دستی استفاده می کنید، کافی است نوری که روی سوژه می افتد را اندازه گیری کنید.

من از نور طبیعی فقط برای روشن کردن این تصویر استفاده کردم و نور را به سطح سفید بزرگ بازگرداندم تا سایه ها را بلند کنم.

2. برای هایلایت قرار دهید و نور پر را اضافه کنید

برای حفظ جزئیات در هایلایت ها، باید برای هایلایت ها نوردهی کنید و سپس نور را به سایه ها اضافه کنید تا جزئیات را در سایه ها نیز ثبت کنید. به عبارت دیگر شما باید نوعی نور پرکننده اضافه کنید.

شما می توانید این کار را با استفاده از:

  • یک بازتابنده برای تابش نور به مناطق سایه
  • یا از فلاش دوربین خاموش برای پر کردن سایه ها استفاده کنید

تصاویر زیر تفاوتی که این دو روش استفاده از نور پر می‌تواند در قسمت‌های تاریک‌تر یک تصویر ایجاد کند را نشان می‌دهد.

من از نور طبیعی که از پنجره عبور می کرد برای روشن کردن این تصویر و فلاش برای پر کردن سایه ها استفاده کردم

3. براکتینگ نوردهی

براکت نوردهی بیشتر در عکاسی از طبیعت استفاده می شود تا در عکاسی پرتره، زیرا برای ایجاد یک تصویر HDR به حرکت نکردن سوژه متکی است.

یک توضیح مختصر این است که شما یک سری عکس، معمولاً سه عکس، در تنظیمات نوردهی مختلف می‌گیرید. فرآیند این است:

  • ابتدا عکس را کم نوردهی می کنید تا نقاط برجسته را ثبت کنید
  • سپس برای تون های میانی به درستی نوردهی کنید
  • فریم سومی که برای ثبت جزئیات در سایه هاT بیش از حد نوردهی می کنید
  • در پست تولید، سه نوردهی مختلف را در یک عکس واحد ترکیب کنید

دو نوع برجسته در این عکس نور طبیعی ویرایش نشده: Hot spots روی پیشانی او از خورشید و بوکه در گوشه پایین سمت چپ از خورشید که از سنگریزه های براق منعکس می شود.

نکات برجسته در عکاسی چیست؟

هایلایت های خاص نوع خاصی از هایلایت در یک تصویر هستند. من به دو مورد اشاره می کنم که قبلاً بارها دیده اید:

  • بوکه
  • Hot spots روی پوست

1. بوکه

رایج‌ترین نوع برجسته‌سازی که همه ما دیده‌ایم و بسیاری از عکاسان پرتره دوست دارند، بوکه شناخته می‌شود.

بوکه فقط به معنای پس زمینه تار نیست – این یک سوء تفاهم رایج است. بوکه، نقاط برجسته غیرقابل تمرکز در یک تصویر است، چه در پس‌زمینه یا پیش‌زمینه. به عبارت دیگر نقاط روشن خارج از فوکوس، که می تواند:

  • قطرات آب با نور پس زمینه
  • چراغ های ریسه ای
  • چراغ های شهر در دوردست
  • تأملاتی در مورد پوشش گیاهی

2. Hot spots روی پوست

نوع دیگری از برجسته‌سازی‌ها نیز به عنوان نقطه داغ شناخته می‌شود. آنها انعکاس نوری هستند که برای نورپردازی سوژه استفاده می شود و در عکاسی پرتره به صورت ناحیه ای روشن روی پوست سوژه ظاهر می شوند.

  • در عکاسی استودیویی، هایلایت های خاص به دلیل درخشان ترین قسمت بارق ایجاد می شوند
  • با عکاسی با نور طبیعی، هایلایت های خاص بازتابی از خورشید هستند

احتمال Hot spots داغ زمانی که از منابع نقطه ای کوچک نور استفاده می شود و همچنین زمانی که صورت سوژه به طور خاص براق است، افزایش می یابد. یک منبع نور نسبتا بزرگ نور ملایم ساطع می‌کند، بنابراین نسبت به نورهای سخت احتمال ایجاد Hot spots کمتر است.

آخرین نکته در مورد نکات برجسته در عکاسی

بسیاری از عکاسان هنگام عکاسی از صحنه هایی با محدوده دینامیکی بالا، تصاویر خود را کم نور می کنند. سپس هنگام ویرایش در لایت روم یا برنامه‌های ویرایش مشابه، نقاط برجسته و مناطق نور تصویر کم نور را افزایش می‌دهند.

خطر انجام این کار این است که می توانید جزئیات را در سایه ها از دست بدهید یا با نوردهی کم و سپس روشن کردن آنها در پست، نویز را به سایه ها وارد کنید.

با این حال، این امر هم مانند همه چیز، به ترجیحات شخصی و سبک عکاسی بستگی دارد.

منبع:thelenslounge.com/what-are-highlights-in-photography

میانگین امتیازات ۵ از ۵