رنگ ها در عکاسی یکی از مهمترین عوامل در انتقال احساس به بیننده می باشند. اما اینکه ترکیب رنگ ها به چه صورت باشد و یا اینکه چگونه از رنگ ها استفاده کنیم از سوالات پرتکراری می باشد که برای کاربران به وجود می آید که در مقاله ی اهمیت رنگ در عکاسی سعی کردیم تا به این سوالات و نحوه ی استفاده از رنگ ها در عکاسی شما را راهنمایی کنیم.

اگر می خواهید تصاویری تاثیر گذار داشته باشید باید بتوانید ترکیب رنگ مناسب را برای آن ایجاد کنید که کار ساده ای هبه حساب نمی آید در این گونه تصاویر شاید سوژه عنصر ثانویه ی تصویر ما به حساب بیاید و رنگ ها عنصر اول باشند.

در مورد رنگ های سرد و گرم

اهمیت رنگ در عکاسی

به صورت کلی می توانیم رنگ ها را در دو دسته ی گرم و سرد تقسیم بندی کنیم. رنگ های گرم(قرمز، زرد، نارنجی) رنگ های گرم به شمار می روند که با افزایش آدرنالین در خون باعث بالارفتن ضربان قلب و به تبع افزایش دما در بدن می شوند. همین امر سبب شده تا به آنها رنگ های گرم گفته شود. رنگ های سرد نیز دسته ی دیگر به شمار می رود.

سبز و آبی جزو این دسته هستند این رنگ ها ضربان قلب را کم کرده و باعث ایجاد حالت آرامش در نتیجه سرد شدن بدن فرد می شوند. از این رنگ ها برای القا کردن حس آرامش در تصاویر استفاده می شود که می تواند بسیار تاثیر گذار نیز باشد.

رنگ های گرم می تواند سبب می توانند شما را در جلب توجه کاربر یاری کنند این رنگ ها پشم کاربر را به خود خیره می کنند و از همین طریق نیز سبب می شود تا بیننده بیشتر به تصویر دقت کنند.

رنگ های سرد جلب توجه کمتری دارند و آرامش در آنها موج می زند. اگر کمی دقت کنید به این نتیجه خواهد رسید که بیشتر طبیعت از رنگ های سرد پوشیده شده است. بهتر است در هنگام تصویر برداری از ترکیب رنگ های گرم سرد با یکدیگر استفاده کنید، با اینکه رنگ های سرد در این تصاویر خیلی به نظر نخواهد رسید اما می تواند تصاویر شما را بهتر از قبل برای کاربر به نمایش بگذارد.

انتخاب رنگ ایده ال در عکاسی

همانطور که پیشتر بررسی کردیم رنگ های گرم و سرد حالت های مختلفی را ایجاد می کنند. برای اینکه بتوانید تاثیر این رنگ ها را بهتر درک کنید با چند مثال این بحث را ادامه خواهیم داد. رنگ سیاه را می توان نماد عزا و مرگ به شمار برد بدیهی است که استفاده از این رنگ برای تصویربرداری از افراد جوان و یا کودکان نمی تواند ترکیب رنگ مناسبی باشد. اما همین رنگ در هنگامی که می خواهید از یک فرد مسن یک پرتره ی جذاب تهیه کنید می تواند تصویر خیره کننده ای را برای بیننده ی شما ایجاد کند که بهتر است از آن غافل نشوید.

یک مثال دیگر می تواند رنگ سفید باشد که نماد شادی و بی گناهی به حساب می آید، با استفاده از همین امر احتمالا شما نیز به این نتیجه رسیده اید که می توانید تصاویری که سوژه آن کودکان و نوجوان هستند را با استفاده از این رنگ جلوه ی بهتری برای آن ایجاد کنید. ترکیب رنگ های تیره و روشن نیز می تواند برای چشم بسیار جذاب باشد البته رنگ های روشن در کنار رنگ های تیره کمتر جلوه می کنند اما یک تصویر سیاه و سفید مانند شکل تصویر بالا را در نظر بگیرید.

 در اینگونه از تصاویر رنگ روشن بیشتر توجه را به خود جلب می کند اما نمی توان رنگ تیره را از ترکیب رنگی حذف کنید بلکه این دو در کنار یکدیگر باعث به وجود آمدن یک تصویر سیاه و سفید می شود. برای بهتر پی بردن به اهمیت رنگ در عکاسی در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه ی کنترل رنگ در عکاسی

کنترل کردن شدت رنگ یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. رنگ ها می توانند اشباع باشند و یا نباشند که این امر را می توانید با استفاده از نوردهی و روشنایی در تصاویر به میزان زیادی کنترل کنید. نور خورشید می تواند درخشش و کنتراست را برای تصویر شما فراهم کنید. مثلا رنگ قرمز می تواند در نور خورشید درخشان تر به نظر برسد اما در نور معمولی و یا هوای مه آلود رنگ نرم تری از خود به نمایش می گذارد.

هارمونی رنگ ها نیز در نگاه بیننده بسیار مهم می باشد. زمانی که گفته می شود در رنگ ها هارمونی ایجاد کنید یعنی رنگ هایی را انتخاب کنید که با یکدیگر سازگاری داشته باشد تا بتوانیم آنها را با هم هماهنگ کنید.مهم نیست عکاسی می کنید با نقاشی این امر در تمام شاخه های هنر می تواند تاثیرگذار باشد. برای مثال باید کراواتی را انتخاب کنیم که رنگ آن با رنگ پیراهن و کت ما هارمونی داشته باشد.

رنگ هایی مانند قهوه ای و بژ با هم هماهنگ هستند، رنگ های دیگر مانند قهوه ای و زرد مکمل یکدیگر می باشند و زمانی که در کنار یکدیگر باشند باعث ایجاد کنتراست می شوند از این رو انتخاب رنگ می تواند باعث اثر بخشی برای یک تصویر ایجاد شود.

ایجاد احساسات در تصاویر با استفاده از رنگ ها

احساسات می توانند بخش مهمی از عکاسی باشند، اکثر مردم بر این باورند که با نگاه کردن به یک عکس که به صورت هوشمندانه ای تهیه شده باشد احساسات مختلفی می تواند در آنها به وجود بیاید. رنگ ها نیز می توانند برای به وجود آوردن احساس نه تنها در عکاسی بلکه در بسیاری از شاخه ها نقش داشته باشند. امروزه بسیاری معماران برای دکوراسیون داخلی از روش های ترکیب رنگ نسبت به محیط استفاده می کنند.برای ایجاد احساسات همانطور که پیشتر عرض کردیم بهتر است نسبت به سوژه ای که انتخاب کرده اید و موضوع عکستان از رنگ های گرم و سرد یا ترکیب رنگ های مکمل یکدیگر استفاده کنید.

البته برای ایجاد رنگ های بهتر در تصاویر داشتن یک لنز و دوربین نیز تاثیر زیادی در این امر دارد. در این مقاله سعی کردیم اهمیت رنگ در عکاسی را به زبانی ساده برای شما بازگو کنیم البته اهمیت رنگ ها در شاخه های مختلف تفاوت های زیادی دارد که می توان گفت بررسی تاثیر رنگ ها خود می توانید به عنوان یک شاخه در هنر عکاسی به شمار برود.

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵