تاثیر ایزو ISO بر روشنایی تصویر

وقتی سفرتان را در عرصه ی عکاسی آغاز می کنید، مفهوم ایزو (ISO) را زیاد می شنوید. ایزو (ISO) یکی از ضروری ترین و بنیادی ترین جنبه های عکاسی است، به خصوص در رابطه با تنظیمات اولیه ی دوربین. بدون تنظیمات ISO مناسب، عکس هایی که گرفته شده یا خیلی روشن است یا خیلی تیره. در این مطلب قصد داریم تا نکاتی راجع به تاثیر ایزو ISO بر روشنایی را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

  • ایزو (ISO) و روشنایی

شاید از خودتان بپرسید چرا عکاسان برای روشن کردن صحنه، به جای تنظیم اپرچر یا سرعت شاتر، ISO را تغییر می دهند. پاسخ این سوال این است که در بسیاری از موارد، ISO  بیشترین انعطاف را از خود نشان داده و نتایج بهتری را به وجود می آورد. حتی در بعضی از موقعیت ها عکاس در وضعیتی نیست که بتواند اپرچر یا سرعت شاتر یا هر دو را تغییر دهد. پس می توانیم بگوییم که تاثیر ایزو ISO بر روشنایی عکس بر کسی پوشیده نیست و باید حتما به آن توجه شود.

  • آیا تغییر ایزو (ISO) بر روی روشنایی تاثیر می گذارد؟

روشنایی محصول تغییر اپرچر و سرعت شاتر می باشد که استفاده ی توام این دو گزینه مقدار معینی از نور را در موقعیت های مشخص ثبت می کند. ISO دخالتی در این روند ندارد و تعیین کننده ی ثبت میزان نور نیست ولی عدد ISO با کنترل تاریکی یا روشنایی عکس نهایی بر روی آن تاثیر می گذارد و از نوردهی به عنوان پایه استفاده می کند.

تاثیر ایزو ISO بر روشنایی تصویر

  • چه زمانی ISO را تغییر دهیم؟

برای درک بهتر و بیشتر تاثیر ایزو ISO بر روشنایی این نکته را به خاطر بسپارید: وقتی میزان نور تغییر کند، ISO هم باید متناسب با آن تغییر کند تا نور محیط کنترل شود. اگر در محیط باز هستید و هوا آفتابی است، باید عدد ISO پایین تر باشد. اگر در محیط داخلی قرار بگیرید و سوژه ثابت باشد، عدد ISO می بایست بالا تر باشد. البته در زمان استفاده از فلش یا اسپیدلایت باید ISO کمتر باشد تا عکس بیش از حد پر نور نشود.

  • چرا عدد ایزو (ISO) هرچه کمتر باشد بهتر است؟

با وجود اینکه تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده و در مرحله ی اوج خود قرار دارد، ولی معمولا توصیه می شود که سرعت ISO پایین قرار داده شود. دلیل این کار این است که هرچقدر ISO بالاتر باشد، سنسور دیجیتال نویز بیشتری در عکس ایجاد می کند. البته نویزهای دیجیتالی در اندازه های کوچک ظاهر خیلی بدی ایجاد نمی کنند اما به هرحال به یاد داشته باشید که هرچقدر ISO بالاتر باشد، نویزهای بیشتری ایجاد می کند.

  • چند نمونه از ایزو (ISO):

در اینجا چند نمونه عکس تهیه کرده ایم تا تاثیر ایزو ISO بر روشنایی را بیشتر درک کرده و با نحوه ی تنظیم آن بیشتر آشنا شوید.

در عکس بالا ISO روی ۴۰۰ قرار گرفته که برای چنین فضای تاریکی پایین است، ولی سرعت شاتر روی ۱/۶ تنظیم شده که کاملا آهسته است. برای چنین وضعیتی باید حتما از سه پایه استفاده کنید. همانطور که مشاهده می کنید، در عکس نویزی وجود ندارد و پس زمینه سیاه یکدست است. ایزوی پایین کمک کرده است تا عکسی زیبا با پس زمینه ای صاف ایجاد شود.

اگر سوژه ی مورد نظرتان در حال حرکت است و نمی خواهید تصویر تاری داشته باشید، به سرعت شاتر بالاتری احتیاج دارید و اگر نور محیط هم کم است، به این معنی است که ISO بالاتری هم لازم دارید. عکس بالا با استفاده از ISO 3200 و سرعت شاتر آهسته ۱/۱۳ گرفته شده است. به دلیل اینکه صحنه خیلی تاریک است، مقدار بالای ISO به عکاس کمک کرده تا بدون تار شدن، عکس خوب و با جزئیاتی داشته باشد.

این صحنه ی عکاسی پر از نور طبیعی خورشید است، پس می بایست از ISO پایین مثلا ۵۰ استفاده شود. سرعت شاتر هم روی ۱/۱۶۰ تنظیم شده است که از ورود نور زیاد جلوگیری کرده و به عکاس این امکان را داده تا عکسی با نور مناسب داشته باشد.

این عکس با ISO 800 گرفته شده که استفاده از آن ریسک بالایی دارد ولی عدم استفاده از فلش و تاریک بودن صحنه، این مقدار بالا را تضمین کرده است. در این ساختمان عکاسی با فلش ممنوع است، پس تنها گزینه ی موجود برای ثبت عکس بالا بردن ISO است.

  • نتیجه گیری:

تاثیر ایزو ISO بر روشنایی یکی از مفاهیم پایه در عکاسی است. این مفهوم میزان حساسیت سنسور دوربین نسبت به نور را تعیین می کند و شما با تغییر میزان ایزو در دوربین های دیجیتال، حساسیت سنسور را نسبت به نور کم و زیاد می کنید تا عکس مورد نظرتان ایجاد شود.

ISO یکی از ضروری ترین و بنیادی ترین جنبه های عکاسی است، به خصوص در رابطه با تنظیمات اولیه ی دوربین. ایزو ISO به صورت مستقیم در میزان روشنایی عکس ذخالت ندارد ولی عدد ISO با کنترل تاریکی یا روشنایی عکس نهایی بر روی آن تاثیر می گذارد و از نوردهی به عنوان پایه استفاده می کند. و در آخر مقدار ایزو هرچقدر پایین تر باشد تصویر بهتری خلق می شود، زیرا بالا بودن ایزو باعث ایجاد نویز بیشتر در عکس می شود.

برگرفته از:

www.makeuseof.com

www.itsjustlight.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵