تکنیک های عکاسی از بناهای تاریخی

اگر علاقه مند به عکاسی از ابنیه های تاریخی هستید؛ باید در سفر؛ بتوانید از اماکن و بناهای تاریخی؛ به طور خاص و ویژه عکس برداری کنید.در عکاسی از بناهای تاریخی باید فضا و محیط مناسبی را به عکس اختصاص دهید.

تکنیک های عکاسی از بناهای تاریخی

در عکاسی از بناهای تاریخی باید به انتخاب زاویه دید خوب، بزرگنمایی با اندازه درست و فلاش توجه داشته باشید.اگر علاقه مند به عکاسی از ابنیه های تاریخی هستید؛ باید در سفر؛ بتوانید از اماکن و بناهای تاریخی؛ به طور خاص و ویژه عکس برداری کنید.در عکاسی از بناهای تاریخی باید فضا و محیط مناسبی را به عکس اختصاص دهید.

اگر در حال عکاسی از بناهای قدیمی هستید بهتر در کادر تصویر، فضای خالی داشته باشید.اما در عکاسی از بناهای مدرن، می توانید فضای کمتری در نظر بگیرید.

عکاسی از بناها و خانه های تاریخی

برای عکاسی از بناهای تاریخی و خانه های قدیمی بهتر است نسبت به مصالح استفاده شده، جنس آن ها و محیط آگاهی داشته باشید.بسته به نوع سوژه عکاسی لازم است نکاتی را رعایت کنید.

هنگام عکاسی از خانه های قدیمی توجه به وضعیت آب و هوایی مهم است.اگر از ساختمان یا خانه های قدیمی؛ که مزین به مجسمه هستند؛ می خواهید عکاسی کنید؛ توجه به سایه ها بسیار مهم است.

برای اینکه بتوانید در عکاسی از بناهای تاریخی و خانه های قدیمی؛ حجم و بُعد را نشان دهید؛ بهتر است از تکنیک کادر در کادر استفاده کنید.در تکنیک کادر در کادر، سوژه با کمی فاصله در کادر دیگر قرار می گیرد.

در ادامه شما را با ویژگی های خانه های قدیمی آشنا می کنیم.سبک معماری در خانه های قدیمی به این شکل است که دارای مساحت زیاد هستند.همچنین شامل دو قسمت بیرونی و اندرونی هستند.خانه های قدیمی و تاریخی شامل سر در ورود، درب ورود، هشتی ورودی، ایوان، حیاط و اتاق ها،حوض و زیر زمین هستند.

ورودی خانه های تاریخی:

ورودی خانه ها به شکلی طراحی می شدند که ورود به خانه تدریجی صورت بگیرد. حریم آن خانه حفظ شود.همچنین نمای خانه های تاریخی متفاوت و متمایز باشد.نحوه ورود به خانه متواضعانه باشد و به نوعی ورود به طور غیر مستقیم کنترل شود.

هشتی خانه های تاریخی در عکاسی از بناهای تاریخی:

بعد از ورودی خانه ها هشتی قرار گرفته است. به شکل هشت ضلعی نیمه یا کامل و بیشتر چهارگوش است.دارای سقف گنبدی شکل کوتاه، با منفذ نور کم است.در قدیم از هشتی ها برای دسترسی به چند خانه یا قسمت های دیگر استفاده می کردند.

دالان و حیاط در خانه های قدیمی:

دالانِ خانه های قدیمی؛ برای حریم خصوصی؛ همراه با پیچ و تاب بوده است؛ و هشتی را به حیاط خانه وصل می کرده استحیاط در ارتباط با قسمت های داخلی خانه بوده و مساحت آن به فضا های داخلی بستگی داشته است.

حیاط شامل قسمت های حیاط اندرونی، بیرونی و نارنجستان بوده است.در خانه های تاریخی؛ جهت خانه به سمت قبله و نور خورشید بوده؛ به طوری که هر سمت آن برای فصل خاصی مناسب بوده است.

نور در عکاسی از بناهای تاریخی

به نور پردازی در عکاسی از بناهای تاریخی و معماری توجه ویژه شده است.امروزه سایه روشن ها، بازتاب نور از نورگیر ها و سطح های شفاف از این بناها به چشم می آید.

در خانه های تاریخی و ابنیه های قدیمی؛ برای نور شبانه و روشنایی؛ از چراغ های سوختی و آتش استفاده می کردند.امروزه با استفاده از ابزار های نورپردازی و تاثیر رنگ ها، به عکاسی از خانه ها و بناهای تاریخی می پردازند.

برای اینکه بتوانید عکس های جذاب و با کیفیت از بناهای تاریخی ثبت کنید، می توانید از طرح ها و ایده های نورپردازی استفاده کنید.برای اینکه در حین عکاسی از بناها نور خوب داشته باشید بهترین ساعات عکاسی، ساعات طلایی است.

تکنیک های عکاسی از ساختمان و بناهای تاریخی

روش عکاسی از بناهای تاریخی

سبک عکاسی از بناهای تاریخی و قدیمی در ایران علاقه مندان خود را دارد.برای اینکه بتوانید تصاویر بهتری را ثبت کنید شما را با تکنیک های این سبک آشنا می کنیم.

عکاسی از بناهای تاریخی و داشتن اطلاعات از فلسفه وجود بنا و ابنیه:

داشتن اطلاعات در رابطه با بنا؛ علت به وجود آمدن یا ساخت آن؛ و همچنین بدست آوردن اطلاعات از سازنده بنا؛ تاثیر زیادی در عکس های شما دارد.کمک گرفتن از راهنما؛ کسب اطلاعات از تاریخچه بنا؛ و نکات ویژه؛ کمک می کند تا تصاویر خاص تری ثبت کنید.

داشتن اطلاعات به شما کمک می کند که در تصاویر خود چه بُعد یا نکته ای را به نمایش بگذارید.به عنوان عکاس مهم است که برای عکاسی از بناهای تاریخی، اطلاعات قبلی داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید.

عکاسی از بناهای تاریخی و توجه به جهت نور:

نور و جهت آن در عکاسی مهم است. جهت نور بر روی بازتاب، بافت، کنتراست و سایه ها تاثیر می گذارد.اگر نور مناسبی در عکاسی نداشته باشید؛ یا جهت آن مناسب نباشد؛ عکس های شما خراب می شود.برای اینکه بتوانید از بناهای تاریخی عکس های خوبی بگیرید؛ و از کنتراست بالا و سایه ها جلوگیری کنید؛ می توانید از عکاسی HDR کمک بگیرید.

نمایش گذاشتن نوع معماری بنا در تصاویر:

شما می توانید در عکس های خود حس پویایی و تحرک را به مخاطب انتقال دهید.در عکاسی از بناهای تاریخی؛ می توانید با کمک سطح؛ سایه های خطوط؛ و نور؛ بنا را به نمایش بگذارید.در این سبک هنگام عکاسی با تمرکز بر تقارن در ساختمان ها، می توانید ترکیب بندی تصاویر خود را بهبود دهید.

عکاسی از داخل بنا:

عکس برداری از داخل بنا جالب و چالش برانگیز است.هنگام عکاسی از داخل بناها؛ باید تراز سفیدی؛ در زمانی که چند منبع نور مصنوعی وجود دارد؛ درست تنظیم شود.در بعضی از بناها به دلیل نور کم باید از نوردهی طولانی و سه پایه برای عکاسی استفاده کنید.هنگام عکاسی در روز برای حفظ هایلایت ها، می توانید از فیلتر های ND استفاده کنید.

عکاسی از بناهای تاریخی در غروب:

هنگام غروب می توانید با قرار دادن سوژه بین غروب آفتاب و خودتان عکس ضد نور بگیرید.در این حالت نور را بر اساس نور آسمان تنظیم کنید و فلش دوربین را خاموش کنید.اگر تصمیم دارید که بعد از غروب؛ از بناهای تاریخی عکاسی کنید؛ بهتر از ایزوی پایین؛ دیافراگم باز؛ و سه پایه استفاده کنید.

در این سبک عکاسی باید خلاقیت داشته باشید. کوچک ترین بنای تاریخی از قد شما بلند تر است؛ پس عکاسی با زاویه رو به بالا؛ گزینه خوبی برای ثبت تصاویر است.در عکاسی از بناهای تاریخی؛ نشان دادن مقیاس و حس بزرگی؛ با حضور مردم؛ یا استفاده از درخت؛ در کنار سوژه؛ باعث زیبا تر شدن تصاویر می شود.

روش عکاسی از داخل ساختمان های قدیمی

برای عکاسی از داخل ساختمان ها و بناهای قدیمی توجه به نور مهم است.در این ساختمان ها نور کم است و می توانید از نوری که از پنجره وارد می شود کمک بگیرید.عکاسی از داخل ساختمان های قدیمی مهم است زیرا دارای جزئیات زیادی هستند.به تصویر کشیدن این جزئیات به زیبا شدن تصاویر کمک می کند.هنگام عکاسی از داخل ساختمان های قدیمی باید از نور مصنوعی استفاده کنید. لازم است تراز سفیدی مناسبی را انتخاب کنید.بهترین روش برای عکاسی از ساختمان های قدیمی، استفاده از ترکیب بندی ساده است.آیا شما اطلاعات بیشتری از روش عکاسی از داخل ساختمان های قدیمی دارید؟

جمع بندی

در عکاسی از بناهای تاریخی سعی کنید در ساعات طلایی عکاسی کنید.در صبح زود خلوت بودن بناهای تاریخی کمک می کند تا شما تصاویر جذاب تر و بدون حضور گردشگران ثبت کنید.همچنین می توانید از نور مناسب در آن ساعات بهره ببرید.برای اینکه عکس های خاص و متفاوت داشته باشید، می توانید از زاویه های غیر معمول در عکاسی استفاده کنید.

منبع:mihanshot.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵