هنگامی که از عکاسی در محیط کم نور صحبت می کنیم بر خلاف چیزی که بسیاری افراد تصور می کنند منظورمان تنها عکاسی در شب نیست. نور می تواند از منایع مختلف و با میزان های متغیری تابیده شود و خود به شخصه بر این باورم که هر میزان نوری که کمتر از نور تابیده شده در روز باشد low-light است. اکثر خانه هایمان نور کمی دارند و می توان تکنیک های عکاسی در نور کم را که در ادامه معرفی خواهد شد در آن ها اجرا کرد. الیته این مقاله شامل تکنیک های عکاسی در محیط بار و بسته می شود و فقط مربوطه به خانه نیست با دی جی 24 همراه باشید.

سه سطح از کم نوری ( low-light )

بگذارید قبلا از رجوع به اصل مطلب سه سطح مختلف کم نوری را دسته بندی کنیم تا به عنوان مثال بتوانیم از آن ها بهره گیریم. با اینکه عملا دسته بندی و شناخت میزان نور عملا بسیار سخت است اما ما برای راجت تر شدن درک نکاتی که در ادامه بیان خواهد شد اینکار را می کنیم.

1 کم نور اما مشخص و قابل دیدن : مثلا هنگامی که زیر سایه ساختمانی در بک روز آفتابی ایستاده اید.

تکنیک های عکاسی در محیط کم نور

2 کم نور : مثلا بعد از غروب خورشید هنگامی که به وضوح اطراف خودتان را می بینید.

3 تاریک : هنگامی که روشن ترین عناصر را می بینید.

مطمئنا قبلا هگام عکاسی با این سه میزان نور کار کرده اید و احتملا گاهی اوقات هم بسیار چالش برانگیز بوده است. نکاتی که در ادامه عنوان می کنیم این کار را برایتان راجت تر خواهد کرد.

عکاسی در محیط کم نور مشخص

بسیاری از عکاسان هنگامی که اولین دوربین دی اس ال آر خود را خریداری می کنند عکاسی در سایه را کمی سخت و چالشی می بینند و نمی دانند که چرا عکس هایشان مات می شود در حالی که همان صحنه در نمایشگر ال سی دی دوربین بسیار شفاف دیده می شود. اکثر اوقات سنسور دوربین در چنین شرایطی مقدار نور زیادی را جذب نمی کند و بسته به تنظیمات دوربینتان ممکن است دو حالت رخ دهد تصویری مات داشته باشید و یا نویز بسیار زیادی را در آن پیدا کنید.

تنظیم سرعت شاتر برای عکاسی در محیط کم نور

با شاتر اسپید بالاتری عکاسی کنید تا از مات شدن تصویر جلوگیری کنید. هنگامی که سرعت شاتر کم است کوچکترین لرزش ها هم عکس را مات می کنند. سرعت شاتر فاکتوری است که به فاصله کانونی لنز و سنسور دوربین وابسته است. مثلا اگر از لنز های واید استفاده می کنید و سنسور دوربیتان کوچک است ممکن است با شاتر اسپید 1/50000 نتیجه خوبی را ببینید. به یاد داشته باشتید که سیستم های لرزشگیر هم نقش به سزایی در افزایش شارپنس دارند و اگر دوریین شما از سیستم خوبی برخوردار است می توانید از سرعت های شاتر کمتر نیز استفاده کنید. در کل و در اکثر اوقات سرعت شاتر 1/20000-1/25000 ایده ال است.

دیافراگم مناسب برای عکاسی در محیط کم نور

اپرچر خود را در پایین ترین عدد تنظیم کنید. وقتی می خواهید در شرایط کم نور عکاسی کنید باید بیشترین میزان نور ممکن را جذب کنید و برای همین بار کردن دهانه دیافراگم می تواند بسبار موثر باشد. برای اینکار می توانید آن را به صورت دستی تنظیم و با با انتخاب حالت aperture priority به صورت اتومات آن را ست کنید.

از لنز های سریع تری استفاده کنید. اپرچر یکی از ویژگی های مربوط به لنر است و این یعنی شما باید در خرید لنز خود دقت لازم را داشته باشید. این را به یاد داشته باشید که هرچه عدد اپرچر کمتر باشد سرعت شاتر نیز بیشتر است و در کل لنز شما سریعتر خواهد بود. یک دیگر از مزیت های دیافراگم باز عمق میدان زیادی است که به عکس می دهد (  البته اگر دقت نکنید ممکن است سوژه تان دیفوکوس شود). لنز نیکون 35mm f/1.8G DX و لنز کنون  Canon EF 35mm f/2 IS USM از ایده آل ترین لنز های موجود هستند که می توانند شما را به هدفتان برسانند.

استفاده از لرزشگیر

اگز دوربین و لنز شما فاقد یک سیستم لرزشگیر است بهتر است آن ها را عوض کنید.! جدیدترین فناوری های ساخته شود توسط برند هایی نظیر نیکون سونی کانن و….امکان 5 استاپ لرزشگیری را می دهد که بسیار مفید و کاربردی است. اما دقت کنید که بین لنز های سریع و لنز های دارای لرزشگیر باید گرینه اول را انتخاب کنید چرا که دوربینتهان خود نیز سیستم لرزشگیر دارد.

تنظیم ایزو برای عکاسی در محیط کم نور

ایزو را زیاد کنید . فرض کنید که با سرعت شاتر 1/25000 و ایزو 100 عکاسی می کنید تصورتان مات خواهد شد. در این حالت بهتر است ایزو را تا 400 افزایش دهید تا شاتر اسپید 1/10000 را دریافت کنید از تصویری شفاف را ثبت کنید. چطور این را حساب کردیم؟ این نکته را به یاد داشته باشید که دو برابر کردن ایزو سرعت شاتر را هم دو برابر می کند. در زیاد کردن ایزو دقت کنید چرا که اگر اینکار را بیش از حد انجام دهید میزان نویز بسیار زیادی در عکس ها ظاهر می شود.

عکاسی در محیط کم نور

فرض کنید هنگام غروب است و شما از قبل همه تنظیماتی که در بالا گفته شد را اجرا کرده اید. در این موقع خاص از روز که نور خورشید هر لحظه کمتر می شود شما با بازترین میزان اپرجر و بالاترین سرعت شاتر و بیشترین میزان ایزو ( که نویز ندارد ) عکسی می اندازید اما مات می شود اکنون چه کار باید بکنید.؟

سوژه را به منبع نور نزدیک تر کنید. معمولا پنجره های بزرگ منایع نور ایده آلی هستند. پس پرده ها را کنار بزنید و بگذارید نور بیرون به داخل نیز منعکس شود.

دوربین را بهتر نگه دارید. کف  دست چپ خود را زیر لنز نگه دارید و با دست راست بدنه دوربین را بگیرید. آرنج ها را نزدیک به بدن خود ببرید و اگر ممکت است بنشینید و زانو خود را روی زمین بگذارید. نویز خود را زیاد تر کنید! شما کدام عکس را ترجیخ می دهید عکسی مات یا شارپ با کمی نویز ؟؟ داشتن کمی نویز مشکل خاصی برای کیفیت عکس ایجاد نمی کند وشما می توانید با هزاران نرم افزار آن ها را از بین ببرید.

با فرمت خام عکس بگیرید تا تمام جزئیات را در عکس حفظ کنید و بتوانید با اختیارات و آپشن های بیشتری فرانید ویرایش را انجام دهید.

همیشه سعی کنید در محیط های کم نور به صورت دستی فوکوس را تنظیم کنید چرا که در جالت اتوفوکوس دوربین ممکن است شما را بسیا را اذیت کند. در اخر نیز برای بهتر شدن نیتجه کارتان بهتر است همیشه سه پایه دوربین و یا تک پایه ای همراه هود داشته باشید.

عکاسی در محیط تاریک

سخت ترین حالتی که می تواند پیش بیاید تاریکی است. فرض کنید درون یک غار هستید! این نکات را هرگز فراموش نکنید

حتما زا سه پایه استفاده کنید. در این شرایط کوچک ترین لرزش ها عکس را از بین می برد. در ضمن یک فلاش نیز همراه خود داشته باشید . تکنیک های لایت پینتینگ بسیار محبوب هستند و شما می توانید در عکس هایتان از آن ها استفاده کنید. فوکوس را تماما به صورت دستی انجام دهید چرا که فوکوس خودکار پیشرفته ترین دوربین ها هم با نور کار می کند و در این شرایط عملا ابزاری بی فایده است.

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵