دنیای عکاسی اصطلاحات بسیار زیادی دارد که شناخت مهم ترین و کاربردی ترین آن ها بسیار مهم بوده و در صورتی که با این مقوله ها آشنایی نداشته باشید نمی توانید مثل یک حرفه ای عکاسی کنید. یکی از مفهوم ها و اصطلاحات پر کاربرد و روزمره در دنیای عکاسی داینامیک رینج است و در این مقاله قصد داریم این اصطلاح را به طور کامل تعریف کنیم.

مفهوم داینامیک رینج که به صورت اختصاری DR DNR  DYR هم نشان داده می شود به طور خلاصه برای تعریف کردن نسبت بین کوچک ترین و بزرگترین مقدار های ممکن در یک مقیاس تغییر پذیر است و در تصویربرداری و صدابرداری از آن استفاده می کنند. در واقع همانطور که می دانید دامنه و توانایی دوربین دیجیتال ها و میکروفون ها در ضبط کردن صدا و تصویر محدود تر از چیزی است که ما آن ها را درک می کنیم.

در عکاسی از عبارت بازه داینامیکی برای مشخص کردن گستره روشنایی یک صحنه یا محدوده روشنایی که دوربین می تواند آن را ثبت کند استفاده می شود. روش هایی هم هستند که شما با آن ها دامنه داینامیکی دوربین خود را می توانید بیشتر کنید و در ادامه آن ها را معرفی خواهیم نمود.

داینامیک رینج دوربین عکاسی چیست؟

در دنیای عکاسی عبارت داینامیک رینج در واقع نسبت کانتراست بین تیره ترین و روشن ترین رنگ هایی است که یک دوربین می تواند در یک اکسپوژر یکسان ثبت کند ( از سفید خالص تا سیاه خالص ) کیفیت سنسور در این زمینه بسیار تاثیر گذار است و حسگر های بزرگتر و با فناوری جدید تر بازه گسترده تری دارند.

بیشترین داینامیک رینج به معنای بزرگترین محدوده اکسپوژر است که حسگر دوربین شما یا نوار فیلم قادر به ثبت آن است. این بازه توسط گام و یا توقف اندازه گیری می شود.

داینامیک رینج چیست

هر استاپ یا توقف به معنای دو برابر شدنمیزان روشنایی و نوری است که به سنسور می رسد. جالب است بدانید که چشم های ما قادرند تا 20 استاپ را ببینند این در حالی است که پیشرفته ترین دوربین ها حد اکثر 14 گام را می توانند ثبت کنند.

برای ثبت عکس های حرفه ای تر درک مقهوم داینامیک رینج بسیار مهم است و با فهم آن شما دیگر جزئیات تصویر را از دست نمی دهید و دیگر عکس هایی نا متعادل از نظر سایه و روشنایی را ثبت نمی کنید.

افزایش داینامیک رینج

فیلتر های ND درجه بندی شده

این فیلتر های پر کاربرد سبب کاهش لومیننس به سنسور می شوند و برخی از مدل های آن ها دارای درجه بندی خاصی هستند که نیمه سمت بالا تیره و نیمه پایین بدون رنگ و شفاف است و در زمان عکاسی سمت تیره فیلتر روی بخشی که نوردهی آن شدت بیشتری دارد قرار می گیرد مثلا آسمان. نتیجه این کار یکسان شدن نوردهی در تمام بخش های تصویر است.

به طور کل فیلتر های ان دی شدت روشنایی که در قسمت هایی از عکس بیشتر از سایر بخش ها می باشد را کمتر و محدود تر خواهد کرد و یکی از ایده ال ترین گزینه ها برای زمانی است که بخشی از تصویر و کادر شما روشنایی بالایی دارد.

نور مصنوعی

یکی دیگر از روش های ارتقا دامنه داینامیکی به کار گیری نور های مصنوعی بوده و فلاش دوربین و یا رینگ لایت ا و…می توانند با نور اضافه قسمت ناریک تر کادر را پر کنند. استفاده از نور های مصنوعی برای عکاسی از سوژه هایی که نزدیک دوربین هستند مناسب است.

بیشتر کردن داینامیک رینج در تنظیمات دوربین

دوربین های جدید تنظیمات نوردهی بسیار کاربردی دارند و برای بهتر کردن کیفیت عکس می توانید به خوبی از آن ها در شرایط نوری مختلف بهره ببرید. فاکتور ایزو دوربین یکی از تنظیماتی است که می تواننید با کمتر کردن آن محدوده داینامیکی را کمی زیاد تر کنید و صحنه های با کانتراست بالا را بهتر عکاسی کنید.

عکاسی HDR

عکاسی با داینامیک رینج بالا که HDR نیز گفته می شود بر گستره داینامیکی حسگر دوربین غلبه می کند و این نوع تصاویر با تلفیق کردن چند عکس دیگر به دست می آیند. دقت کنید که کادر تمام عکس ها یکی است و نوردهی در آن ها متفاوت می شود. برای مثال یک عکس با اکسپوژر متوسط و دیگری با بالا و کمتر ضبط می شود.

این شیوع عکاسی سبب ایحاد شدن یک عکس با بازه دینامیکی بسیار زیاد می شود. بزرگترین ایرادی که به این شیوه وارد است عدم توانایی عکاسی از سوژه های متحرک است چرا که همه چیز باید ثابت باشد تا تلفیق آن ها درست از آب در آید.

هیستوگرام و بازه دینامیکی

دوربین های عکاسی یک ویژگی کاربردی به نام هیستوگرام دارند که در واقع یک نمودار گرافیکی تشکیل شده از تراکم پیکسل در صحنه است. در صورتی که کادر تیره باشد هیستوگرام در سمت چپ نمودار سنگینی می کند و برعکس. پس سنگین بودن تراکمی هر دو طرف نمودار بیان کننده بازه داینامیکی بیشتر کادر و منظره شماست.

عکاسی با فرمت RAW

اگر می خواهید عکس هایی با بازه دینامیکی بهتری را ثبت کنید همیشه فرمت خام را انتخاب کنید که جا برای ویرایش عکس ها نیز داشته باشید درست است که فایل های خام سایز بزرگتری دارند این بخ خاطر این است که تمام دیتای فشرده نشده تصویر را از سنسور ثبت می کنند. در ضمن احتمال بازیابی  جزئیات از دست رفته در فوتوشاپ و..بیشتر است.

پایین نگه‌داشتن ISO

محدوده داینامیکی بهتر و بهینه تر با کاهش ایزو نیز میسر می شود و انجام اینکار نیز در محیط هایی با روشنایی مناسب ممکن است. با افزایش ایزو شما تصویری روشن تر خواهد داشت اما داینامیک رینج کاهش پیدا می کند و بهتر است به جای بیشتر کردن ایزو دیافراگم را باز تر کنید و یا از سرعت شاتر کند تر کمک بگیرید. سعی کنید دوربین خود را همیشه به یک سه پایه متصل کنید.

داینامیک رینج چشم انسان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم یک دوربین جدید و با کیفیت عکاسی دامنه ای بین 12 تا 15 توقف دارد ( در سطح ایزوی 100 ) اگر در شرایط نرمال نوری بیشتر و یا کمتر شود توانایی دوربین شما از 15 استاپ کمتر می شود. در ضمن بیشتر کردن ایزو نیز توقف ها را کمتر می کند.

در مقابل چشم های ما می توانند تا 20 توقف داشته باشند. البته این برای مواقعی است که نور محیط مناسب و معمول است. مثلا فرض کنید وارد یک اتاق تاریک می شوید، زمان کوتاهی باید بگذرد تا چشم های شما بهتر بتواند در همان شرایط تاریک جزئیات را ببیند در این شرایط چشم های شما با دامنه داینامیکی کمتر تطبیق پیدا کرده اند.

اهمیت داینامیک رینج

دوربین های عکاسی با دامنه بیشتر به شما اجازه می دهند عکس های با جزئیات بیشتری را ثبت کنید و نیاز به ادیت کردن در نرم افزار ها را کمتر می کنند. فرض کنید که یک منظره در یک روز آفتابی پیش روی شماست و می خواهی از آن عکاسی کنید. اما در عکسی که می گیرید بعضی از سایه ها جزئیاتی که شما با چشم می بینید را ندارند و به قولی آن را از دست داده اند این مسئله به خاطر محدود تر بودن داینامیک رینج دوربین نسبت به چشم ما رخ می دهد و بهتر است برای حل این مشکل راه حل های گفته شده در بالا را امتحان کنید.

دوربین های عکاسی با بیشترین دامنه داینامیکی

لیست دوربین های زیر شامل مدل هایی است که بیشترین بازه دینامیکی را به شما می دهند :

  • Nikon D850
  • Leica Q2
  • Canon EOS R
  • Leica CL
  • Canon EOS M50
  • Olympus OM-D E-M10 Mark III
  • Canon 5D Mark IV
  • Sony α7R IV
  • Sony a7 III
  • Nikon Z7
  • Panasonic Lumix DC-GH5

دقت کنید که محدوده داینامیکی مناسب با هر شرایطی فرق می کند و همیشه یکسان نیست و بستگی به فاکتور های زیادی دارد.  به طور کلی می توان گفت که بازه 10 تا 13 برای بیشتر عکاسان استاندارد است.

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵