دکمه‌ پشتی فوکوس چیست؟

اگر کمی وقت در سایت‌ها و انجمن‌های عکاسی صرف کنید، قطعاً به دفعات با این سؤال مواجه می‌شوید که چگونه می‌توان فوکوس دقیقی داشت. شاید خودتان هم در حال حاضر کمی در فوکوس کردن با دوربینتان دچار مشکل باشید. اغلب دوربین‌ها در تنظیمات خود گزینه‌ای دارند که به شما کمک می‌کند مانند یک حرفه‌ای فوکوس کنید.

این تکنیک back-button focus یا فوکوس دکمه پشتی نام دارد و اگر امتحانش کنید، شاید هیچ‌گاه نخواهید به حالت عادی بازگردید.

فوکوس دکمه‌ پشتی چیست؟

هنگامی‌که یک دوربین را برای اولین بار روشن می‌کنید، یک سری تنظیمات پیش‌فرض روی آن فعال است. یکی از این تنظیمات که تقریباً استانداردی در صنعت عکاسی به شمار می‌رود نحوه‌ی فوکوس دوربین است.

روش استاندارد این است که اگر دکمه‌ی شاتر را تا نیمه فشار دهید، دوربین فوکوس می‌کند و با فشار بیشتر دکمه، دوربین عکس می‌گیرد.کاری که فوکوس دکمه‌ پشتی انجام می‌دهد جدا کردن عمل فوکوس از دکمه‌ی شاتر و سپردن آن به دکمه‌ای در پشت دوربین است.

در این حالت، ابتدا با فشردن دکمه‌ی پشت دوربین، فوکوس بر روی سوژه قفل می‌شود و با فشردن دکمه‌ی شاتر، عکس گرفته می‌شود.

اگر دکمه‌ی فوکوس را فشار ندهید دوربین طوری رفتار می‌کند که انگار بر روی فوکوس دستی تنظیم شده است. در ابتدا شاید این گونه به نظر برسد که کار را الکی سخت کرده‌ایم.

احتمالاً این سؤال هم پیش می‌آید که چرا باید کاری که به راحتی با یک دکمه قابل انجام است را با دو دکمه انجام داد؟ اما فوکوس با دکمه‌ پشتی مزایایی دارد که شاید ارزش وقت شما را داشته باشد.

دکمه‌ پشتی فوکوس چیست؟

۴ دلیل برای استفاده از فوکوس دکمه‌ پشتی

دلایل مختلفی برای استفاده از فوکوس با دکمه‌ پشتی وجود دارد، اما اصلی‌ترین دلیل آن افزایش راندمان عکاسی است. فوکوس دکمه‌ پشتی به کاهش خطاهای فوکوس کمک می‌کند، اما باعث نمی‌شود که سیستم فوکوس خودکار شما عکس‌‌های شارپتری بگیرد، البته همان‌طور که گفتیم به افزایش بازدهی شما در عکاسی کمک می‌کند.

۱- فوکوس دکمه‌ پشتی تغییر بین فوکوس خودکار پیوسته و تکی را آسان می‌کند

اگر از فوکوس با دکمه‌ پشتی استفاده کنید، فشار دادن ممتد دکمه، دوربین را در حالت فوکوس خودکار پیوسته قرار می‌دهد و هنگامی‌که به فوکوس پیوسته احتیاجی ندارید، کافی است یک‌بار دکمه را فشار دهید تا دوربین فوکوس را بر روی سوژه قفل کند.

با استفاده از فوکوس با دکمه‌ پشتی عکاسان ورزشی می‌توانند در حین عکاسی از مسابقات بدون این‌که چشمشان را از روی منظره‌یاب بردارند حالت فوکوس را تغییر دهند.

۲- فوکوس دکمه‌ پشتی قفل کردن فوکوس را ساده می‌کند

بااینکه تعداد نقاط فوکوس DSLRهای سطح بالا در حال افزایش است، نقاط فوکوس وسطی همچنان دقت بیشتری دارند.

بسیاری از عکاسان با استفاده از نقاط فوکوس وسطی، فوکوس می‌کنند و سپس با فشردن دکمه‌ی AE lock کادربندی خود را مشخص می‌کنند.

با فوکوس دکمه‌ پشتی به محض اینکه انگشت را از روی دکمه‌ی فوکوس برمی‌دارید، فوکوس خودکار قفل می‌شود و نیاز به دکمه‌ی اضافه‌ای برای این کار نیست.

۳- فوکوس دکمه‌ پشتی به جلوگیری از فوکوس اشتباه کمک می‌کند

فوکوس خودکار هم گاهی اوقات اشتباه می‌کند، به‌خصوص وقتی شیئی در پیش‌زمینه‌ی عکس حرکت کند فوکوس خودکار دچار مشکل می‌شود.

به‌عنوان‌مثال اگر از یک بازی فوتبال عکس می‌گیرید و بازیکنی وارد پیش‌زمینه‌ی عکستان می‌شود، رها کردن دکمه‌ی فوکوس، فوکوس را بر روی سوژه‌ی اصلی نگه می‌دارد.

۴- فوکوس دکمه‌ پشتی تغییر حالت فوکوس بین خودکار و دستی را ساده می‌کند

بر روی بسیاری از لنزها برای فوکوس دستی نیازی به زدن کلید یا دکمه‌ی مخصوص نیست. اگر از فوکوس با دکمه‌ پشتی استفاده کنید با رها کردن دکمه‌ی فوکوس، فوکوس خودکار قطع می‌شود و به سادگی با چرخاندن حلقه‌ی فوکوس، می‌توانید فوکوس را اصلاح کنید.

نحوه‌ی راه‌اندازی فوکوس دکمه‌ پشتی

با تنظیم فوکوس بر روی دکمه پشتی، وظیفه‌ی فوکوس به دکمه‌ی AF-on یا AF/AE-l منتقل می‌شود. این دکمه معمولا جایی قرار می‌گیرد که هنگام فشردن شاتر انگشت شست شما قرار دارد.

نحوه‌ی تنظیم فوکوس با دکمه‌ پشتی بر روی دوربین شما بستگی زیادی به برند و مدل آن دارد. حتی در بین دوربین‌هایی با برند یکسان هم گاهی اوقات اختلافاتی در تنظیمات وجود دارد.

برای تنظیم فوکوس با دکمه‌ پشتی مراجعه به دفترچه‌ی راهنمایی که همراه دوربینتان آمده تقریباً در بسیاری از مواقع کمکی نمی‌کند.

بهترین روش برای پیدا کردن تنظیمات مربوط به فوکوس دکمه‌ پشتی مخصوص دوربین شما جستجوی مدل دوربین به همراه عبارت Back button focusing در اینترنت است، اما ما در ادامه‌ی مطلب نحوه‌ی تنظیم فوکوس با دکمه‌ پشتی برای برندهای اصلی دوربین‌های عکاسی را شرح داده‌ایم.

راه‌اندازی بر روی دوربین‌های نیکون

ازآنجایی‌که این نوع فوکوس روش سنتی عکس‌برداری نیست، باید چند مرحله طی کنید تا دوربین شما هنگام فشردن شاتر فوکوس نکند. بر روی دوربین‌های نیکون ابتدا باید حالت فوکوس خودکار را بر روی پیوسته یا AF-C قرار دهید.

در این حالت با پایین نگه‌داشتن دکمه‌ی فوکوس، دوربین به طور پیوسته بر روی سوژه فوکوس می‌کند و با یک‌بار فشردن آن دوربین فوکوس را قفل می‌کند.

بعد از قرار دادن فوکوس خودکار بر روی AF-C، باید مشخص کنید می‌خواهید با کدام دکمه فوکوس کنید. بر روی DSLRهای سطح بالای نیکون، اغلب یک دکمه مخصوص AF-ON وجود دارد اما از دکمه‌ی AE AF lock نیز می‌توانید برای فوکوس دکمه‌ پشتی استفاده کنید. برای تنظیم دکمه، در منوی دوربین به تب Custom settings و سپس بخش controls را انتخاب کنید. در این بخش کنترل دکمه‌ی AF-ON یا AE AF lock را بر روی AF-ON قرار دهید.

سپس دوباره به منوی Custom settings برگردید و وارد بخش autofocus شوید. در این بخش گزینه‌ی AF C Priority Selection را انتخاب کنید و آن را بر روی Choose Release قرار دهید. در این حالت می‌توانید حتی هنگامی‌که یکی از نقاط فوکوس خودکار بر روی سوژه قرار ندارد نیز عکاسی کنید، مانند هنگامی‌که می‌خواهید اول فوکوس را تنظیم کنید و سپس کادربندی را اصلاح کنید.

بسته به مدل دوربین ممکن است احتیاج به یک مرحله‌ی دیگر در دوربین‌های نیکون داشته باشید، در همان بخش autofocus گزینه‌ی AF Activation را انتخاب کنید و آن را بر روی AF-On only قرار دهید.

راه‌اندازی بر روی دوربین‌های کانن

کانن در واقع اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۸۹ فوکوس با دکمه‌ پشتی را معرفی کرد و این قابلیت از آن سال تا کنون بر روی تمامی دوربین‌های EOS وجود دارد.

برای تنظیم فوکوس با دکمه‌ پشتی بر روی یک DSLR کانن، بخش Custom Controls یا C.Fn را در منوی دوربین پیدا کنید و زیرمنوی shutter button/AF-On را انتخاب کنید. در اینجا بسته به مدل دوربین با ۴ گزینه روبرو می‌شوید.

گزینه‌ی Metering Start/ Meter + AF فوکوس دکمه‌ پشتی را فعال می‌کند و در حالت‌های Programmed، تقدم شاتر و تقدم دیافراگم دوربین، نوردهی را نیز به طور پیوسته تنظیم می‌کند. گزینه‌ی The AE Lock / Metering + AF Lock نوردهی را بر روی چیزی که در اولین عکس بوده ثابت نگه می‌دارد و عمل فوکوس را به دکمه‌ی پشتی می‌سپارد.

راه‌اندازی  بر روی دوربین‌های بدون‌ آینه سونی

قابلیت فوکوس دکمه‌ پشتی بر روی دوربین‌های بدون آینه سونی، حتی سری a7، نیز وجود دارند. کاربران سونی بری استفاده از آن باید سه چیز را در منوی Custom Settings دوربین خود تنظیم کنند.

در گام اول به منوی Custom Key Settings بروید و از آنجا گزینه‌ی AEL button را بر روی AF ON قرار دهید. سپس در همان منو، AF/MF Button را بر وری AF/MF Cntrl. Toggle قرار دهید. در نهایت با قرار دادن AF W/ Shutter بر روی off، فوکوس با دکمه‌ پشتی برای این دوربین‌های سونی تنظیم می‌شود.

عادت کردن به فوکوس با دکمه‌ پشتی ممکن است کمی طول بکشد اما بسیاری از عکاسان آن را به حالت عادی ترجیح می‌دهند. البته در نظر داشته باشید که امتحان کردن آن فقط چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد و اگر این روش را دوست نداشتید به راحتی می‌توانید با تغییر تنظیمات به حالت اولیه به روش سنتی فوکوس برگردید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵