یکی از مواردی که در هنگام عکاسی باید به آن دقت داشته باشید ترکیب بندی مناسب تصویر می باشد. ترکیب بندی باعث میشود تا اجزای تصویر با نظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و همین امر نیز سبب میشود تا تصویر به وجود آمده خوب به نظر بیاید. اما گاهی نیاز است که در تصاویر خود نظم را از بین ببریم و قوانین را زیر پا بگذاریم. یکی از این زمام ها زمان استفاده از تکنیک زاویه ی هلندی می باشد. در این سبک از عکاسی الزاما دوربین را صاف نیست و به صورت عمدی کمی آنها کج می کنیم تا از قوانین کادربندی را زیر پا بگذاریم.

زاویه ی هلندی از  کجا آمده ؟

راهنمای استفاده از تکنیک زاویه هلندی در عکاسی

سرچشمه ی این نوع ترکیب بندی از یک فیلم آلمانی ایجاد شده است. (Deutsch tilt) در زبان آلمانی به معنای زاویه ی آلمانی می باشد که در طول زمان به کلمه ی (Dutch tilt) یا زاویه ی هلندی تغییر کرده است. پس تا اینجا به این نتیجه رسیده اید که این نوع تصویربرداری هیچ ربطی به هلند ندارد و بهتر است که آنرا زاویه ی آلمانی یا شیب آلمانی نامگذاری کنیم.

می توان گفت زاویه ی هلندی نوعی از شات دوربین است که در آن دوربین به گونه ای قرار گرفته است که با خط افق عکاسی با پایین قاب دوربین موازی نیست. این نوع عکاسی بدین جهت مورد علاقه ی بیشتر تصویربرداران است چون باعث ایجاد حس بی نظمی، اضطراب، خستگی، بی ثباتی و غیر معمولی بودن می شود که می تواند در صورت استفاده در شرایط مناسب بسیار جذاب باشد.

تکنیک زاویه ی هلندی در عکاسی

یکی از عکاسانی که در این زمینه توانایی بالایی را داشت Garry Winogrand بود که در ادامه با چند نمونه از تصاویر گرفته شده توسط این فرد موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

برای ایجاد زاویه ی هلندی تنها کافی است تا دوربین را کمی به سمت راست یا چپ کج کنید. اما باید دقت داشته باشید که مقدار کج کردن نیز بسیار مهم می باشد. اگر تغییر زاویه ای که انجام می دهید کم باشد می توان در نظر کاربر یک اشتباه به نظر بیاید که تصویربردار دوربین خود را کمی کج گرفته است و در این صورت احتمالا شما زیر سوال بروید.

سعی کنید زاویه را به گونه ای قرار دهید که بیننده بفهمد که این تصویر توسط خلاقیت عکاس ثبت شده نه یک اشتباه و از خراب شدن عکس هراس نداشته باشید که در این صورت می توان حس عکس را به خوبی برای بیننده ایجاد کنید. البته باید این را بگوییم که در صورت استفاده از این شیوه ی عکاسی احتمالا مورد انتقاد عکاسان طبیعت و عکاسان معماری قرار خواهید گرفت.

همچنین فراموش نکنید که استفاده از خطوط می تواند برای تصویر شما بسیار مفید باشد. استفاده از یک خط طولانی که از یک گوشه ی عکس به گوشه ی دیگر کشیده شود می تواند یک جلوه ی ویژه برای تصویر شما ایجاد کند.

کادر مناسب شیب هلندی

استفاده از زاویه ی هلندی به غیر از ایجاد احساس می تواند گاهی به کمک شما نیز بیاید. زمان هایی که نمی توانید اجسام را در یک کادر جای دهید می توانید از این تکنیک استفاده کنید. برای این کار بهتر است از زاویه 45 درجه ای یا زاویه ای نزدیک به آن استفاده کنید. در این شرایط می توانید اجزای بیشتری را در تصویر خود جای دهید. البته استفاده از یک لنز واید نیز می تواند مفید باشد اما تکنیکی که برای شما گفته شد می توان در زیبایی تصویر نیز تاثیر گذار باشد. همچنین برای اینکه تصاویر بهتری داشته باشید بهتر است که به نکات زیر دقت کنید.

1- زاویه: از زاویه ای بین 20 تا 45 درجه برای ایجاد سبک هلندی استفاده کنید. هرچه زاویه را افزایش دهید میزان استرس در تصاویر شما افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه جذابیت تصویر برای کاربر بیشتر خواهد شد البته حد اعتدال را فراموش نکنید.

2- عمق میدان: عمق کم میدان برای عکاسی شما مناسب می باشد پس بهتر است از دیافراگم های باز برای این سبک استفاده کنید.

3- سطح دوربین: سعی نکنید تا همیشه دوربین را در یک زاویه ثابت نگه دارید. بهتر است در حالت های مختلف عکاسی کنید و سپس بهترین آنها را انتخاب کنید.

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵