عکاس عروسی (ودینگ فتوگرافر)

در این مطلب، ایده هایی را برای خانم یا آقای عکاس عروسی ها به اشتراک گذاشته ایم.یکی از نکات مهمی که یک دفتر ازدواج شیک باید به آن توجه کرد عکاسی عروس است.این نکات نه به عنوان وحی منزل، اما به عنوان تلاش برای مراسم و عکاسی عروسی عالی است.

پیشرفت عکاسی عروسی

یک عکاس عروسی، باید با سبک های متعدد عکاسی درگیر شود.عکاسی عروسی خلاصه ی تمام عکاسی هاست. مستند، پرتره، طبیعت، زندگی واقعی، عکاسی خانوادگی و… می باشد.معمولا روز عروسی روز پر استرسی برای عروس و داماد است. ولی نباید اینطور باشد.با ارائه این پیشنهادات، سعی بر ایجاد روزی پر از آرامش و شور و نشاط برای شما داریم. چرا که عکاسی عروسی بسیار ارزشمند است.

قبل از عروسی

قرار داد

همانطور که میدانید برگزاری مراسم عروسی (ودینگ پلنر)، کاری بسیار سخت و طولانی است.در پی انجام تمامی این کار ها ممکن است اتفاقات مختلفی نیز بیافتد.جدایی عروس و داماد، به تعویق افتادن مراسم، مرگ یکی از اقوام آنها و…به همین جهت، داشتن یک قرارداد قانونی شغل شما را به خطر نمی اندازد.

بستن قرارداد، علاوه بر اینکه تضمینی برای دریافت حقوقتان است، راهی مشخص برای تحویل انچه که عروس و داماد از عکس شان در نظر دارند نیز می باشد.هدف از عکاسی مراسم عروسی، ثبت عکس خوب از عروس و داماد است.ثبت یک عکس خوب جز بهترین اتفاقات برای یک عکاس عروسی است.

اما اختلاف سلیقه و نظر امری طبیعی است. پس در حین کار ایمیل ها و قرارداد را هر از گاهی چک کنید تا مطابق سلیقه زوج پیش بروید.

موارد کلیدی قرار داد

  • تحویل چند عکس آماده
  • مدت زمان ارایه خدمات در هر روز
  • دریافت آلبوم
  • هزینه ی سفر و…

بازدید قبل از عروسی

یکی دیگر از راه هایی که انتظارات زوجین را مشخص میکند، بازدید محل عروسی، قبل از بازدید است.این مسئله ممکن است برای یک عکاس عروسی حفره ای اتلاف وقت باشد. اما برای یک عکاس مبتدی بسیار مفید است.در این صورت، میتوانید دلایل احتمالی شکست در برنامه را بسنجید و پیشگیری این مسائل باعث پیشرفت در کارتان میشود.

برنامه ریزی

سعی کنید برای مراسم عروسی یک برنامه ریزی کلی داشته باشید.برنامه ریزی برای رسومات کوچک در عروسی مثل بریدن کیک، پرتاب دسته گل و… بسیار به شما کمک خواهد کرد.بنابراین بهتر است عکاس عروسی زمان بندی دقیقی داشته باشد.

وسیله صحنه

وجود چند وسیله همراه عکاس به جهت صحنه آرایی، مثل جعبه ی حلقه یا یک قاب عکس خالی و … به بروز خلاقیت شما کمک کند.

صحبت از شات ها

درباره شات لیست با زوج صحبت کنید. در این صورت آنها از ایده هایتان مطلع خواهند بود.میتوانید از امکان پذیر بودن اجرای ایده هایتان صحبت کنید. شات لیست برای عکس هایی که میدانید باید آن ها را ثبت کنید واجب نیست.اما برای موارد مبهم (عکس با یک فرد خاص و…) به شما کمک شایانی میکند.

آماده سازی

به جرات میتوان گفت این مرحله یکی از مهم ترین نکات پیشرفت برای یک عکاس عروس است.آماده سازی، مهم ترین کلید برای موفقیت در مراسم عروسی است.همیشه یک قدم جلو تر بودن یک مزیت است. باتری های اضافی، مموری ( کارت حافظه ) خالی، زمانبندی و پشتیانی، همه واجبات و احتمالات برای هر اتفاقی است.

انتظارات عروس و داماد

در بعضی موارد این بخش از کنترل شما خارج است. در هر صورت، شما باید سعی کنید عکس ها را در سطحی تحویل دهید که در زمان بستن قرارداد در مورد آن ها تبلیغ کرده بودید.انتظارات زوجین شامل مواردی می شود که شما هنگام عقد قرارداد آنها را تبلیغ کرده و به توافق رسیده اید.

نام ها و شماره تلفن ها

داشتن نام و شماره تلفن ساقدوش، مدیر یا بزرگ مراسم، از واجبات برای یک عکاس عروسی است.چرا که باعث ایجاد سرعت در انجام تدارکات روز عروسی به شمار میرود.

وسایل پشتیبان

توصیه ما همراه داشتن یک بدنه ی دوربین به عنوان پشتیبان در روز عروسی است.اگر بدنه ی اصلی دوربین شما در روز عروسی خراب شود، این کار تقریبا شما را نجات خواهد داد.

بیمه

حتما بیمه داشته باشید. چراکه وجود یک بیمه ی مسئولیت اجتماعی، پشتیبان شما در طول هر دوره عکاسی می باشد.اهمیت بیمه برای یک عکاس عروسی در حدی است که بعضی مکان ها برای اجازه عکس برداری در محوطه شان، از شما مدارک بیمه درخواست میکنند.

تمرین

برای مسلط شدن و حرفه ای شدن در تمامی موارد عکاسی تمرین کنید.عکس گرفتن از یک عروسیِ غیر واقعی بهترین تمرین برای عکاس عروسی است.ایستادن رو نردبان، نشاندن دورین روی سه پایه، پیدا کردن زوایا و… همه به اعتماد به نفس شما در یک مراسم واقعی کمک میکند.

ملاحظات یک عکاس عروسی

اهمیت لبخند

لبخند زدن به دیگران موجب لبخند تحویل گرفتن می ماند. سعی کنید در طول مراسم با ارتباط چشمی و لبخند زدن به مهمان ها، انرژی مثبت را در مراسم پخش کنید.

اگر سرد و خشک گوشه ای بایستید و دوربین جلوی صورت تان قرار دهید، مهمان ها با شما ارتباط نگرفته و دیگر نمیتوانید خالق لحظاتی جالب با مهمان ها باشید.

زمان دادن

بعد از مراسم عجله نکنید و فرصت لازم برای دریافت تبریک‌ها را به عروس و داماد بدهید.وقتی زمان شادباش و عرض تبریک را به آخر عروسی موکول کنید، در طول مراسم کسی مزاحم کارتان نخواهد شد.

سازگار باشید

با باد، باران، برف، مردم خوش اخلاق و بد اخلاق و زمان مقابله نکنید.هیچکس یک عکاس عروسی اخمو را نمی پسندد. رفته رفته اعتماد به نفس بالاتری بدست خواهید آورد و راه ‌های بیشتری برای حل مشکلات پیدا خواهید کرد.پس سعی کنید مهارت ‌هایتان را هنگام بروز مشکلات و حل آنها به بهترین شکل نشان دهید.

هنگام باران

هنگام بارش باران، از چتر استفاده کنید.سعی کنید در تجهیزات خود یک چتر سفید و مشکی داشته باشید و موقع باران آنها را به زوج بدهید تا با آن قدم بزنند و… چترها جز مهم ترین تجهیزات هستند.چه پشتیبانی و چه زیبایی.

استفاده از جمعیت

اگر در پس زمینه افرادی غریبه حضور دارند، میتوانید با خلاقیت از آن ها در عکستان استفاده کنید.می تواند لحظه خاصی ثبت شود. ثبت عکس رهگذر ها و غریبه‌هایی که به زوج تبریک می‌گویند می‌تواند جالب باشد.

لذت بردن

جشن عروسی، جشنی پر از شادی و ارزو های خوب است.سعی کنید سر خود را گرم کنید و تمام مدت به فکر نورپردازی و دوربین نباشید.مانند مهمان ها از مراسم لذت ببرید و راحت باشید. چرا که هنگام شادی حوصله بیشتری نیز  برای عکاسی هم دارید.

نکات عمومی عکاسی

دیافراگم باز

فوکوس کردن دقت بسیار بالایی نیاز دارد اما در عوض عکس زیبایی را به شما تحویل میدهد.استفاده از دیافراگم باز لنز، افکت زیبایی در عکاسی عروسی به وجود می آورد. به این ترتیب که سوژه در فوکوس و پس زمینه محو میشود.

همگام سازی آهسته

هنگام استفاده از فلاش، باید سرعت شاتر را روی پایین ترین ممکن (در حدود ۱۵/۱ الی ۲۵/۱ثانیه) قرار دهید تا استفاده بیشتری از نور محیطی ببرید.تکنیک پنینگ، تکنیکی است که باید با سوژه‌ حرکت کنید و عکس بگیرید تا حرکت سوژه فریز شده و پس زمینه محو شود.

ژست عروس

سعی کنید ژست هایی را برای عکس از عروس در نظر بگیرید.تا عکس هایتان شبیه دیگران نباشد. ژست و زاویه جز مهم ترین نکات برای یک عکاس عروس است.

توجه به خطوط

پس زمینه کار به اندازه خود سوژه مهم است. از خطوط معماری، مثل ستون‌ها، برای زمینه کارتان استفاده کنید.پس زمینه زیبا، پیش زمینه را هم در موقعیت عالی در عکس قرار میدهد و خود باعث کادربندی می شود.

استفاده از نور

نور خورشید، الگو های عالی برای عکاسی به شما می دهد. اگر الگوی نور خوبی دیدید، سریع اقدام کرده و سپس تاثیرش را بر حس دراماتیک عکس ببینید.

عکاسی در ماشین

هنگام عکاسی در ماشین عروس سعی کنید کادربندی متفاوتی داشته باشید. مثلا با استفاده از تجهیزات، از سانروف عکس بگیرید.حتی عکاسی داخل ماشین هم میتواند ایده های خوبی برایتان بوجود بیاورد.

زاویه دست

زاویه دستو زاویه دوربین به عکس احساس میدهد. عکاسی از زاویه عمودی و افقی اجباری نیست.با کج گرفتن دست و تغییر تراز خطوط کادر و هر از گاهی اریب گذاشتن دوربین، احساس جدیدی به عکس دهید. البته که افراط نکنید.

سایه ها

اگر روز عکاسی تان نور خورشید شدید بود، برای نوردهی بهتر سوژه را زیر سایه برده و یا از فلاش مکمل استفاده کنید.

مات و محو

برای ثبت لحظه رقص عروس و داماد سرعت شاتر را پایین بیاورید. در این صورت حس حرکت به بیننده القا میشود.همچنین برای فریز کردن حرکت زوج، در عین حال داشتن محیط، فلاش و سرعت شاتر پایین را ترکیب کنید.  استفاده کنید.

شکار لحظه ها

شما باید از طریق نگاه سوژه‌‌ ها به اطراف، سوژه های جدید را کشف کرده و خاطرات را به تصویر بکشید.

جزئیات

عکاس عروسی باید به غیر از زوج به جزئیات دیگر هم اهمیت بدهد. مهمان‌های عروسی جزییان را فراموش میکنند. عکاس عروسی با ثبت آنها  خاطراتشان را زنده میکند.

عکاسی با لنز تله فوتو

لنزهای بلند باعث توانایی عکاسی از دور دست عکس را می دهد.همچنین این لنزها افکت‌های زیبایی دارند که بعضی شان حسی دراماتیک به عکس می دهند. در هنگام حتما از سه پایه استفاده نمایید.

تعامل و دوستی

همان طور که گفتیم، ساقدوش ها و بزرگ تر ها از شکل انجام مراسم و کارها آگاهی دارند. با تعامل و دوستی شما در جریان کارهای ریز و درشت مراسم هستید.

سماجت

مهمانی که علاقه به عکس گرفتن ندارد، به او اصرار نکنید. چرا که ثبت عکس افرادی که به عکس انداختن تمایل ندارند، فقط خراب کردن عکس است.در عکس ناراحت و موذب به نظر می رسند و ممکن است ناراحت شوند.

صدای خنده

عروسی مراسمی برای شادی و جشنی به نیت خوشبخت شدن عروس و داماد است.پس باید گوش‌هایتان پر از صدای خنده باشد. عکاس عروسی باید برای ثبت لحظه خندیدن زوج و مهمان ها گوش هایش را بسیار تیز کند.همچنین برای فیلم برداری سعی کنید به فعالیت ها اهمیت دهید.

باد

حضور باد هنگام عکاسی، به خودی خود عکسی ویژه بوجود میاورد. برخورد باد به لباس و موهای عروس، خود عکسی خاص پدید می آورد.

نکته: در هنگام تعویض لنز در باد مراقب وارد نشدن گرد و خاک به داخل دوربین تان باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

درباره مدیر سایت :

کارشناس فناوری اطلاعات - مربی و مدرس عکاسی و گرافیک - دارای مدرک آکادمیک عکاسی از دانشگاه هنر تهران - جهاد دانشگاهی