فاصله هایپر فوکال یا ابر کانونی

دنیای عکاسی مانند هر حوزه دیگری از یک بخش تئوری و بخش عملی یا تجربی ساخته شده است و با داشتن دانش کافی و کسب تجربه است که شما می توانید به یک عکاسی حرفه ای تبدیل شوید. شناخت انواع اصطلاحاتی که در این هنر می توانند روی عکس های شما و نحوه کار کردنتان تاثیر بگذارند بسیار مهم بوده و همواره در یادگیری بیشتر آن ها کوشا باشید.

یکی از اصطلاحاتی که می توان گفت زیاد در رابطه با آن صحبت می شود فاصله هایپر فوکال یا فاصله ابرکانونی در عکاسی است.حتما تا به حال سعی کرده اید تا بتوانید از یک منظره یا سوژه در واضح ترین حالت ممکن و با بیشترین شارپنس عکاسی کنید و اینجاست که این موضوع وار می شود.

در این مقاله قصد داریم این مفهوم را تعریف کنیم و نکاتی را در رابطه با کار کردن بهتر و کنترل کردن آن عنوان کنیم که در نهایت شما بتوانید حرفه ای تر عکاسی کنید و تصاویری با وضوح حداکثری را ثبت کنید.

فاصله هایپر فوکال یا ابر کانونی چیست ؟

فاصله ابر کانونی یعنی محدوده فوکوسی که عکس شما بیشترین عمق میدان را در آن دارد. یک صحنه را در نظر بگیریدکه می خواهید تمام قاب آن از پس زمینه تا پیش زمینه بیشترین وضوح را داشته باشد و اگر روی پیش زمینه فوکوس کنید پس زمینه تار شده و برعکس و در نهایت برای حل کردن این مشکل یک نقطه خاص بین این زمینه را مشخص می کند و روی آن فوکوس می کنید تا هم بکگراند و هم فورگراند وضوح کافی را داشته باشند و این نقطه را فاصله هایپر فوکال می گویند.

فوکوس اتوماتیک چیست ؟

یک تعریف دیگر برای این مفهوم به زدیک ترین فاصله فوکوسی اشاره می شود که اجازه میدهد سوژه های در کادر در یک نقطه بی نهایت به طور یکسان واضح باشند. در واقع چه سوژه ای که 1000 کیلومتر فاصله دارد و چه آن که 1 کیلومتر فاصله دارد هر دو وضوح یکسانی دارند.

فاصله ابر کانونی و لنز دوربین

فاصله ابر کانونی وابسته به باز و بسته بودن دیافراگم است و اگر باز و یا بسته شود تغییر می کند. اگر دیافراگم خیلی باز است روی یک نقطه دور فوکوس شود تا سوژه هایی که در بی نهایت هستند هم زیر فوکوس قرار گیرند و اگر دهانه بسته است سوژه هایی که در دور هستند هم واضح خواهند ماند پس هرچه دهانه بسته تر باشد فاصله ابر کانونی به لنز نزدیک تر است.

اگرچه طبق یک تعریف دیگر با باز وبسته کردن دیافراگم این فاصله تغییری نمی کند : بگذارید اینگونه بیان کنیم که فاصله ابر کانونی فاصله فوکوس یک نقطه است که در آن وضوح بین بک و فور گراند یکسان است و این نقطه با باز و بسته کردن دهانه دیافراگم عوض نمی شود چرا که در دهانه های باز تر پیش زمینه و پس زمینه به یک صورت تار می شوند همه چیز درباره فوکوس دستی را در این مقاله مطالعه کنید.

اما چرا این دو تعریف متضاد یکدیگر هستند ؟ چون در تعریف گفتیم که پس و پیش زمینه به یک اندازه قابل قبول وضوح داشته باشند. برای برخی یک درجه وضوح مقداری دقیق دارد و برای برخی دیگر به این معنی است که پس و پیش زمینه یکسان باشند.

پس هیچ کدام از تعاریف اشتباه نیستند. فاصله کانونی لنز شما هم روی فاصله ابر کانونی تاثیر زیادی می گذارد. برای یک لنز واید مثلا با فاصله 35 میلیمتر چند متر جلوتر است و برای یک لنز سوپر تله 200 میلیمتری چند صد متر جلوتر از لنز شما این فاصله قرار می گیرد.

فوکوس و فاصه هایپرفوکال

نکته مهمی که باید بدانید است که در صورت فوکوس کردن روی ابر کانونی عکس شما از نیمه این فاصله تا بی نهایت فوکوس می شود. یعنی اگر فاصله برای کانونی یک دیافراگم مثلا 20 متر همه جیز از 10 متری تا خط افق بی نهایت واضح می شود

کاربرد فاصله ابر کانونی

تمامی قاب های شما نیاز ندارند که روی این نفطه فوکوس کنید به عنوان نمونه یک منظره از یک کوه را در نظر داشته باشید که فاصله ای دور از شما دارد  هیچ  سوژه دیگری در پیش زمینه شما وجود ندارد در این صورت کار کردن روی فوکوس روی این نقطه بیهوده است و نزدیک ترین سوژه به شما بی نهایت در نظر گرفته می شود. پس تنها باید روی کوه فوکوس کنید و به خاطر فاصله ای که کوه با شما دارد میزان گشودگی دیافراگم هم چندان اهمیت بالایی ندارد.

در واقع طبق تعریف این فاصله زمانی اهمیت پیدا می کند که مثلا بین کوه و لنز شما هم چند سوژه دیگر باشند و شما بخواهید که همه آن ها را به صورت یکسانی با وضوح برابر در کادر خود ثبت کنید.

از طرفی در صورتی که سوژه ای به لنز شما بسیار نزدیک باشد هم این مفهوم به کارتان نمی آید مثلا یک سوژه در دور دست باشد و یکی دیگر در فاصله چند سانتی متر از لنز شمادر این صورت هرگز نمی توانید وضوح این دو سوژه را یکسان کنید مگر اینکه از ابزار های  خاصی بهره مند باشید که کمتر عکاسی دنبال آن ها را می گیرد.

اگرچه یک راه حل دارید یک فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس است و دو اینکه در فاصله ای دور تر نسبت به سوژه نزدیک قرار یگیرید.

جدول فاصله هایپر فوکال

به کمک داده های جدول بالا شما دو متغیر را کنترل می کنید یکی فاصله کانونی و دیگری میزان گشودگی دیافراگم. تطابق این دو فاصله ابر کانونی را بر حسب فیت به شما نشان می دهد.

محاسبه فاصله هایپرفوکال

یکی از روش هایی که برای محاسبه فاصله کانونی هایپر فوکال استفاده می شود دوبال فاصله نام دارد  که ساده ترین روش ممکن است. به یاد دارید که هرچیزی که از نصف فاصله ابر کانونی نا بی نهایت در فوکوس قرار می گیرد و با توجه به این برای به دست آوردن این فاصله در یک صحنه خاص باید فاصله دوربین تا نزدیک ترین شی را در 2 ضرب کنید و اگر 3 تر از یک گل فاصله دارید فاصله ابر کانونی شما 6 متر خواهد بود.

یک روش دیگر برای محاسبه فوکوس بی نهایت با دور ترین نقطه قاب است. در مرحله اول یک تصویر را ثبت کنید و با نمایشگر آن را بررسی کنید و با زوم 100 درصدی و حرکت از سمت پس زمینه به پیش زمینه می توانید نقطه ای که عکس شما تقریبا شروع به تار شدن کرده است را پیدا کنید.

روش سوم فوکوس تار نام دارد.در این روش شما باز ترین دیافراگم را س می کنید و وارد خالت نمایش زنده شوید و در نهایت فوکوس را انجام دهید به شکلی که سوژه های پیش زمینه و پس زمینه به یک صورت تار شوند و در نهاین فاصله فوکوس همان هایپر فوکال می شود

منبع:digi24.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵