مفهوم اپرچر یا همان دیافراگم در عکاسی

بیشتر عکاسان با مفهومات پایه ی انواع نور در عکاسی درگیر هستند و به همین دلیل عکس هایشان کیفیت مورد نظر را ندارد. متاسفانه عده ای نیز به تنظیمات اتوماتیک روی می آورند و اجازه می دهند که در موقعیت های مختلف کنترل دست دوربین شان باشد. در این مطلب مفهوم اپرچر در عکاسی را که بدون شک مهم ترین مفهوم در بین سه مفهوم ایزو (ISO)، اپرچر و سرعت شاتر می باشد را برایتان شرح خواهیم داد. دلیل اهمیت بالای اپرچر کاملا واضح است، زیرا بر روی متغیر های زیادی در عکس تاثیر می گذارد.

مفهوم اپرچر (Aperture) یا دیافراگم چیست؟

اپرچر (Aperture) همان سوراخی است که در داخل لنز دوربین قرار دارد و میزان عبور نور را مشخص می کند. اگر به نحوه ی عملکرد چشم هایتان دقت کنید متوجه می شوید که یادگیری این مفهوم نیز ساده و مشابه چشم هایتان است. وقتی از محیط های تاریک و روشن عبور می کنید، عنبیه ی چشم ها کوچک یا بزرگ می شوند تا میزان نور عبوری از مردمک را تنظیم کنند. در عکاسی به مردمک لنزها «اپرچر» می گویند. شما می توانید اندازه ی اپرچر را کوچک و بزرگ کنید تا میزان نور عبوری تنظیم شود. عکس زیر اپرچر را نشان می دهد:

مفهوم اپرچر یا همان دیافراگم در عکاسی

اپرچر چطور بر میزان نوردهی تاثیر می گذارد؟

مفهوم اپرچر تاثیرات زیادی بر عکس ها می گذارد ولی مهم ترین آنها روشنایی یا میزان نوردهی در عکس هاست. وقتی سایز اپرچر تغییر می کند، نور بیشتر یا کمتری به سنسور دوربین می رسد و به این صورت بر میزان روشنایی عکس تاثیر می گذارد. وقتی سایز اپرچر کوچک شود، عکس تاریک تری خواهید داشت. اگر به عکس زیر نگاه کنید این مفهوم را بیشتر درک خواهید کرد:

نکته

این رابطه ها را به یاد داشته باشید:

اپرچر بزرگ تر = پس زمینه ی تار تر 

این روش عکاسی بیشتر برای عکاسی پرتره یا عکس های معمولی که می خواهید پس زمینه ی آن تار باشد استفاده می شود.  برای مثال، دلیل زیبایی عکس زیر فقط پس زمینه ی تار آن است.

اپرچر کوچک تر = پس زمینه ی واضح تر

این نوع عکاسی بیشتر برای سوژه هایی مثل طبیعت یا عکاسی از سازه های معماری استفاده می شود. در عکس طبیعت زیر از اپرچر کوچک استفاده شده تا پیش زمینه و پس زمینه تا جای ممکن وضوح بالایی داشته باشند.

در عکس زیر دو سایز مختلف در عکاسی با یکدیگر مقایسه شده اند:

جمع بندی

در این مطلب مفهوم اپرچر در عکاسی را که بدون شک مهم ترین مفهوم در بین سه مفهوم ایزو (ISO)، اپرچر و سرعت شاتر می باشد را برایتان شرح دادیم. دلیل اهمیت بالای اپرچر کاملا واضح است، زیرا بر روی متغیر های زیادی در عکس تاثیر می گذارد. اپرچر (Aperture) همان سوراخی است که در داخل لنز دوربین قرار دارد و میزان عبور نور را مشخص می کند. اپرچر تاثیرات زیادی بر عکس ها می گذارد ولی مهم ترین آنها روشنایی یا میزان نوردهی در عکس هاست. وقتی سایز اپرچر تغییر می کند، نور بیشتر یا کمتری به سنسور دوربین می رسد و به این صورت بر میزان روشنایی عکس تاثیر می گذارد.

برگرفته از: photographylife.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵