مفهوم وینیتینگ در عکاسی چیست؟

دلایل مختلفی در ایجاد وینیتینگ نقش دارند. وینیتینگ در عکاسی می تواند به صورت تیره یا روشن در تصویر ایجاد شود.نکته مهم این است که همیشه وجود آن برای عکاسی بد نیست و زمانی که عکاسان هدف های خلاقانه و هنری دارند از این تکنیک استفاده می کنند.

مفهوم وینیتینگ در عکاسی چیست؟

هنگام عکاسی همیشه عواملی وجود دارد که باعث می شود وضوح تصویر پایین آید. وینیتینگ در عکاسی یکی از این عوامل است.دلایل مختلفی در ایجاد وینیتینگ نقش دارند.

وینیتینگ در عکاسی می تواند به صورت تیره یا روشن در تصویر ایجاد شود.نکته مهم این است که همیشه وجود آن برای عکاسی بد نیست.و زمانی که عکاسان هدف های خلاقانه و هنری دارند؛ از این تکنیک استفاده می کنند.بسته به اینکه در چه سبکی فعالیت می کنید، می توانید برای زیبا شدن تصاویر خود از این تکنیک استفاده کنید.

وینیتینگ چیست؟

یکی از موضوعات اصلی در نورپردازی و عکاسی وینیتینگ است.به تیره تر شدن لبه ها یا گوشه تصویر؛ نسبت به مرکز آن را؛ وینیتینگ در عکاسی می گویند.تاثیری که بر روی تصاویر می گذارد؛ باعث می شود روشنایی کم شود؛ حاشیه تیره شود.و همچنین اشباع رنگ در حاشیه تصویر کم می شود؛ که نتیجه آن برجسته تر شدن سوژه؛ و جلب توجه بیننده به مرکز تصویر؛ است.

نکته دیگر این است که این تکنیک، ممکن است به صورت اتفاقی در تصاویر ایجاد شود.یا اینکه عکاس؛ جهت هنری تر شدن تصاویر خود؛ و جلب نظر مخاطب؛ این تکنیک را در تصاویر خود پیاده کند.زمانی که این تکنیک؛ به صورت هدف دار؛ در اصلاح تصویر اضافه می شود؛ بسته به سبک نوع؛ و علت هنری آن؛ می تواند ناگهانی یا تدریجی باشد.

انواع وینیتینگ در عکاسی

با توجه به اینکه ممکن این تکنیک به صورت اتفاقی در تصویر ایجاد شود؛ یا هدف مند؛ به انواع مختلفی تقسیم می شود.در ادامه شما را با انواع آن ها آشنا می کنیم.

وینیتینگ در عکاسی وینیت پیکسلی:

این تکنیک در دوربین های دیجیتال ایجاد می شود.به دلیل اینکه حسگر آن ها تخت است، پیکسل ها هم تخت هستند و در یک جهت قرار دارند.نور؛ با زاویه 90 درجه؛ به مرکز تصویر؛ و پیکسل های می رسد.اما زاویه برخورد نور به گوشه ها کمی متفاوت است؛ که باعث می شود نور کمتری به لبه ها یا گوشه ها برسد؛ و وینیت پیکسلی رخ دهد.

وینیتینگ یا وینیت اَپتیکال:

این نوع از وینیت به طور نرمال و طبیعی در لنزها اتفاق می افتد.با توجه به نحوه ساخت لنز و طراحی آن؛ می تواند در بعضی از لنزها احساس نشود؛ یا در بعضی دیگر قوی باشد.

دلایل ایجاد وینیت اَپتیکال

دو دلیل برای ایجاد وینیت اَپتیکال وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

وقتی دیافراگم باز باشد:

قسمتی از نور وارد شده به لنز به وسیله بدنه آن بلاک می شود.مقدار نور رسیده به حسگر کاهش می یابد و گوشه ها تاریک می شود.بیشتر در لنزهای پرایم ایجاد می شود.

پرتوهای نور در گوشه ها مسیر طولانی تری را طی می کنند:

این مورد بیشتر در لنزهای سوپر واید و واید ایجاد می شود.

وینیتینگ در عکاسی وینیت مصنوعی:

گاهی توجه مخاطب را به مرکز تصویر جلب می کند.عکاسان وینیت اَپتیکال را حذف نمی کنند.با استفاده از نرم افزار هایی؛ مثل فتوشاپ یا لایت روم؛ آن را در عکس تقویت می کنند.

وینیتینگ در عکاسی وینیت مکانیکی:

این نوع را بیشتر در لنزهای سوپر واید داریم.امروزه لنز ها را با قابلیت انعطاف پذیری بالا تولید می کنند.و امکان قرار گرفتن تجهیزات جانبی را؛ بر روی لنز ها فراهم می کنند.

مثل استفاده از هود لنز؛ که بزرگتر از عنصر جلویی لنز است؛ و باعث کاهش کنتراست؛ و جلوگیری از اشباع رنگ؛ و ایجاد وینیت می شود.بقیه ابزار های جانبی و مکانیکی مثل نگهدارنده و فیلترها هم می توانند این خطا را ایجاد کنند.

وینیتینگ در عکاسی یا وینیت سفید و تیره:

این وینیت شامل دو رنگ سفید و تیره است.رنگ سفید آن در جلب تمرکز مخاطب تاثیر زیادی دارد؛ و همچنین باعث ایجاد حس فرا زمینی و سبکی در مخاطب می شود.کارایی آن در تصاویر روشن بیشتر است و مخاطب دوست دارد.

استفاده از وینیت سفید باعث کمرنگ شدن لبه ها با رنگ سفید می شود؛ و حس وسعت به بیننده می دهد؛ و حتی می تواند سوژه را پر رنگ و محو؛ نشان دهد.رنگ تیره گاهی باعث ایجاد حس امید می شود و گاهی هم حس درون گرایی را ایجاد می کند.

آشنایی با تکنیک وینیتینگ در عکاسی

کم رنگ شدن یا محو شدن لبه ها یا گوشه تصویر؛ و برجسته شدن سوژه در مرکز تصویر؛ را وینیتینگ در عکاسی می گویند.اشاره کردیم که این تکنیک می تواند اتفاقی باشد.یا اینکه عکاس به طور دلخواه در تصاویر خود جهت القاء حس هنری آن را ایجاد کند.

این تکنیک همیشه بد نیست گاهی باعث جذاب تر شدن تصاویر می شود.هنگامی که در حال عکاسی از بناهای معماری و مناظر هستید؛ بهتر است این تکنیک را حذف کرده؛ تا بیننده جزئیات تصویر را کامل ببیند.اما هنگامی که در حال عکاسی از موجودات زنده هستید؛ جهت عمق دادن به تصویر؛ وینیت را حذف نکنید؛ تا توجه بیننده به سمت سوژه باشد.

جمع بندی:

با استفاده از تکنیک وینیتینگ در عکاسی، می توانید حس هنری در عکس های خود ایجاد کنید.البته بهتر است با این تکنیک کاملا آشنا شوید، که بتوانید در موقع درست و لازم از آن استفاده کنید.امروزه با تحول در تجهیزات جانبی؛ امکان ایجاد این تکنیک؛ و همچنین حذف آن راحت شده است.این شما هستید که به عنوان عکاس می توانید تصمیم بگیرید که وینیتینگ در تصاویر شما باشد یا اینکه حذف شود.

منبع:mihanshot.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵