نقش سرعت شاتر در بالا رفتن کیفیت عکس ها

یکی از سه مفهوم اصلی در عکاسی، سرعت شاتر نام دارد و دو مفهوم دیگر اپرچر و ISO هستند. سرعت شاتر در عکاسی در واقع دو کار انجام می دهد: تغییر روشنایی عکس و ایجاد افکت های چشمگیر به وسیله ی فریز کردن حرکت یا تکنیک موشن بلور. در این مطلب، مباحث مربوط به سرعت شاتر در عکاسی را به زبان ساده برایتان شرح خواهیم داد.

مفهوم سرعت شاتر چیست؟

مفهوم سرعت شاتر یعنی مدت زمانی که شاتر دوربین باز می شود و نور به سنسور دوربین می رسد. به زبان ساده تر یعنی مدت زمانی که طول می کشد تا دوربین تان عکس بگیرد.

  • تکنیک موشن بلور (تار کردن)

اولین تاثیر بزرگ سرعت شاتر در عکاسی، موشن بلور است. اگر سرعت شاتر پایین باشد، سوژه های در حال حرکت در امتداد خط حرکت شان به شکل تار ظاهر می شوند. موشن بلور بیشتر در تبلیغات اتوموبیل و موتور استفاده می شود و حسی از سرعت و حرکت از طریق تار کردنِ چرخ های در حال حرکت به بیننده القا می شود.

سرعت شاتر پایین هم برای عکاسی از سوژه در شب، کهکشان راه شیری و عکاسی از محیط های کم نور با سه پایه استفاده می شود. عکاسان طبیعت برای ایجاد حس حرکت رودخانه یا آشار از سرعت شاتر پایین استفاده می کنند در حالی که بقیه ی جزئیات عکس به صورت واضح نمایان است.

نقش سرعت شاتر در بالا رفتن کیفیت عکس ها

  • تکنیک فریز یا ثابت کردن حرکت

سرعت شاتر در عکاسی می تواند برای فریز کردن حرکت نیز استفاده شود. اگر از سرعت شاتر بالا استفاده می کنید، می توانید به راحتی حرکتِ پرنده در حال پرواز یا اتوموبیل با سرعت بالا را ثابت کنید. برای مثال استفاده از سرعت شاتر بالا برای عکاسی از آب نیز باعث می شود که تمام قطرات آب معلقی که حتی با چشم دیده نمی شوند، به وضوح پدیدار شوند.

  • سرعت شاتر و روشنایی

یکی دیگر از تاثیرات مهم سرعت شاتر در عکاسی، میزان روشنایی عکس است. استفاده از سرعت شاتر پایین باعث می شود که سنسور دوربین نور زیادی را جذب کند و در نتیجه عکس کاملا روشن می شود. در حالی که سرعت شاتر بالا باعث می شود که مقدار کمی از نور به سمت سنسور دوربین هدایت شود و به این صورت عکس تاریک تر می شود.

سرعت شاتر ابزاری حیاتی برای عکاسی با نور مناسب است. برای مثال با استفاده از سرعت شاتر بالا در عکاسی از یک روز آفتابی، عکس هایمان بیش از حد روشن نمی شوند یا اگر هوا تاریک است، استفاده از سرعت پایین شاتر اجازه نمی دهد که عکس بیش از حد تاریک شود.

  • نتیجه گیری

سرعت شاتر در عکاسی یعنی مدت زمانی که شاتر دوربین باز می شود و نور به سنسور می رسد. این مفهوم تنها به معنی رسیدن نور به سطح حساس دوربین نیست بلکه تکنیک هایی وجود دارد که می توان با تنظیم سرعت شاتر آنها را خلق کرد. در این مطلب دو تکنیک فریز کردن و بلور موشن را برایتان توضیح دادیم.

به یاد داشته باشید برای این که در شرایط مختلف، مناسب ترین سرعت شاتر را انتخاب کنید، نیاز به تمرین و تکرار دارید تا آن عکسی که می خواهید را به دست آورید. برای مثال اگر در صحنه ی عکاسی هیچ سوژه ی در حال حرکتی نباشد، نیازی نیست که سرعت شاتر خیلی آهسته استفاده کنید.

برگرفته از: photographylife.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵