هر آنچه لازم است در مورد تایم لپس بدانید

هر آنچه لازم است در مورد تایم لپس بدانید

تایم‌ لپس تکنیکی است که در آن فرکانس گرفتن فریم‌های فیلم (نرخ فریم) بسیار کمتر از فرکانس مورد استفاده برای مشاهده سکانس است. وقتی با سرعت معمولی بازی می‌شود، به نظر می‌رسد زمان سریع‌تر حرکت می‌کند و در نتیجه می‌گذرد. این تکنیک برای عکاسی از جمعیت، ترافیک و حتی تلویزیون استفاده شده است. اثر عکاسی از سوژه‌ای که به طور نامحسوس به کندی تغییر می‌کند، یک حرکت آرام ایجاد می‌کند. موضوعی که به سرعت تغییر می‌کند به هجومی از فعالیت تبدیل می‌شود.

اگر به مستندنگاری علاقه دارید. یا به ساخت کلیپ‌های متفاوت می‌پردازید، حتماً این مقاله را دنبال کنید. پیشنهاد می‌کنیم شیفتگان دنیای تصویربرداری از رشد گیاهان و نمایش شبانه روز در چند لحظه ادامه این متن را از دست ندهند.

تایم‌ لپس چیست؟

واژه تایم‌ لپس یک کلمه انگلیسی به معنای گذر زمان است. در واقع به تصویر کشیدن گذر زمان را با سرعت زیاد تایم‌ لپس می‌گویند. عکاسی تایم‌ لپس تکنیکی است که در آن فرکانس گرفتن فریم‌های فیلم (نرخ فریم) بسیار کمتر از فرکانس مورد استفاده برای مشاهده سکانس است. Time lepseدر مقابل تصویر آهسته است. زیرا چشم انسان نمی‌تواند اتفاقات طولانی مدت را پیگیری کند و از حوصله ما هم خارج است.

تایم‌ لپس ایجاد شد تا بتوانیم مشاهده کنیم خورشید چطور غروب می‌کند و یا جزر و مد چطور اتفاق می‌افتد. قطعاً دیدن این زیبایی‌های طبیعت چشم‌نواز است.

تایم‌ لپس چطور ایجاد می‌شود؟

فیلم‌ها اغلب با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه نمایش داده می‌شوند. زیرا سرعت طرح‌ریزی و سرعت ضبط یکسان است. یعنی هر ثانیه ۲۴ تصویر روی صفحه نمایش پخش می‌شوند.

زمانی‌که می‌خواهیم فیلم تایم‌ لپس را به نمایش بگذاریم، دستگاه پخش فیلم هم با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه، فیلم را پخش می‌کند. حتی اگر دوربین فیلم‌برداری با سرعت کمتری تنظیم شود، باز هم با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه نمایش داده می‌شود. به این معنی است که تصویر روی صفحه نمایش سریع‌تر حرکت می‌کند.

بنابراین شما هیچ‌گونه تغییر سرعت در فیلم مشاهده نمی‌کنید. یعنی نه سرعت فیلم زیاد است نه کم. فیلم با سرعت معمولی پخش می‌شود. اگر فیلمی با سرعت ۱۲ فریم در ثانیه ضبط شود، سرعت آن دوبرابر سریع‌تر حرکت می‌کند. عکاسی با سرعت دوربین بین ۸ تا ۲۲ فریم در ثانیه معمولاً در دسته‌بندی حرکت سریع کم‌رنگ قرار می‌گیرد. با تصاویری که با سرعت پایین‌تر گرفته شده‌اند بیشتر در قلمرو تایم‌ لپس قرار می‌گیرند.

با چه دوربینی تایم لپس ضبط کنم؟

در سال‌های اخیر دوربین‌های فیلم‌برداری قادر به ضبط با نرخ فریم متغیر نبوده‌اند. تایم‌ لپس را می‌توان با بعضی از دوربین‌های فیلم‌برداری معمولی با عکاسی دستی از فریم‌های جداگانه بدست آورد.

اما برای دقت بالاتر در افزایش زمان و ثبات در نرخ نوردهی فریم‌های متوالی بهتر به‌ وسیله‌ دستگاهی بدست می‌آید که به سیستم شاتر دوربین متصل می‌شود (به‌ شرط طراحی دوربین برای اتصال) به نام فاصله سنج حرکت دوربین، با توجه به فاصله زمانی مشخصی بین فریم‌ها را فاصله سنج تنظیم می‌کند.

امروزه اکثر دوربین‌های دیجیتال درجه یک مصرف کننده، از جمله برخی از دوربین‌ها، دارای سخت‌افزار یا نرم‌افزار هستند‌‌. برخی از فاصله سنج‌های موجود را می‌توان به سیستم‌های کنترل حرکت متصل کرد که دوربین را بر روی تعداد محور حرکت می‌دهند. زیرا زمانی که فیلم با نرخ فریم معمولی پخش می‌شود، شیب‌ها، پانل‌ها، آهنگ‌ها و عکس‌های توسعه دهنده اصلی چندین ronfricke حمل‌ و‌ نقل ایجاد می‌کنند.

تا اینجا با اساس و ماهیت تکنیک تایم لپس آشنا شدیم. حالا برویم سراغ شناخت چند عامل موثر در این تکنیک دیدنی. آماده‌اید؟

نوردهی کوتاه و طولانی در تایم لپس

علاوه‌ بر تغییر سرعت دوربین، در نظر گرفتن رابطه بین فاصله فریم و زمان نوردهی نیز مهم است. این رابطه میزان تاری حرکتی موجود در هر فریم را کنترل می‌کند و دقیقاً مانند تظیم زاویه تصویربرداری در دوربین فیلم‌برداری است. این حالت به کشیدن شاتر معروف است. زمان نوردهی برای فیلم متحرک معمولاً محاسبه می‌شود. ۱.۴۸ ثانیه (اغلب به ۱.۵۰ ثانیه) هم می‌رسد.

تنظیم زاویه شاتر در دوربین فیلم‌برداری (اگر طراحی آن اجازه می‌دهد) می‌توان با تغییر مدت زمانی‌که فریم فیلم واقعاً در معرض نور قرار می‌گیرد، میزان تاری حرکت را افزایش یا کاهش دهد.

در تصویربرداری تایم‌ لپس، دوربین تصاویر را در یک بازه زمانی مشخص مانند یک فریم در هر ۳۰ ثانیه ثبت می‌کند. شاتر برای مدتی بعد از آن زمان باز خواهد بود. در تایم‌ لپس نوردهی کوتاه فیلم برای یک زمان نوردهی معمولی در یک بازه فریم غیرعادی در معرض نور قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، دوربین به گونه‌ای تنظیم می‌شود که یک قاب را برای آن در معرض دید قرار دهد ۱.۵۰ دوم هر ۳۰ ثانیه.

چنین تنظیماتی جلوه یک نمای بسیار فشرده را ایجاد می‌کند که به فیلم حاصل کیفیت انیمیشن استاپ‌ موشن می‌دهد. در تایم‌ لپس نوردهی طولانی و زمان نوردهی به تاثیر یک زاویه شاتر معمولی تقریبی است. به این معنی است که زمان نوردهی باید نصف فاصله فریم باشد.

بنابراین یک بازه فریم ۳۰ ثانیه‌ای باید با زمان نوردهی ۱۵ ثانیه‌ای همراه باشد، تا یک شاتر معمولی شبیه‌سازی شود، تا فیلم حاصل صاف به نظر برسد. تایم‌ لپس نوردهی طولانی کمتر رایج است، زیرا معمولاً نوردهی مناسب فیلم در چنین دوره طولانی، به‌ویژه در شرایط نور روز، دشوار است.

حرکت دوربین در تایم لپس

برخی از خیره‌کننده‌ترین تصاویر تایم‌ لپس با حرکت دوربین در حین عکاسی ایجاد می‌شوند. یک دوربین تایم‌ لپس را می‌توان به عنوان مثال برای ایجاد تصویری از سرعت فوق‌العاده روی یک ماشین در حال حرکت نصب کرد. بنابراین برای رسیدن به اثر یک شات ردیابی ساده، لازم است از کنترل حرکت برای حرکت دوربین استفاده کنید.

حرکت افقی، عمودی و حرکت ریلی (حرکت صاف دوربین روی سه‌ پایه در جهت یک مسیر افقی) انجام حرکات در یک عکاسی مرور زمان با وقفه‌های دقیق برنامه‌ریزی شده طی یک مدت خیلی طولانی به‌ صورت دستی امکان‌پذیر نیست‌. بنابراین شما نیازمند خرید یا ساخت یک سیستم خودکار کنترل نوردهی دوربین به‌ همراه کنترل موتور برای حرکت هم‌ زمان دوربین خواهد بود.

لرزشگیر یا ریل‌های “عکاسی مرور‌ زمان” در حقیقت زاویه ثابت شما در عکاسی با سه‌ پایه ثابت را تغییر می‌دهند. این تجهیزات می‌توانند در جهت افق حرکت کنند و از سمتی به سمت دیگر بروند. همچنین به شما امکان می‌دهند در حین عکاسی به صورت پانوراما یا پن هم عکاسی کنید و مرور زمان و حرکت‌ها را ثبت کنید. این حرکت‌ها در حالت عمود یا بالا و پایین (تیلت) هم امکان‌پذیر است.

علاوه‌ بر این می‌توانید در حین این حرکت‌ها در صورت وجود لنز زوم روی تصویر با ابزاری که روی لنز نصب می‌کنید (فوکوس دستی موتوری) زوم و آن‌‌زوم کنید. فیلم حاصل شده با این ابزار، نمایی زنده و زیباتر از سوژه‌های در حال حرکت شما ایجاد می‌کند.

لرزشگیر عکاسی دوربین‌های DSLR عصری جدید در استفاده از دوربین‌های ارزان قیمت دیجیتال در برابر تجهیزات گران‌قیمت سینمایی‌ ایجاد کرده است. این ابزار علاوه‌ بر عکاسی مرور زمان در صنعت سینما و تلویزیون نیز کاربرد وسیعی یافته است.

سادگی‌های فنی در تایم لپس

صادقانه می‌گوییم: فیلم‌برداری ویدئویی تایم‌ لپس بسیار آسان است. در این نوع فیلمبرداری در واقع شما تعداد زیادی فریم را درهم فشرده می‌کنید و سرعت این فریم‌ها را بالا می‌برید تا گذر زمان را سریع‌تر نشان دهید. ۲۴۰ تصویر ایستا برای ایجاد ۱۰ ثانیه کلیپ ویدئویی با ۲۴ فریم در ثانیه و ۳۰۰ تصویر ایستا برای ایجاد ۱۰ ثانیه کلیپ ویدئویی با ۳۰ فریم در هر ثانیه نیاز است.

می‌توانید از این فرمول استفاده کنید تا تعداد تصویری که برای ویدیوی تایم‌ لپس نیاز دارید را تخمین بزنید: (تعداد فریم در ثانیه) × (زمان کلیپ) = (تعداد تصویر مورد نیاز)

اگر مدت‌ زمان فیلم‌برداری را می‌دانید، آن را برحسب دقیقه در بیاورید و در ۶۰ ضرب کنید تا تعداد ثانیه به‌دست بیاید. سپس مقدار به‌دست آمده را تقسیم بر تعداد فریم کنید. این در واقع زمانی را که باید به هر تصویر در ویدیو اختصاص دهید را تعیین می‌کند.

۱۰ دقیقه ویدیوی بدون وقفه باید سرعتش ۶۰۰۰ درصد شود تا زمان آن ۱۰ ثانیه شود. پس کلیپ ویدیویی ۲۰ دقیقه‌ای برای اینکه ۱۰ ثانیه بشود باید ۱۲۰۰۰ درصد شود و کلیپ ویدیویی ۴۰ دقیقه‌ای ۳۲۰۰۰ درصد و الی آخر…

باید این درصدها فشردگی زمان را بسنجید و تجربه کنید و ببینید برای سوژه شما چه چیزی بهتر جواب می‌دهد. این مقیاس بستگی به هدف و ایده شما دارد.

سه پایه تایم لپس

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در هنگام فیلم‌برداری تایم‌ لپس کار شما را آسان‌تر می‌کند، این است که دوربین را محکم یک جا ثابت کنید. زیرا می‌خواهیم فریم ثابت در گذر زمان تغییر کند و این تغییرات در ترکیب‌بندی اتفاق می‌افتد و کیفیت ویدیو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اینتروالومتر

اگر دوربین شما تنظیمات تایم‌ لپس را به صورت پیش‌فرض دارد، به اینتروالومتر نیازی نیست. ولی اگر دوربین شما به چنین تنظیماتی مجهز نیست، باید اینتروالومتر داشته باشید. این تنظیمات، شاتر دوربین را در فاصله‌های مشخص در طی دوره زمانی مشخص فعال می‌کند. برنامه‌های بسیاری وجود دارند که کارکرد مشابهی را انجام می‌دهند.

قبل از اینکه هزینه کنید مطمئن شوید که دوربین شما این امکان را دارد یا خیر. همچنین اگر دوربین‌تان کانن است، مجیک‌ لنترن (magic lantern) به شما امکان ضبط داخلی تایم‌ لپس را می‌دهد. به‌ خاطر داشته باشید برای ضبط ویدیوی تایم‌ لپس، به اینتروالومتر نیازی ندارید مگر اینکه بخواهید دوربین را آزاد حرکت دهید.

نورسنج تایم لپس

نورسنج‌ها در عکاسی تایم‌ لپس (در روز) نقش مهمی دارند. استفاده از یک نورسنج درست و کنترل مداوم دوربین در طول عکاسی تایم‌ لپس نتیجه خارق‌العاده‌ای در پایان کار به نمایش می‌گذارد.

تغییرات نوری در طول زمان طولانی بیشتر از عکاسی تک فریم در لحظه اتفاق می‌افتد. برای مثال در طول عکاسی تایم‌ لپس حرکت ابرها جلوی نور خورشید را بگیرد و یا در زمان طلوع و غروب خورشید، دقایقی نور از حداکثر به حداقل برسد و یا در محیط، نور شدیدی ایجاد شود.

اگر از نور ثابت استفاده کنیم در عکاسی دچار مشکل می‌شویم و راه‌ حل این است که از ابزارهای داخلی دوربین و تصحیح خطای آن با نرم‌افزار و یا کار با یک نورسنج دقیق با امکان تأثیر در تنظیمات دوربین در هنگام عکاسی تایم‌ لپس بهره ببریم.

لنز تایم لپس

در عکاسی تایم‌ لپس لنزها بسته با موضوع انتخاب می‌شوند. هنگام عکاسی از طبیعت حرکت‌های ابرها، وزش باد، حرکت انسان و حیوانات و ماشین‌آلات و… بهترین گزینه انتخاب لنزهای واید است. همچنین می‌توان بسته به سوژه از لنزهای تله نیز استفاده کرد. طلوع و غروب خورشید و ماه یا نماهایی که نیاز به بزرگ‌نمایی دارند به لنز مناسب خود نیاز دارند.

حافظه و ذخیره‌سازی

جز جدانشدنی دوربین‌های دیجیتال کارت حافظه است. در عکاسی تایم‌ لپس با افزایش تعداد عکس، حجم فایل‌های تولید شده زیاد می‌شود و انتخاب درست این قطعه از دوربین را مهم می‌کند. بهتر است کارت‌ حافظه با توجه به نیازتان از نظر سرعت و حجم ذخیره اطلاعات، درست انتخاب کنید.

لوازم کمکی هنگام ضبط تایم لپس

فیلتر تراکم خنثی (Nd) برای صحنه‌های روشن فوق‌العاده است و در ضبط تصویر به شما کمک می‌کند. باتری‌های اضافه یا سیم شارژر از تجهیزات مهم برق‌رسانی هستند که همیشه باید به‌ همراه داشته باشید. اگر قصد دارید از ستاره‌ها ویدیوی تایم‌لپس بگیرید، باید نرم افزار محل‌یاب ستاره ‌شناسی star /sky /astrology را روی تلفن، تبلت یا کامپیوتر نصب کنید.

هر آنچه لازم بود در مورد تایم لپس به شما بگوییم به طور مفصل توضیح دادیم. اینکه شما  اما برای خرید هر یک از محصولاتی که در این مقاله معرفی کردیم.

آیا برای ضبط تایم لپس آماده‌اید؟

تایم لپس تکنیک و یا روشی جذاب و دیدنی برای نمایش زمان فشرده است. این روزها در حرفه‌های گوناگون از این تکنیک استفاده می‌شود. از مستندنگاری روزانه امور ساخت و ساز گرفته، تا به تصویر کشیدن مراحل رشد یک گیاه، همه و همه با این تکنیک قابل ثبت است. اینکه شما در چه ژانری فعالیت می‌کنید تعیین کننده تنظیمات و نحوه محاسبه تعداد فریم‌ها و سرعت ویدیوی شماست.

برای تصویربرداری تایم لپس علاوه بر دوربین مناسب حتماً به یک سه پایه مطمئن نیاز دارید. مابقی تجهیزات کیفیت کار شما را بالا می‌برند.

آیا تجربه ضبط تایم لپس را داشته‌اید؟ به نظر شما بهترین نمود این تکنیک در چه ژانری است؟ چه تجهیزاتی در کوله پشتی خود برای تصویربرداری تایم لپس حمل می‌کنید؟ در مورد سوژه‌های مورد علاقه خود به ما بگویید. منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شنیدنی شما در بخش کامنت‌ها هستیم. خوشحال می‌شویم اگر این مقاله را دوست داشتید، آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع:didnegar.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵