پارچه دیفیوزر چیست؟

اساس کار عکاسی نقش نور در تصویر است. برای اینکه بتوانیم تصویری را ایجاد کنیم می‌بایست نور را بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر الکترونیکی ثبت کرد که این نور باید ثابت باشد. اما در این مطلب قصد داریم تا شما را با پارچه دیفیوزر که یک وسیله مهم و کاربری در عکاسی و برای عکاسان است را به شما معرفی کنیم. اگر می‌خواهید راجع به آن بدانید با ما تا پایان این مطلب همراه بمانید.

پارچه دیفیوزر چیست؟

دیفیوزر در عکاسی از انواع و کارکرد‌های متنوعی تشکیل شده است، درعکاسی پرتره به کمک دیفیوزر می‌توان عکس‌هایی با نوردهی بسیار مناسب و قابل کنترل داشت. با استفاده از دیفیوزر‌ها می‌توان نور‌های شدید و مستقیم را به پرتو‌های خوش فرم تبدیل کرد که با استفاده از این ترفند می‌توان از ایجاد سایه‌های شدید جلوگیری کرده و نورپردازی متعادلی را در عکاسی داشت.

یکی از نکات جالبی که در عکاسی می‌توان به آن پی برد استفاده از پارچه فوق‌العاده لطیف به رنگ سفید است که در جهت دیفیوز کردن نور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عکاسی علاوه بر پارچه سفید می‌توان از برگه سفید کاغذی نیز استفاده کرد. عکاسی در یک روز آفتابی باعث به وجود آمدن چین و چروک‌ها و سایه‌های بسیاری در سوژه می‌شود که به کمک دیفیوز کردن نور می‌توان این مشکل را بر طرف کرد، با این کار شدت نوری که در عکس وجود دارد کم می‌شود.

لازم به ذکر است که برای دیفیوز کردن عکس ابزار‌های زیادی وجود دارند اما لازم به خرید آن‌ها نیست و با کمی خلاقیت می‌توان دیفیوزر شخصی را ساخت.

پارچه دیفیوزر چیست؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع در نورپردازی دیفیوزر یا پخش نور می‌باشد چراکه دیفیوزر‌ها باعث کاهش تابش خیره‌کننده می‌شوند. با ایجاد نور طبیعی می‌توان شرایط مناسبی برای یک عکاسی کاملا حرفه‌ای رو ایجاد کرد و راه‌های متعددی برای دیفیوزر کردن نور وجود دارد که بستگی به نوع عکاسی و نتیجه‌ای که از سوژه مد نظر عکاس هست دارد که این موضوع با توجه به حضور عکاس در محیط استودیو یا بیرون از استودیو بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

دیفیوزر‌های قابل حمل و جمع و جور

یکی از راحت‌ترین روش ها برای پخش نور استفاده از یک دیفیوزر پرتابل که بر روی فلاش دوربین نصب می‌شود می‌باشد. مدل‌های متفاوتی از دیفیوزر‌ها در بازار وجود دارند که از هر کدام برای شرایط خاصی می‌توان استفاده کرد.

انواع دیفیوزر‌ها

برخی از پروژه‌ها نیاز دارند که نور از بالا به سوژه بتابد تا کل سوژه از نور سافت و طبیعی بهره‌مند شوند. در واقع این نوع دیفیوزر‌ها بر روی فلاش اکسترنال نصب می‌شوند. گاهی اوقات هم لازم است که نور از پایین به سوژه بتابد در این مواقع از دو دیفیوزر استفاده می‌شود، که یکی از آن‌ها در سمت پایین سوژه و دیگری بر روی زمین قرار می‌گیرد. یکی از پر کاربرد‌ترین دیفیوزر‌ها، دیفیوزر پرتابل برای عکاسی می‌باشد. در مواقع ضروری برای کاهش سایه و نور یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای دیفیوزر کردن نور استفاده از یک پارچه بین نور و سوژه می‌باشد.

  • سافت باکس (soft box)

علاوه بر دیفیوزر‌ها نمونه بسیار کاربردی دیگری به نام سافت باکس وجود دارد، و درمواقعی که عکاس با نور زیادی مواجه می‌شود می‌تواند از آن استفاده کند. دراین مواقع از یک متریال بازتابنده نور که یک پارچه با بافت بسیار ریز است استفاده می‌شود. بر روی فلاش‌های اسپیدلایت می‌توان از سافت باکس‌های کوچک استفاده کرد. همچنین از سافت باکس‌های بزرگ برای فلاش‌های استودیویی می‌توان استفاده کرد.

  • چتر نور پردازی

از دیگر موارد پرکاربرد در دیفیوزر‌ها که در نورپردازی می‌توان از آن استفاده کرد چتر است که به عنوان انعکاس‌دهنده نور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از چتر آن را بر روی فلاش و سوژه را پشت آن و به عنوان گذردهنده نور بین منبع نور و سوژه با فاصله مساوی قرار دهید.

ساخت پارچه دیفیوزر

مرحله اول

قدم اول برای ساخت این است که پارچه‌ای که از یک سطح پلاستیکی یا مقوایی که در ماکت سازی استفاده می‌شود را به وسیله‌ی فویل آلومینیومی بپوشانید. توجه داشته باشید که فویل آلومینیومی را با دقت بسیار زیادی با چسب بر روی برد بچسبانید. کمی صبر کنید تا فویل به برد بچسبد.

باید توجه داشته باشید اگر از دیفیوزر فلش انتظار بهترین انعکاس را دارید می‌توانید از آلومینیوم شفاف استفاده کنید در غیر این صورت می‌بایست از آلومینیوم کدر استفاده کنید. نکته‌ای که حائز اهمیت می‌باشد این است که اگر مایل باشید میزان پراکندگی نور بیشتر باشد، قدرت نوردهی کمتر خواهد بود همین امر موجب می‌شود تا عکس‌هایی زیبا‌تر با نوردهی نرم‌تر داشته باشید.

مرحله دوم

حال برای ساخت دیفیوزر فلاش دوربین خود را حدود ۳۰ سانتی متر در نظر بگیرید. البته این ابعاد به نوع عکاسی بستگی دارد. نکته مهمی که باید در انتخاب سایز به آن توجه داشته باشید این است که محل نصب فلاش اکسترنال نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ باشد. برای بخش پایینی دیفیوزر فلاش دوربین را حدود ۱۲ سانتی‌متر در نظر بگیرید.

مرحله سوم

حال سطوح بالایی، پایینی و جداره‌های دیفیوزر را از قسمتی که اندازه‌گیری کرده بودید جدا کرده و سپس با چسب به هم بچسبانید. بهتر است برای داشتن بازتاب نور قوی تمامی کناره‌های فلاش دیفیوزر را با چسب نواری بپوشانید، همین امر موجب می‌شود کمی در بازتاب نهایی نور تاثیر‌گذار باشد. بهتر است لبه‌های بیرونی را نیز با چسب نواری بپوشانید.

حال می‌بایست به افزودن پخش‌کننده نور پرداخت که این امر دیفیوز کردن نور فلاش دوربین را به عهده دارد. برای دیفیوزر کردن فلاش دوربین از فوم بسته بندی و ورق‌های نازک آن را می‌توان استفاده کرد. البته از هر نوع متریال دیگری که قابلیت پخش نور را داشته باشد می‌توان استفاده کرد. برای ثابت کردن جایگاه فلاش می‌بایست بخش دیفیوزرکننده نور را با چسب محکم کنید. در این بخش از چسب‌های پارچه‌ای دو‌طرفه نیز می‌توان استفاده کرد.

مرحله چهارم

و در آخر به این نتیجه می‌رسیم که برای اینکه یک عکاسی خوب با نور‌های قوی داشته باشید احتیاج به یک پارچه نرم و لطیف به رنگ سفید دارید که البته می‌توان از برگه‌های سفید نیز استفاده کرد. مهم‌تر اینکه می‌توان پارچه دیفیوزر را با استفاده از سطح پلاستیکی یا مقوا ساخت و به وسیله فویل آلومینیومی پوشاند تا از انعکاس نور خوبی برخوردار باشید. این کار بسیار ارزان بوده و می‌توان در مواقع ضروری از آن استفاده کرد.

منبع:maktabkhooneh.org

میانگین امتیازات ۵ از ۵