چرا سایه ها در عکاسی مهم هستند؟

سایه ها در واقع به نور، فرم و شکل می دهند و باعث دیده شدن نور می شوند. با کمک سایه و نور در کنار همدیگر می توانید عکس ها و تصاویر جذاب و زیبایی را ثبت کنید.سایه ها در عکاسی با کاربرد هایی که دارند باعث پویایی در تصاویر می شوند.

چرا سایه ها در عکاسی مهم هستند؟

سایه ها در عکاسی مهم هستند زیرا بدون وجود سایه، نور وجود ندارد.سایه ها در واقع به نور، فرم و شکل می دهند و باعث دیده شدن نور می شوند.با کمک سایه و نور در کنار همدیگر می توانید عکس ها و تصاویر جذاب و زیبایی را ثبت کنید.

سایه ها در عکاسی با کاربرد هایی که دارند باعث پویایی در تصاویر می شوند.به عنوان عکاس برای اینکه بتوانید نور را ببینید باید به سایه ها توجه کنید.

چرا سایه ها در عکاسی مهم هستند؟

سایه ها به دیده شدن نور کمک می کنند. باعث می شوند تا توجه به نقطه مشخص و خاصی جلب شود.سایه ها به پویایی تصاویر کمک می کنند.برای اضافه کردن احساسات، مفهوم خاص و درام می توانید از سایه ها استفاده کنید.سایه ها در عکاسی به دلیل کاربردهایی که دارند مهم هستند. در ادامه شما را با این کاربردها آشنا می کنیم.

عمق و کنتراست:

تفاوت زاویه بین روشنایی و تاریکی، کنتراست است. کنتراست کمک می کند که بتوانیم تصاویر را به صورت سه بعدی ببینیم.یکی از کاربردی ترین استفاده های سایه در ساخت افکت های زیبا با ایجاد کنتراست است.در تصاویر قسمت هایی که کنتراست بالایی دارند توجه بیننده به آن قسمت ها بیشتر جلب می شود.مثال زیبا از سایه، غروب دلنشین آفتاب است که خورشید بین ابرها محو می شود.

نمایش فرم در سایه در عکاسی:

بیشترین استفاده از سایه ها در عکاسی، برای نشان دادن فرم به کمک نور خورشید است.به طور مثال با تابش خورشید به صورت زاویه دار؛ بر روی سوژه؛ در یک سمت آن؛ سایه ایجاد می شود.نتیجه می گیریم که با دادن زاویه به تابش نور می توانیم از نور و سایه در تصاویر کمک بگیریم.

توجه به فوکوس:

سایه ها کمک می کنند تا توجه مخاطب را به هر آن چیزی که در نظر داریم جلب کنیم.به طور مثال هنگام عکاسی پرتره وقتی فوکوس بر روی چشم ها باشد؛ بقیه اجزای صورت در سایه محو می شود؛ و توجه بیننده تنها به چشمان سوژه است.

سایه ها در عکاسی و جهت دادن به نگاه بیننده:

سایه ها دارای شکل هستند. وقتی در تصاویر از سایه شکل دار استفاده می شود می توانیم نگاه مخاطب را به جایی که در نظر داریم سوق دهیم.

نشان دادن بافت در سایه در عکاسی:

ایجاد بافت در سایه ها با زاویه نور خورشید با افق شکل می گیرد.در این حالت به عنوان عکاس باید از نزدیک عکاسی کنید تا بافت نشان داده شود.

چرا باید در عکاسی به سایه ها توجه کنیم؟

سایه در عکاسی تاثیر زیادی در دراماتیک کردن تصاویر دارند.با استفاده از نور مصنوعی یا طبیعی می توانیم با ایجاد سایه در تصاویر آن ها را زیباتر کنیم.در عکاسی پرتره؛ و عکاسی از محصولات؛ با ایجاد سایه در تصاویر؛ می توانیم سوژه مورد نظر را برجسته تر کنیم.توجه به سایه ها در عکاسی باعث زیباتر شدن تصاویر،خلق تصاویر با حس درام و رساندن مفهوم به بیننده می شود.

عکاسی سایه روشن

حالتی در تصاویر که اشیاء را از حالت دو بعدی و تخت دور می کند؛ و حس سه بعدی به بیننده می دهد؛ را عکس سایه روشن می گوییم.عکاسی سایه روشن برای تصاویر سیاه و سفید قابل اجرا بوده که امروزه به شکل رنگی هم انجام می شود.در عکاسی کیاروسکورو یا سایه روشن منبع نور با با زاویه ۴۰ درجه نسبت به سوژه قرار می گیرد.

نور دهی در تصاویر؛ باید طوری باشد که عمق و سایه و روشن ایجاد کند؛ به نوعی تعادل باشد؛ تا تصاویر جذابیت داشته باشند.از عکاسی سایه روشن برای ثبت عکس های تبلیغاتی و پرتره استفاده می شود.همچنین برای عکاسی از محصولاتی که نیاز به نشان دادن جزئیات دارند از سایه روشن استفاده می شود.

در عکاسی سایه روشن؛ با کمک یک منبع نور مشخص یا نور طبیعی؛ فضای عکاسی به شکلی نورپردازی می شود؛ که سایه زیاد ایجاد می کند.در عکاسی سایه روشن؛ از یک منبع نور استفاده می شود؛ بهتر است نور به سوژه نزدیک باشد؛ و مستقیم به سمت سوژه باشد.

اگر بخواهید در تصاویر کنتراست بیشتری ایجاد شود؛ می توانید نور را به صورت افقی از یک سمت به سوژه نزدیک کنید؛ و محور دید دوربین بر محور تابش ۹۰ درجه باشد.

این تکنیک به ایجاد بخش های برجسته و پر نور و سایه های عمیق در تصویر کمک می کند و عکس سایه روشن است.در مرحله ویرایش تصاویر هم می توانید با کمک نرم افزار های موجود مثل لایت روم یا فتوشاپ کنتراست را افزایش داده و در تصاویر سایه ایجاد کنید.

ایده عکاسی سایه ها

عکاسی از سایه ها روش خوبی برای القا بار عاطفی محیط و حس اسرار آمیز به بیننده است.

در ادامه شما را با ایده های این عکاسی  آشنا می کنیم.

تغییر کادربندی:

کادربندی در عکس ها به گونه ای باشد که زمینه روشن در پشت سوژه مشخص و آزاد باشد. آسمان بدون ابر و روشن یک زمینه خوب برای این حالت است.فلاش دوربین در هنگام عکاسی خاموش باشد.

نورپردازی درست انجام شود و توجه داشته باشید نور در پشت سوژه بیشتر باشد.سوژه مشخصی برای عکاسی سایه ها داشته باشید. دارای محیطی مشخص باشد.بسته به موقعیت و شرایط از عکاسی خودکار یا دستی استفاده کنید.درطول روز و از نور روشن در طول روز استفاده کنید.از نور های مصنوعی در شب استفاده کنید که سایه های جذابی ایجاد می شود.

سایه چه چیز هایی را در عکاسی نشان می دهد؟

سایه در عکاسی سیاه و سفید پر قدرت هستند. به عنوان عکاس می توانید گاهی از سایه به عنوان نقطه کانونی عکس استفاده کنید.سایه ها در عکاسی به ما جهت را نشان می دهند. در تصویر سایه هر کجا باشد منبع نور مخالف با جهت سایه است.

سایه در عکاسی به ما فرم شکل و بافت را نشان می دهند.برای دیدن بافت توجه داشته باشید که عکس برداری از نزدیک باشد.به کمک سایه ها می توانیم حالات متفاوت و احساسات را در عکس ها نشان دهیم.همچنین به کمک سایه ها می توانیم تصاویر پرتره خلاقانه ثبت کنیم.

جمع بندی

با کمک سایه ها در عکاسی می توانید عکس های متفاوتی داشته باشید. تضاد نور و سایه در کنار هم در تصاویر زیبا و دیدنی است.برای ثبت سایه های چشمگیر می توانید در ساعات طلایی اقدام به عکاسی کنید.به عنوان یک عکاس هر چه با سایه ها و کاربرد آن ها آشنا باشید و در تصاویر سایه را ببینید در کنار آن نور را هم خواهید دید.

منبع:mihanshot.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵