چگونه شارپترین و بهترین دیافراگم لنز خود را پیدا کنید

چگونه شارپترین و بهترین دیافراگم لنز خود را پیدا کنید

آیا از تصاویر تار خسته شده اید؟ آیا بدون توجه به نوع لنزتان به دنبال گرفتن عکس‌هایی با وضوح مداوم هستید؟ یک راه حل ساده وجود دارد: باید واضح ترین دیافراگم لنز خود را که به عنوان نقطه مطلوب sweet spot لنز شما نیز شناخته می شود، پیدا کنید.

در این مقاله چندین روش برای تعیین این دیافراگم ایده آل به اشتراک می گذارم. من همچنین درباره دلایل دیگری که چرا عکس‌های شما ممکن است تار باشند صحبت می‌کنم (بنابراین می‌توانید از همان ابتدا با هر مشکلی مقابله کنید). وقتی مطالعه را تمام کردید، می‌دانید که چگونه با هر لنزی عکس‌های واضح بگیرید.

بیایید درست شروع بزنیم!

sweet spot یا نقطه مطلوب لنز چیست؟

sweet spot لنز به دیافراگمی اطلاق می شود که در آن لنز در واضح ترین حالت است. می بینید که با حرکت در محدوده دیافراگم لنز، وضوح تصویر تغییر می کند. یک لنز به ندرت در کل محدوده خود کاملاً واضح است.

در عوض، به طور کلی دیافراگم ایده آلی وجود دارد که در آن لنز نتایج فوق العاده ای ایجاد می کند. (چرا؟ پاسخ کمی فنی است، اما به انحرافات نوری و مسائل مختلف مانند انحراف کروی و پراش مربوط می شود.)

به دو تصویر ساعت زیر توجه کنید. آیا می بینید که چگونه تصویر سمت چپ کمی نرمتر از تصویر سمت راست است؟ این به این دلیل است که sweet spot لنز من f/9 است، نه f/3.5!

هر لنز دیافراگم بهینه ای دارد، sweet spot که در آن تصاویر وضوح بالایی را نشان می دهند. البته، برخی از لنزها با تنظیم دیافراگم نسبتاً شارپ باقی می مانند، اما حتی بهترین لنزها نیز در اطراف sweet spot خود کمی تیزتر هستند. عکس این موضوع نیز صادق است: در حالی که یک لنز کیت ارزان قیمت احتمالاً وضوح شگفت انگیزی را در هیچ دیافراگمی ارائه نمی دهد، وقتی روی دیافراگم بهینه خود تنظیم شود بهبود می یابد.

آیا باید همیشه از sweet spot لنز خود استفاده کنید؟

استفاده از واضح ترین دیافراگم لنز می تواند تصاویر شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد، اما مهم است که بدانید چه زمانی یک sweet spot مفید است و چه زمانی بهتر است که نادیده گرفته شود.

اگر هدف شما ثبت حداکثر جزئیات است برای مثال در حال عکاسی از منظره یا محصول هستید پس عکاسی در sweet spot لنز شما می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که قصد برش دادن عکس‌های خود را دارید (زیرا تصاویر واضح‌تر در برابر برش قابل توجه بهتر مقاومت می‌کنند).

همچنین اگر می‌خواهید عکس‌های خود را در اندازه بزرگ چاپ کنید، به حداکثر رساندن وضوح بسیار مهم است (زیرا یک تصویر بزرگ شده اغلب نقص‌های نوری لنز شما را آشکار می‌کند).

با این حال، اگر فقط قصد دارید عکس های خود را در رسانه های اجتماعی یا حتی در یک وب سایت نمونه کارها به اشتراک بگذارید، وضوح بسیار کمتر اهمیت دارد. اندازه استاندارد فایل های وب جزئیات کافی برای ارزیابی وضوح لنز را ارائه نمی دهد. بله، امکان مشاهده تاری تصویر در یک فایل وب وجود دارد، اما چنین مسائلی معمولاً به دلیل تکنیک عکاسی است، نه اپتیک لنز.

همچنین، انواع خاصی از عکاسی در واقع تاری را تشویق می کنند. در اینجا، به حداکثر رساندن وضوح تصویر در واقع می تواند مضر باشد. من در مورد ژانرهایی مانند عکاسی پرتره صحبت می کنم، جایی که کمی نرمی می تواند به سوژه شما درخشندگی زیبایی بدهد و چین و چروک و لکه ها را از بین ببرد. عکاسی ماکرو با فوکوس نرم نیز می تواند از کمی تاری بهره مند شود که می تواند به ایجاد جلوه های هنری جالب کمک کند.

در نهایت، sweet spot لنز معمولاً در اطراف f/8 قرار می‌گیرند، اما در شرایط خاص، می‌خواهید دیافراگم خود را به f/4، f/2.8 یا حتی f/1.4 باز کنید. شاید برای عکاسی در نور کم به دیافراگم باز نیاز داشته باشید، یا به دنبال یک افکت زیبا در عمق میدان کم عمق هستید.

هنگامی که با چنین سناریوهایی روبرو می شوید، باید به سختی فکر کنید که آیا وضوح لنز ارزش تغییر را دارد یا خیر یا ارزش آن را دارد که وضوح لنز را برای دستیابی به اثر دیگری قربانی کنید. عکاسی اغلب در مورد سازش و فداکاری است، و وضوح، اگرچه خوب است، تنها چیزی نیست که اهمیت دارد.

بنابراین قبل از صرف وقت و وسواس در مورد تیزبینی، از خود بپرسید: تیزبینی چقدر برای من مهم است؟ آیا نیاز به برش دارم؟ آیا نیاز به چاپ بزرگ دارم؟ آیا به حداکثر جزئیات نیاز دارم؟ آیا عمق میدان کم می خواهم؟ و بسته به پاسخ های خود، راه درست را برای ادامه تعیین کنید.

چگونه واضح ترین دیافراگم لنز خود را پیدا کنید

در این بخش، من دو راه برای شناسایی sweet spot لنز ارائه می‌دهم. اولی یک محاسبه ساده است که بر یک قانون سرانگشتی تکیه دارد، در حالی که دومی درگیری بیشتری میخواهد (و دقیق‌تر) است.

دو استاپ فراتر از حداکثر دیافراگم بروید

هر لنز دارای حداکثر دیافراگم است، بازترین مقدار f-stop که می تواند به دست آورد. و در حالی که حداکثر دیافراگم لنز تمایل به نسبتاً تاری دارد، اغلب می توانید با باریک کردن حداکثر دیافراگم با دو استاپ به sweet spot برسید. بنابراین با شناسایی حداکثر دیافراگم لنز خود شروع کنید. (که به طور کلی در نام لنز ذکر شده است؛ همچنین معمولاً در کنار و/یا انتهای لنز چاپ می شود.)

توجه داشته باشید که همه لنزهای پرایم دارای حداکثر دیافراگم واحد هستند، مانند f/2.8 یا f/4. اما برخی از لنزهای زوم، به ویژه لنزهای کیت و سایر زوم های طراحی شده برای مبتدیان، دارای حداکثر دیافراگم متغیر هستند.

در چنین مواردی، حداکثر دیافراگم بسته به فاصله کانونی لنز تغییر می کند. محدوده حداکثر دیافراگم ذکر شده مربوط به حداکثر دیافراگم در وسیع ترین فاصله کانونی لنز و حداکثر دیافراگم در باریک ترین فاصله کانونی لنز است.

برای مثال، لنز زوم 18-55 میلی‌متری Canon من دارای حداکثر دیافراگم متغیر f/3.5 تا f/5.6 است. در 18 میلی متر، حداکثر دیافراگم f/3.5 است. در 55 میلی متر، حداکثر دیافراگم f/5.6 است. شما می توانید این محدوده نشان داده شده در جلوی لنز را ببینید:

هنگامی که حداکثر دیافراگم لنز خود را تعیین کردید، به سادگی با دو توقف شمارش معکوس کنید. می توانید از این نمودار استفاده کنید که با 1/3 استاپ محاسبه می شود:

  • f/1.2
  • f/1.4
  • f/1.8
  • f/2
  • f/2.2
  • f/2.4
  • f/2.8
  • f/3.2
  • f/3.5
  • f/4
  • f/4.5
  • f/5
  • f/5.6
  • f/6.3
  • f/7.1
  • f/8
  • f/9
  • f/10
  • f/11
  • f/13
  • f/14
  • f/16

بنابراین شش قدم از حداکثر دیافراگم لنز خود بشمارید تا sweet spot آن را پیدا کنید. در لنز 18-55 میلی متری من، بازترین دیافراگم f/3.5 است. با شمارش معکوس شش قدم (دو ایستگاه کامل)، یک sweet spot f/7.1 به دست می‌آورم. این یک تقریب مناسب از یک sweet spot لنز است. و می توانید روی sweet spot محاسبه شده خود، به اضافه یک توقف یا بیشتر در اطراف sweet spot، به وضوح بسیار خوبی دست پیدا کنید.

اما اگر واقعاً می‌خواهید جزئیات را به حداکثر برسانید، می‌توانید با یک آزمایش به نتیجه دقیق‌تری برسید:

یک تست وضوح دقیق انجام دهید

انجام تست های وضوح لنز آسان است، به خصوص اگر به دنبال تعیین دقیق ترین دیافراگم هستید. ابتدا دوربین و لنز خود را روی یک سه پایه محکم نصب کنید. بعد، یک سوژه ساده را در حدود پنج تا هشت فوت جلوی لنز خود قرار دهید. در صورت امکان، موضوعی را انتخاب کنید که شامل کلمات باشد (به عنوان مثال، شخصی که روزنامه در دست دارد). اگر می‌خواهید واقعاً دقیق شوید، یک نمودار تست لنز بخرید، آن را به دیوار بچسبانید و از آن عکس بگیرید.

برای آزمایشم، از سوژه خواستم فنجانی را نگه دارد که روی آن نوشته بود:

دوربین خود را روی حالت اولویت دیافراگم تنظیم کنید، ISO پایه دوربین خود را شماره گیری کنید، سپس لنز خود را روی حداکثر دیافراگم تنظیم کنید. قبل از عکاسی، مطمئن شوید که دوربین شما از تایمر دو ثانیه‌ای خود استفاده می‌کند (قطعا نمی‌خواهید لرزش دوربین نتیجه آزمایش را خراب کند!).

در نهایت شروع به عکس گرفتن کنید. در هر دیافراگم چند عکس بگیرید (سه عکس به طور کلی خوب است). سپس دیافراگم را کمی باریک کرده و ادامه دهید. در کل محدوده دیافراگم لنز کار کنید.

وقتی کارتان تمام شد، تصاویر را روی رایانه خود بکشید و تا 100 درصد بزرگنمایی کنید. تصاویر را مقایسه کنید کدام شارپ تر است؟ اگر برای تصمیم گیری مشکل دارید، باید بدانید که همیشه می توانید بیشتر زوم کنید. به هر متنی در تصاویر توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا در اینجا نرمی بیشتر قابل مشاهده است.

ضمناً، حتماً هم مرکز و هم لبه های فایل های خود را بررسی کنید. هنگامی که از مرکز کادر خارج می‌شوید، لنزها وضوح خود را از دست می‌دهند، و مهم است بدانید که چگونه دیافراگم بر وضوح لبه تأثیر می‌گذارد.

در نهایت، واضح ترین دیافراگم را تعیین خواهید کرد. مطمئن شوید که این شماره را به حافظه اختصاص دهید (و در صورت امکان آن را یادداشت کنید!). دفعه بعد که نیاز به تولید تصاویر واضح دارید، می تواند بهترین تنظیمات دیافراگم شما باشد.

چرا تصاویر من هنوز تار هستند؟

اگر واضح‌ترین دیافراگم لنز خود را شناسایی کرده‌اید اما همچنان تصاویری تار دریافت می‌کنید، احتمالاً با یکی از معدود مشکلات احتمالی روبرو هستید.

اول، ممکن است از تکنیک ضعیف استفاده کنید. مطمئن شوید که با ISO پایین و با استفاده از سرعت شاتر بالا عکاسی می کنید. دوربین خود را روی سه پایه نصب کنید تا لرزش دوربین را حتی بیشتر کاهش دهید. هنگامی که دست می گیرید، مطمئن شوید که آرنج های خود را محکم و دست های خود را ثابت نگه دارید. همچنین مطمئن شوید که دوربین شما در نقطه درستی فوکوس می کند.

دوم، لنز شما ممکن است به سادگی در همه دیافراگم ها تار باشد. این نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد، به خصوص اگر یک لنز بسیار ارزان خریداری کرده باشید (یا یک کپی از لنز بد دریافت کرده باشید). در صورت امکان، لنز دیگری را روی همان دوربین امتحان کنید. اگر مشکل فوراً حل شود، نشانه آن است که باید روی یک لنز جدید سرمایه گذاری کنید.

چگونه واضح ترین دیافراگم لنز خود را پیدا کنید: کلمات پایانی

اکنون که sweet spot لنز خود را می‌شناسید، آماده‌اید تا چند عکس واضح بگیرید. پس با دوربین خود بیرون بروید و شروع به عکاسی کنید! مطمئن شوید که نتایج خود را بعد از آن مرور کنید. به این ترتیب، می توانید ببینید که وضوح تصویر شما چقدر بهبود یافته است.

منبع:digicenter.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵