چگونه نقطه کانونی خود را برای ثبت یک عکس خیره کننده تغییر دهید

چگونه نقطه کانونی خود را برای ثبت یک عکس خیره کننده تغییر دهید

در روزگاری کمی دورتر زمانی که باید فیلم تهیه میکردیم و عکاسی را بدون مشاهدات عینی و تنها با تکیه به تصوراتمان انجام میدادیم در آن زمان بلافاصله بعد از اتمام فیلم باید با شوقی وصف نشدنی منتظر می ماندیم تا عکس ها ظاهر شوند سپس میتوانستیم برآورد کنیم آیا نقاط کانونی طبق انتظارمان ثبت شده اند یا نه! خوشبختانه اکنون با دوربین‌های DSLR بزرگ ما، می‌توانیم نقطه فوکوس هر عکس را انتخاب کنیم. این به شما این امکان را می دهد که خلاق باشید و تمرکز خود را بیشتر از ما در دهه 90 متمرکز کنید.

نقطه کانونی در عکاسی به چه معناست؟

نقطه کانونی در عکاسی نقطه ای است که دوربین شما از آن برای ایجاد واضح ترین قسمت عکس شما استفاده می کند. هنگامی که از منظره یاب خود نگاه می کنید، یک نقطه قرمز یا مربع قرمز خواهید دید. این همان نقطه کانونی شماست.

ISO 100, f1.8, ss 1/100

هنگام مشاهده منظره یاب خود ممکن است یک یا چند نقطه کانونی را مشاهده کنید. توانایی انتخاب نقطه کانونی به شما این امکان را می دهد که به دوربین بگویید کجا فوکوس کند. هنگام عکاسی با فوکوس خودکار تک نقطه ای (نیکون) و فوکوس خودکار یک شات (کانن)، نقطه کانونی خود را به سوژه خود منتقل می کنید.

نمونه ای از نقطه کانونی چیست؟

نقطه کانونی هر بخشی از تصویر است که می خواهید فوکوس را به آن جلب کنید. گاهی اوقات شما می خواهید چیزی را در پیش زمینه در فوکوس قرار دهید و سپس پس زمینه را محو کنید.

این نمونه‌ای از کارهایی است که نباید انجام دهید، مگر اینکه نخواهید کودک ناز در نقطه فوکوس باشد. اما واقعاً اگر می‌خواهید نقطه کانونی را در پس‌زمینه قرار دهید، می‌خواهید که هدفمندتر به نظر برسد.

نقطه کانونی در پیش زمینه

من دوست دارم عکسی بگیرم که در آن شخص تار باشد اما یک شیء تار نباشد بنابراین نیازی به تمرکز روی چشم ندارید. البته همه عکس های من اینطور نیستند اما خوب است که روی جزئیات تمرکز کنم. در اینجا چند مثال برای زمانی است که من بر جزئیات تمرکز کردم و نه شخص. گاهی اوقات این تصاویر داستان بهتری نسبت به زمانی که سوژه را فوکوس کرده باشید، بیان می کنند.

ISO 100, f2.0, ss 1/80

به دیافراگم من (f-stop) در اینها نیز نگاهی بیندازید، زیرا در آنچه که در فوکوس است نقش مهمی ایفا می کند. من معمولاً دوست دارم زمانی که از جزئیات خاصی عکس می‌گیرم کاملا با دیافراگم باز عکس بگیرم.

ISO 300, f2.8, ss 1/320

مواقع دیگر، به خصوص در عکاسی پرتره، می خواهید چشم سوژه نقطه کانونی باشد.

نقطه کانونی خود را کجا باید قرار دهم؟

چشم ها را هدف بگیرید

هنگام عکاسی از افراد، باید مطمئن شوید که نقطه کانونی شما روی چشم سوژه شما قرار دارد. وقتی به یک تصویر نگاه می کنیم به طور طبیعی به سمت چشم یک شخص یا حیوان جذب می شویم، بنابراین باید مطمئن شوید که چشم ها واضح ترین قسمت عکس است.

عدم تمرکز روی چشم ها

در این عکس من نقطه کانونی را روی چشمانم قرار ندادم و تمرکز روی شانه و پیراهنم بود. این دقیقاً آن چیزی نبود که می‌خواستم و آنطور که می‌توانست عکس را برجسته نکرد.

ISO 100, f2.8, ss 1/200

کلید تغییر نقطه کانونی این است که بتوانید “مربع” یا “نقطه” خود را روی چشم سوژه خود قرار دهید. مهم است که هنگام عکس گرفتن، چشم واضح ترین قسمت تصویر باشد.

در مورد دیافراگم بسته به چیزی که در آن تنظیم شده است، با دور شدن از نقطه کانونی، فوکوس به آرامی کاهش می یابد.

نقطه کانونی خود را برای بیش از یک نفر کجا قرار دهید

فقط یک چشم را برای نقطه کانونی انتخاب کنید

هنگامی که از بیش از یک نفر عکس می گیرید، باید یکی از چشم های سوژه را برای فوکوس انتخاب کنید.

ISO 100, f4.0, ss 1/320

دیافراگم خود را به اندازه کافی بالا نگه دارید

مطمئن شوید که دیافراگم شما به اندازه کافی زیاد باشد که کل سوژه در فوکوس باشد. نقطه کانونی من روی کودک در وسط بود و دیافراگم من روی f4.0 است تا مطمئن شوم هر 3 کودک در فوکوس هستند. تنظیم دیافراگم شما در حالت دستی یا در حالت اولویت دیافراگم مشاهده می شود.

عدم تمرکز روی موضوعات مختلف

در تصویر، من روی بزرگ ترین کودک تمرکز کردم. مشکل این عکس این است که دیافراگم من در f1.8 بود (اشتباه تازه کار). این عکس تقریباً 2 هفته پس از شروع عکاسی دستی من گرفته شد.

ISO 100, f1.8, 1/320

با یک نمای نزدیک از چشم ها در اینجا می توانید ببینید که چگونه چشم ها در کانون توجه نیستند. در این عکس، من باید به جای باز کردن دیافراگم، آن را بالا می بردم تا هر دو دختر چشمان شفافی داشته باشند.

برای بررسی دوبار روی چشم ها زوم کنید

به یاد داشته باشید که می توانید قبل از اینکه به عکس دیگری بروید، بزرگنمایی کنید و آن را بررسی کنید. این کار بعداً از ناامیدی شما جلوگیری می کند زیرا واقعاً نمی توانید از تاری فوکوس از دست رفته خلاص شوید.

نکته دیگری که در زمانی که سعی میکنید روی چشم ها تمرکز کنید این است که نور دریافت کنید.

از چه حالت فوکوسی برای نیکون استفاده کنیم؟

تغییر نقطه کانونی در عکاسی بسیار مهم است زیرا این امر به شما امکان می دهد آنچه را که در فوکوس است را انتخاب کنید. برای تغییر تنظیمات باید وارد منوی اصلی خود شوید. داشتن یک نقطه کانونی ایده آل به این معنی است که باید حالت فوکوس صحیح را انتخاب کنید.

فوکوس خودکار تک نقطه ای (AF-S) [توصیه می شود]

این تنظیم به شما امکان می دهد یک نقطه کانونی را در هر نقطه از کادر که می خواهید در فوکوس قرار دهید.

پیوسته (AF-C)

این حالت برای سوژه های متحرک مانند ورزش و حیات وحش بهترین است زیرا دوربین سعی می کند زمانی که دکمه شاتر خود را فشار می دهید محل سوژه را پیش بینی کند. به‌علاوه، اگر شاتر تا نیمه به پایین فشار داده شود، دوربین همچنان به فوکوس مجدد روی سوژه در حین حرکت ادامه می‌دهد. شما باید موضوع را با نقطه کانونی دنبال کنید تا بتوانید این کار را انجام دهید. AF-A دوربین بسته به اینکه فکر می کند سوژه شما در حال حرکت یا ثابت است، بین AF-S و AF-C سوئیچ می کند.

AF ناحیه دینامیکی

این تنظیم به شما امکان می دهد بسته به دوربینی که دارید، تعداد نقاط کانونی 9، 11، 21، 39 یا 51 را انتخاب کنید. شما یک نقطه کانونی را روی یک ناحیه مشخص از کادر خود تنظیم می کنید و سپس سایر نقاط کانونی را به عنوان پشتیبان اضافه می کنید تا آنچه را که می خواهید در فوکوس به دست آورید.

AF ناحیه خودکار

این تنظیم به دوربین امکان می دهد تصمیم بگیرد چه چیزی در فوکوس است.

از چه حالت فوکوس برای Canon استفاده کنیم؟

یک شات AF [توصیه می شود]

این تنظیمات به شما این امکان را می دهد که یک نقطه کانونی را در هر نقطه از کادر که می خواهید در فوکوس قرار دهید.

Al Servo

این حالت برای سوژه های متحرک مانند ورزش و حیات وحش بهترین است زیرا دوربین سعی می کند زمانی که دکمه شاتر خود را فشار می دهید محل سوژه را پیش بینی کند. به‌علاوه، اگر شاتر تا نیمه به پایین فشار داده شود، دوربین همچنان به فوکوس و فوکوس مجدد روی سوژه در حین حرکت ادامه می‌دهد. شما باید موضوع را با نقطه کانونی دنبال کنید تا بتوانید این کار را انجام دهید.

 

فوکوس خودکار Al Focus

دوربین بسته به اینکه فکر می کند سوژه شما در حال حرکت یا ثابت است، بین Al Servo و One shot AF سوئیچ می کند.

گسترش نقطه AF

این تنظیمات به شما این امکان را می دهد که نقطه کانونی واحد را روی یک منطقه مشخص از کادر خود تنظیم کنید و سپس سایر نقاط کانونی را به عنوان پشتیبان اضافه کنید تا آنچه را که می خواهید در فوکوس به دست آورید.

انتخاب نقطه فوکوس خودکار

این تنظیم به دوربین امکان می دهد تصمیم بگیرد چه چیزی در فوکوس است.

از چه حالت فوکوس برای سونی استفاده کنیم؟

فوکوس خودکار پیوسته (AF-C) [توصیه می شود]

هنگامی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید، این حالت در حین حرکت فوکوس می کند. این برای سوژه های متحرک سریعتر مانند ورزش یا کودکان ایده آل است.

فوکوس خودکار تک شات (AF-S)

دکمه شاتر را تا نیمه روی سوژه فشار دهید، پس از انجام این کار، فوکوس قفل خواهد شد. این برای سوژه هایی که مانند عکس های منظره حرکت نمی کنند توصیه می شود.

فوکوس خودکار (AF-A)

AF-A فقط در برخی از دوربین های سونی که دارای پایه A هستند در دسترس است. این حالت فوکوس تعیین می کند که آیا موضوعی که با دکمه شاتر انتخاب کرده اید در حال حرکت است یا نه. سپس به طور خودکار تصمیم می گیرد که از کدام حالت فوکوس استفاده کند، تکی یا پیوسته.

چگونه با نقطه کانونی خود خلاق شوید

این شگفت انگیز است که چقدر می توانید یک عکس را تنها با حرکت دادن نقطه کانونی به اطراف تغییر دهید. اگر احساس می‌کنید عکس‌هایتان چیزی کم دارند، با نقطه کانونی بازی کنید و تفاوت را ببینید.

ISO 100, f1.8, ss 1/200

این عکس می‌توانست یک عکس معمولی از یک کودک باشد، اما در عوض نقطه کانونی خود را روی مژه‌های او تغییر دادم. بنابراین اکنون یک عکس زیبا از جزئیاتی دارم که نمی‌خواهم فراموش کنم.

نزدیک شوید سپس نقطه کانونی را انتخاب کنید

در عکس زیر شاخه ای از گل های صورتی شکوفه را مشاهده می کنید. من می‌توانستم این عکس را از دورتر بگیرم ودر نتیجه  تاثیر مشابهی نداشته باشد. شما می توانید جزئیات را روی گلبرگ ها ببینید و به دلیل اینکه نقطه کانونی در پیش زمینه قرار دارد و دیافراگم من در f/2.2 قرار دارد، تاری در پس زمینه فقط به جذابیت عکس اضافه می کند.

ISO 100, f2.2, ss 1/4000

الان نوبت تو است!! این هفته بیرون بروید و عکس های خود را در حالت دستی بگیرید و نقطه کانونی خود را تغییر دهید. مقداری از سوژه خود را با فوکوس آن بر روی چشم و برخی دیگر را روی یک شی دیگر متمرکز کنید. خوش بگذره!!

منبع:digicenter.ir

clickitupanotch.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵

فهرست مطالب این مقاله