گیمبال چیست؟ همه‌چیز درباره گیمبال

گیمبال چیست؟ همه‌چیز درباره گیمبال

گیمبال یا Gimbal را می‌توان به‌عنوان یکی از مفیدترین اختراعات برای فیلم‌سازی شناخت. اما گیمبال چیست؟ تصور کنید که شما قصد فیلم‌برداری از یک صحنه را دارید که یک شخص در آن از نقطه A به سمت نقطه B در حال دویدن است. شما نمی‌توانید یک استدی کم (Steadicam) را خریداری کنید، بنابراین به‌صورت دستی فیلم‌برداری را انجام می‌دهید.

فیلم به‌دست‌آمده بسیار لرزان خواهد بود و کیفیت تصویر دلخواه شما را ارائه نمی‌دهد. این در حالی است که چیزی که شما می‌خواهید به آن برسید، نوعی فیلم صاف و ابریشمی بدون تکانه‌های شدید و لرزش است. در اینجا است که گیمبال به یک گزینه مناسب برای شما مبدل می‌شود.

گیمبال چیست؟

در طول تاریخ، استودیوهای فیلم‌سازی معمولاً از ابزارهای گران‌قیمت و سنگین مانند Steadicam و سیستم ریل دالی (Dolly Trak) استفاده کرده‌اند که با ثابت نگه‌داشتن دوربین، حرکات اضافه و لرزش دوربین را حذف می‌کنند. از تنظیمات این ابزارها هیچ کمکی عاید شما نمی‌شود و برای استفاده از آن‌ها به اپراتورها و نیروی انسانی ماهر نیاز است.

بنابراین، استفاده از آن‌ها چندان راحت نیست. بااین‌حال، اخیراً ابزار جدیدی به نام گیمبال در بازار ظاهرشده است که فیلم‌برداری در مکان‌های ناهموار و صحنه‌های متحرک را به‌خوبی پشتیبانی کرده و با قیمت مناسب خود، هزینه‌های گزاف را از بودجه فیلم‌سازی شما حذف می‌کند.

گیمبال یک لرزش گیر دوربین بسیار جمع‌وجور است که با کمک الگوریتم‌های کامپیوتری، فیلم را عاری از لرزش‌های ناخواسته می‌سازد. درواقع حتی اگر بخواهیم گیمبال را انقلابی برای فیلم‌سازان مستقل و بی‌باک بخوانیم، بازهم کم‌لطفی شده است.

بررسی گیمبال ازنظر فنی

ازنظر فنی، گیمبال یک دستگاه یا ابزار دستی است که با استفاده از آن، یک تصویربردار به‌تنهایی نیز می‌تواند فیلم‌برداری را انجام دهد. هدف اصلی گیمبال کاهش لرزش فیلم‌برداری‌های دستی و ایجاد یک خروجی تمیز و روان در هنگام فیلم‌برداری‌های پرتحرک یا در زمین‌های ناهموار است.

گیمبال‌ها از یک پایه دوربین و ردیاب‌های حرکتی در داخل خود برخوردارند تا بتوانند حرکت‌های ناخواسته را احساس کنند. با احساس شدن حرکت، گیمبال محورهای خود را با استفاده از یک الگوریتم کنترل کرده و در صورت بروز لرزش، آن را خنثی می‌کند. بنابراین، فیلم ثابت می‌ماند. زیرا توسط محورها از لرزش دوربین به جلو و عقب جلوگیری می‌کند. همچنین، گیمبال‌ها به‌اندازه کافی پیشرفته هستند که بتوانند تفاوت بین حرکت عمدی و حرکت ناخواسته دوربین را تشخیص دهند.

یک گیمبال خوب همچنین فوق‌العاده بی‌صدا است. گیمبال‌ها سروصدایی ایجاد نمی‌کنند، زیرا موتورهای بدون برس یا براش لس (Brushless) که دوربین را تنظیم می‌کنند، کاملاً حرفه‌ای عمل می‌کنند. این دقیقاً همان چیزی است که شما نیاز دارید. تصور کنید در حال فیلم‌برداری آخرین سکانس فیلم خود هستید و در حین فیلم‌برداری، دوربین به سمت جلو کج می‌شود.

سنسور حرکتی گیمبال اطلاعات این حرکت را به کامپیوتر منتقل کرده و سپس، الگوریتمی را برای بازو ارسال می‌کند. این الگوریتم به او می‌گوید که برای جلوگیری از لرزش فیلم به چه مقدار حرکت متقابل نیاز است. بنابراین، دوربین ثابت می‌ماند و نتیجه موردنظر شما ایجاد می‌شود.

این امر شگفت‌انگیز است، زیرا تمام این پردازش داده‌ها در یک ثانیه انجام می‌شود. گیمبال همین عملکرد را درصورتی‌که دوربین شما در جهت عقربه‌های ساعت خم شود نیز تکرار می‌کند. این الگوریتم به محور رول (roll) یا همان محور حرکت گردشی می‌گوید که در خلاف جهت ساعت حرکت کند تا دوربین ثابت بماند. شاید با خود فکر می‌کنید که «اگر بخواهم عمداً دوربین را بچرخانم چطور؟». نگران نباشید. گیمبال‌ها برای تشخیص حرکات عمدی دوربین به یک الگوریتم متفاوت مجهز شده‌اند.

چگونه میتوانم یک گیمبال را تنظیم کنم؟

اکنون‌که با نحوه کارکرد گیمبال آشنا شدید، بیایید ببینیم چگونه می‌توانید یک گیمبال را تجهیز و استفاده کنید. Gimbal برای دوربین‌های DSLR، دوربین‌های بدون آینه، گوشی‌های هوشمند و GoPro در دسترس و قابل‌استفاده است.

بنابراین، ابتدا باید گیمبال مناسب با دستگاه خود را انتخاب کنید. قبل از خرید گیمبال باید بداند که به‌عنوان‌مثال از دوربین DSLR پشتیبانی می‌کند یا خیر. با مراجعه به لیست دستگاه‌هایی که توسط گیمبال پشتیبانی می‌شوند می‌توانید دوربین‌ها و دستگاه‌های سازگار با گیمبال موردنظر خود را پیدا کنید. بنابراین، ابتدا تحقیقات لازم را پیش از خرید انجام دهید.

اکنون‌که متوجه شدید Gimbal با دوربین مطابقت دارد، می‌توانید آن را تنظیم کنید. اگر با تنظیم سه‌پایه آشنا هستید، این امر بسیار آشنا و ساده خواهد بود. بیایید نگاهی به مراحل تنظیم کردن گیمبال بیندازیم:

  • آماده‌سازی دوربین

ابتدا مطمئن شوید که دوربین شما برای فیلم‌برداری آماده است. باتری، کارت حافظه و صحیح بودن سایر تنظیمات را  قبل از نصب دوربین بررسی کنید. اکنون‌که دوربین شما آماده است، تمام بازوهای تنظیم را بازکنید تا دوربین شما به‌راحتی روی گیمبال نصب شود.

  • راه‌اندازی دوربین

در وهله دوم، دوربین خود را روی صفحه پایه قرار دهید و آن را محکم پیچ کنید. اگر نمی‌خواهید شاهد افتادن دوربین از روی گیمبال باشید، از شل نبودن آن اطمینان حاصل کنید. نتیجه این اشتباه می‌تواند برای شما گران تمام شود. همچنین مطمئن شوید که صفحه پایه در حال اشاره مستقیم است. وقت بگذارید و این مؤلفه مهم را تنظیم ‌کنید.

  • کالیبراسیون

بعدازاینکه دوربین به‌درستی روی گیمبال تنظیم شد، باید توزیع وزن را کالیبره کنید. نگران نباشید. این امر به نظر پیچیده‌تر از آن چیزی که واقعاً به نظر می‌رسد، اما نگران نباشید. تنها کاری که باید انجام دهید، تنظیم بازوهای پیچ است. برای یک گیمبال 3 محوره، دوربین نباید به جلو یا عقب متمایل شود. همچنین نباید در جهت عقربه‌های ساعت یا در خلاف آن بچرخد. باید کاملاً ثابت باشد، دقیقاً مثل زمانی که روی سه‌پایه قرار می‌گیرد. اکنون دوربین خود و سپس خود گیمبال را روشن کنید. گیمبال به‌محض روشن شدن، خود را به‌صورت کاملاً متعادل تنظیم می‌کند.

  • فعال‌سازی عملکرد

اکنون، تمام آنچه نیاز دارید این است که برای فعال کردن عملکردهای خاص، دستورالعمل‌های گیمبال خود را دنبال کنید. هر برند گیمبال، ترکیبی از دکمه‌های خاص خود را دارد که برای هر اقدامی که می‌خواهید دوربین انجام دهد، باید آن را فشار دهید. بنابراین، تا زمانی که به کار گیمبال خاص خود عادت کنید به برخی آزمون‌وخطاها نیاز است.

گیمبال در مقابل استدی کم

اگر برای شما سؤال شده است که آیا صنعت سینما نیز از گیمبال بهره می‌گیرد یا خیر، پاسخ منفی است. آن‌ها از گیمبال استفاده نمی‌کنند. سینماگران معمولاً برای دستیابی به یک فیلم حرفه‌ای از استدی کم استفاده می‌کنند. استدی کم‌ها بسیار گران‌تر از گیمبال‌ها هستند و کاربرد و رسیدگی به آن‌ها پیچیده‌تر است. زیرا تجهیزات فیلم‌برداری در صنعت هالیوود برای یک گیمبال معمولی بسیار بزرگ و سنگین است.

بااین‌حال، فناوری گیمبال بر اساس اصول ثابت هالیوود است. بنابراین، اگر یک سینماگر مشتاق هستید، گیمبال برای اهداف شما مناسب است. با هر دستگاهی که دارید می‌توانید از گیمبال‌ها استفاده کنید.

گیمبالهای 2 محور در مقابل گیمبالهای 3 محور

توجه به تفاوت بین گیمبال‌های 2 محور و 3 محور مهم است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، گیمبال‌های 3 محور، دارای سه محور به نام‌های تیلت (tilt)، پن (pan) و رول (roll) هستند که لرزش را در هر سه محور حذف می‌کنند. از طرف دیگر، گیمبال 2 محور فقط از دو محور پن و رول برخوردار است. بنابراین، آسان به نظر می‌رسد اگر بگوییم گیمبال‌های 3 محور برتر هستند. زیرا ثبات بیشتری به شما ارائه می‌دهند. اما این فقط تا حدی درست است، زیرا نیازهای خاص شما می‌تواند یک عامل بسیار مهم‌تر باشد برای اینکه تصمیم بگیرید که کدام‌یک، گزینه بهتر و برتر است.

اول اینکه، گیمبال‌های 2 محوره سبک‌تر هستند. زیرا فقط دو موتور دارند. دقیقاً به همین دلیل نیز باتری کمتری مصرف می‌کنند. اما مشخصه دوربین‌های سه محوره، برخورداری از موتور در هر سه محور و جلوگیری از لرزش در این محورها است. همچنین اگر می‌خواهید بدانید که گیمبال‌های 3 محوره گران‌تر هستند یا خیر، باید بگویم که همین‌طور است. بااین‌حال، همین مسئله گران بودن یا نبودن قیمت برای شما و پروژه پیش رویتان به چند نکته اساسی بستگی دارد:

  • هدف شما از خرید گیمبال
  • بودجه شما برای پروژه یا پروژه‌ها
  • میزان و نوع استفاده شما از گیمبال

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید، سطح ثبات موردنظر شما است. اگر می‌خواهید یک فیلم حرفه‌ای و بدون لرزش در سطح سینمایی داشته باشید، مطمئناً باید فیلم‌برداری خود را با یک گیمبال 3 محوره شروع کنید. بااین‌حال، اگر فقط نتیجه‌ای قابل‌قبول می‌خواهید و قصد ندارید پول بیشتری خرج کنید، می‌توانید با یک گیمبال 2 محوره پیش بروید و میزان پایداری کافی و قابل‌قبولی را برای فیلم خود به دست آورید.

نکات مهم قبل از خرید گیمبال

در هنگام خرید گیمبال موبایل و دوربین لازم است برخی ملاحظات و نکات مهم را در نظر داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • گیمبال 3 محور؛ یک انتخاب پیش رو

با توجه به توضیحاتی که درباره گیمبال‌های 2 محوره و 3 محوره خواندید، انتخاب بین آن‌ها به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که کیفیت و پایداری فیلم از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است. اگرچه 2 محوره ارزان‌تر است، اما با به دست آوردن گیمبال 3 محوره از ثبات بیشتری برخوردار خواهید بود و عملکرد کلی دستگاه بهتر است. در انتخاب خود، آینده‌نگری را کنار نگذارید.

  • همه‌چیز در مورد قدرت

گیمبال‌ها از دو راه مختلف تغذیه می‌شوند. نوع اول، از باتری‌های قلیایی استفاده می‌کند که باید مرتباً تعویض شوند. این در حالی است که نوع دوم از باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کند که می‌توانید آن‌ها را شارژ کنید. حتماً با خود فکر می‌کنید که قطعاً نوع دوم بهتر است و در آن شکی نیست. اما یک‌چیز باید در نظر گرفته شود: اینکه عمر باتری‌های قلیایی بیشتر از باتری‌های لیتیوم یونی است.

  • وزن گیمبال

وزن نیز مهم است. به ما اعتماد کنید، شما به یک گیمبال نیاز دارید که وزن آن بیشتر از 2 پوند (900 گرم) نباشد. اگر مجبور باشید دوربین را برای مدت طولانی نگه‌دارید، وزن بیشتر گیمبال به همراه دوربین می‌تواند بازوی شما را خیلی سریع خسته کند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که Gimbal مورد نظر شما هم سبک‌وزن است و هم کیفیت خوبی دارد. شما نمی‌خواهید دوربین نصب‌شده بر روی آن شکسته شود، بنابراین، کیفیت را نیز مدنظر قرار دهید.

  • سازگاری نرم‌افزار

درباره سازگاری گیمبال موردنظر خود با دوربین، تلفن هوشمند، کامپیوتر و… اینکه آن از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کند به‌طور کامل تحقیق کنید. به‌این‌ترتیب، امکان بهره‌گیری بیشتر از گیمبال برای شما ایجاد می‌شود. اگر Gimbal شما با گوشی هوشمند سازگار باشد، انجام برخی از کارها ساده‌تر می‌شود. به‌عنوان‌مثال می‌توانید حرکت دوربین خود را کنترل کنید یا در مورد زمان شروع فیلم‌برداری دوربین گوشی تصمیم بگیرید. این کار به‌صورت دستی انجام می‌شود.

  • امکان نصب لوازم جانبی

اگر می‌خواهید یک گیمبال برای استفاده حرفه‌ای داشته باشید، آخرین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که از امکان نصب لوازم جانبی دیگر بر روی آن اطمینان حاصل کنید. اگر قصد نصب کردن سه‌پایه‌ها بر روی گیمبال را دارید، الزامی است که آن را روی زمین تنظیم کنید، بر روی مونوپاد نصب کنید یا … تا بیشتر از یک فیلم‌برداری به سبک دالی را در اختیار شما قرار دهد.

درنتیجه، گیمبال‌ها یک نوآوری انقلابی در دنیای فیلم‌ برداری هستند که راه را برای فیلم‌سازان مشتاق، به‌ویژه کسانی که بودجه‌بندی مشخصی دارند، هموار می‌کنند تا فیلم‌های یکپارچه، پایدار و بدون لرزش خلق کنند. در گذشته، پایداری و عدم لرزش در فیلم‌برداری‌ها یک امر لوکس بود که فقط به محصولات صنعت فیلم‌سازی هالیوود تعلق می‌گرفت.

خوشبختانه اکنون‌که گیمبال‌ها به‌طور گسترده در دسترس افراد قرارگرفته‌اند، برای به دست آوردن فیلم دلخواه خود به سرمایه یا تمرین زیادی نیاز ندارید. کافی است گیمبال مناسب دوربین و گوشی خود را پیدا کنید و در مورد عملکرد و راه اندازی گیمبال آموزش های لازم را دیده ، زیرا این دستگاه ها در عین عملکرد ساده، بسیار حساس و  آسیب پذیر می باشند.

منبع:afrangdigital.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵